Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2004, 21:37   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Jan, ik ben er al 10 jaar uit, de naam weet ik niet meer. Ik herinner me vaag dat 90% van de wetenschappelijke publicaties (weet niet meer welke materie) in het Engels worden opgesteld. Duits is er zo goed als verdwenen.
Het zal dan zeker niet de geschiedschrijving zijn (ook dat is wetenschap...).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 09:28   #182
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Jij denkt dat wellicht, maar ik heb het nooit meegemaakt. Wel herinner ik me dat onze Amerikaanse baas zei dat onze viertalige secretaressen in Antwerpen beter Engels kenden dan zijn (ééntalige) Amerikaanse.
Deze secretaresse heeft dan ook talen gestudeerd en is omwille van haar talenkennis aangeworven.
Maar de meeste andere werknemers zijn meestal aangeworven om andere redenen dan taalkennis. Daarom wordt er zoveel slecht Engels geschreven door niet-taalopgeleiden (d.w.z. mensen die geen specifieke taalgerichte opleiding volgden).
Jan, die Amerikaanse secretaresse werd ook aangeworven voor haar taalkennis.
Inderdaad wordt Engels wereldwijd gebruikt door ongeveer iedereen, en dat Engels is uiteraard geen 'Oxford' Engels. Maar het is wel bij verre het beste en zelfs enige communicatie-middel. En het bereikt het beoogde doel.
Wij Vlamingen zijn behebt met het waanidee dat men een vreemde taal perfect moet spreken. Een ingenieur of docter moet in eerste plaats zijn eigen vak grondig kennen en heeft weinig tijd om dan nog filoloog te worden.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 09:32   #183
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, die Amerikaanse secretaresse werd ook aangeworven voor haar taalkennis.
Er is ook kwaliteitsverschil in de mensen, hoor?! En ook is dat het geval in de opleidingen. Een ingenieursopleiding in Oostende heeft de naam niet op hetzelfde niveau te staan als aan andere hogescholen.
Oud 12 april 2004, 09:34   #184
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij Vlamingen zijn behebt met het waanidee dat men een vreemde taal perfect moet spreken. Een ingenieur of docter moet in eerste plaats zijn eigen vak grondig kennen en heeft weinig tijd om dan nog filoloog te worden.
Neen, dat zeg ik niet. Maar stellen dat men het Engels maar mag verkrachten en spreken zoals men wil en dat dit zomaar acceptabel in het VK wordt gevonden, is niet correct.
Oud 12 april 2004, 09:35   #185
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Neem het aan van iemand die er in de praktijk mee bezig is, Engels IS gewoon de internationale taal.
Ik heb dagelijks communicatie met mensen uit heel de wereld. Ik heb een heel internationale functie, ik heb al met heel de wereld gebeld en gemailed (Vorige week nog met: Japan, Oekraine, Rusland, Vietnam, Nigeria, Argentinië, Frankrijk, Duitsland en Italië). Dat is ALTIJD in het Engels (behalve als ik naar Nederland mail).
Zelfs met Franstalige Belgen verloopt de communicatie in het Engels, om de simpele reden dat we beiden beter Engels kunnen dan dat ik Frans kan en zij Nederlands. Ik kan Frans en Duits lezen, maar het schrijven doe ik niet. Ik heb daar dus nooit last van, want het is gewoon standaard dat Engels de voertaal is.
En soms zijn er mensen die wat minder goed engels kunnen en waarvan je een zin tweemaal moet lezen, maar ze KUNNEN het toch, en je verstaat ze. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die vraagt in een andere taal te communiceren omdat ze het Engels niet machtig zijn.
Face it: Engels is de voertaal, of je nu wil of niet.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 09:36   #186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is wel bij verre het beste en zelfs enige communicatie-middel.
Het is op kilometers niet het beste communicatiemiddel: Engels bezit taalkundig gezien veel meer eigenschappen dan bepaalde andere talen (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Spaans) om niet het beste comunicatiemiddel te zijn. Engels werd zeker niet gekozen omwille van de uitstekende taalkundige kwaliteiten ervan.
Oud 12 april 2004, 09:38   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Neem het aan van iemand die er in de praktijk mee bezig is, Engels IS gewoon de internationale taal.
Dat is toch niet het punt van discussie. Betwist ik soms dat Engels bovenaan de lijst meest gebruikte talen staat?

