Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2008, 21:46   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jdg120789 Bekijk bericht
Soevereiniteit is het recht van een politieke entiteit zijn macht uit te oefenen.
En de gewesten oefenen hun macht uit op die gebieden waar ze o.m. exclusief bevoegd zijn. Daarin hebben ze de hoogste macht.

Bijvoorbeeld in de geluidsnormen hadden zij de hoogste macht. Niet de federale overheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 21:47   #182
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Maar so what, nogal logisch als je niets weet, amper vlot schrijft en je je eigen ideologie verdedigt met uitsluitend leugens, hersenspinsels en bedrog ...
Geef eens enkele voorbeelden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 21:48   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom leest u mijn vorige berichten niet eens. Daarin staat duidelijk wat de positie van de grondwet is in onze normenhiërarchie. U wéét toch wat de taak van het Grondwettelijk hof is?
Ik stelde als eerste de vraag m.b.t. het VN-handvest. U wimpelde mijn vraag af met "lees het zelf".

Pas later kwam u aandraven met de Belgische grondwet en het Grondwettelijk Hof.

Misschien moet u eerst de correctheid hebben in te gaan op mijn eerder gestelde vraag vooraleer ik de moeite neem in te gaan op wat u vervolgens stelde.
Oud 22 november 2008, 21:49   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laten we de zaken omkeren ...

Waarom zou Vlaanderen eigenlijk niet onafhankelijk kunnen worden?

We zijn thans een volwaardige deelstaat met een eigen regering/parlement en een duidelijk afgebakend grondgebied. (hoewel deze door de Franstalig in vraag wordt gesteld.)

Op grond van welk rechtsbeginsel kan een eenzijdige Vlaamse afscheuring niet herkend worden?
'n Gelijkaardige vraag heb ik ook al gesteld. Verder dan: "Lees het VN-handvest" kwam het niet.
Oud 22 november 2008, 21:50   #185
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hopelijk doe je dat niet met je kinderen in de basisschool. Bij volwassenen die hier uit vrije wil op dit forum zitten, kan dat geen kwaad; maar bij kinderen die niet kunnen kiezen bij wie ze een heel jaar zitten wel.
Oei, geen reactie, dus toch?
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 21:51   #186
jdg120789
Burger

jdg120789's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Helemaal niet, België kent geen normenhiërarchie. Wetten en decreten staan in de hiërarchie van de rechtsnormen op dezelfde hoogte.
U ook al. Ik quoteer, Beginselen van het recht door prof. Dr. Gorus, pagina 172:

302: zoals reeds werd uiteengezet (cf. supra, randnr. 23) hebben niet alle materiële wetten dezelfde waarde. Zij gaan uit van organen die een bepaalde bevoegdheid hebben en die aan het hiërarchisch gezag of de controle van andere onderworpen zijn (b.V. de gedecentraliseerde besturen). We onderscheiden achtereenvolgens:

De internationale normen
De Grondwet
De wetgevende normen
de ordonnatnie
de besluiten met kracht van wet
de uitvoerende normen
de normen uitgevaardigd door de gedecentraliseerde besturen
gewoonterecht
de rechtsbeginselen

Dit noemt men de Belgische normenhiërarchie. De hiërarchie van de Belgische normen dus.
Oud 22 november 2008, 21:52   #187
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
Laten we de zaken omkeren ...

Waarom zou Vlaanderen eigenlijk niet onafhankelijk kunnen worden?

We zijn thans een volwaardige deelstaat met een eigen regering/parlement en een duidelijk afgebakend grondgebied. (hoewel deze door de Franstalig in vraag wordt gesteld.)

Op grond van welk rechtsbeginsel kan een eenzijdige Vlaamse afscheuring niet herkend worden?
Onder andere op basis van het niet hebben van soevereiniteit.
Oud 22 november 2008, 21:53   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U ook al. Ik quoteer, Beginselen van het recht door prof. Dr. Gorus, pagina 172:

302: zoals reeds werd uiteengezet (cf. supra, randnr. 23) hebben niet alle materiële wetten dezelfde waarde. Zij gaan uit van organen die een bepaalde bevoegdheid hebben en die aan het hiërarchisch gezag of de controle van andere onderworpen zijn (b.V. de gedecentraliseerde besturen). We onderscheiden achtereenvolgens:

De internationale normen
De Grondwet
De wetgevende normen
de ordonnatnie
de uitvoerende normen
gewoonterecht
de rechtsbeginselen

Dit noemt men de Belgische normenhiërarchie. De hiërarchie van de Belgische normen dus.
En waar staat nu te lezen dat de wetten van de gewesten en gemeenschappen (even Brussel buiten beschouwing gelaten) onder de wetten van de federale overheid staan?

