Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2009, 12:26   #181
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Open daar dan een nieuw topic over. HIER gaat het over één specifiek geval, niet over ruimere kaders.
je kan dit specifiek geval enkel in het ruimer kader bekijken.

vooral omdat dit echt niet een eenmalig feit is, geweld op school gebeurt meer en meer, vooral geweld tegen leerkrachten. Dit moet dringend bespreekbaar worden in de maatschappij.

iedereen moet eens zijn verantwoordelijkheid beginnen te dragen, niet alleen de leerkrachten maar ook de directie, inrichtende machten, ministers en vooral de ouders.

Als we binnen een 10 jaar geen leerkrachten meer vinden, zal het zijn omdat deze zaken onmiddellijk exclusief op de leerkracht wordt gestoken en dat het ruimer kader niet wordt bekeken.

maar ik heb de indruk dat sommigen liever zouden hebben dat er helemaal geen leerkrachten, opvoeders of kinderbegeleiders zijn.
Oud 19 mei 2009, 12:27   #182
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het filmpje gezien, beste. Dat kind werd wel degelijk met zijn hoofd IN die emmer gestoken.

Maar zelfs als hij er maar boven werd gehouden, was dat nog altijd een schending van zijn fysieke integriteit. Geweld is NOOIT oké, zeker niet op geestelijk gehandicapte kinderen.
IN de emmer is niet hetzelfde als IN de mortel. Als je goed kijkt zie je dat als het kind terug recht wordt gezet het hoofd helem�*�*l niet volhangt met mortel, wat zo zou zijn als het met het hoofd in de mortel had gezeten. Misschien waren er een paar piekjes haar wèl aan de mortel geweest en werd het baldadige joenk daarom onder de kraan gehouden om dat eruit te spoelen.

Maar als je met je volledige gezicht in de mortel wordt geduwd dan zie je er wel anders uit.

ik vind dit géén geweld, maar effektief INTIMIDATIE.
Dat jij tegen geestelijk gehandicapten uw cursus psychologie gaat declameren kan ik me wel best voorstellen ja.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:29   #183
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ik zit toch een beetje met een dubbel gevoel.
zijn reactie was er over, ver erover zelf. maar wat er achter zit, moeten we daar ook niet eens over nadenken?

het BUSO is gewoon de vuilbak van onze maatschappij, het is de laatste stap in ons watervalmodel. wie daar zit, is gekend voor allerlei problemen in andere scholen. wat doen we er mee? we kijken er niet naar, we laten de leerkrachten die daar willen staan, aan hun lot over, we kijken er op neer, zowel de leerlingen en de leerkrachten kunnen ons niet schelen.

Zet daarnaast dat de jeugd effectief meer en meer rechten krijgt (terecht) maar daar minder en minder plichten tegenover staan. Als "gewone" leerkracht wordt het al een bijna onmogelijke opdracht om niet je geduld te verliezen, wat moet het voor die leerkrachten dan zijn??

in eerste instantie heeft ons onderwijssysteem gefaald, in tweede instantie onze gehele maatschappij en dan pas die leerkracht. maar het is natuurlijk gemakkelijker om enkel op die leerkracht te schieten, dat is een gemakkelijk doelwit, daar hebben we rechtstreeks bewijs van.

zulke klassen moeten beter begeleid worden, met minstens 2 leerkrachten die er tegelijkertijd zijn, met ondersteuning van de leerkrachten op alle gebied en met constant overleg met de ouders, die ook maar hun verantwoordelijkheid moeten opnemen.

ik vraag me echt af wie er binnen 10 jaar nog leerkracht zal willen worden.....
Natuurlijk zit het grondig fout met ons onderwijssyteem. Dat watervalsysteem is zorgt idd voor dat kinderen niet terecht komen in het onderwijs dat het beste bij hen past, maar wel dat degelijk onderwijs eigenlijk is voorbehouden voor leerlingen van het VSO. Maar dat kan niet als excuus gebruikt worden voor het gedrag van deze leraar. Het gaat hier immers niet over eventjes de controle verliezen hé. Die uitleg zou ik aanvaarden indien het over het geven van een tik gaat ofzo. Maar dit is er zover over, dat dit geen éénmalig feit kan zijn (wat een collega leerkracht ondertussen trouwens bevestigde). Het is dan ook onmogelijk dat de directie niet al langer op de hoogte was van het feit dat die leerkracht niet goed functioneerde en de directie is dan ook mee verantwoordelijk. Ik twijfel er niet aan dat het voor leerkrachten in zo'n klassen soms erg moeilijk is, maar ben er wel van overtuigd dat er leerkrachten zijn die daar wel op een verantwoorde wijze mee kunnen omgaan.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:31   #184
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Natuurlijk zit het grondig fout met ons onderwijssyteem. Dat watervalsysteem is zorgt idd voor dat kinderen niet terecht komen in het onderwijs dat het beste bij hen past, maar wel dat degelijk onderwijs eigenlijk is voorbehouden voor leerlingen van het VSO. Maar dat kan niet als excuus gebruikt worden voor het gedrag van deze leraar. Het gaat hier immers niet over eventjes de controle verliezen hé. Die uitleg zou ik aanvaarden indien het over het geven van een tik gaat ofzo. Maar dit is er zover over, dat dit geen éénmalig feit kan zijn (wat een collega leerkracht ondertussen trouwens bevestigde). Het is dan ook onmogelijk dat de directie niet al langer op de hoogte was van het feit dat die leerkracht niet goed functioneerde en de directie is dan ook mee verantwoordelijk. Ik twijfel er niet aan dat het voor leerkrachten in zo'n klassen soms erg moeilijk is, maar ben er wel van overtuigd dat er leerkrachten zijn die daar wel op een verantwoorde wijze mee kunnen omgaan.
die leerkrachten bestaan, absoluut, maar iedereen heeft een omslagpunt, niet vergeten.

