![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wilt U, Vlaming zijnde, morgenvroeg als Nederlander wakker worden | |||
JA |
![]() ![]() ![]() |
40 | 55,56% |
NEE |
![]() ![]() ![]() |
32 | 44,44% |
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Partijlid
|
![]() Ok, noem mij nu een Vlaams onafhankelijkheidsstrijder, maar er zijn zeer vele redenen waarom ik 100% nee stem tegen een annexatie met Nederland.
Om te beginnen moet Vlaanderen eerst onafhankelijk zijn van Wallonië. Wij Vlamingen mogen trots op onszelf zijn met wat we bereikt hebben (Nederlanders, Fransen en de rest van de wereld ook, maakt me allemaal niet uit). Het probleem is echter dat wij Vlamingen altijd mogen opdraaien voor de Walen, en dat ze er niks voor terugdoen, geweldige geldstromen naar Wallonië, 90% Franstalig Brussel, Vlamingen die Frans moeten kennen maar Walen die geen Vlaams kunnen en ga zo maar door... Maar als we nu op een dag onafhankelijk worden (en dat hoop ik van harte), dan zou ik een annexatie met Nederland niet zien zitten. Waarom? Behoorlijk eenvoudig eigenlijk: ik kan de Nederlanders niet uitstaan. En niet enkel door het 'stereotiepe' Nederlander (slecht eten, luidruchtig en die dingen), maar ook door volgende feiten: 1) Een totaal andere mentaliteit 2) Het Hollandse accent dat ik niet kan uitstaan 3) ING - een der grootste banken in België, voor zover hij tenminste niet de grootste is sinds de val van Fortis - is in Nederlandse handen. Feit. Ook is er een grote invloed vanuit Nederland naar Vlaanderen toe, vooral op economisch vlak dan. 4) Onze hele energiesector (Electrabel e.d.), samen met nog vele andere sectoren (en binnenkort waarschijnlijk ook een van onze grootste banken, Fortis) zijn in handen van de Fransen. De Fransen hebben een groot deel van onze economie in handen, en hetgeen de Fransen niet hebben, nemen de Nederlanders. EN DAT PIK IK NIET! Wij Vlamingen mogen trots zijn op onszelf, op hetgeen wij in de hele geschiedenis bereikt hebben (en ik heb het niet enkel over de Guldensporenslag), maar wij . Maar in de eerste plaats door de Walen, in de tweede plaats door de Fransen, en in de derde plaats door de Nederlanders, worden wij als 'minderwaardig' beschouwd. Dat is ook een van de redenen waarom ik pleit voor een onafhankelijk Vlaanderen, onafhankelijk van alle landen errond. Samenwerking is natuurlijk wel goed, des te meer we kunnen samenwerken, des te beter het is voor iedereen. En daarbij mag niemand uitgesloten worden. Maar van samenwerkingen die slechts 1 land bevoordelen, sorry, maar daar doe ik niet aan mee. De Eerste Wereldoorlog werd op 10km van mij thuis uitgevochten, wat hebben we ervoor gekregen? Het herbouwen van Ieper! Dat is alles! En Engeland en Frankrijk liepen met alle Duitse bezittingen weg, terwijl onze Vlaamse akkers decennia lang niet konden bloeien door het zoute water dat er aanwezig was (door het openzetten van de sluizen, je weet wel). Wij werden hoofdstad van de EU, maar enkel en alleen omdat wij geen 'groot land zijn dat zou kunnen protesteren'. Wij moeten altijd onze mond houden bij een discussie, omdat onze mening toch niet telt! Er werd een poll gehouden waarbij blijkt dat 77% van de Nederlanders graag zou willen dat Vlaanderen zich bij hen aansluit. Hadden ze ons wat gevraagd? NEEN! Het grootste deel van de 53% die hierboven stemde voor een aansluiting met Nederland, kan het eigenlijk geen bal schelen, zolang er niks significants verandert voor hen. Hoe dom kun je zijn. Of je je nu een "echte Vlaming" voelt of niet, doet er hier niet toe. Een aansluiting voor Nederland zou in de praktijk enkel voordelen betekenen voor Nederlanders, maar omgekeerd? Had je gedacht! En dat moet nu eens gedaan zijn! Wij Vlamingen gaan niet langer de hielen likken van de Walen, Fransen en Nederlanders. Een onafhankelijk en sterk Vlaanderen, dat samenwerkingsakkoorden kan sluiten met buurlanden, waarbij we beide baat hebben, daar ben ik voor! Punt amen en uit. Maar ik sta wel open voor discussie wat dit betreft. Alle reacties zijn welkom. Laatst gewijzigd door Insdeath : 22 februari 2009 om 21:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Brrrrrrrrrrrrr ik krijg het koud bij je post man
![]()
![]() |
