Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wanneer barst België?
September 2009 0 0%
Oktober 2009 0 0%
Alleszins voor 1 januari 2010 2 2,50%
Alleszins voor de komende, federale verkiezingen 0 0%
In 2011 7 8,75%
In 2012 3 3,75%
Op 21 december 2012 5 6,25%
Tussen de federale en de deelstatelijke verkiezingen 0 0%
2014-2020 12 15,00%
2020-2035 10 12,50%
2035-2100 3 3,75%
Na 2100 1 1,25%
Na het jaar 3000 1 1,25%
Geen idee 18 22,50%
Nooit 18 22,50%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2009, 21:24   #181
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Gaat den BUB nu wéér splitsen.........

En tja,we kennen dus al één loser.....

En kan U ons vertellen wie dan die andere loser zal wezen....
U valt steeds in herhaling. Wees eens origineler met uw persoonlijke aanvallen. Want u weet het: daar waar het hart van vol is, loopt de mond van over.

Laatst gewijzigd door system : 20 november 2009 om 21:27.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 21:48   #182
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Antwoord op de vraag: ik denk dat het wel eens heel snel kan gaan. Wie weet al in 2010.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 22:33   #183
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Antwoord op de vraag: ik denk dat het wel eens heel snel kan gaan. Wie weet al in 2010.
Tja, zonder HVR is de federale regering aangeschoten wild.

zeg maar.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 23:20   #184
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Nog één maand en we kennen al twee losers
Zie jij het als een wedstrijd, mijn beste vriend?

De enen kiezen kamp A, de anderen kamp B en wie de match wint, is de "goeie". Erg onvolwassen en tekenend voor het politiek hooliganisme dat je hier ten toon spreid.
Oud 20 november 2009, 23:36   #185
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U valt steeds in herhaling. Wees eens origineler met uw persoonlijke aanvallen. Want u weet het: daar waar het hart van vol is, loopt de mond van over.
U spreekt hier uit eigen ervaring....

Ach zo, bedankt voor de tip.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 23:42   #186
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

België zal niet barsten maar zich heruitvinden als een confederatie van 2 autonome Naties (Vlaanderen en Wallonië) en 2 autonome Regio's (Brussel en Duitstalig België). Wanneer? Wanneer Vlaamse en Waalse Bewegers de handen in mekaar gaan slaan en tesamen de overblijfselen van het unitaire België in vraag gaan stellen, met steun van Brusselse en Duitstalige regionalisten. Dit alles in het kader van een evoluerend sociaal Europa van de regio's.

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 23:49   #187
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Met het vertrek van de federalist Eric Van Rompuy is de weg vrij voor hoopvolle ontwikkelingen. Het onwaarachtige afscheidsfeest (Onkelinx had een bosje witte rozen bij zich) kan wel eens de opmaat zijn voor een nog veel groter 'afscheidsfeest'.

Het doek gaat open ...
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2009, 23:55   #188
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Met het vertrek van de federalist Eric Van Rompuy is de weg vrij voor hoopvolle ontwikkelingen. Het onwaarachtige afscheidsfeest (Onkelinx had een bosje witte rozen bij zich) kan wel eens de opmaat zijn voor een nog veel groter 'afscheidsfeest'.

Het doek gaat open ...
Op het toneel zal je niet véél zien mijn vriend....

Het is achter de coulissen dat we moeten wezen....

Wedden dat ze binnen de kortste keren al vechtend over de grond rollen,tenzij de Vlamingen als vanouds toch zullen buigen voor de francofone heerschappij....

Laat ons deze keer maar eens het been stijfhouden.....

Wat komt, dat komt....
Oud 21 november 2009, 00:00   #189
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het doek gaat open ...
Het doek gaat open maar Vlaamse en Waalse Bewegers lijken allesbehalve klaar om de regie de juiste richting te laten gaan. Wordt het weer laat improviseren wanneer het theater al veel te lang terug dat slechte stuk speelt dat al zoveel keren werd gespeeld ?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Afbeelding 1.png‎
Bekeken: 57
Grootte:  281,4 KB
ID: 59708  

Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 00:12   #190
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wedden dat ze binnen de kortste keren al vechtend over de grond rollen,tenzij de Vlamingen als vanouds toch zullen buigen voor de francofone heerschappij ...

Laat ons deze keer maar eens het been stijfhouden.....

Wat komt, dat komt....
En dus zullen de Vlamingen, de Vlaamse politici voorop, zichzelf in de hand moeten houden, zodat de mars naar het hoofddoel ordelijk verloopt. Discipline en vertrouwen zijn de sterkste bondgenoten om dat hoofddoel te bereiken.

