![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ah! dus beloning voor ondernemingsgeest, innovatie, creativiteit en inzet zijn hindernissen voor uw welvaart? U wil de welvaart van zij die het creëerden, zonder het zelf te moeten creëren. U denkt nog steeds in Marxistische termen van de meerwaarde die afgenomen wordt van de arbeider. Maar de meerwaarde van de arbeider is juist zijn arbeid, waarvoor hij vergoed wordt. Dat is eerlijk. Als de arbeider een idee heeft en een bedrijf wil starten, mag dat als het van u afhangt niet vergoed worden. We moeten allemaal arbeider worden en blijven tot in de eeuwigheid.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Banneling
|
![]() N-SA daarentegen steunt de stakers tegen de waakhonden van het systeem!
Over N-SA en stakingen |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het gaat over gelijke mogelijkheden. Wat mensen daar achteraf mee doen, is hun zaak. Niet iedereen is gelijk en dat hoeft ook niet. De samenleving moet een aantal basisvoorwaarden creëren, daarmee doen individuen dan hun ding. Citaat:
Citaat:
Ik ben tegenstander van loonarbeid omdat het een vorm van diefstal is. Simpel. Als ik in loondienst (met collega's) elk jaar 1.000.000 auto's letterlijk maak maar op het einde van dat jaar niet genoeg loon heb om er één te kopen, dan ben ik bestolen want ik heb ze allemaal gemaakt. De opbrengst van mijn arbeid wordt me ontstolen en gaat naar de aandeelhouders. Dat is een wraakroepend systeem. Het is uitbuiting op de meest primitieve wijze. Je kan daar economische theorieën over bouwen zoveel je wil, ik ervaar dat als diefstal van mijn arbeid en dat is het ook: iemand anders wordt er rijk van. Ik prefereer een systeem waarbij mensen collectief samenwerken, in vrijheid en in functie van hun eigen welzijn en dat van de mensen met wie ze belangen gemeen hebben. Wat vrije markt betreft, de Sovjet Unie is ten dele onderuit gegaan omdat de overheid mensen verbood voor zichzelf in te staan en hun eigen inkomen te verwerven. Het was niet toegestaan om ergens tien ton appelsienen te kopen en die dan voor je deur in bakjes van 5 kilo te verkopen. Dat was erg dom want het verplichtte de overheid om alle mensen werk en dus een inkomen te verschaffen ook al was dat werk tegen elke economische logica in. Bovendien waren er vaak geen appelsienen, wat zo mogelijk nog dommer is want mensen worden daar blij van. Ik ben geen voorstander van zo'n systeem. Ik ben er voor dat de overheid het kader schept waarbinnen mensen voor zichzelf en/of in groep in hun eigen onderhoud kunnen voorzien en welvaart kunnen opbouwen. Daar komt een soort vrije markt bij kijken, zeker, op relatief kleine schaal. Want we zullen toch onze hele productiemethode en consumptiepatroon moeten aanpassen. Nolens, volens. Maar een markt is natuurlijk nooit helemaal vrij en het lijkt me verstandig en goed dat dat gereguleerd wordt. Al was het maar om de kwaliteit van producten te garanderen. Zodat mijn appelsienen niet doordrongen zijn van pesticide of insecticide, bijvoorbeeld. Om af te sluiten: de overheid op één hoop gooien met de maffia en collaborateurs is mij wat te kort door de bocht. De staat is een instrument ter onderdrukking, altijd, van één klasse door de andere. Logisch dat ik daar geen voorstander van ben. Maar dat vandaag zonder meer overboord gooien is natuurlijk een puberale fantasie waarmee we geen stap vooruitkomen. Ik ben geen aanhanger van de traditionele communistische gedachte dat het proletariaat de staat moet overnemen omdan via een dictatuur de bourgeoisie te onderdrukken en dat de staat dan op termijn zichzelf zal opdoeken, als vanzelf. Het is duidelijk dat dat zo niet werkt. Ik ben voor een andere democratie, zonder kiesgeheim, zonder reclame, met onmiddellijke afzetbaarheid van mandatarissen, waarbij mensen zichzelf niet kandidaat mogen stellen maar kandidaat gesteld worden, waarbij je alleen kan stemmen op iemand die je zelf afvaardigt, waarbij het programma het resultaat is van je eigen inbreng, enz. Maar da's een andere discussie.