Neen.

De vraag is: is Engels als wereldwijde communicatietaal wel de beste oplossing (en dat bekeken vanuit verschillende perspectieven)? Dan is mijn antwoord: neen.
Oud 12 april 2004, 09:42   #188
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die vraagt in een andere taal te communiceren omdat ze het Engels niet machtig zijn.
Ik wel, hoor. En niet een beetje: in Griekenland, Katar, Saoedi-Arabië, Hongarije, Italië en Frankrijk. In Hongarije moest ik het meest naar het Duits overschakelen. In Griekenland een paar keer naar het Frans, en vele keren naar het Grieks (dat ik toen nog niet zo goed beheerste). In Italië was het ontluisterend: daar kon ik met Frans noch Engels terecht. Toen heb ik maar iets gebroebeld dat op Italiaans moest lijken. In Frankrijk was het bijna steeds Frans. En toen ik nog maar kort in de Golf verbleef, was het vaak een hels werk iemand te vinden die een andere taal buiten het Arabisch sprak. Uit pure noodzaak heb ik toen Arabisch geleerd.
Oud 12 april 2004, 09:47   #189
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Het zou misschien beter zijn om Esperanto ofzo te gaan spreken, maar dat is praktisch gewoon onmogelijk. Geen kat spreekt dat, je hoort het nergens, en om de bevolking Esperanto aan te leren tot hetzelfde niveau als ze nu Engels kunnen is zo moeilijk, tijdrovend en duur dat het gewoon onmogelijk is.
Zelfs bij kinderen is het aanleren van Engels gewoon stukken eenvoudiger: ze worden elke dag met Engels geconfronteerd, in muziek, op TV, op het internet, inreclame,.... ze zijn quasi verplicht om er toch de basis van te leren kennen. En zoals iedereen weet: een taal leren door ze te gebruiken is stukken eenvoudiger, een taal aanleren aan iemand die de fond al heeft liggen gaat stukken sneller.
Oud 12 april 2004, 09:49   #190
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik heb dagelijks communicatie met mensen uit heel de wereld. Ik heb een heel internationale functie, ik heb al met heel de wereld gebeld en gemailed (Vorige week nog met: Japan, Oekraine, Rusland, Vietnam, Nigeria, Argentinië, Frankrijk, Duitsland en Italië). Dat is ALTIJD in het Engels (behalve als ik naar Nederland mail).
Zelfs met Franstalige Belgen verloopt de communicatie in het Engels, om de simpele reden dat we beiden beter Engels kunnen dan dat ik Frans kan en zij Nederlands. Ik kan Frans en Duits lezen, maar het schrijven doe ik niet. Ik heb daar dus nooit last van, want het is gewoon standaard dat Engels de voertaal is.
En soms zijn er mensen die wat minder goed engels kunnen en waarvan je een zin tweemaal moet lezen, maar ze KUNNEN het toch, en je verstaat ze. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die vraagt in een andere taal te communiceren omdat ze het Engels niet machtig zijn.
Face it: Engels is de voertaal, of je nu wil of niet.
Blij dat ik het voor één keer eens ben met dejohan; Heb gelijkaardige ervaringen.
Oud 12 april 2004, 09:51   #191
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die vraagt in een andere taal te communiceren omdat ze het Engels niet machtig zijn.
Ik wel, hoor. En niet een beetje: in Griekenland, Katar, Saoedi-Arabië, Hongarije, Italië en Frankrijk. In Hongarije moest ik het meest naar het Duits overschakelen. In Griekenland een paar keer naar het Frans, en vele keren naar het Grieks (dat ik toen nog niet zo goed beheerste). In Italië was het ontluisterend: daar kon ik met Frans noch Engels terecht. Toen heb ik maar iets gebroebeld dat op Italiaans moest lijken. In Frankrijk was het bijna steeds Frans. En toen ik nog maar kort in de Golf verbleef, was het vaak een hels werk iemand te vinden die een andere taal buiten het Arabisch sprak. Uit pure noodzaak heb ik toen Arabisch geleerd.
Ik had het dan ook over internationale zakelijke communicatie, waarbij de gesprekspartner ook ervaring hierin heeft. Als je gewoon op reis bent, of ergens in een ander land een lokaal project moet opstarten, is het zoiezo beter dat je de locale taal kent, ook al kan iedereen daar Esperanto of wathever, het zal toch beter gaan als je de mensen in hun eigen taal aanspreekt.
Oud 12 april 2004, 09:57   #192
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
Maar het is wel bij verre het beste en zelfs enige communicatie-middel.
Het is op kilometers niet het beste communicatiemiddel: Engels bezit taalkundig gezien veel meer eigenschappen dan bepaalde andere talen (ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Spaans) om niet het beste comunicatiemiddel te zijn. Engels werd zeker niet gekozen omwille van de uitstekende taalkundige kwaliteiten ervan.
Jan, met het 'beste' bedoel ik wat wereldwijd het meest gebruikt werd omdat het door de overgrote meerderheid zo werd beslist.
Ongetwijfeld hebben tal van andere talen aspecten die beter zijn dan Engels. Ook Chinees dat heel interessant is en een enig concept van schrijfwijze heeft, maar Chinees wordt nooit dè wereldtaal.
Oud 12 april 2004, 10:02   #193
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is toch niet het punt van discussie. Betwist ik soms dat Engels bovenaan de lijst meest gebruikte talen staat? Neen.
De vraag is: is Engels als wereldwijde communicatietaal wel de beste oplossing (en dat bekeken vanuit verschillende perspectieven)? Dan is mijn antwoord: neen.
Heel de wereld heeft al gekozen voor een oplossing: Engels
Dus zijn alle academische beschouwing irrelevant.
Oud 12 april 2004, 10:31   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zou misschien beter zijn om Esperanto ofzo te gaan spreken, maar dat is praktisch gewoon onmogelijk. Geen kat spreekt dat, je hoort het nergens ...
Daar draait het molentje van de vooroordelen weer op volle kracht.

Geen kat die het spreekt? Samen met mij spreken er velen Esperanto. En je hoort het nergens? Hoe komt het dan dat ik dagelijks naar de radio in het Esperanto luister (de wereldomroep van Polen, Italië en Vatikaanstad zenden bijvoorbeeld in het Esperanto uit). Daarnaast zijn er nog een aantal radiostations die een wekelijks of tweewekelijks programma in het Esperanto (al dan niet gedeeltelijk) in de taal uitzenden. Ja, het gebeurt allemaal niet op een wereldschaal zoals bij het Engels het geval is, maar uw stelling dat Esperanto een dode taal is die ergens in stoffige boeken ligt besloten klopt op geen enkele manier.
Oud 12 april 2004, 10:36   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is toch niet het punt van discussie. Betwist ik soms dat Engels bovenaan de lijst meest gebruikte talen staat? Neen.
Heel de wereld heeft al gekozen voor een oplossing: Engels
Dus zijn alle academische beschouwing irrelevant.
Helemaal niet. De beschouwingen daarover juist zijn brandend actueel: wat zal de EU doen? Nog niemand die het weet... Wel is het zo dat de Universala Esperanto-Asocio (de Esperanto wereldbond) sedert vorig jaar een infokantoor heeft bij de EU en dat men binnen de EU aan het onderzoeken is of een plantaal (d.i. een kunsttaal zoals het Esperanto) een mogelijke oplossing is uit het nijpend taalprobleem in de EU-instellingen. Neil Kinnock, die zich daar o.m. mee bezig houdt, achtte het misschien zelfs nuttig dat de EU een eigen variant van het Esperanto zou ontwikkelen.

De wereld heeft niet gekozen trouwens: het is het loutere gevolg van de dominantie van de VS op economisch, cultureel, militair en politiek vlak.
Oud 12 april 2004, 10:37   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het dan ook over internationale zakelijke communicatie, waarbij de gesprekspartner ook ervaring hierin heeft. Als je gewoon op reis bent, of ergens in een ander land een lokaal project moet opstarten, is het zoiezo beter dat je de locale taal kent, ook al kan iedereen daar Esperanto of wathever, het zal toch beter gaan als je de mensen in hun eigen taal aanspreekt.
M.a.w. het veel gehoorde sprookje "iedereen spreekt wel Engels" klopt op geen enkele manier.
Oud 12 april 2004, 10:40   #197
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook Chinees dat heel interessant is en een enig concept van schrijfwijze heeft, maar Chinees wordt nooit dè wereldtaal.
Neen?