Mijn beste Svennies, ik twijfel geenszins aan de capaciteiten van de Vlaamse politici van goede wil. De verlammende krachten die hun het werk zo lang onmogelijk hebben gemaakt, beginnen het te begeven. Thans kunnen zij de vruchten plukken van hun moeizame arbeid.

Het is ook niet de vraag óf, maar wannéér dit doel bereikt wordt. Als de politici het slim spelen achter de coulissen van het politieke en staatkundige toneel, dan kan het wel eens eerder zijn dan u en ik denken.
Oud 21 november 2009, 00:17   #191
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Het doek gaat open maar Vlaamse en Waalse Bewegers lijken allesbehalve klaar om de regie de juiste richting te laten gaan. Wordt het weer laat improviseren wanneer het theater al veel te lang terug dat slechte stuk speelt dat al zoveel keren werd gespeeld ?
De leden van Vlaamse (Groot-Nederlandse) en Waalse bewegingen, groeperingen en werkgroepen zoeken reeds contacten met elkaar. Hun beweegredenen en hun doelen lopen parallel en botsen niet: een einde stellen aan de Belgische staat en een vreedzame scheiding, opdat de Nederlands- en Franstaligen als bevriende buren verder kunnen leven.
Oud 21 november 2009, 00:22   #192
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dus zullen de Vlamingen, de Vlaamse politici voorop, zichzelf in de hand moeten houden, zodat de mars naar het hoofddoel ordelijk verloopt. Discipline en vertrouwen zijn de sterkste bondgenoten om dat hoofddoel te bereiken.

Mijn beste Svennies, ik twijfel geenszins aan de capaciteiten van de Vlaamse politici van goede wil. De verlammende krachten die hun het werk zo lang onmogelijk hebben gemaakt, beginnen het te begeven. Thans kunnen zij de vruchten plukken van hun moeizame arbeid.

Het is ook niet de vraag óf, maar wannéér dit doel bereikt wordt. Als de politici het slim spelen achter de coulissen van het politieke en staatkundige toneel, dan kan het wel eens eerder zijn dan u en ik denken.
Ik twijfel nochtans héél hard aan zowel hun capaciteiten als aan hun doorzettingsvermogen.....

Ze hebben niet écht de geschiedenis mee wat dat betreft,en diep buigen voor de francofone minderheid zit er haast ingebakken....

Maar het kan inderdaad verkeren zoals Bredero al zei....

Maar toch huldig ik hier de goede oude Vlaamse spreuk...

Eerst zien ,en dan pas geloven,en nooit geloven zonder zien...

En indien ze durven te buigen,of er zelfs maar aan durven te denken zullen we ze de volgende keer nog vernietigender gaan afstraffen in het stemhokje...

Ze zijn alvast verwittigd....

En zoals elvis destijds al zong "Its now or never"....

Laatst gewijzigd door Svennies : 21 november 2009 om 00:24.
Oud 21 november 2009, 00:36   #193
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aan Vlaamse politici van goede wil een groot gebrek. Aan verlammende krachten geen gebrek.

Van avond mochten wij op de VRT in Keien van .. de diepe roerselen van de dinosaurussen van de Belgische politiek aanhoren nadat le roi een andere opa het veld in stuurde.

Een minister van een apenland en een notoire corrupte Navo-baas wisten ons te vertellen dat, zeker nu met onze Haiku-dichter, het ongepast was rimpels op het Belgische water te slaan. Leterme zou zich omgebouwd hebben van Gaston la gaffe (Guus flater) tot "staatsman". Aan de hand van opa Martens geraakt hij wel tot in Laeken.

Zolang de tjeven onder ons zijn en de roden in Wallonië blijft België wat het was. Er is terug een katalysator nodig om het spel op de wagen te brengen.
Oud 21 november 2009, 00:47   #194
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik twijfel nochtans héél hard aan zowel hun capaciteiten als aan hun doorzettingsvermogen ...
Dat kan ik mij zeer wel indenken, Svennies, na alles wat de Vlaamse politiek tot nu toe heeft gepresteerd.

Citaat:
Ze hebben niet écht de geschiedenis mee wat dat betreft,en diep buigen voor de francofone minderheid zit er haast ingebakken ...
Nee, inderdaad, na meer dan anderhalve eeuw kleinering en betutteling is het bijna een reflex geworden.

Citaat:
Maar het kan inderdaad verkeren zoals Bredero al zei ...
Nu moeten de Vlaamse politici, gesteund door het electoraat, de gelegenheid volledig aangrijpen. Zij mogen zich daarbij geen beperkingen meer opleggen.

Citaat:
Maar toch huldig ik hier de goede oude Vlaamse spreuk ...

Eerst zien ,en dan pas geloven,en nooit geloven zonder zien...
Zij zouden "Het lied der Vlamingen" moeten zingen:

Citaat:
Het lied der Vlamingen
Waar Maas en Schelde vloeien,
De Noordzee bruist en stormt.
Waar de vrede en kunsten bloeien,
De vrijheid mannen vormt.
Waar velden, wouden, weiden,
Als gaarden rijkt beplant,
De weelde en vreugd verspreiden:
Daar is, daar is ons vaderland,
Daar is ons vaderland.

Daar stijgen uit het verleden
De Geus en Klauwaart op.
Zij hebben stout gestreden,
Verplet de vreemde kop.
Hun goed, hun bloed, hun leven,
Met mildheid steeds verpand,
Om ons te kunnen geven
Het vrije, vrije vaderland,
Het vrije vaderland.

O Nederland, o vrijheid
Gij adelt ons gevoel,
Wij zweren ook met blijheid,
Uw toekomst is ons doel.
Wij zullen, jonge scharen,
Steeds onze plicht gestand,
Met hand en hart bewaren,
Het heilig, heilig vaderland,
Het heilig vaderland.
Citaat:
En indien ze durven te buigen,of er zelfs maar aan durven te denken zullen we ze de volgende keer nog vernietigender gaan afstraffen in het stemhokje...

Ze zijn alvast verwittigd....

En zoals elvis destijds al zong "Its now or never"....
Wees gerust. Vlaamse politici die nu nog plat op de buik willen gaan, plegen electorale zelfmoord. Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 21 november 2009 om 00:48.
Oud 21 november 2009, 00:57   #195
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Aan Vlaamse politici van goede wil een groot gebrek. Aan verlammende krachten geen gebrek.

Van avond mochten wij op de VRT in Keien van .. de diepe roerselen van de dinosaurussen van de Belgische politiek aanhoren nadat le roi een andere opa het veld in stuurde.

Een minister van een apenland en een notoire corrupte Navo-baas wisten ons te vertellen dat, zeker nu met onze Haiku-dichter, het ongepast was rimpels op het Belgische water te slaan. Leterme zou zich omgebouwd hebben van Gaston la gaffe (Guus flater) tot "staatsman". Aan de hand van opa Martens geraakt hij wel tot in Laeken.

Zolang de tjeven onder ons zijn en de roden in Wallonië blijft België wat het was. Er is terug een katalysator nodig om het spel op de wagen te brengen.
Cyrano, wat hebben wij te duchten van fossiele dinosaurussen en seniele opa's?

Dat is toch immers het bewijs dat Laken de laatste strohalm aangrijpt - als we het tenminste 'aangrijpen' mogen noemen - om de boel bij elkaar te houden. Echt, geloof mij, de haikudichter heeft zijn drieregelige instructie geschreven:

"Er was een man van de staat.
De zon scheen, een wolk bedekte haar.
En ik keek met een vriendelijk gelaat."
Oud 21 november 2009, 01:08   #196
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan ik mij zeer wel indenken, Svennies, na alles wat de Vlaamse politiek tot nu toe heeft gepresteerd.
Ja, Ernst ,ik maak het al mijn héle leven mee...

Grote woorden voor de verkiezingen,en nadien een diepe buiging voor de francofone minderheid...

Ik heb écht geen vertrouwen meer in de meerderheid der Vlaamse politici...

Citaat:
Nee, inderdaad, na meer dan anderhalve eeuw kleinering en betutteling is het bijna een reflex geworden.
Inderdaad,de meester versus knecht verhouding....

Onderdanigheid tegenover hovaardigheid...

Citaat:
Nu moeten de Vlaamse politici, gesteund door het electoraat, de gelegenheid volledig aangrijpen. Zij mogen zich daarbij geen beperkingen meer opleggen.
Ze leggen zichzelf beperkingen op Ernst,het cordon sanitaire op aanvraag van de waalse politici destijds...
Verder denken ze té veel op korte termijn en schuwen ze enig risico omdat het electorale te veel doorspeelt op diezelfde termijn...

Kortom Vlaanderen zijn kamp is verdeeld omdat iederéén loert op iederéén om toch maar een overwicht te gaan krijgen tijdens de volgende verkiezingen..

Wallonië daarentegen vormt in dat geval één front....

En dat is nu nét ons grote probleem....

Citaat:
Zij zouden "Het lied der Vlamingen" moeten zingen:!
Wéét U, dat was mij onbekend...
En beter nog,het is mooi,bedankt Ernst....