Mij lijkt het lijstje trouwens geen federale normenhiërarchie, maar wel eentje dat duidelijk nog de sporen draagt van een unitair bestuur.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 november 2008 om 21:54.
Oud 22 november 2008, 21:56   #189
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waar staat nu te lezen dat de wetten van de gewesten en gemeenschappen (even Brussel buiten beschouwing gelaten) onder de wetten van de federale overheid staan?

Mij lijkt het lijstje trouwens geen federale normenhiërarchie, maar wel eentje dat duidelijk nog de sporen draagt van een unitair bestuur.
U mag het noemen wat u wil. Maar de Grondwet is iets dat federaal bepaald wordt. En dat is de hedendaagse situatie. Iets dat in strijd is met de federatie (in dit geval de grondwet) wordt vernietigd door het Grondwettelijk Hof.

Of gaat u nu beweren dat ik het lijstje verzonnen heb. Zal ik de bladzijde inscannen?
Oud 22 november 2008, 21:59   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U mag het noemen wat u wil. Maar de Grondwet is iets dat federaal bepaald wordt. En dat is de hedendaagse situatie. Iets dat in strijd is met de federatie (in dit geval de grondwet) wordt vernietigd door het Grondwettelijk Hof.

Of gaat u nu beweren dat ik het lijstje verzonnen heb. Zal ik de bladzijde inscannen?
U snapt het niet. Ik vroeg waar de plaats dan is van de wetten van de regionale overheden ten opzichte van die van de federale?

Uw derde zinnetje gaat niet over de rechtmatige uitoefening van de exclusieve bevoegdheden van de deelstaten, maar wel wanneer ze zich op een terrein begeven waar ze niet bevoegd zijn.

Dus nogmaals: kan de federale overheid in België optreden in de exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden? Zo ja, waarom is dat dan niet gebeurd bij het probleem van de geluidsnormen? Zo neen, waarom stelt u dan voortdurend dat er wel een rangorde is in die exclusieve bevoegdheden?
Oud 22 november 2008, 22:02   #191
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
U snapt het niet. Ik vroeg waar de plaats dan is van de wetten van de regionale overheden ten opzichte van die van de federale?

Uw derde zinnetje gaat niet over de rechtmatige uitoefening van de exclusieve bevoegdheden van de deelstaten, maar wel wanneer ze zich op een terrein begeven waar ze niet bevoegd zijn.

Dus nogmaals: kan de federale overheid in België optreden in de exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden? Zo ja, waarom is dat dan niet gebeurd bij het probleem van de geluidsnormen? Zo neen, waarom stelt u dan voortdurend dat er wel een rangorde is in die exclusieve bevoegdheden?
Voor de laatste maal: mijn antwoord is ja.

Volg even de redenering, ik zal het simpel houden.

Stap 1e Grondwet (de aanpassing en uitvoering ervan) is een federale bevoegdheid.

Stap 2: De Grondwet staat in de normenhiërarchie boven de wetgevende normen.

Stap 3: Indien een van deze normen in strijd is met de Grondwet - een federale norm - dan wordt die vernietigd door het Grondwettelijk Hof.

Conclusie: Er is sprake van een normenhiërarchie.

Vlaanderen is niet het hoogste gezag op haar grondgebied.
U schijnt veel moeite te hebben met de verwerking van dit gegeven...

Verder heb ik het nooit gehad over een rangorde in exclusieve bevoegdheden. Citeer mij waar ik dat zei. Ik sprak enkel en alleen over een normenhiërarchie, maar u blijft er steeds maar dingen bij aanhalen...

Ik kan natuurlijk interpreteren dat geen enkel decreet (ongeacht de exclusieve bevoegdheid) in strijd mag zijn met de Grondwet (een federale norm) en dat zo'n decreet dat van toepassing is op een exclusieve bevoegdheid afgeschaft kan worden indien het in strijd is met de grondwet - dat is een federale norm... Snapt u het nu?

Laatst gewijzigd door jdg120789 : 22 november 2008 om 22:06.
jdg120789 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 22:05   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Volg even de redenering, ik zal het simpel houden.

