![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De multiculturele samenleving bevorderd? (daar kwamen zijn Macedoniërs tegen in opstand, dat waren meestal imperialistische racisten). Drie eeuwen Hellenisme verzekerd in Azië? Tegen de steppe-barbaren van het verre noordoosten een eeuwenlang onneembare grens opgeworpen? Maar goed, hij pleegde ook genocides op een ongeziene en zelden geëvenaarde schaal (behalve misschien door Ceasar en Hitler) Laatst gewijzigd door eno2 : 7 januari 2011 om 10:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het Christendom zou onder de cultus de Goden van de Olympus nooit een kans gekregen hebben. De Romeinen zouden niet eens aan de macht gekomen zijn. Zoals ik zei, hij had ze eerst omssingeld en dan onderworpen. 't Is natuurlijk allemaal koffiedik kijken. 't Is ook geen kwestie van fout zitten of niet. Dit zijn allemaal speculaties. We kunnen en zullen nooit weten wat er zou gebeurd zijn, als er iets gebeurd was dat niet gebeurd is. Over je ontstaan van de wereldgodsdiensten uit elkaar deel ik je mening niet. Laatst gewijzigd door eno2 : 7 januari 2011 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De Koran is zelfs hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op de liturgische praktijk van het Oosterse christendom die was gebaseerd op de Syrische bijbel, de Peshitta. Hier heb ik een interessant artikel over: link
![]() |
![]() |
#185 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dat hoeft elkaar helemaal niet uit te sluiten. Het is zelfs logisch. Het christendom ik ook gebaseerd op het Jodendom maar er zijn daar ook duidelijke verschillen. De Joodse regel ijver wordt duidelijk verlaten in de Christelijke leer en er gaat veel meer aandacht naar het innerlijk geloof. Iets dat in de Islam dan weer helemaal niet meer is, daar primeert ook duidelijk de praxis.
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Rome had al wel degelijk een cultuur van dominantie tegen einde van de vierde eeuw. Het is niet onwaarschijnlijk dat een Hellenistische heerser van het west-mediterrrande gedeelte -- constant in conflict met de Ptolemaeën en evt. nog een ander Noord-West Afrikaans machtsblok -- zou moeten zwichten voor een opstand van een Latijns verbond onder leiding van Rome. Pyrrhus van Epirus is tenslotte een goeie vergelijking voor zo'n diadochus en die heeft het niet kunnen waarmaken in Italië en Sicilië. Als de Romeinen één voordeel hadden was het m.i. wel hun doorzettingsvermogen en aanpassingsvermogen. Zeker in de vroege republiek leden ze verscheurende nederlagen tegen Kelten, Samnieten e.a. volkeren, om nog maar van de interne conflicten te zwijgen. Uit elke nederlaag trokken ze echter hun lessen om even later daar terug te staan met een aangepaste strategie. De kans lijkt me groot dat ze met zo'n diadochus ook wel afgerekend zouden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Europees Commissaris
|
![]() Spijtig dat de Hellenen verraden werden door de Italische stammen bij hun campagne in het Westen. Hoe zou de gescheidenis er dán uitgezien hebben indien dat anders verliep ?
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 januari 2011 om 14:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Neem nu de Islam. Zonder de islam waren er nooit Kruistochten geweest en dan was er heel wat kennis niet meegebracht uit het oosten. Zonder die kennis hadden we de wereld misschien niet kunnen veroveren. Hoe je het draait of keert, de geschiedenis is in ons voordeel uitgedraaid, dus als het aan mij ligt dan moet daar niet te veel aan veranderd worden. We zijn nog steeds een van de rijkste regio's van de wereld.
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 7 januari 2011 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Germanen zijn uiteraard andere koek. Aan de ene kant: wat zijn "Germanen". Aan de andere kant: wat is "er onder krijgen". Het is duidelijk dat vele van de 'succesvolle' Germaanse stammen eerder door het Romeinse Rijk geabsorbeerd werden dan andersom.
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Europees Commissaris
|
![]() De Parthen vochten ook vooral met cavelerie, iets waar de Romeinen niet echt in uitblonken. Alleen konden de Parten niet zo goed Romeinse nederzettingen innemen. Het was alleen gevaarlijk voor de Romeinen om hun legers over lange afstanden te verplaatsen, een hinderlaag was snel gemaakt. En probeer maar eens met een infantrielegers het te halen van schutters te paard die je legers omsingelen en de ene salvo na de andere afvuren.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 8 januari 2011 om 06:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dat ze uit elkaar ontstaan, dat is erover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De Romeinen gebruikten cavalerie van bondgenoten. Zelf waren ze ook niet echt zwak daarin. .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||||||
Banneling
|
![]() [quote]
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Let wel: Pyrrhus had geen wingewesten die rijkdommen opbrachten (alleen Epirus ocharme, en dat dan klein en arm zijnde, moest hij zijn financiering halen van zijn bondgenoten die hem alleen als Generaal inhuurden) Nee, zijn troepen vormden nog geen derde of vierde deel dan die van Alexander, en deze laatste had het best geoefende leger ter wereld. De Romeinen zouden nooit stand gehouden hebben. Overigens was Pyrrhus een van de allergrootste aanvoerders ooit, ik zet hem na Alexander, Hannibal, en Caesar, en gezien zijn beperkte middelen, zelfs daartussen. Citaat:
Onbegonnen werk. (de nachtjes in Rome werden zeker niet werkeloos doorgebracht). Nietteminheeft het toch nog 15 jaar geduurd voor ze Hannibal eronder kregen in Zamae. Citaat:
Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 11:08. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag mij af in hoeverre dat hij daarvoor de tijd had.
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alex had een goede gewoonte om guerilla onmogelijk te maken (hoofdzakelijk geïnspireerd door tijdgebrek inderdaad) : hij roeide al de burgers uit die de guerilla hadden kunnen steunen. Vroeger waren er geen mensenrechtenorganisaties. Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 14:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Omdat het hier over een lange lijst gaat, begin ik met: Drinken (hij heeft zich doodgedronken) De Grieken dronken wijn aangelengd met water. De Macedoniërs vonden dat verwijfd. Dus dronken ze puur. Ik ben bezig met zijn vrouwen en minnaars, op zichzelf een lange lijst (en waarschijnlijk onvolledig bekend) Hij moet ook zo'n 25 Alexandrië's gesticht hebben. Aan de Indus wou hij doorstoten tot de Ganges. Daar kwam zijn leger tegen in opstand. Laatst gewijzigd door eno2 : 8 januari 2011 om 14:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enig idee hoeveel steden Romeinse generaals gesticht hebben?
Ik kom net terug uit Sevilla, waar ik in Santiponce de ruïnes van Italica heb bezocht. Zoek maar even op waarom die stad werd gesticht, en je weet ook meteen waarom Alexander flink wat steden - waarvan het merendeel militaire vestingen - stichtte. Overigens, vele van de steden "gesticht" door Alexander waren eigenlijk gewoon heringericht - zoals Gaza.
Laatst gewijzigd door lombas : 8 januari 2011 om 15:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- het leger was het grootste deel van de tijd géén eenheid, vermits dat logistiek onhoudbaar is - een groot deel soldaten gaan teloor aan verloven, ziekte onderhoudstaken, logistieke ondersteuning, bouwprojecten, garnizoenen &c. Dat Alexander dus een dikke 10 jaar aan het hoofd van 50.000 man in één colonne netjes Azië doorwandelde, is een fout beeld.
Laatst gewijzigd door lombas : 8 januari 2011 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |