![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
"De Kerk geeft al wat zij is en wat zij gelooft door, zij geeft het door in de eredienst, in het leven, in de leer. De Traditie is dus het levende Evangelie, door de Apostelen integraal verkondigd, op basis van de volheid van hun unieke en onherhaalbare ervaring: door middel van hen wordt het geloof aan de anderen meegedeeld, tot aan ons toe, tot aan de uiteinden van de wereld. De Traditie is daarom de geschiedenis van de Geest die handelt in de geschiedenis van de Kerk door middel van de Apostelen en hun opvolgers, in trouwe continuïteit met de ervaring van het begin." De kinderdoop is dus niet de trouwe continuiteit met de ervaring van in het begin. Immer het begin (van de kerk) kende de kinderdoop niet, noch werd die integraal verkondigd door de apostelen. Meer nog, de kinderdoop werd helemaal niet verkondigd. En dit omdat men in het eerste begin slechts de volwassendoop kende. Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De waarheid is steeds onveranderlijk, maar daarom de gebruiken niet. Daarom ook kunnen die naar tijd veranderen en naar de noden aangepast worden. Traditie is immers geen starheid naar vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kan niet weten dat uw overtuiging waarheid is. Er bestaat evenveel kans dat uw overtuiging één grote leugen is. Als u de persoonlijke vrijheid van uw kinderen respecteert, wacht u wel. Maar het is duidelijk dat u die geenszins respecteert.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geloof is geen wetenschap. Geloof is het in vertrouwen aannemen. Zekerheid in het geloof is steeds een aanname, een in liefde en vertrouwen meegaan. Juist daarom geef ik het zeker mijn kinderen mee. Uit respect, want wat ik geloof is geen louter intellectueel tijdverdrijf maar een wezenlijk grond van mijn leven. Daarom ook laat ik mijn kinderen daarvan delen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kinderdopen zijn slechts later ontstaan, maar behoren niet tot de traditie van de allereerste kerk, een kerk dus, die het dichtst bij Jezus stond. Zoveel is duidelijk. Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 23:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Opvoeding is altijd opdringen. Een kind moet je bijvoorbeeld leren "dank u" zeggen en dat gebeurt soms niet zonder een zekere vorm van dwang (als u kinderen zou hebben, wist u dat wel). Dat is nu eenmaal opvoeding en leidt uiteindelijk tot het delen van belangrijke waarden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar in feite heeft dit allemaal niets met de zaak te maken. Het evangelie vertelt ons dat de eerste apostelen volwassen mannen en vrouwen doopten, geen kinderen dus. Het evangelie meldt ons ook niet dat Jezus kinderen doopte. En ik vrees dat u zich daarbij dient neer te leggen. Tenzij u het beter weet dan Handelingen. En deze pretentie zou wel eens kunnen, want u wist het in een andere discussie ook beter dan Willem van Oranje in hoogst eigen persoon. Laatst gewijzigd door system : 15 november 2009 om 00:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk was in de begintijd nog niet alles uitgewerkt zoals dat in latere tijden zal gebeuren, wat ook niet kan en ook geen beletsel vormt. Daarnaast zijn bepaalde gebruiken reeds impliciet vermeld, wat samenvalt met het bestaan van een ongeschreven traditie. In die Handelingen waarnaar u nogal eenzijdig verwijst, wordt immers wel vermeld dat de apostelen bepaalde mensen doopten samen "met al de zijnen" of "met heel hun huis". Wat dus ook de familieleden veronderstelt. Een heel belangrijke naam komt hier om de hoek kijken: Stefanus. Hij wordt gedoopt alsook heel zijn huisgezin naar in een van de apostelbrieven staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elk geloof kent mensen die het geloof misbruiken om hun eigen hebzucht, eerzucht, machtshonger... met een mooi strikje te omkleden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel gek dat het net altijd de leiders van uw sekte zijn die zich aldus vergrijpen. Maar geen nood, de god waarin jij gelooft, staat zelf bekend als een bloeddorstige massamoordenaar en folteraar. Zijn jouw kinderen daar voldoende van op de hoogte?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes Laatst gewijzigd door Distel : 15 november 2009 om 00:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Altijd? Ik denk dat uw kennis over de geschiedenis van het christendom nogal gebrekkig is of op z'n minst sterk misvormd.
|
![]() |
![]() |