#184 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Gewoon kwestie van mijn argumenten wat kracht bij te zetten ^^ Ik ben het beu dat Walen, Fransen en Nederlanders met onze rijkdommen, economie en rechten gaan weglopen, terwijl wij er niks voor terugkrijgen. Meer niet. Als er akkoorden kunnen gesloten worden zonder dat er 1 partij bevoordeeld word, ben ik er helemaal voor. Maar in de praktijk blijkt dat geen waar te zijn. Vlaanderen word altijd maar terug in zijn hoekje geduwd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Nederland daarentegen niet! en waarom niet met Nederland samenwerken tegen de plundering van onze economie en deze zelfs versterken? onze economiën zijn dan ook compatibel. trouwens Insdeath, Frankrijk zit ook al de Nederlandse economie te plunderen. ze hebben KLM al in handen. Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 februari 2009 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou de vraag "welke Vlaming wenst morgen liever als Nederlander te ontwaken, dan als Belg ?", objectiever vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
ING heeft een groot deel (het grootste deel?) van de Vlaamse banksector in handen. Bedrijven als DAF (ook Nederlands) slanken voornamelijk af in Vlaanderen. Het uitdiepen van de Westerschelde, daar zou Vlaanderen groot voordeel bij hebben. Nederland heeft daar constant de rem op gezet, omdat Rotterdam anders 'iets' minder belangrijk zou worden als haven. Wij hebben een serrebouwbedrijf; we hebben onze serres - inclusief verwarming - laten bouwen, omdat er in België geen echte serrebouwers meer waren; die werden allemaal door Nederlandse serrebouwers er uit geconcurreerd. Wij hebben een kruidenierszaak, waar we ook (Biologische) brood verkopen. Biologisch brood was er enkel terug in Nederland te vinden, omdat de Vlaamse Biologische bakkers uit de markt geconcurreerd werden. Een tijdschrift waar wij een abbonement op hebben, was vroeger Vlaams. Dat werd gefuseerd met een Nederlands bedrijf, dus het tijdschrift word nu in Nederland gemaakt. En als ik wat opzoekingswerk zou doen, zou ik wel nog zeer, zeer veel voorbeelden vinden waarbij Nederland bezig is met heel onze economie in handen te krijgen. Tussen haakjes: Denemarken telt ongeveer 5 miljoen inwoners. En zij zijn een stabiel land. Waarom zou Vlaanderen dan bij Nederland moeten om sterk te staan? Denk daar maar eens over na. Wij hebben geen ander land nodig om ons te laten leiden, wij kunnen wel op onze eigen benen staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Partijlid
|
![]() (dubbele post)
Laatst gewijzigd door Insdeath : 22 februari 2009 om 21:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
Wallonië wilt ons verfransen, onze cultuur afpakken. Vlaanderen op zich kan dat niet tegenhouden, maar samen met Nederland wel. Op termijn kunnen we zelfs Brussel terug vernederlandsen door het plaatsen van regionale Nederlandse overheidsinstellingen (het overnemen van de Belgische en Nederlandse overheidsinstellingen) in Brussel. de EU en de NAVO vertrekken toch wat de vervlaamsing zal vergemakkelijken. onze gezamenlijke BNP zal héél hoog zijn zodat we gerust de 60-70 % van de Belgische staatsschuld dat we moeten overnemen gerust kunnen overnemen zonder de Vlaamse economie in gevaar te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Heb ik hierboven misschien niet genoeg voorbeelden gepost van Vlaamse bedrijven die failliet gingen door concurrentie (lees: invloed) vanuit Nederland? Tussen haakjes, ik vraag me eigenlijk af hoe Niet-Hollandse Nederlanders (Friezen e.d.) denken over Hollanders. En nee, Vlamingen zijn geen Nederlanders. Hoe komt men eigenlijk aan die zever? De Nederlanden bestaan al 175 jaar niet meer. Laatst gewijzigd door Insdeath : 22 februari 2009 om 22:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |||||||||||
|
![]() toch maar even een korte reactie als beloning voor uw schrijfwerk:
ik denk dat annexatie niet het uitgangspunt is, maar het zaait wel lekker angst. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ik houd me aanbevolen, maar maak het dan wel evenwichtig.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 22 februari 2009 om 22:17. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
limburg = belgisch en nederlands limburg brabant = antwerpen, vlaams-brabant, waals-brabant, brussel en noord-brabant. historisch-cultureel zijn Vlamingen (Zuid-)Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Portugezen en Spanjaarden = Iberië Oostenrijk en Zwitserland = Alpen Noorwegen, Zweden, Finland = Scandinavië Engeland, Ierland = Britse Eilanden België, Nederland, Luxemburg = Lage Landen / Nederlanden. zoals gezegd, er zit geen duister plan achter. Belgen die zeggen dat ze geen Nederlanders zijn zijn verkeerd voorgelicht of gehersenspoeld.
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 22 februari 2009 om 22:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
een groot deel van de Vlamingen gelukkig nog wel ![]() Walen voelen zich meer Fransen. Luxemburgers voelen zich meer ... Luxemburgers. Laatst gewijzigd door Shadowke : 22 februari 2009 om 22:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
|
![]()
![]() |
#198 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Bedankt om me te helpen in mijn overtuiging dat Vlaanderen 'gebruikt' word. Waarom? Heel eenvoudig: de Schotse Nationale bank had aan de directeur van Fortis het voorstel gedaan om ABN Amro op te kopen. Die bank zou dan in drie stukken verdeeld worden (je moet es de Canvas-reportage bekijken daarover, heel interessant). Het waren dus niet de Vlamingen die ABN Amro wilden overkopen, maar de Schotten die ons ertoe aangezet hebben. Met alle gevolgen vandien. Het is naast de Amerikaanse kredietcrisis dé reden waarom Fortis op de fles ging. Citaat:
Je vroeg om evenwichtige voorbeelden, dat zal ik eens opzoeken. Voorlopig blijf ik er bij dat wij Vlamingen te veel 'gebruikt' worden door buurlanden (Wallonië in de eerste plaats). Tussen haakjes, je argumenten tegen de Fransen zijn inderdaad waar. Als ik op een dag moest kiezen tussen Frankrijk en Nederland (als er ECHT geen andere keuze zou zijn!), dan zou ik zeker op Nederland stemmen. Zoals ik eerder zei zijn de Nederlanders veel minder erg dan de Fransen, maar mij zul je ze geen lof horen spreken over hen. Ik heb ooit eens een of ander Hollands politicus (of een polotiek wetenschapper of iets dergelijks) - letterlijk - horen zeggen "de Vlamingen hebben altijd al een beetje tegen ons opgekeken als zijnde hun grote broer". Dit vind ik een van de schandaligste uitspraken ooit gedaan door een Hollander. En daarmee heeft hij ook bevestigd dat de Hollanders (niet Nederlanders in het algemeen) over het algemeen zeer grof en hooghartig zijn. Vooral hooghartig. Sorry als ik dan negatieve commentaar schrijf over Nederlanders hoor... Als ze iets minder grof en hooghartig zouden denken over zichzelf, dan zou ik ze veel meer weten te waarderen. En dan heb je natuurlijk nog hun accent die me behoorlijk irriteert. Daar is natuurlijk niks tegen te doen, maar de Nederlanders denken een beetje het zelfde over onze Vlaamse dialecten, dus dat compenseert ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
|
![]() Geeft niks, ieder zijn irritaties. Ik denk dat onze gezamenlijke irritatie tegen Frankrijk iets is wat ons zou kunnen binden. Wij hebben namelijke dezelfde angsten en problemen met hun economische politiek en imperialisme. Dat is ook een van mijn belangrijkste motivaties om voor Hereniging te ijveren. We hebben Vlaanderen nodig om sterker te worden en Vlaanderen heeft ons óók daarvoor nodig. We zitten in dezelfde schuit die 'de lage landen' heet. Als we al niet samen kunnen roeien zullen we op alle vlakken voorbij gevaren worden.
Ik denk overigens niet dat Nederland op Vlaanderen neerkijkt. En ja, er wordt door onze bedrijven in Vlaanderen geïnvesteerd. En dat zullen we blijven doen. Daar zit echter geen politiek achter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij hebben voor de eerste keer in Nederland gewinkeld en dus ook wat vlees meegebracht uit een albert hein winkel.
We vragen ons af wat er aan Nederlands vlees scheelt? Er zit noch geur noch smaak aan. Jammer maar noodzakelijk hebben we de vuilbak opengedaan en gans het zooitje er maar in gekieperd. Hoe komt het dat de voeding zo smakeloos kan zijn in Nederland? Dat vraag ik me echt eens af. Heeft iemand daar een verklaring voor?