Wie weet... In de 19e eeuw had men ook nooit kunnen denken dat het Frans van zijn troon zou worden gestoten en dat het zijn plaats als internationale communicatietaal van wetenschap, elite en diplomatie zou moeten afgevan aan het Engels.

Het langzaam uitdoven van Frankrijks uitstraling (in de 19e eeuw hét referentieland) en de opgang van de VS zorgden ervoor dat het Engels sterk verbreid werd over de wereld.

Met het Engels kan hetzelfde gebeuren.

Even over het schrift gesproken: voor het Chinees bestaat er een Latijns schrift trouwens dat door de communisten werd uitgedacht. Dat Latijns schrift wordt zelfs in de scholen van de Volksrepubliek gebruikt om de kinderen de juiste uitspraak van de woorden aan te leren...
Oud 12 april 2004, 12:18   #198
justme
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het zou misschien beter zijn om Esperanto ofzo te gaan spreken, maar dat is praktisch gewoon onmogelijk. Geen kat spreekt dat, je hoort het nergens ...
Daar draait het molentje van de vooroordelen weer op volle kracht.

Geen kat die het spreekt? Samen met mij spreken er velen Esperanto. En je hoort het nergens? Hoe komt het dan dat ik dagelijks naar de radio in het Esperanto luister (de wereldomroep van Polen, Italië en Vatikaanstad zenden bijvoorbeeld in het Esperanto uit). Daarnaast zijn er nog een aantal radiostations die een wekelijks of tweewekelijks programma in het Esperanto (al dan niet gedeeltelijk) in de taal uitzenden. Ja, het gebeurt allemaal niet op een wereldschaal zoals bij het Engels het geval is, maar uw stelling dat Esperanto een dode taal is die ergens in stoffige boeken ligt besloten klopt op geen enkele manier.
en toch heeft hij gelijk... (niet dat het dood is, wel dat ge dat normaal niet hoort)... tenzij ge er naar zoekt.... hell, ik vind hier makkelijk Zuid-Afrikaanse radiozenders online ook , zou ik m'n Afrikaans willen leren...) ... maar als kind leert ge hier engels zonder dat ge het weet (door TV, door muziek, door PC, zelfs door merknamen, of door dommigheden (als kind weet ge al waarvoor de "Power" knop dient, wat "Play" is, wat "Large", "Small", etc... betekenen )... ik heb in m'n leven nog nooit Esperanto tegengekomen, tenzij ik actief naar literatuur (of sites, of informatie, of... ) erover op zoek ga ...
Dat is wat hij bedoelt...
justme is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2004, 12:38   #199
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
M.a.w. het veel gehoorde sprookje "iedereen spreekt wel Engels" klopt op geen enkele manier.
Het is: iedereen die internationaal zakelijke communicatie onderhoudt spreekt Engels.

Leg mij maar eens uit hoe je, praktisch gezien, iedereen gaat omscholen naar het Esperanto, keg maar eens uit hoe lang dat duurt, hoeveel lesuren iemand moet krijgen, en belangrijker hoeveel dit per leerling kost? Want volgens mij idee kom je er niet met 2000 Euro per leerling.
Oud 12 april 2004, 12:46   #200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door justme
... maar als kind leert ge hier engels zonder dat ge het weet (door TV, door muziek, door PC, zelfs door merknamen, of door dommigheden (als kind weet ge al waarvoor de "Power" knop dient, wat "Play" is, wat "Large", "Small", etc... betekenen )... ik heb in m'n leven nog nooit Esperanto tegengekomen, tenzij ik actief naar literatuur (of sites, of informatie, of... ) erover op zoek ga ...
Dat is wat hij bedoelt...
Tja, dat is natuurlijk ook zo. Nergens het omgekeerde gezegd. Maar kunnen mensen plotseling Engels omdat ze een liedje in het Engels horen? Leren ze Engels omdat ze het knopje "power" verstaan? En van mijn collega's uit de middelbare afdeling weet ik dat men niet al te veel verwachtingen moet hebben over dat niveau dat de kinderen op die manier aanleren. Vaak overstijgt het niet het niveau van een brabbeltaaltje, het Engels onwaardig.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be