Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2009, 23:29   #181
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

tja, het is inderdaad hilarisch hoe jij jezelf belachelijk maakt door zo stoer haute-bourgeois te proberen doen.
Echt, het werkt niet hoor, acteren is je ding niet
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 23:34   #182
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
tja, het is inderdaad hilarisch hoe jij jezelf belachelijk maakt door zo stoer haute-bourgeois te proberen doen.
Echt, het werkt niet hoor, acteren is je ding niet
Het is inderdaad op het randdebielerige af hoe je mij als een bourgeois probeert af te schilderen, terwijl ik gewoon rijk ben!
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2009, 23:58   #183
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik zei dus: acteren is je ding niet.
Oud 23 juni 2009, 02:46   #184
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Mag Brussel meepraten ?
Brusselaars van beide taalgroepen hebben gestemd op dezelfde Brusselse agenda ...
http://www.bruxsel.org/files/Eric%20...0Standaard.pdf
Uiteraard ja, maar er tellen ook andere belastingenverdragen met andere landen (mogelijk ook gewesten?)...
Oud 23 juni 2009, 06:15   #185
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
probleem is dat grote delen van brussel niet door brusselaars bewoond worden.
met alle respect, maar de kongolees die 2 j geleden naar brussel verhuist is mag mi geen jota te zeggen hebben over de toekomst van brussel. hetzelfde gaat op voor de duizende eurocraten. en voor de moslims die nog maar 50j in brussel wonen telt hetzelfde.
We gaan Brussel niet besturen met Brusselaars die al sinds decennia zijn overleden maar met de Brusselaars van vandaag. Wie daar een probleem mee heeft kan beter op een eiland gaan wonen.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 06:25   #186
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
(...) Leer er mee te leven, pauper. We hebben geen zin om een soort achterlijk Aalter aan de Zenne te worden.
Mogen we weten wat er zo achterlijk is aan de gemeente Aalter?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 23 juni 2009 om 06:26.
Oud 23 juni 2009, 07:56   #187
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Force Nationale Bekijk bericht
Dan vraag ik u: Bewijs dat Brussel anno 2009 een Vlaamse stad is(geschiedenisboekjes raadplegen gaat niet op). Voor mij is Brussel de hoofdstad van Belgie/Belgique of Belgien.
Hé, waakvlam, het door jou aangehaalde citaat van 1207 lijkt me nochtans duidelijk - en ik refereer meteen aan ons korte dispuut aangaande Brussel - : Brussel is de hoofdstad van Vlaanderen. 180 jaar België heeft geleid tot miskenning en kneveling van de taal van de meerderheid van de bevolking in de Zuidelijke Nederlanden. En u doet nog eens subtiel een schepje erbovenop door de geschiedenisboekjes links te laten liggen. Ik draai de vraag om: Waaruit blijkt dat Brussel een Franstalige stad zou moeten zijn? Ik geef u één tip: Laat de verfransingspolitiek erbuiten!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 09:20   #188
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
"Uitdovende faciliteiten voor franstaligen in Brussel"? Zelf het Vlaams Belang heeft dat niet in zijn programma staan. Dream on. Brussel zal sneller engelstalig worden dan nederlandstalig. Dankzij Europa is Brussel een internationale stad en zal het dat blijven. Leer er mee te leven, pauper. We hebben geen zin om een soort achterlijk Aalter aan de Zenne te worden.
Ik heb het hier over pragmatische voorstellen die de Vlaamse regering moet doen en dus niet over schreeuwerige, ongefundeerde ideeën van bepaalde partijen. De Vlaamse regering kan wel degelijk rekening houden met de Franstaligen door henzelf te faciliteren in plaats van door de Waalse regering en/of door het Waals gewest. De zogeheten Wallo-Brux-consolidatie wordt dan doorbroken. Dat noem ik volwassen, pragmatische politiek. Woorden als pauper en andere uit frustratie ontsproten krachttermen laat ik geheel over voor uw verantwoording; de berichten geplaatst op dit forum worden geacht de intellectuele eigendom van de deelnemer weer te geven. Waarvan akte.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 10:13   #189
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
We gaan Brussel niet besturen met Brusselaars die al sinds decennia zijn overleden maar met de Brusselaars van vandaag. Wie daar een probleem mee heeft kan beter op een eiland gaan wonen.
ze mogen hun stad besturen maar het is niet aan de brusselaars om te beslissen bij wie ze horen. net zomin hebben de marokkanen/turken/joden het recht om te bepalen bij welk land/regio hun wijk moet horen.
Volgens jouw logica mogen de marokkanen eisen dat Borgerhout Marokkaans grondgebied moet worden

