Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2009, 13:30   #181
Preuße
Minister

Preuße's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Preusse, ik had toch graag hier eens antwoord op gezien.
Nicht drangsalieren, es kommt jeder dran! Ik zit inderdaad achter, ook op de goede posts van satiper moet ik eigenlijk nog antwoorden maar wegens tijdsgebrek langs mijn kant zit ik wat achter.

Avatar toont Friedrich-Wilhelm III König von Preussen (1770-1840).
Preuße is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 14:18   #182
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
Nicht drangsalieren, es kommt jeder dran! Ik zit inderdaad achter, ook op de goede posts van satiper moet ik eigenlijk nog antwoorden maar wegens tijdsgebrek langs mijn kant zit ik wat achter.
Schon gut. Ich freue mich auf Ihre Antwort.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 15:00   #183
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nat zijn is geen waardeoordeel mijn beste. Ofwel ligt er vocht op uw huid ofwel niet. Wat gij een zonde vindt of niet, hangt af van uw interpretatie. En die is gevormd door uw opvoeding bvb.
Neen; over zonde valt niks te vinden. Het is gewoon een sociale constructie die doorheen de tijd is gegroeid en toevalligerwijs ook nog eens te boek werd gesteld in de bijbel. Het idee dat dat eenvoudigweg werd verzonnen door één of andere profeet is onzin.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 15:01   #184
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
volledig eens met Tavek. Zonde bestaat niet. Zonde is het overtreden van de wetten gesteld door religies. En die hebben nu eens absoluut niks te zeggen tegen mij zie.
U vindt maar. Ik vind wildplassen ook niet erg, mag ik dan tegen uw gevel komen staan? Om maar een banaal voorbeeld te geven over "subjectiviteit".
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
Oud 26 april 2009, 15:07   #185
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
U vindt maar. Ik vind wildplassen ook niet erg, mag ik dan tegen uw gevel komen staan? Om maar een banaal voorbeeld te geven over "subjectiviteit".
Zonder religie hebt u geen geweten?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 15:12   #186
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Zonder religie hebt u geen geweten?
Ik zeg enkel dat de zonde niet meer is dan een sociale wet, en geen verzinsel van "gefrustreerde oude mannen". Daar heb ik niks mee te maken, het gaat immers niet altijd over het individu.
Oud 26 april 2009, 15:19   #187
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zeg enkel dat de zonde niet meer is dan een sociale wet, en geen verzinsel van "gefrustreerde oude mannen". Daar heb ik niks mee te maken, het gaat immers niet altijd over het individu.
Zonde is een puur monotheïstisch concept, en heeft niets met morele waarden te maken. Het heeft te maken met wat wel of niet in de ogen van God mag. Soms overlappen morele waarden en religieuze regels elkaar, maar wanneer dat niet zo is, (vnl. in het geval dat een religieuze regel prevaleert boven een morele) vind je jezelf snel in de gevangenis.

Men verwart de begrippen nog wel eens omdat religie haar eigen sticker op moraliteit heeft geplakt. Veel gelovigen denken daardoor zelfs dat zonder religie, mensen stuurloos zijn omdat ze geen moraliteit hebben. Ik zelf ben de mening toegedaan dat religie zeer goed in staat is iemands moraliteit uit te schakelen.

Daarvoor hoeven we alleen maar naar gebieden in de wereld te kijken waar er geen scheiding tussen Kerk en staat is.
Oud 26 april 2009, 15:26   #188
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie spreekt er over subjectiviteit? Ik zeg dat zonde niet bestaat en jij geeft een voorbeeld van een wetstoepassing. Ter uwer info: De wet bestaat wel.
Oud 26 april 2009, 15:29   #189
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zonde is een puur monotheïstisch concept, en heeft niets met morele waarden te maken. Het heeft te maken met wat wel of niet in de ogen van God mag.
En dat wordt toevallig niet bepaald door de sociale normen? Natuurlijk wel. U gelooft blijkbaar nog in Genesis en de Openbaring.

Citaat:
Soms overlappen morele waarden en religieuze regels elkaar, maar wanneer dat niet zo is, (vnl. in het geval dat een religieuze regel prevaleert boven een morele) vind je jezelf snel in de gevangenis.

Men verwart de begrippen nog wel eens omdat religie haar eigen sticker op moraliteit heeft geplakt. Veel gelovigen denken daardoor zelfs dat zonder religie, mensen stuurloos zijn omdat ze geen moraliteit hebben. Ik zelf ben de mening toegedaan dat religie zeer goed in staat is iemands moraliteit uit te schakelen.

Daarvoor hoeven we alleen maar naar gebieden in de wereld te kijken waar er geen scheiding tussen Kerk en staat is.
U verwart kerk met religie. Ik ben anti-klerikaal, dus daarvan hoeft u mij niet te overtuigen. Religie, daarentegen, is eigen aan de menselijke beschaving. Ook een atheïstische beschaving heeft haar religies. De mensheid wordt altijd gestuurd door dogma's.
Oud 26 april 2009, 15:31   #190
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie spreekt er over subjectiviteit?
Diegene met wie u het eens was.