maar als je elke leerkracht uit het onderwijs zou halen die in deze situatie hetzelfde zou gedaan hebben, je zou er niet veel meer overhouden. leerkrachten zijn echt waar ook maar mensen hoor.
Oud 19 mei 2009, 12:31   #185
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vooral omdat dit echt niet een eenmalig feit is, geweld op school gebeurt meer en meer, vooral geweld tegen leerkrachten. Dit moet dringend bespreekbaar worden in de maatschappij.
Inderdaad ook tegen leerkrachten, maar vooral verontrustend veel tegenover de jongeren zelf. Door andere jongeren dan.

Ik ben al een tijdje met dit thema bezig en heb de ervaring dat het inderdaad bespreekbaar wordt.

Citaat:
iedereen moet eens zijn verantwoordelijkheid beginnen te dragen, niet alleen de leerkrachten maar ook de directie, inrichtende machten, ministers en vooral de ouders.
De schooldirecties weten stilaan dat ze er niet meer buiten kunnen om aandacht te schenken aan de veiligheid van hun jongeren. Het gebeurt meer en meer dat kinderen niet meer naar school komen omdat ze op straat belaagd of geïntimideerd worden.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:33   #186
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je nu beweren dat het aantal jaar dat iemand in een vastbenoemde functie staat ook maar iets zegt over zijn geschiktheid?
Neen, maar dat is totaal naast de kwestie. De geschiktheid van de leraar in kwestie wordt in twijfel getrokken door zijn agressief gedrag tijdens dit incident. Ik beweer enkel dat dit incident niets zegt over de afgelopen 30 jaar, en dus ook over zijn geschiktheid als leraar gedurende de afgelopen 30 jaar.
Oud 19 mei 2009, 12:33   #187
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Inderdaad ook tegen leerkrachten, maar vooral verontrustend veel tegenover de jongeren zelf. Door andere jongeren dan.

Ik ben al een tijdje met dit thema bezig en heb de ervaring dat het inderdaad bespreekbaar wordt.

De schooldirecties weten stilaan dat ze er niet meer buiten kunnen om aandacht te schenken aan de veiligheid van hun jongeren. Het gebeurt meer en meer dat kinderen niet meer naar school komen omdat ze op straat belaagd of geïntimideerd worden.
het zijn vooral de ouders die eens dringend heropgevoed moeten worden.

dit weekend nog gehoord: kind moet aanwezig zijn op opendeurdag maar kan niet komen want gaat zwemmen met vrienden. moeder komt dat zeggen en gaat bij de directie de leraar aanklagen die zegt dat haar kind dan een onvoldoende krijgt op die taak.

blijkbaar is dat normaal...
Oud 19 mei 2009, 12:34   #188
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:

dit weekend nog gehoord: kind moet aanwezig zijn op opendeurdag maar kan niet komen want gaat zwemmen met vrienden. moeder komt dat zeggen en gaat bij de directie de leraar aanklagen die zegt dat haar kind dan een onvoldoende krijgt op die taak.

blijkbaar is dat normaal...
Dat is volkomen normaal. Opendeurdagen zijn meestal op een zaterdag/vakantiedag. Niemand zou daar naartoe moeten gaan.

Schitterende actie van de ouders.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:42   #189
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien wel, maar:
- wie gaat dat doen en hoe wil je het aanpakken?
- dit argument wordt al te vaak gebruikt door openbare diensten en directies om hun lethargie en onverschilligheid te kunnen blijven verbergen.
Oud 19 mei 2009, 12:44   #190
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Dat is volkomen normaal. Opendeurdagen zijn meestal op een zaterdag/vakantiedag. Niemand zou daar naartoe moeten gaan.

