![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben niet bepaald een fan van de heer Sarkozy, maar ik vind het wel héérlijk om hem te horen praten. Klinkt jouw Frans ook zo? Wat ik ook erg mooi vind, is het 'aksang du midi'. Het 'Frans' dat ik hier in Bruxèl zo vaak moet aanhoren, is zo deprimerend lélijk, zo 'smerig' zelfs. Ik mis 'quatre-vingt quinze' en 'soixante dix-sept', bijvoorbeeld, je kan je dat misschien wel voorstellen? 'Nonaante saincque' en 'septaante sette', ik krijg er braakneigingen van.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ongetwijfeld, hé
![]() Maar ik vind het wel een bijzonder grappige uitdrukking, en zéér plastisch. Ik ga dat hier in Bruxelles ooit wel eens verfransen, denk ik. Ik kom hier regelmatig 'stukskes stront' tegen, letterlijk èn figuurlijk. Bon, ik ga er ook maar mee stoppen. De rapporten van de eerste periode zijn klaar, ik kan nu eindelijk beginnen aan een paar andere taken die ik al een beetje uit het oog verloren was. Tot nog eens, Svennies. Slaapwel.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Enne tot straks.... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 11 november 2009 om 03:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo van dat 'Frans', ja, en èrger. Ik vind het erg dat te moeten toegeven, maar zo'n taal haalt het slechtste in mij naar boven ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn Frans is eh... gewoonweg Frans, nietwaar. Ik vind van mezelf dat ik een beetje té snel en soms té kordaat spreek, maar bon, voor het overige rien �* signaler, denk ik. Daarentegen, het enige petieterig tongvalletje dat in mijn Frans te ontdekken valt, is wellicht dat beetje 'aksang du midi' van mijn allereerste levensjaren. Ruim onvoldoende opdat u het mooi zou kunnen vinden ; het kleurt slechts in zéér verwaterde vorm mijn spreektaal. Voor wat het in België gesproken Frans betreft, en voor zover ik dat kan nagaan : ik ken Franstalige Belgen wier Frans slechts een nauwelijks merkbaar Belgisch accent heeft, maar anderzijds hoor ik erg dikwijls van Belgische (vooral Waalse , maar ook Brusselse) toeristen een taaltje dat duidelijk du belge is. Sommige uwer politiekers spreken erg slecht Frans (Michel Daerden, bijvoorbeeld), anderen doen het duidelijk beter. Maar sommige Vlamingen spreken gewoonweg "mooier" Frans dan veel Franstalige Belgen, vind ik. Laatst gewijzigd door Hallebarde : 11 november 2009 om 03:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb zo'n vermoeden dat het hemelsbreed verschilt van het proleten-belge dat ik hier in Bruxelles tot m'n grote ergernis zo goed als elke dag mag/moet aanhoren. Gelukkig heb ik me nog niet laten 'assimileren', en blijf ik koppig weigeren klinkers langer dan een halve seconde te rekken. Ook een bepaald vocabulaire zal ik niet te pas en - vooral - te onpas in de mond nemen. Slaap lekker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 11 november 2009 om 08:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() We moeten Nederland in verband met onze taal- en cultuurstrijd overigens erkentelijk zijn, want alleen al door hun bestaan hebben zij de Vlaamse strijd gesterkt. Wanneer men bijvoorbeeld beweerde dat het Nederlands niet geschikt was als universitaire taal, konden wij verwijzen naar de Nederlandse Nobelprijswinnaars. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Weet ge wel waar V Dale vanaf kwam uit de Noordelijke Nederlanden? Uit Sluis, ja zeeuwvlaandrs en hij klapte dus een goed woordje west-vlaams. 39) Johannes Hendrik van Dale - 1828-1872 In de 19e en het begin van de 20e eeuw brengt Zeeland enkele wereldberoemde wetenschappers voort. J.H. van Dale (1828-1872), een onderwijzer uit Sluis, legt in 1864 de basis voor het bekende woordenboek der Nederlandse taal. Dit is nog steeds het standaardwerk voor bedrijfsleven en onderwijs. http://www.geschiedeniszeeland.nl/themas/canon/canon_4/ Ligt vlakbij Knokke, kon der elk jaar op vacantie en heb er fam wonen. Dus de dikke vDale zal echt wel iets geweten hebben over het vlaams enz. Ik versta nie da gij de pik hebt op v Dale. ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 11 november 2009 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
zattuk tuh fietsuh naarr die teringstad, dagguk in ene dak nè zo goed die teringtreìn hod kenne nemuh
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 11 november 2009 om 15:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Minister-President
|
![]() Ich waar aont fitse naor t'stad, doch ich bie michzelf, had ich ouch mit deej trein kénne gaon.
