Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2009, 10:06   #181
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door studentje Bekijk bericht
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Betaal jij mijn snelheidsbegrenzer?

Neen? Blijf dus maar met uw fikken van mijn wagen
Oud 20 juni 2009, 11:18   #182
Erwinvds
Gouverneur

Erwinvds's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Met het verschil dat ge ongeveer tweemaal zoveel kans maakt op een autosnelwegongeval in België waar de max van 120 geldt, als op Duitse Autobahnen waar meestal aanbevolen 130 geldt, dat relativeert de eigen hogere schade bij een eventueel ongeval...

Van de kans zwaargewond of gedood te worden als men beide autosnelwegen mag vergelijken heb ik al een post:
- 4,2 verkeersdoden per miljard voertuigkm op snelwegen in België : 120 kmh
- 2,7 verkeersdoden per miljard voertuigkm op snelwegen in Duitsland : aanbevolen 130 kmh op 75%-snelwegen, incl. dynamische regeling (ca. 15% )bron: http://internationaltransportforum.o...d/pdf/risk.pdf
En dit bewijst prima dat het niet de snelheid is die de boosdoener is maar de rij mentaliteit.
Dank je Micele

Laatst gewijzigd door Erwinvds : 20 juni 2009 om 11:19.
Erwinvds is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 11:55   #183
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het gevoel dat je niet veel van radartechniek afweet, en zeker niet van auto´s. En GPS gaat nooit juist genoeg zijn om te ijken, èn mensen zijn niet te betrouwen, een of andere gaat naar manueel...

Hoe ga je eenzelfde -analoge- radarantenne´s stabiel houden op een (licht hobbelige-bochtige-enz..) snelweg, bij verschillende auto´s (vering/ophanging/schokdempers/banden (omtrek/slijtage)) zodat dezelfde [u]antennetechniek (hoe veilig en proper blijvend monteren?) de weerkaatste stralen die ook door verschillende soort luchtlagen (vochtig hier- droog daar- opspattend water hier enz...) tot dezelfde resultaten gaan komen als de afstand en snelheid van die *verschillende auto´s echt gelijk zijn, en zo de berekeningen maken dat er niet vertraagd-versneld mag worden tussen een pulk verschillende voertuigen...
* wordt er in een pulk gereden op meerder sporen zullen er eveneens reflecties optreden, die moeten ook nog weggewerkt worden.
*de modernste snelheidsmeetradars (politie) in geijkte opstelling langs de weg (geen lustechniek) heeft nog altijd een wettelijke tolerantiemarge van minstens 3 kmh/3 % (buitenland) , in Be is dat 6 kmh/6% (<100 kmh / > 100 kmh)
* ook bij de modernste snelheidsradars treden nog altijd fouten op (reflectie of andere) zodat het snelheidsPV geseponeerd moet worden.

btw de gemiddelde moderne wagen remt netto in minder als 40 meter af van 100 kmh naar 0. Voor een Ferrari schat ik 34-35 meter (alles zonder reactietijd, droog/vlak asfalt).
Met ruime 1 sec reactietijd (bvb achterligger die nog moet reageren) is dit ca. 57 meter voor een sportwagen, en tot ca. 65 m voor een gemiddelde moderne wagen van 100 kmh naar 0.
je moet mij nu niet pakken op de technische details, uiteindelijk heb ik ze los uit mijn hoofd zitten citeren.

ik weet ook wel dat een GPS een fout heeft van +-10meter, maar op 2km gerekend is dat 0.5% Dus als je uw GPSsnelheid op 120km/u zou zetten, zou de auto na 2 km weten dat hij op GPS gemeten 121 of 119km/u rijdt Ik geef het als voorbeeld om te stellen dat je best wel kunt voertuigen hun snelheid kunt kalibreren zodat wanneer iemand in een 'kolomme' zegt ik rij 100km/u dat dit voor alle auto's hetzelfde is...
Nu heeft iedereen een kilometriek met een nauwkeurigheid van +-+5km/u Du sals er op de ring van antwerpen 100km/u staat weet je niet of iemand feitelijk een snelheid tussen de 90-105km/u zal rijden..