Laatst gewijzigd door 1207 : 23 juni 2009 om 10:20.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 12:07   #190
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
ze mogen hun stad besturen maar het is niet aan de brusselaars om te beslissen bij wie ze horen. net zomin hebben de marokkanen/turken/joden het recht om te bepalen bij welk land/regio hun wijk moet horen.
Volgens jouw logica mogen de marokkanen eisen dat Borgerhout Marokkaans grondgebied moet worden
Wat mij betreft stemt elke bewoner van Vlaanderen mee over de toekomst van Vlaanderen en stemt elke bewoner van Brussel over de toekomst van Brussel. Je mag gerust eventuele problemen die daarbij zouden kunnen opduiken voorleggen aan dit forum maar het idee dat Vlaamse burgers met Marokkaanse wortels die in Borgerhout wonen zouden eisen dat Borgerhout Marokkaans grondgebied moet worden is zo dwaas en onrealistisch dat dat alvast het discussiëren niet waard is. Ik ben voor het recht van een volksreferendum op Brussels regionaal niveau en op Vlaams regionaal niveau wat de staatkundige toekomst betreft van die respectievelijke regio's. En ik zie daar geen noemenswaardige problemen bij opduiken. Het risico dat Brussel een andere weg inslaat dan Vlaanderen is natuurlijk heel groot maar dat is nu al zo en alle Vlaamse partijen (excl. de VU) hebben indertijd Brussel een apart gewestelijk statuut gegeven. Het feit dat de Vlaamse Gemeenschap haar zetel in Brussel heeft geplant maakt Brussel niet automatisch terug 'Vlaams'. De verfransing van Brussel en daaraan gekoppeld de vervreemding van Brussel ten opzichte van Vlaanderen is een sociologisch feit en niemand lijkt in staat dat om te keren. "Brussel Vlaams" roepen" is anno 2009 wel zowat de meest absurde slogan die je roepen kan. En als je dat dan ook nog eens koppelt met een diep wantrouwen tegenover alles wat Marokkaans, Turks en Joods is dan is je plan voor Brussel natuurlijk alleen rijp voor ... de vuilbak.
Oud 23 juni 2009, 12:13   #191
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik heb het hier over pragmatische voorstellen die de Vlaamse regering moet doen en dus niet over schreeuwerige, ongefundeerde ideeën van bepaalde partijen. De Vlaamse regering kan wel degelijk rekening houden met de Franstaligen door henzelf te faciliteren in plaats van door de Waalse regering en/of door het Waals gewest. De zogeheten Wallo-Brux-consolidatie wordt dan doorbroken. Dat noem ik volwassen, pragmatische politiek. Woorden als pauper en andere uit frustratie ontsproten krachttermen laat ik geheel over voor uw verantwoording; de berichten geplaatst op dit forum worden geacht de intellectuele eigendom van de deelnemer weer te geven. Waarvan akte.
Wallo-Brux is niet levensvatbaar.
Wallonie heeft geen rooie cent en leeft op kosten van de Vlamingen.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal Wallonie zich zo snel mogelijk aansluiten bij Frankrijk, om het hoofd boven water te houden.
Brussel zal alleen als stadstaat verder kunnen, of in een confederatie met Vlaanderen of met behulp van de EU.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 12:38   #192
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft stemt elke bewoner van Vlaanderen mee over de toekomst van Vlaanderen en stemt elke bewoner van Brussel over de toekomst van Brussel.
brusselaars zijn vlamingen.

Citaat:
Je mag gerust eventuele problemen die daarbij zouden kunnen opduiken voorleggen aan dit forum maar het idee dat Vlaamse burgers met Marokkaanse wortels die in Borgerhout wonen zouden eisen dat Borgerhout Marokkaans grondgebied moet worden is zo dwaas en onrealistisch dat dat alvast het discussiëren niet waard is.
voor mij gaat dezelfde dwaasheid op voor brussel. geef je brusselaars de keuze om te beslissen bij wie ze horen dan hebben de burgers van elke vlaamse en belgische stad/gemeente/regio datzelfde recht. alles andere is pure discriminatie.
Citaat:
Ik ben voor het recht van een volksreferendum op Brussels regionaal niveau en op Vlaams regionaal niveau wat de staatkundige toekomst betreft van die respectievelijke regio's.
volksreferendum maar dan in heel vlaanderen aangezien het afstoten van brussel een territoriumkwestie is. Beslist de meerderheid dat Brussel niet meer tot vlaanderen moet behoren dan zal ik dit volgen
Citaat:
En ik zie daar geen noemenswaardige problemen bij opduiken. Het risico dat Brussel een andere weg inslaat dan Vlaanderen is natuurlijk heel groot maar dat is nu al zo en alle Vlaamse partijen (excl. de VU) hebben indertijd Brussel een apart gewestelijk statuut gegeven.
dze beslissing is politiek. er is geen natuurwet die zegt dat je dit statuut niet zou kunnen opheffen. Dit geeft de brusselse partijen eveneens niet het recht om allerlei exclusieve rechten op te eisen. regio's en landen die vreedzaam willen samenleven en werken moeten mekaars territorium respecteren.
Citaat:
Het feit dat de Vlaamse Gemeenschap haar zetel in Brussel heeft geplant maakt Brussel niet automatisch terug 'Vlaams'.
Brussel behoort geografisch tot Vlaanderen.
Citaat:
De verfransing van Brussel en daaraan gekoppeld de vervreemding van Brussel ten opzichte van Vlaanderen is een sociologisch feit en niemand lijkt in staat dat om te keren.
vraag ik ook niet. de voertaal maakt mij niets uit. Heeldere wijken in Gent zijn verturkt en toch zie ik Turkije geen territoriumeisen stellen zoals de Waalse partijen.
Citaat:
"Brussel Vlaams" roepen" is anno 2009 wel zowat de meest absurde slogan die je roepen kan. En als je dat dan ook nog eens koppelt met een diep wantrouwen tegenover alles wat Marokkaans, Turks en Joods is dan is je plan voor Brussel natuurlijk alleen rijp voor ... de vuilbak.
verwijt je mij een diep wantrouwen tegen vreemdelingen omdat ik geen enkele reden zie waarom men moet aanvaarden dat Brussel plots een waalse stad zou moeten worden?
bizarre redenering

Laatst gewijzigd door 1207 : 23 juni 2009 om 12:42.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 12:54   #193
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door "Hendrik de Stoute
Wat mij betreft stemt elke bewoner van Vlaanderen mee over de toekomst van Vlaanderen en stemt elke bewoner van Brussel over de toekomst van Brussel.
Maar Brussel claimt nog steeds dat het de hoofdstad is (latern we eerder zeggen: capitale de la Belgique). Daardoor is het onaanvaardbaar dat alleen Brussel-Bruxelles zou mogen beslissen over de toekomst van dat gewest. Dit gewest hoort voor een flink stuk ook onder voogdij te staan van de twee andere.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 13:00   #194
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar Brussel claimt nog steeds dat het de hoofdstad is (latern we eerder zeggen: capitale de la Belgique). Daardoor is het onaanvaardbaar dat alleen Brussel-Bruxelles zou mogen beslissen over de toekomst van dat gewest. Dit gewest hoort voor een flink stuk ook onder voogdij te staan van de twee andere.
In Belgie staat iedere deelstaat onder voogdij ,niet alleen Brussel.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 13:11   #195
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Hé Ernst, je bent nog nieuw hé? AyneRand is een construct, een enigszins zielig gespeeld "typetje". Iedereen hier weet dat.
Oud 23 juni 2009, 13:14   #196
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

De verfransing van Brussel en daaraan gekoppeld de vervreemding van Brussel ten opzichte van Vlaanderen is een sociologisch feit en niemand lijkt in staat dat om te keren. "Brussel Vlaams" roepen" is anno 2009 wel zowat de meest absurde slogan die je roepen kan...
Wat de Vlamingen/Nederlandstaligen die Brussel willen 'behouden' zouden moeten doen, is zich massaal in Brussel vestigen, om te beginnen in het stadscentrum (binnen de Kleine Ring). De demografische balans zal daar al snel in het voordeel van de Vlamingen/Nederlandstaligen omslaan.

Ook in Sint-Genesius-Rode zal een toename van het aantal Vlamingen/Nederlandstaligen al snel tot een demografische omslag leiden.