![]() |
#199 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
"Ik was mit mien fietse underweg noar de stad, toen ik plöts doacht dat ik net as goed de trein had nem'n könn'n." Een aardig overzichtje van de dialecten in het Nederlandse taalgebied: ons oude huis - kikker ons ouwe huis - kikker: Edam, Noord-Holland ons ouwe huis - kikker: Koudekerk, Zuid-Holland ons oud uus - puut: Vlissingen, Zeeland uus oed uus - puut: Diksmuide, West-Vlaanderen nuus oed uus - puut: Ghyvelde, Frans-Vlaanderen ons aaj eus - puit: Wetteren, Oost-Vlaanderen ons aad oos - (kik)vos: Turnhout, Antwerpen ons aad óóés - puit: Vilvoorde, Vlaams-Brabant ongs au huis - kikvors: Helvoirt, Noord-Brabant oos aud oes - kwakert: Bree, West-Limburg oos ood hoes - kwakert: Heerlen, Oost-Limburg ons ouwe huis - kikker: Doorn, Utrecht ons ouwe huus - kikvos: Beekbergen, Gelderland oos olde huus - kikker: Kampen, Overijssel oes ole hoes - kikker: Dalen, Drenthe oons ool hoes - kikker: Bierum, Grongingen ons oed uus - puut: Westkapelle, West-Vlaanderen ons oed uus - puut: Sluis, Zeeland ons ouw eus - puit: Essen, Antwerpen ons ouw eus - puit: Nispen, Noord-Brabant ons aut oes - kwakvos: Lommel, West-Limburg ons aus hoes - kikvors: Luijk, Noord-Brabant |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De eerste druk van Van Dale was door de samenstellers gebaseerd op het Nederlands-Franse deel van het Nieuw Fransch-Nederduitsch en Nederduitsch-Fransch Woordenboek van S.J.M. van Moock, dat tussen 1843 en 1846 was verschenen. De benaming De Dikke Van Dale ligt voor de hand; de eerste twee drukken hadden een omvang van zo'n 1400 pagina's, de derde druk van 1884 was sterk uitgebreid en had 1756 pagina's. Dit woordenboek was naast de bijbel een van de dikste boeken die de gemiddelde Nederlandstalige op de boekenplank had staan. De omvang van het woordenboek is sindsdien uitgedijd; de veertiende en laatste druk van 2005 omvat zo'n 4500 bladzijden in drie banden (plus een cd-rom). De huidige Van Dale beschrijft naar eigen zeggen "het hedendaagse Nederlands, met een terugblik op de voorbije 150 jaar". Om die reden vermeldt het woordenboek ook woorden en uitdrukkingen die inmiddels verouderd zijn. De betekenissen van de woorden staan in chronologische volgorde. De betekenis die als eerste vermeld staat, is dus de oudste, niet de belangrijkste. In het voorwoord bij de 10e druk uit 1976 schreef de toenmalige hoofdredacteur, C. Kruyskamp, het volgende over de autoriteit van Van Dale: "De gebruiker moet zelf zijn standpunt bepalen, en zijn uitgangspunt moet daarbij niet zijn: het staat in Van Dale, dús het is zo, want het omgekeerde is veeleer het geval: omdat het zo is (naar het beste weten van de bewerkers) staat het (zo) in Van Dale." In de laatste edities zijn ook onder meer nationale internetdomeinnamen, de ISO-land- en sommige andere codes, de munteenheden en belangrijkste talen van de wereld en de onafhankelijke landen en hun afgeleiden te vinden. Bij het Groot Dictee der Nederlandse Taal, gepresenteerd door de nieuwslezers Philip Freriks en Martine Tanghe, wordt de spelling in Van Dale als referentie gebruikt, wanneer het Groene Boekje geen uitsluitsel geeft. Bij het bordspel Scrabble geldt in Nederland en Vlaanderen vaak de Van Dale als scheidsrechter. Er is ook een officiële scrabblewoordenlijst van de scrabblebond Nederland en het Nederlandstalig Scrabble-Verbond uit Vlaanderen; deze lijst is gebaseerd op het woordenboek. In Sluis, de geboorteplaats van Van Dale, heet een viersterrenhotel De Dikke van Dale. Het is gevestigd in een voormalig klooster. Verschillende kamers zijn vernoemd naar beroemde gasten, zoals de Godfried Bomans-kamer. Het woordenboek beschrijft ook woorden die niet in het hele Nederlandstalige gebied (in de dezelfde betekenis) gebruikt worden. Bij woorden die alleen in Vlaanderen worden gebruikt vermeldt Van Dale [Belg.], maar uitsluitend Nederlands-Nederlandse woorden niet geannoteerd. Voor onze forumvriend system kan dat tellen. ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |