Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2009, 19:52   #181
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
...en toen was het stillekes bij henri1.
Zegt Pelgrim tegen... Pelgrim.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 19:53   #182
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Vandaar dat de NV.A, de LDD en het VB 37% van de stemmen halen.
U denkt toch niet dat al de LDD-ers enkel separatisten zijn. Niet alleen volgt u de politiek niet goed, maar bent u nog naïef op de koop toe. Zelfs VB-ers bestaan voor 27% uit koningsgezinden volgens een onderzoek. Ik schat het aantal separatisten op 8%, maximum 10% . En dat komt dan goed overeen met de bevinding van dat fameuze onderzoek waarin er gesteld wordt dat slechts 10% van de Vlamingen de laatste verkiezingen hun stem heeft laten leiden door communautaire overwegingen. Dat is dan andere koek dat uw simplistisch rekensommetje.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2009 om 19:57.
Oud 13 oktober 2009, 19:57   #183
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ja en daarom ging zoon Dillen op bezoek bij Degrelle. En daarom nodigde stichter Voorzitter Dillen SS-er Jef François uit als eregast op een VB-congres. En daarom kwam -na een glaasje op- de heimwee naar de 'Alte Zeit' tijd weer opdoemen bij een trits VB-mandatarissen tijden een feestje voor diezelfde Vlaams Belang-mandatarissen. En daarom hing er een portret uit van Hitler in de woonkamer van een kinderopvang waarvan de man én de vrouw -toevallig natuurlijk-, lid waren van het VB, en daarom... en daarom...

Uw ogen sluiten, de andere kant opkijken en kromme dingen recht proberen te praten, d�*t zijn uw specialiteiten. Maar u vangt daar niemand meer mee, want we kennen u ondertussen zoal een beetje.
Jij kent mij volstrekt niet. Jij en het Waaltje "Henri1" vertonen de typisch Belgicistische taktiek, met name de tegenstander bekladden met collaboratieverf. Een taktiek die reeds sedert de eerste wereldoorlog onafgebroken door jullie, de Belgicisten, wordt toegepast tegenover iedereen die streeft naar een Vlaamse autonomie. En hoe verder de twee wereldoorlogen achter ons liggen, hoe belachelijker dergelijke verdachtmakingen. Op mij persoonlijk maakt dit volstrekt geen indruk. Ik heb hier in een recent verleden al eens gewezen op mijn jeugdjaren tijdens WO2. Bovendien, ik stem niet op het VB. Niet omdat er nog nakomelingen van mensen uit de collaboratie tussen zitten, dat kan mij geen fluit schelen (je vindt er zelfs ook nog terug in de zogenaamde traditionele partijen). Wél omdat de stijl, de aanpak van het VB mij niet bevalt. Overigens, om even op die collaboratie terug te komen, de repressie ervan na WO2 is een van de smerigste episodes uit de recente Belgische geschiedenis. Omdat er door de Belgische Francofonie gretig van gebruik werd gemaakt om alles wat Nederlandstalige cultuur in Vlaanderen te maken had eens mores te leren. De Vlaamse eigenheid benadrukken werd door la Belgique in 1944-45 gelijkgesteld met "incivisme". Idem voor alles wat te maken had met het streven naar toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. En wat is nagenoeg niet bestraft geweest? Juist, de economische collaboratie. Maar had je ooit iets gezegd dat ergens een pipo niet beviel, zoals een doodbrave haarkapper in mijn dorp die onder het scheren van een klant zei dat hij dacht dat "den Duits" de oorlog ging winnen...In september van 1944 hebben "helden" van de weerstand (erbij gekomen toen "den Duits" vertrokken was) zijn inboedel op straat gegooid en verbrand. Oók het speelgoed van de kleine baby...