ik weet ook wel dat een afstandsradar en zeker met veel voertuigen tegelijk best wel last heeft van de nauwkeurigheid, maar anderzijds, bij mercedes werkt het systeem nogal impressionant goed, de chauffeur voor u mag de remmen dichtgooien, de auto komt mooi tot stilstand. Dus ik denk echt niet dat daar zo'n afwijkinge opzitten om het systeem zo impressionant goed te doen werken.

anderzijds hoe doet de mens het om visueel te schatten tot op 1 meter nauwkeurig waar hij rijdt ?
als een auto gas loslaat geef je geen enkele indicatie dat je aan het vertragen bent, een radar ziet het wel.
en een communicatieprotocol tussen auto's zou het al vertellen aan de auto die achterkomt dat hij gasloslaat en dus geleidelijk gaat vertragen. Dit gaat dus sneller.

ik blijf bij mijn standpunt, dat met wat technologie best mogelijk moet zijn om het verkeer vlotter te doen lopen, en dat je bvb in het geval van de kennedy tunnel best wel 60K-80K voertuigen per uur kunt doortrekken. Dat is dus 3 keer meer dan nu

ik rij bvb graag met de snelheidsbegrenzer van mercedes, dat ding werkt nogal sterk verkeersveilig vind ik. Je kunt u gewoon concetreren op het verkeer en moet u geen zorgen meer maken over de flitspalen. Van mij mag er rustig een digitaal equivalent komen die gestuurd wordt door de flistpalen zodat ik automatisch bij elke flispaal de juiste snelheid rijd.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 juni 2009 om 11:58.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 12:57   #184
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik blijf bij mijn standpunt, dat met wat technologie best mogelijk moet zijn om het verkeer vlotter te doen lopen
, daar ben ik mee akkoord, het gaat vlotter verlopen maar dat gaat het ook doen als de bestuurders leren ritsen en onderling zodanig afstand houden dat er niet geremd/of vertraagd wordt bij het invoegen, goed ritsen wilt zeggen: éérst pinken... ... ... dan één per één afwisselend met de doorgaande voertuigen die U voldoende plaats laten (tja Be), en in ´t midden tussen 2 auto´s, bvb bij 60 meter is dat op ongeveer 30 meter, geen 10 of 5 hé. (Praktijk: in de K-tunnel zelf van linkervak naar rechtervak... oei.. oei.. noppes... )
In Duitsland hebben ze het ondertussen begrepen, daar ritst men zelfs bij 3 naar 2 vakken aan + 130 kmh...

Citaat:
en dat je bvb in het geval van de kennedy tunnel best wel 60K-80K voertuigen per uur kunt doortrekken. Dat is dus 3 keer meer dan nu
Dat lijkt me zéér onwaarschijnlijk om niet onmogelijk te zeggen, vergeet niet dat vlak voor/na de K-tunnel opritten en afritten zijn, % verkeer zal moeten invoegen/uitvoegen, en daar werkt een afstands-volg-radar niet op; bvb de Distronic van Mercedes* (ref), het lijkt me sowieso onmogelijk dat die distronic, of verbeterde distronic-xx of whatever-systeem, in de toekomst rijstrookwisselende wagens gaat zien (camera´s rondom ?) en juist gaat reageren.

*Ref: hier wat distronic kan en niet kan:
Citaat:
http://www.autozeitung.de/sicherheit...-abstandsradar

Das kann Distronic Plus

Bei Kolonnenfahrt hält das Fahrzeug bis zur eingestellten Wunschgeschwindigkeit den erlaubten Abstand zum Vorausfahrenden.
Variabler Abstand. Der Fahrer kann den Mindestabstand im Bereich der gesetzlich zulässigen Werte per Drehknopf variieren.
Stop-and-Go Die Anlage regelt komfortabel bis zum Stillstand. Zum Anfahren muss der Fahrer sein „Einverständnis“ durch einen Tip am Tempomathebel oder per Gaspedal signalisieren.
Einparken Das Nahbereichsradar übernimmt die vollständige Funktion eines Parkassistenten.
Notbremsung In Zusammenarbeit mit dem Bremsassistent Plus lassen sich kürzeste Bremswege erreichen. In kritischen Situationen wird PreSafe ausgelöst.

Hier versagt Distronic Plus

- Querverkehr Vor dem Fahrzeug querende „Objekte“, also Menschen, Tiere und andere Fahrzeuge, werden grundsätzlich nicht berücksichtigt. Denn die Anlage ist zur „Verfolgungsortung“ ausgelegt.

- Zielverlust Beim Abbiegen und in engen Kurven verliert der Messstrahl den Kontakt und beschleunigt auf das vorgewählte Tempo.

- Versetzte Fahrspur In Baustellen mit Spurwechsel und bei unharmonischer Spurführung verliert der Messstrahl kurzzeitig sein Ziel.

- Schmale Silhouette Motorrad- und Fahrradfahrer können nicht immer sicher erkannt werden.

-Glatteis Die Bremsoptimierung ist auf griffige Fahrbahn ausgelegt. Nässe, Schnee und Eis erkennt die Anlage nicht und reagiert deshalb in solchen Situationen zu spät.
Wat het niet kan vertaal ik in´t kort (en vertaal tussen de zinnen):
- invoegend verkeer of objecten, namelijk mensen, dieren en andere voertuigen, worden principieel niet waargenomen. omdat het apparaat enkel op vervolgingslokalisering geconstrueerd is (veel meer zal technich nog niet mogelijk zijn, om vd prijs nog maar te zwijgen)

- Doelverlies bij zelf afrijden (spoor wisselen) en korte bochten verliest de meetstraal kontakt en accelereert op de ingestelde snelheid

- Verzet rijspoor bij werkzaamheden met spoorwissel en onharmonische spoorvolging verliest de meetstraal kortstondig kontakt, (...~ idem voorgaande punt)

- Smallere silhouette kunnen niet altijd zeker herkend worden , bvb moto en ... (kontaktverlies ... idem )

- "Gladijs" (gladheid) de remoptimalisatie is op droge grijpende rijbaan afgesteld. Natheid, sneeuw of ijs herkend het systeem niet en zal in zulke situaties telaat reageren (...)

(--- de chauffeur moet de distronic ook nog zelf correct afstellen (gewenste afstand) en kan voortdurend de afstand aanpassen naargelang snelheid (oei misbruik... ?) (vuistregel voor auto/moto (in D) is halve snelheid in meters op droge weg))
(wettelijke bestraffing bij minstens 300 m teweinig afstand aan te houden, maar den wel pas vanaf 1/4 snelheid in mtrs, én enkele voorwaarden moeten vervuld worden (geen rijstrookwissel of inhaalmaneuver, bepaalde cte snelheden van betrokken vtgn) enz...)

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2009 om 13:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 13:14   #185
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Er zal maar iemand net voor u invoegen.
Komt erg veel voor bij vrachtwagens , eentje die er net voor kruipt , laat er op die moment een meettoestelletje staan en hups , weer een boete ....

Voor de Kennedytunnel geeft dat met vrachtverkeer nog een extra leuke bijkomstigheid , de klim om terug uit de tunnel te geraken is ronduit vervelend daar je deftig wat snelheid verliest als je beladen bent . Sommigen vallen bijna stil . Nu is het zeker grappig want men moet vertrekken vanaf 70 Km/u ipv. 90 ... (Dat is ook één van de redenen waarom vrachtwagens zich steeds lieten "vallen" in de Kennedytunnel , je moet nog omhoog geraken ook ... )

Binnenkort is het weer caravannetjestijd , je moet eens gaan kijken (en luisteren) hoe ze daar hun wagen mee martelen om de tunnel uit te raken ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 13:33   #186
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dus als je 100km/u naar 0 km/u kunt doen met een ferrari op 100meter, dan zit elke andere wagen bvb gegarandeerd in uw achterste...