Citaat:
Wees gerust. Vlaamse politici die nu nog plat op de buik willen gaan, plegen electorale zelfmoord. Vliegt de blauwvoet? Storm op zee!
Stormen zal het, ongeacht wat er gebeurd....

Laatst gewijzigd door Svennies : 21 november 2009 om 01:09.
Oud 21 november 2009, 01:14   #197
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

België ZAL barsten.

En het zullen de Walen zijn die het in gang zetten.

Iedere keer er iets gebeurt tussen de landsdelen zeggen de Walen dat de Vlamingen "het einde van België" willen. Dan krijgen de Vlamingen schrik en doen ze niks meer. Gekend scenario waar de Walen gretig gebruik van maken om hun goesting te krijgen.

Maar als de Vlaming uiteindelijk eens niet buigt, zullen het de Walen zijn die zullen willen splitsen. Weg van dat waar ze niks kunnen krijgen, net zoals de pestkop op de speelkoer die merkt dat zijn truken niks meer uithalen.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2009, 01:15   #198
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Cyrano, wat hebben wij te duchten van fossiele dinosaurussen en seniele opa's?

Dat is toch immers het bewijs dat Laken de laatste strohalm aangrijpt - als we het tenminste 'aangrijpen' mogen noemen - om de boel bij elkaar te houden. Echt, geloof mij, de haikudichter heeft zijn drieregelige instructie geschreven:

"Er was een man van de staat.
De zon scheen, een wolk bedekte haar.
En ik keek met een vriendelijk gelaat."
Hoi, ook nog zo laat op ?

Best dat de dichter naar Europa verdween.

http://www.brusselsjournal.com/node/4181

Lees dit commentaar. Het vergaat alle Vlaamse talenten zoals hun voorgangers. Triest.

Laeken doet maar wat. Ik hoop op een rancuneuse Leterme. Niet dat hij de oplossing en het verlossende woord zal brengen maar hij zal als volleerde tjeef met zijn broodmes hier en daar en slachtoffer maken. Gevolgd door de chaos die nodig is om orde te scheppen.
Oud 21 november 2009, 01:20   #199
Cyrano
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
België ZAL barsten.

En het zullen de Walen zijn die het in gang zetten.

Iedere keer er iets gebeurt tussen de landsdelen zeggen de Walen dat de Vlamingen "het einde van België" willen. Dan krijgen de Vlamingen schrik en doen ze niks meer. Gekend scenario waar de Walen gretig gebruik van maken om hun goesting te krijgen.

Maar als de Vlaming uiteindelijk eens niet buigt, zullen het de Walen zijn die zullen willen splitsen. Weg van dat waar ze niks kunnen krijgen, net zoals de pestkop op de speelkoer die merkt dat zijn truken niks meer uithalen.
Hier ben ik ook van overtuigd. Het vraagt moed van de lafaard om weg te lopen. Zelfs dat kunnen de Vlamingen niet opbrengen.

Sorry, rond dit uur word ik gewoonlijk cynisch.
Oud 21 november 2009, 01:20   #200
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, Ernst ,ik maak het al mijn héle leven mee...

Grote woorden voor de verkiezingen,en nadien een diepe buiging voor de francofone minderheid...

Ze leggen zichzelf beperkingen op Ernst,het cordon sanitaire op aanvraag van de waalse politici destijds...
Verder denken ze té veel op korte termijn en schuwen ze enig risico omdat het electorale te veel doorspeelt op diezelfde termijn...

Kortom Vlaanderen zijn kamp is verdeeld omdat iederéén loert op iederéén om toch maar een overwicht te gaan krijgen tijdens de volgende verkiezingen..

Wallonië daarentegen vormt in dat geval één front....

En dat is nu nét ons grote probleem....
Maar nu krijgen zij steun. De publieke opinie in Nederland (89%) is voorstander van ver(der)gaande samenwerking. 60% wil staatkundige samenwerking. In diverse politieke partijen (PVV, VVD, PvdA, D66 en CDA) zijn politici die Groot-Nederlandse idealen hebben en daarvan geen geheim meer maken. Die steun uitspreken richting de Vlamingen en de Vlaamse politici kan ertoe leiden dat de Vlaamse politici hun schroom, hun bedeesdheid, hun ontzag voor België en de Franstalige elite laten varen.

Citaat:
Wéét U, dat was mij onbekend...
En beter nog,het is mooi,bedankt Ernst....
Graag gedaan, Svennies. Ik beschik over meer van deze liederen. De teksten en de melodieën ontroeren mij oprecht. Nederland-Vlaanderen ligt mij nauw aan het hart.

Citaat:
Stormen zal het, ongeacht wat er gebeurd....
Zeker, windkracht twaalf!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be