Stap 1e Grondwet (de aanpassing en uitvoering ervan) is een federale bevoegdheid.

Stap 2: De Grondwet staat in de normenhiërarchie boven de wetgevende normen.

Stap 3: Indien een van deze normen in strijd is met de Grondwet - een federale norm - dan wordt die vernietigd door het Grondwettelijk Hof.

Conclusie: Er is sprake van een normenhiërarchie.

Vlaanderen is niet het hoogste gezag op haar grondgebied.
U schijnt veel moeite te hebben met de verwerking van dit gegeven...
Als het Vlaams of Brussels gewest niet het hoogste gezag waren op hun respectievelijk grondgebied, waarom heeft de federale overheid dan niet opgetreden in de crisis rond de geluidnormen en haar, volgens u, hoogste gezag opgelegd?

U heeft het voortdurend trouwens over andere zaken dan wat ik aanhaal. U heeft het over de toetsing van de uitoefening van een bevoegdheid. Ik heb het over de exclusieve bevoegdheden die de deelstaten uitoefenen en waar de federale overheid niet kan optreden. In de grondwet staan die bevoegdheden trouwens niet vermeld (iets wat men wel van plan was, maar het is nooit gebeurd).
Oud 22 november 2008, 22:06   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Tweede deel van de vraag blijft onbeantwoord:

Citaat:
Dus nogmaals: kan de federale overheid in België optreden in de exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden? Zo ja, waarom is dat dan niet gebeurd bij het probleem van de geluidsnormen?
Oud 22 november 2008, 22:07   #194
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
Als het Vlaams of Brussels gewest niet het hoogste gezag waren op hun respectievelijk grondgebied, waarom heeft de federale overheid dan niet opgetreden in de crisis rond de geluidnormen en haar, volgens u, hoogste gezag opgelegd?

U heeft het voortdurend trouwens over andere zaken dan wat ik aanhaal. U heeft het over de toetsing van de uitoefening van een bevoegdheid. Ik heb het over de exclusieve bevoegdheden die de deelstaten uitoefenen en waar de federale overheid niet kan optreden. In de grondwet staan die bevoegdheden trouwens niet vermeld (iets wat men wel van plan was, maar het is nooit gebeurd).
De federale overheid treedt niet op omdat er geen schendig van de de Grondwet was. Als die decreten die van toepassing zijn op een exclusieve bevoegdheid wel in schending zijn met de grondwet, dan treedt de federale overheid wel op (tenminste, het Grondwettelijk Hof)
Oud 22 november 2008, 22:08   #195
jdg120789
Burger

Standaard

Citaat:
't Tweede deel van de vraag blijft onbeantwoord:
Het gaat hier om soevereiniteit. En sinds de Grondwet een federaal gegeven is, en boven de decreten staat is Vlaanderen niet soeverein. Zo simpel is het.
Oud 22 november 2008, 22:09   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verder heb ik het nooit gehad over een rangorde in exclusieve bevoegdheden. Citeer mij waar ik dat zei. Ik sprak enkel en alleen over een normenhiërarchie, maar u blijft er steeds maar dingen bij aanhalen...

Ik kan natuurlijk interpreteren dat geen enkel decreet (ongeacht de exclusieve bevoegdheid) in strijd mag zijn met de Grondwet (een federale norm) en dat zo'n decreet dat van toepassing is op een exclusieve bevoegdheid afgeschaft kan worden indien het in strijd is met de grondwet - dat is een federale norm... Snapt u het nu?
Natuurlijk heeft u het daar niet over gehad. Ik heb dat immers ter sprake gebracht, omdat dit nu eenmaal een wezenlijk element vormt van de Belgische federale staat.

Nogmaals, u heeft het hier over de toetsing waarbij men nagaat of een regionale overheid optreedt overeenkomst haar bevoegdheden.

Echter het gaat mij om de rechtmatige uitoefening van de exclusieve bevoegdheden. Als er een normenhiërarchie bestaat, hoe verhouden die exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden zich tegenover de federale overheid? Kan de federale overheid dan optreden in de exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden?
Oud 22 november 2008, 22:10   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om soevereiniteit. En sinds de Grondwet een federaal gegeven is, en boven de decreten staat is Vlaanderen niet soeverein. Zo simpel is het.
We hebben het hier over de regionale en federale overheden. Als er een normenhiërarchie tussen beide zou bestaan, betekent dit dat de federale overheid zou kunnen optreden op het terrein van de regionale overheden. In België kan ze dat niet.