Laatst gewijzigd door quercus : 13 oktober 2009 om 19:58.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 20:01   #184
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Anderhalve man en een paardenkop misschien.
Volgens 'De Stemmenkampioen' destijds was 88% van de N-VA stemmers en 84% van de VB-stemmers voorstander van de splitsing van België. Neem die 'veel VB-stemmers zijn vurige aanhangers van de Belgische monarchie' dus maar met een flinke korrel zout.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 20:05   #185
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij kent mij volstrekt niet. Jij en het Waaltje "Henri1" vertonen de typisch Belgicistische taktiek, met name de tegenstander bekladden met collaboratieverf. Een taktiek die reeds sedert de eerste wereldoorlog onafgebroken door jullie wordt toegepast tegenover iedereen die streeft naar een Vlaamse autonomie. En hoe verder de twee wereldoorlogen achter ons liggen, hoe belachelijker dergelijke verdachtmakingen. Op mij persoonlijk maakt dit volstrekt geen indruk. Ik heb hier in een recent verleden al eens gewezen op mijn jeugdjaren tijdens WO2. Bovendien, ik stem niet op het VB. Niet omdat er nog nakomelingen van mensen uit de collaboratie tussen zitten, dat kan mij geen fluit schelen (je vindt er zelfs ook nog terug in de zogenaamde traditionele partijen). Wél omdat de stijl, de aanpak van het VB mij niet bevalt. Overigens, om even op die collaboratie terug te komen, de repressie ervan na WO2 is een van de smerigste episodes uit de recente Belgische geschiedenis. Omdat er door de Belgische Francofonie gretig van gebruik werd gemaakt om alles wat Nederlandstalige cultuur in Vlaanderen te maken had eens mores te leren. De Vlaamse eigenheid benadrukken werd door la Belgique in 1944-45 gelijkgesteld met "incivisme". Idem voor alles wat te maken had met het streven naar toenadering tussen Nederland en Vlaanderen. En wat is nagenoeg niet bestraft geweest? Juist, de economische collaboratie. Maar had je ooit iets gezegd dat ergens een pipo niet beviel, zoals een doodbrave haarkapper in mijn dorp die onder het scheren van een klant zei dat hij dacht dat "den Duits" de oorlog ging winnen...In september van 1944 hebben "helden" van de weerstand (erbij gekomen toen "den Duits" vertrokken was) zijn inboedel op straat gegooid en verbrand. Oók het speelgoed van de kleine baby...
Niet alleen ken ik uw niet, maar veel zin om u te kennen heb ik evenmin.

U bent in mijn ogen een naprater. Als men begint over politieke collaboratie, dan begint u over economische collaboratie. Dat is zo een stokpaardje van Vlaams-nationalisten om de collaboratie goed te praten. Maar u brengt de molensteen zelf rond uw hals. Want niet alleen deed een groot deel van het Vlaams-nationalisme aan politieke collaboratie (die is het meest gekend), maar tevens aan economische collaboratie. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen andere personen waren dan VL-nationalisten die economisch collaboreerden met de Duitsers (oa Galopin). Maar bovendien werkte het VNV ook nog mee aan de militaire collaboratie én culturele collaboratie (oa. Wies Moens, Verschaeve, en consoorten).

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2009 om 20:15.
Oud 13 oktober 2009, 20:07   #186
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U denkt toch niet dat al de LDD-ers enkel separatisten zijn. Niet alleen volgt u de politiek niet goed, maar bent u nog naïef op de koop toe. Zelfs VB-ers bestaan voor 27% uit koningsgezinden volgens een onderzoek. Ik schat het aantal separatisten op 8%, maximum 10% . En dat komt dan goed overeen met de bevinding van dat fameuze onderzoek waarin er gesteld wordt dat slechts 10% van de Vlamingen de laatste verkiezingen hun stem heeft laten leiden door communautaire overwegingen. Dat is dan andere koek dat uw simplistisch rekensommetje.
Ik weet welk onderzoek je bedoelt. Tegenover dat onderzoek staan zeker 7 andere onderzoeken die het tegenovergestelde beweren.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 20:08   #187
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

... Overigens, om even op die collaboratie terug te komen, de repressie ervan na WO2 is een van de smerigste episodes uit de recente Belgische geschiedenis.
...
http://www.film-modusoperandi.be/

Deze film gaat hoofdzakelijk - maar toch niet uitsluitend - over de collaboratie door zowel Vlamingen als Walen als Belgische Joden (!).