Schitterende actie van de ouders.
moeten niet neen, maar dan kan je je taak niet vervolledigen en heb je dus een onvoldoende voor die taak.

en af en toe moeten leerlingen ook eens plichten hebben hoor....
Oud 19 mei 2009, 12:46   #191
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
moeten niet neen, maar dan kan je je taak niet vervolledigen en heb je dus een onvoldoende voor die taak.

en af en toe moeten leerlingen ook eens plichten hebben hoor....
Leerlingen komen naar school om te leren. Er dienen geen taken te worden gegeven die impliciet ervoor zorgen dat de leerlingen gratis werkkracht zijn op opendeurdagen.

En dat moeten-gedoe is Pavloviaans zever, inherent aan oudere generaties.
Oud 19 mei 2009, 12:47   #192
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Leerlingen komen naar school om te leren. Er dienen geen taken te worden gegeven die impliciet ervoor zorgen dat de leerlingen gratis werkkracht zijn op opendeurdagen.

En dat moeten-gedoe is Pavloviaans zever, inherent aan oudere generaties.
dat zijn degenen waarmee je later niets kunt doen hoor.
Oud 19 mei 2009, 12:48   #193
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... maar ben er wel van overtuigd dat er leerkrachten zijn die daar wel op een verantwoorde wijze mee kunnen omgaan.
Binnen deze context, wat is volgens u een verantwoorde manier van omgaan ?

Laatst gewijzigd door Rudy : 19 mei 2009 om 12:48.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:51   #194
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kan dit specifiek geval enkel in het ruimer kader bekijken.
Nee hoor. Ik kan dit specifieke geval gemakkelijk afzonderlijk bekijken. Zo zal het trouwens ook beoordeeld worden.

Citaat:
Daar kan ik het mee eens zijn.

Citaat:
Daarmee ook.

Citaat:
Als we binnen een 10 jaar geen leerkrachten meer vinden, zal het zijn omdat deze zaken onmiddellijk exclusief op de leerkracht wordt gestoken en dat het ruimer kader niet wordt bekeken.

maar ik heb de indruk dat sommigen liever zouden hebben dat er helemaal geen leerkrachten, opvoeders of kinderbegeleiders zijn.
Hier krijg ik de indruk dat je me weer zaken in de mond wil leggen. Daar kan ik het natuurlijk niet mee eens zijn.
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:52   #195
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee hoor. Ik kan dit specifieke geval gemakkelijk afzonderlijk bekijken. Zo zal het trouwens ook beoordeeld worden.

Daar kan ik het mee eens zijn.

Daarmee ook.

Hier krijg ik de indruk dat je me weer zaken in de mond wil leggen. Daar kan ik het natuurlijk niet mee eens zijn.
dat laatste was niet op jou bedoeld hoor.
Oud 19 mei 2009, 12:54   #196
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
dat zijn degenen waarmee je later niets kunt doen hoor.
Met de mensen die niet komen opdagen naar opendeurdagen omdat ze geen zin hebben om onbetaalde arbeid te leveren op een rustdag, wanneer ze misschien willen sporten, rusten, of hun vriendinnetje zien, kan men dus later niks aanvangen?

Dit is toch wel het waard om in de top 10 meest achterlijke p.be-uitspraken te komen.
Oud 19 mei 2009, 12:56   #197
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de mensen die niet komen opdagen naar opendeurdagen omdat ze geen zin hebben om onbetaalde arbeid te leveren op een rustdag, wanneer ze misschien willen sporten, rusten, of hun vriendinnetje zien, kan men dus later niks aanvangen?

Dit is toch wel het waard om in de top 10 meest achterlijke p.be-uitspraken te komen.
jij hebt nog niet vaak met kinderen gewerkt hé?
Oud 19 mei 2009, 12:57   #198
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Binnenkort heeft ieder leslokaal een webcam.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 13:01   #199
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
jij hebt nog niet vaak met kinderen gewerkt hé?
Ik ben 21 jaar. Ben onlangs nog puber geweest. Aan mij moet je zo'n zever niet verpatsen. Jij weet niet meer hoe het is om kind te zijn, en in jouw tijd waren de kinderen anders.

Als jij werkelijk gelooft dat mensen die weigeren om hun vrije tijd op te geven voor een opendeurdag nergens geraken, dan is heel jouw persoontje achterhaald.
Oud 19 mei 2009, 13:07   #200
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben 21 jaar. Ben onlangs nog puber geweest. Aan mij moet je zo'n zever niet verpatsen. Jij weet niet meer hoe het is om kind te zijn, en in jouw tijd waren de kinderen anders.

Als jij werkelijk gelooft dat mensen die weigeren om hun vrije tijd op te geven voor een opendeurdag nergens geraken, dan is heel jouw persoontje achterhaald.
Dat je onlangs nog puber geweest bent, is aan je voortvarende taal te zien. Dat is geen probleem, we zijn dat allemaal geweest en we zijn allemaal tot een zeker evenwicht gekomen. Ik denk niet dat Vlijmscherp mijn raad of steun nodig heeft maar ik kan hem alleen maar aanraden eens minzaam te glimlachen over je hulpeloze poging om hem van de weg te rijden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be