Citaat:
Ik zeg dat zonde niet bestaat en jij geeft een voorbeeld van een wetstoepassing. Ter uwer info: De wet bestaat wel.
Wet of zonde, mij eender. Andere tijden, andere terminologie.
Oud 26 april 2009, 15:40   #191
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart kerk met religie. Ik ben anti-klerikaal, dus daarvan hoeft u mij niet te overtuigen. Religie, daarentegen, is eigen aan de menselijke beschaving.
Bijgeloof is inderdaad eigen aan de mens. Dat maakt het nog niet waar. Normen en waarden vormen samen onze cultuur, en die staan los aan religie (hoewel religie wel onterechte claims kan leggen op bepaalde waarden). U lijkt kennelijk cultuur gelijk te stellen aan religie. U kunt dat doen, maar daarmee bevestigt u voor de Kerken en religieuze instellingen dat zij waardevol zijn. Wat niet zo is.
Oud 26 april 2009, 15:54   #192
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bijgeloof is inderdaad eigen aan de mens. Dat maakt het nog niet waar. Normen en waarden vormen samen onze cultuur, en die staan los aan religie (hoewel religie wel onterechte claims kan leggen op bepaalde waarden). U lijkt kennelijk cultuur gelijk te stellen aan religie. U kunt dat doen, maar daarmee bevestigt u voor de Kerken en religieuze instellingen dat zij waardevol zijn. Wat niet zo is.
Onzin. De Kerk is waardevol, zelfs cruciaal geweest in de ontwikkeling van de Westerse wereld. Zij heeft eeuwenlang een samenhangend normenstelsel gehandhaafd, dat van top tot teen zit verwrongen in onze gedachtengang tot op de dag van vandaag. Zonder die religie had er zich niets vergelijkbaars kunnen afspelen als de voorbije 5000 jaar aan beschavingsgeschiedenis. Staatsvorming, wetenschap, filosofie, kunst, noem maar op, zijn allen op een bepaald moment vertrokken vanuit een dogmatisch standpunt. Dat doorheen de ontwikkeling van onze cultuur die dogma's ontkracht werden hoort er bij, dat is dan ook al meerdere malen gebeurd, maar telkens worden ze vervangen door nieuwe dogma's. De "vrije" maatschappij, zonder dogma's, bestaat niet, of ze vervalt terug naar een basaal niveau.
Oud 26 april 2009, 16:06   #193
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin. De Kerk is waardevol, zelfs cruciaal geweest in de ontwikkeling van de Westerse wereld. Zij heeft eeuwenlang een samenhangend normenstelsel gehandhaafd, dat van top tot teen zit verwrongen in onze gedachtengang tot op de dag van vandaag. Zonder die religie had er zich niets vergelijkbaars kunnen afspelen als de voorbije 5000 jaar aan beschavingsgeschiedenis. Staatsvorming, wetenschap, filosofie, kunst, noem maar op, zijn allen op een bepaald moment vertrokken vanuit een dogmatisch standpunt. Dat doorheen de ontwikkeling van onze cultuur die dogma's ontkracht werden hoort er bij, dat is dan ook al meerdere malen gebeurd, maar telkens worden ze vervangen door nieuwe dogma's. De "vrije" maatschappij, zonder dogma's, bestaat niet, of ze vervalt terug naar een basaal niveau.
De tijd van de bloei van het Romeinse Rijk (voor het Christendom dus) lijkt veel meer op nu dan de barbaarsheid van de Middeleeuwen. Onze normen en waarden bestaan ondanks het Christendom, niet dankzij het Christendom.
Oud 26 april 2009, 16:09   #194
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Preuße Bekijk bericht
In de HIV-boegen van de westerse hospitalen zie ik anders maar weinig van die dansende poppetjes hoor. Daar is vooral veel tandengeknars en woede over de gedane zonde, nochtans eens met zoveel ijver bedreven.
De ziekenboegen van deze wereld maken dan ook mijn rekening niet...
Ik doe wat ik wil doen, en wat één of andere bekrompen kwiet daarover meent te moeten denken, laat me koud.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 16:10   #195
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
De tijd van de bloei van het Romeinse Rijk (voor het Christendom dus) lijkt veel meer op nu dan de barbaarsheid van de Middeleeuwen. Onze normen en waarden bestaan ondanks het Christendom, niet dankzij het Christendom.
Ik spreek niet enkel over het christendom, lees nu toch eens deftig.
Oud 26 april 2009, 16:10   #196
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diegene met wie u het eens was.

Wet of zonde, mij eender. Andere tijden, andere terminologie.
Neen, wet komt van een authoriteit. Zonde van een sprookje.
Oud 26 april 2009, 16:23   #197
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zit nog maar bijzonder weinig "normen en waarden" van de kerk vervat in de huidige moderne samenleving (gelukkig maar als je ziet wat soms voor "normen en waarden" moet doorgaan in Exodus).
Enkel de universele waarden (die je overal ter wereld vindt) zijn overeind gebleven.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2009, 16:26   #198
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, wet komt van een authoriteit. Zonde van een sprookje.
Zie, ook u gelooft nog in de rib van Adam, en het water uit de steen. Dan kunnen we moeilijk discuteren natuurlijk.
Oud 26 april 2009, 16:29   #199
L. J. Brutus
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Er zit nog maar bijzonder weinig "normen en waarden" van de kerk vervat in de huidige moderne samenleving (gelukkig maar als je ziet wat soms voor "normen en waarden" moet doorgaan in Exodus).
Enkel de universele waarden (die je overal ter wereld vindt) zijn overeind gebleven.
Daar ga ik niet mee akkoord. Die normen en waarden zijn zo'n vanzelfsprekendheid geworden, dat je ze niet meer ziet. En "universele waarden" zijn maar universeel geworden omdat andere culturen werden uitgeroeid.
Oud 26 april 2009, 16:31   #200
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik spreek niet enkel over het christendom, lees nu toch eens deftig.
Voor Islam en het Jodendom geldt exact hetzelfde. Nu, de polytheïstische godsdiensten, die hebben weinig invloed op onze moraliteit. Zij zijn er enkel om aanbeden te worden, niet om gehoorzaamd te worden. En laat het nu net die culturen zijn waar men meer rust en vrede vindt, in plaats van de barbaarse gewelddadige plaag van het monotheïsme.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be