Bijzonder interessant is het laatste deel over de bestraffing van de collaborateurs.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 20:08   #188
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet welk onderzoek je bedoelt. Tegenover dat onderzoek staan zeker 7 andere onderzoeken die het tegenovergestelde beweren.
Ja dat zal wel.
Oud 13 oktober 2009, 20:09   #189
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een onderzoek van 10 jaar terug bovendien. Tien jaar tijdens dewelke er veel gebeurd is en ook het politieke landschap grondig door elkaar geschud is.
Oud 13 oktober 2009, 20:14   #190
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja dat zal wel.
Lees dit maar eens. http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=6a2b82af
Oud 13 oktober 2009, 20:16   #191
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja en? Heel het schrijven over het VB is bijvoorbeeld waardeloos. Want het verloor massaal. En dus heeft het VB maar weinig bereikt na al die jaren, laat staan dat het nog inpact heeft na de laatste verkiezingen.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2009 om 20:18.
Oud 13 oktober 2009, 20:17   #192
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een onderzoek van 10 jaar terug bovendien. Tien jaar tijdens dewelke er veel gebeurd is en ook het politieke landschap grondig door elkaar geschud is.
Daarom hecht ik niet veel waarde aan dat onderzoek van system en azert.
Oud 13 oktober 2009, 20:18   #193
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja en?
Dus jij hebt heel dit artikel gelezen én doorgrond in twee minuten tijd?
Oud 13 oktober 2009, 20:19   #194
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dus jij hebt heel dit artikel gelezen én doorgrond in twee minuten tijd?
Ik lees misschien sneller dan u.
Oud 13 oktober 2009, 20:20   #195
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daarom hecht ik niet veel waarde aan dat onderzoek van system en azert.
Het tegenovergestelde beweren zou niet erg verstandig zijn na al de standpunten die u hier al ingenomen hebt.
Oud 13 oktober 2009, 20:21   #196
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Niet alleen ken ik uw niet, maar veel zin om u te kennen heb ik evenmin.

U bent in mijn ogen een naprater. Als men begint over politieke collaboratie, dan begint u over economische collaboratie. Dat is zo een stokpaardje van Vlaams-nationalisten om de collaboratie goed te praten. Maar u brengt de molensteen zelf rond uw hals. Want niet alleen deed een groot deel van het Vlaams-nationalisme aan politieke collaboratie (die is het meest gekend), maar tevens aan economische collaboratie. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat er geen andere personen waren dan VL-nationalisten die economisch collaboreerden met de Duitsers. Maar bovendien werkt het VNV ook nog mee aan de militaire collaboratie.
Ik ben in elk geval niet van zin om jou na te praten. Dát zou pas schokkend zijn. Maar dat jij, van wie ik vermoed dat je iemand bent die flink ná WO2 geboren is, zo gretig het collaboratieverhaal aangrijpt om je te keren tegen Vlaams-autonomisten, wijst op een armoede aan gedegen argumenten. Het zal in elk geval niet de collaboratie-story zijn die zal beletten dat Vlaanderen steeds meer zal evolueren in de richting van autonomie. N'en déplaise �* monsieur système.
Oud 13 oktober 2009, 20:23   #197
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees misschien sneller dan u.
Je wilt wellicht zeggen: 'Ik ben in mijn vooringenomenheid snel klaar met dat stukje'?
Oud 13 oktober 2009, 20:31   #198
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi

Deze film gaat hoofdzakelijk - maar toch niet uitsluitend - over de collaboratie door zowel Vlamingen als Walen als Belgische Joden (!).

Bijzonder interessant is het laatste deel over de bestraffing van de collaborateurs.
Zeer interessant document! Volgende Vrijdagavond stelt in vriend van mij, in Coloma (St Pietersleeuw) een boek voor dat hij heeft geschreven op basis van interviews met nog overlevende Joodse mensen die tijdens WO2 ondergedoken zaten. De meesten hebben hun ouders nooit meer teruggezien.
Oud 13 oktober 2009, 20:36   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben in elk geval niet van zin om jou na te praten. Dát zou pas schokkend zijn. Maar dat jij, van wie ik vermoed dat je iemand bent die flink ná WO2 geboren is, zo gretig het collaboratieverhaal aangrijpt om je te keren tegen Vlaams-autonomisten, Vlaamse autonomisten wijst op een armoede aan gedegen argumenten. Het zal in elk geval niet de collaboratie-story zijn die zal beletten dat Vlaanderen steeds meer zal evolueren in de richting van autonomie. N'en déplaise �* monsieur système.
Ik ben voor het behoud van België. Zonder enige twijfel en met de nodige autonomie van de verschillende gewesten binnen de staat België.

Ik kom steeds terug op het collaboratieverhaal naar aanleiding van verklaringen van mensen zoals u, deze heel die weinig verkwikkende zaak steeds maar weer onder de mat willen vegen of trachten te minimaliseren.

Laatst gewijzigd door system : 13 oktober 2009 om 20:37.
Oud 13 oktober 2009, 21:07   #200
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het tegenovergestelde beweren zou niet erg verstandig zijn na al de standpunten die u hier al ingenomen hebt.
Op welke standpunten doel je?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be