>>

je moet mij nu niet pakken op de technische details, uiteindelijk heb ik ze los uit mijn hoofd zitten citeren.

ik rij bvb graag met de snelheidsbegrenzer van mercedes, dat ding werkt nogal sterk verkeersveilig vind ik.
Open doel Paul . (inhoudelijk staat 2 post hoger)

En je "los uit het hoofd"... oei, ik dacht dat je totale remafstanden van je eigen gereden auto´s (Mercedes) toch ongeveer los uit je hoofd moet weten. , no offence hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2009 om 13:34.
Oud 20 juni 2009, 18:17   #187
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Fallen Angel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vergeet het, sowieso gaat de beperking in supply van petroleum uw wensen hier nekken, tenzij je een auto met kernmotor gaat kopen.
De snelste auto's rijden op methanol, ethanol (indy racecars) of nitromethaan (top fuel dragsters).
Dit zijn synthetische brandstoffen die op verschillende manieren gemaakt kunnen worden. Maw altijd beschikbaar.

Stalin: "The only real power comes out of a long rifle."
En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).
Fallen Angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 18:19   #188
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Betaal jij mijn snelheidsbegrenzer?

Neen? Blijf dus maar met uw fikken van mijn wagen
Jij betaalt het zelf wel. Anders nemen we je wagen af.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2009, 18:20   #189
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Mja dat u totallitaire ideeën hebt wist ik al

Ps: Als er ooit een snelheidsbegrenzer op mijn wagen zou zitten gooi ik hem er eigenhandig meteen uit.

En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit).

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 20 juni 2009 om 18:27.
Oud 20 juni 2009, 20:26   #190
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Open doel Paul . (inhoudelijk staat 2 post hoger)

En je "los uit het hoofd"... oei, ik dacht dat je totale remafstanden van je eigen gereden auto´s (Mercedes) toch ongeveer los uit je hoofd moet weten. , no offence hé.
bané dat weet ik dus niet, ik doe dus nooit van die noodstops, dus ik zou echt niet weten op hoeveel meter ik kan stilstaan. Want ik kan mij niet inbeelden dat op het moment ik moet stoppen ik daar vlug nog een schatting ga tegenaan gooien en zeggen ik haal het of ik haal het niet ??

Mijn landrover heeft iets meer nodig dan de mercedes of de audi.

Laatst gewijzigd door brother paul : 20 juni 2009 om 20:27.
Oud 21 juni 2009, 08:01   #191
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
bané dat weet ik dus niet, ik doe dus nooit van die noodstops, dus ik zou echt niet weten op hoeveel meter ik kan stilstaan. Want ik kan mij niet inbeelden dat op het moment ik moet stoppen ik daar vlug nog een schatting ga tegenaan gooien en zeggen ik haal het of ik haal het niet ??

Mijn landrover heeft iets meer nodig dan de mercedes of de audi
.
De remafstand van een landrover is korter dan die van een mercedes of audi.

Maar in de eerste plaats hangt de benodigde remafstand af van de bestuurder.
Als deze tegen een onaangepaste snelheid rijd, heeft hij niet alles op tijd gezien en moet hij dus geregeld een noodstop maken, maar als hij vermoeid of onder invloed is, is zijn reactie tijd langer en dus ook zijn benodigde remtijd en remafstand.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2009, 08:42   #192
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat had ik nu niet verwacht van een alles-moet-gratis man zoals je zelf.
Oud 21 juni 2009, 09:50   #193
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
De remafstand van een landrover is korter dan die van een mercedes of audi.

Maar in de eerste plaats hangt de benodigde remafstand af van de bestuurder.
Als deze tegen een onaangepaste snelheid rijd, heeft hij niet alles op tijd gezien en moet hij dus geregeld een noodstop maken, maar als hij vermoeid of onder invloed is, is zijn reactie tijd langer en dus ook zijn benodigde remtijd en remafstand.
kijk eens naar die grafiek, ben je niet een mythe aan het maken ??

http://www.net-monster.com/SUV_braking_sorted_2.gif
Oud 21 juni 2009, 11:17   #194
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Inderdaad, hier nog een lijst van de remzwakste wagens:
http://www.auto-motor-und-sport.de/a...ge-798985.html
Oud 21 juni 2009, 13:04   #195
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
ik kan mij echt niet inbeelden dat ik ooit in een situatie gezeten heb, waar gasgeven en dannog plankgas mijn vel zou redden ???
Vrachtwagen naast je begint onaangekondigd naar je baanvak te komen en de enige redding is de vlucht vooruit, bv.