Daar waar het FDF al j�*ren geleden een 'stratégie' voor 'le Brabant flamand' ontwikkelde, moeten de Vlamingen/Nederlandstaligen blijkbaar nog wakker schieten.

Toch al goed dat de Vlaamse Gemeenschapscommissie alhier een 'project' heeft voor diegenen die "Wonen in Brussel" niet afdoen als scenario voor een horror-filmpje.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 16:58   #197
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat de Vlamingen/Nederlandstaligen die Brussel willen 'behouden' zouden moeten doen, is zich massaal in Brussel vestigen, om te beginnen in het stadscentrum (binnen de Kleine Ring). De demografische balans zal daar al snel in het voordeel van de Vlamingen/Nederlandstaligen omslaan.

Ook in Sint-Genesius-Rode zal een toename van het aantal Vlamingen/Nederlandstaligen al snel tot een demografische omslag leiden.

Daar waar het FDF al j�*ren geleden een 'stratégie' voor 'le Brabant flamand' ontwikkelde, moeten de Vlamingen/Nederlandstaligen blijkbaar nog wakker schieten.

Toch al goed dat de Vlaamse Gemeenschapscommissie alhier een 'project' heeft voor diegenen die "Wonen in Brussel" niet afdoen als scenario voor een horror-filmpje.
Correct, en vooral net zo stug uw taal (of engels) blijven spreken als Franstaligen doen. Het legt hen geen windeieren als hun gesprekspartners van taal switchen in het gesprek. Niet zuiver het gesprek, maar dat heeft ENORME macrosociale consequenties.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 17:27   #198
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat mij betreft stemt elke bewoner van Vlaanderen mee over de toekomst van Vlaanderen en stemt elke bewoner van Brussel over de toekomst van Brussel. Je mag gerust eventuele problemen die daarbij zouden kunnen opduiken voorleggen aan dit forum maar het idee dat Vlaamse burgers met Marokkaanse wortels die in Borgerhout wonen zouden eisen dat Borgerhout Marokkaans grondgebied moet worden is zo dwaas en onrealistisch dat dat alvast het discussiëren niet waard is. Ik ben voor het recht van een volksreferendum op Brussels regionaal niveau en op Vlaams regionaal niveau wat de staatkundige toekomst betreft van die respectievelijke regio's. En ik zie daar geen noemenswaardige problemen bij opduiken. Het risico dat Brussel een andere weg inslaat dan Vlaanderen is natuurlijk heel groot maar dat is nu al zo en alle Vlaamse partijen (excl. de VU) hebben indertijd Brussel een apart gewestelijk statuut gegeven. Het feit dat de Vlaamse Gemeenschap haar zetel in Brussel heeft geplant maakt Brussel niet automatisch terug 'Vlaams'. De verfransing van Brussel en daaraan gekoppeld de vervreemding van Brussel ten opzichte van Vlaanderen is een sociologisch feit en niemand lijkt in staat dat om te keren. "Brussel Vlaams" roepen" is anno 2009 wel zowat de meest absurde slogan die je roepen kan. En als je dat dan ook nog eens koppelt met een diep wantrouwen tegenover alles wat Marokkaans, Turks en Joods is dan is je plan voor Brussel natuurlijk alleen rijp voor ... de vuilbak.
Laten we dan wel een referendum wijk per wijk en straat per straat houden aub.
Oud 23 juni 2009, 19:11   #199
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Wallo-Brux is niet levensvatbaar.
Wallonie heeft geen rooie cent en leeft op kosten van de Vlamingen.
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal Wallonie zich zo snel mogelijk aansluiten bij Frankrijk, om het hoofd boven water te houden.
Brussel zal alleen als stadstaat verder kunnen, of in een confederatie met Vlaanderen of met behulp van de EU.
Daarom dat Vlaanderen niet onafhankelijk zal worden.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2009, 19:12   #200
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ze mogen hun stad besturen maar het is niet aan de brusselaars om te beslissen bij wie ze horen.
Brusselaars zijn Brusselaars en Belgen ...
Binnen Brussel is er geen Vlaams of Waals gevoel ... !

"Bij wie ze horen"

Wat zeker is : het is niet aan Vlaanderen te kiezen voor een Vlamo-brux staat of aan Wallonie voor een Wallo-brux staat ! Dit recht hebben ze niet !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 23 juni 2009 om 19:13.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be