Ontkent u dat nu?

Daarom reeds de bijkomende maar eveneens niet door u beantwoorde vraag: waarom heeft de federale overheid dan niet opgetreden tegen de regionale overheden in de crisis rond de geluidsnormen?
Oud 22 november 2008, 22:12   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De federale overheid treedt niet op omdat er geen schendig van de de Grondwet was. Als die decreten die van toepassing zijn op een exclusieve bevoegdheid wel in schending zijn met de grondwet, dan treedt de federale overheid wel op (tenminste, het Grondwettelijk Hof)
U heeft het iedere keer weer over de toetsing aan de grondwet, maar daar het niet om. Het gaat om de verhouding van federale en regionale overheden.

Bij mijn weten kan een federale overheid trouwens ook niet handelen als een regionale overheid haar bevoegdheid zou overschrijden of in strijd handelen met de grondwet. Dat is immers dan de bevoegdheid van de gerechtscolleges. Niet van de wetgevende of uitvoerende macht van het federale niveau.
Oud 22 november 2008, 22:14   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De internationale normen
De Grondwet
De wetgevende normen
de ordonnatnie
de uitvoerende normen
gewoonterecht
de rechtsbeginselen

Als ik uw redeneringen zou volg, dan zou ik het lijstje gedeeltelijk kunnen hertalen naar

grondwet
federale wetten
regionale wetten

Alleen klopt dat niet in België. Het lijstje is immers:
grondwet
federale wetten - regionale wetten
tenminste voor de exclusieve bevoegdheden
Oud 22 november 2008, 22:14   #200
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Geef eens enkele voorbeelden.
"Vandaag mensen die FR gezien in Knokke die goed NL praatten."

"Toevallig tweetalige Vlaming tegengekomen, hij zegt: geen problemen tussen VL en WL hier."

Op sommige fora moeten je een extra vraag correct beantwoorden om je registratie te voltooien. Ze zouden dat hier beter ook doen, om mensen met inhoudsloze en nutteloze posts zoals jij hier buiten te houden.

Citaat:
U communiceert dus niet met uw professoren? 't Zijn schijnbaar zo schimmige verschijningen die plotseling opdoemen en na de les weer even snel verdwijnen als ze gekomen waren? En zeker geen tijd hebben om norsig en nukkig vragen te aanhoren van hun studenten?
jdg120789, waarom stel je die vraag niet aan een professor? Je hebt toch ook de mogelijkheid om - indien je hem niet kunt aanspreken binnen/buiten de les - hem gewoon te mailen? Alsof jouw faculteit geen enkele manier (webmail, forum, ...) zou aanbieden om te kunnen communiceren met een professor?

Citaat:

We onderscheiden achtereenvolgens:

De internationale normen
De Grondwet
De wetgevende normen
de ordonnatnie
de uitvoerende normen
gewoonterecht
de rechtsbeginselen

Internationale rechtsregels krijgen sowieso voorrang op de Belgische Grondwet. Jij mag eens uitleggen waarom en hoe dit internationaal recht ons zou dwarsliggen bij onze onafhankelijkheidswens omwille van “het niet hebben van de soevereiniteit.”

Trouwens deze VN-regels m.b.t. onafhankelijkheid zijn eens handig uitgelegd in een nummer van secessie. (zie secessie.nu)

De Amerikaanse rechtbanken en tanks in Bagdad waren trouwens ook strijdig met het international recht ..

Citaat:
Hier doe ik het nog eens:

Het feit dat Vlaanderen vertegenwoordigd is, dat ze niet soeverein is, dat men de territoriale integriteit van een andere staat moet respecteren, ... Maar u herhaalt dezelfde vraag, waarop ik al antwoorde dat ze wat opzoekingswerk vereist, en dat ik ermee bezig ben.

Dat zijn beginselen, geen verdragen. Moet ik ook daar het verschil tussen uitleggen?
Vlaanderen respecteert de territoriale integriteit van België niet bij een eenzijdige afscheiding

Ik herhaal: We hebben onze eigen regering/parlement, ons grondgebied is duidelijk afgebakend en we zijn zelfs een volwaardige deelstaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 22 november 2008 om 22:15.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be