Citaat:
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2009, 13:04   #196
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Uw buurman u nooit betrapt bij zijn vrouw ?
Op de snelweg?

I'm a good lover , maar zoooo handig ben ik nu ook weer niet.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 21 juni 2009 om 13:24.
Oud 21 juni 2009, 13:23   #197
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
De rotte appel er uit halen is anders wel de enige "faire" oplossing tov wie zich wel wat verantwoordelijk over de weg verplaatst. Anonieme patrouillewagens, dewelke door boetes zelfberuipend kunnen zijn, die er de "gevaren op de weg" uit plukken MET (tijdelijk) afgeven van rijbewijsje zou al heel veel wangedrag van de straat halen en rechtvaardiger zijn dan sytematisch overdreven(?) snelheid beboeten.
Dat is ook mijn mening. Een flitspaal zetten is makkelijk en brengt veel op. Die kan geld in het laatje brengen als je tegen 130 's nachts over een verlaten snelweg rijdt.

Wat die flitspaal en snelheidsbegrenzers niet doen:
* verhinderen dat iemand gaat bumperkleven
* verhinderen dat iemand in een foute richting doorheen een eenrichtingsstraat gaat rijden
* verhinderen dat iemand een andere wagen nipt de pas afsnijdt
* verhinderen dat iemand zit te slalommen bij vertraagd verkeer
* verhinderen dat iemand op een verkeerswisselaar denkt dat ie voorrang heeft op alle verkeer uit andere richtingen
* dat iemand geen rekening houdt met verkeer van een oprit
* ...

maw:
De duurdere maar betere oplossing is vooral het inzetten van politie in burgerwagens om vooral asociaal, onaangepast of van een gebrek aan verkeersinzicht getuigende gevallen te verbaliseren. En dan mogen de boetes voor mijn part zelfs nog hoger worden.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 21 juni 2009, 14:59   #198
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Remafstand is een functie van gewicht, grootte en efficiëntie van de remschijven en het contactoppervlakte van de band met de weg.

Meer gewicht => langere remafstand.
Betere remschijven => kortere remafstand.
Groter contactoppervlak van de band => kortere remafstand.

Echter groter contactoppervlak van de band betekent grotere rolweerstand en groter verbruik.

Dat is de reden waarom men op zuinige auto's banden met een zo klein mogelijke rolweerstand monteert. Logisch gevolg daarvan is de erbarmelijk lange remafstand van zulke zuinige auto's (alle zuinige en/of zeer zware auto's vindt je onderaan het lijstje over remafstand.).

De kortste remafstand vind je in sportwagens met laag gewicht en groot bandenoppervlak.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 21 juni 2009 om 15:04.
Oud 21 juni 2009, 15:01   #199
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft er argumenten tegen een snelheidsbegrenzer in personenwagens die de maximum snelheid beperken tot 130 Km per uur? De maximumsnelheid is nu eenmaal 120 km per uur in België dus waarom het niet verplichten. Hierdoor kunnen de belachelijke flitscontroles op autosnelwegen worden afgeschaft en nuttig geplaatst worden aan scholen of andere drukke plaatsen waar overdreven snelheid echt wel mensenlevens kost.
Jong en naïef
Oud 21 juni 2009, 15:11   #200
Fallen Angel
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een gouden regel die mijn rijinstructeur mij ooit meegaf:

"Het is niet overdreven snelheid die voor ongelukken zorgt. Het is onaangepaste rijstijl die ongelukken veroorzaakt."

Met andere woorden:
Als iedereen 50 rijdt, rij dan ook 50. Als iedereen 150 rijdt, rij dan ook 150.
Houd afstand naargelang je snelheid en let op je voorgangers.

Dat is het grootste mankement bij de Belgische chauffeurs. In andere landen zie je zelden bumperkleven of mensen die 140 rijden als iedereen 90 rijdt of een enkeling die 70 rijdt terwijl de rest 120 rijdt.

Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 21 juni 2009 om 15:14.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be