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een recht is iets dat je kan afdwingen. Al de rest zijn gunsten. Maar elk recht is begrensd. Door bijvoorbeeld andere rechten. Als je als samenleving stelt dat iedereen recht heeft op onderwijs, gezondheidszorg, huisvesting, enz, dan moet dat ook gefinancierd worden. Daarvoor hef je belasting. Die belasting raakt aan het eigendomsrecht van hij die de belasting moet betalen. Zo is dat. Elke samenleving kan bepalen in welke mate een bepaald recht ondergeschikt is aan een ander. In onze samenleving wordt eigendomsrecht hoger ingeschat dan een mensenleven. Nogal pervers me dunkt. Citaat:
Citaat:
Een fortuin is geaccumuleerd kapitaal, geld dat via loonarbeid aan de arbeiders onttrokken wordt. Wat zij produceren aan rijkdom, gaat niet naar hen maar naar de kapitalist. In die zin is de toename van miljonairs rechtevenredig met de toename van mensen die onder de armoedgrens zitten. Hoe meer miljonairs, hoe meer armen. Dat kan ook niet anders natuurlijk, anders zijn we volgende weel allem�*�*l miljonair, zoals Amerikanen ook allemaal president van Amerika kunnen worden. Maar het land kan maar één president hebben en geen 270 miljoen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb het niet over een ondernemer die met een oplossing op de proppen komt waar iedereen wel bij vaart en daar dan goed zijn brood mee verdient. Daar kan ik respect voor opbrengen. Da's iets helemaal anders dan de haaien die permanent en louter op geldgewin uitzijn. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 30 oktober 2008 om 18:43. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() www.progresslaw.net/index.php?pg=535&id=341
PROGRESS Lawyers Network - 28/10/2005 Naar aanleiding van de acties tegen de regeringsmaatregelen werd een gecoördineerde aanval ingezet tegen het stakingsrecht die de ondertekenaars in hoge mate verontrust. Werkgeversorganisaties eisen dagelijks via de pers de beperking van het stakingsrecht. Advocatenkantoren bieden openlijk hun know how aan om gerechtelijke acties te voeren die ertoe moeten leiden dat via dwangsommen stakingspiketten worden gebroken. Steeds meer voorzitters van rechtbanken gaan in op de vragen van de werkgevers en beslissen na éénzijdige procedures dwangsommen op te leggen. De politieke overheid doet haar duit in het zakje: Minister van Binnenlandse Zaken Dewael geeft opdracht aan burgemeesters om streng op te treden tegen syndicalisten die het verkeer verstoren en Daems - Bacquelaine dienen een wetsvoorstel in om stakingspiketten te verbieden. Op een hypocriete manier wordt het recht op werk en zelfs het recht op mobiliteit ingeroepen om het stakingsrecht volledig uit te hollen. Van het recht voor de werknemers om door collectieve actie hun rechten te verdedigen blijft binnenkort niets meer over. Het recht op collectieve actie is natuurlijk niet alleen het recht om thuis te blijven zitten tijdens een staking. Tegenover de economische macht van de werkgevers moeten de werknemers kunnen beschikken over de mogelijkheid om hun rechten te verdedigen door een effectieve collectieve actie. Een effectieve, en niet alleen symbolische, actie heeft per definitie tot gevolg dat het economisch leven verstoord wordt. Vooropstellen dat collectieve acties van de werknemers alleen mogen als ze het zogenaamde recht op werk en zelfs het recht op mobiliteit niet verstoren voert regelrecht naar Japanse toestanden waar werknemers "staken" door tijdens het werk een protestarmband te dragen. Wie gelooft dat daarmee welk recht dan ook kan gevrijwaard worden? Gebruikers die getroffen worden door een staking zouden dit in het achterhoofd moeten houden: de verantwoordelijkheid voor de dienstverlening ligt bij de onderneming, niet bij de werknemers. Een staking is meestal zo niet altijd het gevolg van een falend ondernemingsbeleid. In plaats van op de stakende werknemers en hun bonden zou men dus beter zijn pijlen richten op de werkgever. De ondergetekenden vragen dat de rechten van de werknemers en hun organisaties om op een effectieve wijze de collectieve acties uit te oefenen gegarandeerd worden, verzetten zich tegen de interventie van de rechtbanken in het kader van collectieve arbeidsconflicten en tegen elk initiatief dat de stakingsacties criminaliseert.
