![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld in de geluidsnormen hadden zij de hoogste macht. Niet de federale overheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pas later kwam u aandraven met de Belgische grondwet en het Grondwettelijk Hof. Misschien moet u eerst de correctheid hebben in te gaan op mijn eerder gestelde vraag vooraleer ik de moeite neem in te gaan op wat u vervolgens stelde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Burger
|
![]() Citaat:
302: zoals reeds werd uiteengezet (cf. supra, randnr. 23) hebben niet alle materiële wetten dezelfde waarde. Zij gaan uit van organen die een bepaalde bevoegdheid hebben en die aan het hiërarchisch gezag of de controle van andere onderworpen zijn (b.V. de gedecentraliseerde besturen). We onderscheiden achtereenvolgens: De internationale normen De Grondwet De wetgevende normen de ordonnatnie de besluiten met kracht van wet de uitvoerende normen de normen uitgevaardigd door de gedecentraliseerde besturen gewoonterecht de rechtsbeginselen Dit noemt men de Belgische normenhiërarchie. De hiërarchie van de Belgische normen dus.
![]() |
![]() |
#187 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij lijkt het lijstje trouwens geen federale normenhiërarchie, maar wel eentje dat duidelijk nog de sporen draagt van een unitair bestuur. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 22 november 2008 om 21:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Of gaat u nu beweren dat ik het lijstje verzonnen heb. Zal ik de bladzijde inscannen?
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw derde zinnetje gaat niet over de rechtmatige uitoefening van de exclusieve bevoegdheden van de deelstaten, maar wel wanneer ze zich op een terrein begeven waar ze niet bevoegd zijn. Dus nogmaals: kan de federale overheid in België optreden in de exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden? Zo ja, waarom is dat dan niet gebeurd bij het probleem van de geluidsnormen? Zo neen, waarom stelt u dan voortdurend dat er wel een rangorde is in die exclusieve bevoegdheden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Volg even de redenering, ik zal het simpel houden. Stap 1 ![]() Stap 2: De Grondwet staat in de normenhiërarchie boven de wetgevende normen. Stap 3: Indien een van deze normen in strijd is met de Grondwet - een federale norm - dan wordt die vernietigd door het Grondwettelijk Hof. Conclusie: Er is sprake van een normenhiërarchie. Vlaanderen is niet het hoogste gezag op haar grondgebied. U schijnt veel moeite te hebben met de verwerking van dit gegeven... Verder heb ik het nooit gehad over een rangorde in exclusieve bevoegdheden. Citeer mij waar ik dat zei. Ik sprak enkel en alleen over een normenhiërarchie, maar u blijft er steeds maar dingen bij aanhalen... Ik kan natuurlijk interpreteren dat geen enkel decreet (ongeacht de exclusieve bevoegdheid) in strijd mag zijn met de Grondwet (een federale norm) en dat zo'n decreet dat van toepassing is op een exclusieve bevoegdheid afgeschaft kan worden indien het in strijd is met de grondwet - dat is een federale norm... Snapt u het nu?
Dat ieder zijn verantwoordelijkheid neme! Que tout le monde prenne sa responsabilité! Laatst gewijzigd door jdg120789 : 22 november 2008 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U heeft het voortdurend trouwens over andere zaken dan wat ik aanhaal. U heeft het over de toetsing van de uitoefening van een bevoegdheid. Ik heb het over de exclusieve bevoegdheden die de deelstaten uitoefenen en waar de federale overheid niet kan optreden. In de grondwet staan die bevoegdheden trouwens niet vermeld (iets wat men wel van plan was, maar het is nooit gebeurd). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Tweede deel van de vraag blijft onbeantwoord:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#195 |
Burger
|
![]() Het gaat hier om soevereiniteit. En sinds de Grondwet een federaal gegeven is, en boven de decreten staat is Vlaanderen niet soeverein. Zo simpel is het.
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nogmaals, u heeft het hier over de toetsing waarbij men nagaat of een regionale overheid optreedt overeenkomst haar bevoegdheden. Echter het gaat mij om de rechtmatige uitoefening van de exclusieve bevoegdheden. Als er een normenhiërarchie bestaat, hoe verhouden die exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden zich tegenover de federale overheid? Kan de federale overheid dan optreden in de exclusieve bevoegdheden van de regionale overheden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ontkent u dat nu? Daarom reeds de bijkomende maar eveneens niet door u beantwoorde vraag: waarom heeft de federale overheid dan niet opgetreden tegen de regionale overheden in de crisis rond de geluidsnormen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij mijn weten kan een federale overheid trouwens ook niet handelen als een regionale overheid haar bevoegdheid zou overschrijden of in strijd handelen met de grondwet. Dat is immers dan de bevoegdheid van de gerechtscolleges. Niet van de wetgevende of uitvoerende macht van het federale niveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik uw redeneringen zou volg, dan zou ik het lijstje gedeeltelijk kunnen hertalen naar grondwet federale wetten regionale wetten Alleen klopt dat niet in België. Het lijstje is immers: grondwet federale wetten - regionale wetten tenminste voor de exclusieve bevoegdheden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |||
Minister
|
![]() "Vandaag mensen die FR gezien in Knokke die goed NL praatten."
"Toevallig tweetalige Vlaming tegengekomen, hij zegt: geen problemen tussen VL en WL hier." Op sommige fora moeten je een extra vraag correct beantwoorden om je registratie te voltooien. Ze zouden dat hier beter ook doen, om mensen met inhoudsloze en nutteloze posts zoals jij hier buiten te houden. Citaat:
Citaat:
Trouwens deze VN-regels m.b.t. onafhankelijkheid zijn eens handig uitgelegd in een nummer van secessie. (zie secessie.nu) De Amerikaanse rechtbanken en tanks in Bagdad waren trouwens ook strijdig met het international recht .. Citaat:
![]() ![]() Ik herhaal: We hebben onze eigen regering/parlement, ons grondgebied is duidelijk afgebakend en we zijn zelfs een volwaardige deelstaat.
Atmosphere quote .... zichzelf en valt door de mand als dubbelaccount: Laatst gewijzigd door DebianFox : 22 november 2008 om 22:15. |
|||
![]() |
![]() |