![]() |
![]() |
#187 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De functie die winst heeft in een economie, is erg belangrijk. Vermits de enige ware theorie van waarde, de subjectieve waardetheorie is, volgt daaruit dat 'winst' betekent (in het gros van de markten), dat veel mensen bereid zijn daar veel geld aan te geven. Als daar veel winst wordt gemaakt, is het nogal wiedes dat kapitalisten uit andere sectoren wegtrekken, waar minder winst wordt gemaakt, om hun pijlen op die sector te richten waar ze meer winst kunnen maken vermits daar meer behoeften worden bevredigd. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() Ik ben voor het Japans model van staken
![]() En men mag kiezen tussen een rode, een groene of een blauwe band... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Minister-President
|
![]() Politiekers dragen die hier over hun hoofd,niks horen,niks zien!
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
je mag als vakbond door te staken uw collega's niet verhinderen om te werken. Je mag als vakbond door te staken , geen auto's in brand steken Je mag als vakbond tijdens een staking, geen mensen intimideren Je mag als vakbond tijdens een staking, niet de openbare weg de order verstoren en et Je mag als vakbond tijdens een staking niet de poorten van een bedrijf saboteren, of verhinderen van open te gaan etc dus maw je staakt met uw kliekske, en staat daar lawaai te maken op de stoep, en je probeert de pers te mobiliseren, en je zit te onderhandelen en dat is het zowat. mensen en collega's met boegeroep intimideren om niet te gaan werken, en uitschelden past dus niet. En van die banden in brand stoppen past ook niet, en vrachtwagens doorgang weigeren past ook neit, en bazen opsluiten in hun kantoor past ook niet dus denk er maar van wat jij wilt, maar ik vind die wetten en die regels toch duidelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar de arbeider creëert niet de meerwaarde van een product. U hangt echt vast aan Marx. De arbeider arbeidt. Zijn arbeid is niet de enige meerwaarde, maar een deel van de meerwaarde en voor dat deel wordt hij vergoed. Zijn arbeid is wel zijn eigen meerwaarde op de markt. De meerwaarde van een product wordt niet bepaald door de arbeid, want dan zou alles verkocht kunnen worden op gelijk welk moment. De ondernemer is degene die kiest om een productie op te zetten van iets en op welke manier. Keuzes die de arbeider niet maakte, maar cruciaal zijn voor de meerwaarde. Iets wat niet verkoopt heeft meerwaarde nul. En dat houdt verlies in, want de arbeider heeft zijn winst (de arbeid) voor hem kunnen houden. Straf he? Wat maakt nu of iemand ondernemer is of arbeider? Opvoeding? afkomst? Onderwijs? Talent? Uiteraard alle. Maar ook durf, inzicht en keuze. Het is immers zo dat arbeiders ook kunnen gaan ondernemen (zie maar bij zwartwerk) of ondernemers arbeiders worden.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zelfverantwoordelijkheid weet je wel, dat is er nog steeds, ook al vinden velen dat een vies woord. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe moet een pensioensfonds failliet gaan trouwens? Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denkt er hier nu echt iemand met te staken dat je werk kunt krijgen ? Met te staken dat de economie aanzwengelt ? Met te staken dat je een bedrijf kunt redden van het faillissement ? Met te staken dat je kunt voorkomen dat de economie verder in het slop geraakt ? Met te staken dat je kunt bijdragen tot een positieve sfeer ? Met te staken dat je kunt de werkloosheid helpen ???
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vakbonden zouden beter eens werken aan opleidingen voor intercollegiaal overleg, intercollegiaal afspraken maken, intercollegiaal targets halen, intercollegiaal omgaan met elkaar, etc
samengevat: hoe spreek je met elkaar zonder te dreigen, chanteren, ruzie te maken, en wie heeft welke plichten en wie mag wat vragen aan wie zonder dat de een of ander zich zenuwachtig moet maken, en hoe giet je dat in structuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als de ondernemer iets produceert met meerwaarde 0, zal de arbeider ook geen loon ontvangen aangezien de ondernemer dan failliet gaat. De hele strijd om loon (en daar gaan de stakingen over) gaat ten gronde over welk deel van de meerwaarde naar winst gaat en welk deel naar loon. Als de kapitalist meent dat zijn winst te laag is, trekt hij zijn kapitaal terug en investeert het daar waar de winst hoger ligt. Bijvoorbeeld in Roemenië omdat de lonen er lager liggen. Maar ook daar ontstaat weer diezelfde strijd.
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |||||
Secretaris-Generaal VN