Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2010, 17:37   #181
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Prijs

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Moesten de mensen daar niet zo corrupt zijn...
Nu kom. Uiteindelijk verkopen ze aan deze landen die het meeste bieden. De prijs wordt op de wereldmarkt bepaald, zijn het resultaat van vraag en aanbod.
In dit geval is dat pertinent onjuist !
De aankoopprijs v.d. Max Havelaar koffie is een eerlijke prijs voor de koffieboeren.
De verkoopprijs is de normale prijs. Met de winst wordt het ganse projekt gefinancierd.
In Belgie komt de Max Havelaar koffie meestal uit Nicaragua.

Laatst gewijzigd door Boduo : 20 januari 2010 om 17:42.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 18:38   #182
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In dit geval is dat pertinent onjuist !
De aankoopprijs v.d. Max Havelaar koffie is een eerlijke prijs voor de koffieboeren.
De verkoopprijs is de normale prijs. Met de winst wordt het ganse projekt gefinancierd.
In Belgie komt de Max Havelaar koffie meestal uit Nicaragua.
Maar als antwoord op :
"Fair trade zoals het nu bestaat is niet meer dan een liefdadigheidsinstituut om het westerse slechte geweten te sussen.
Derde wereldlanden zijn meestal exportlanden van allerlei grondstoffen. Moesten de mensen daar zelf opkomen voor eerlijke prijzen en sociale rechten dan zal het GDP daar ook automatisch stijgen.
Het zere kantje hier is dat de westerse landen dan meer gaan moeten betalen voor import."
is het wel juist.
Wel heeft de poster natuurlijk gelijk, wanneer hij stelt, dat elke euro die naar de leverancier gaat, de kostprijs met ne euro doet stijgen.
Zo simpel is dat. Elke frank hier die meer naar de melkboeren gaat, doet de melk ook met ne frank stijgen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 20:18   #183
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar als antwoord op :
"Fair trade zoals het nu bestaat is niet meer dan een liefdadigheidsinstituut om het westerse slechte geweten te sussen.
Derde wereldlanden zijn meestal exportlanden van allerlei grondstoffen. Moesten de mensen daar zelf opkomen voor eerlijke prijzen en sociale rechten dan zal het GDP daar ook automatisch stijgen.
Het zere kantje hier is dat de westerse landen dan meer gaan moeten betalen voor import."
is het wel juist.
Wel heeft de poster natuurlijk gelijk, wanneer hij stelt, dat elke euro die naar de leverancier gaat, de kostprijs met ne euro doet stijgen.
Zo simpel is dat. Elke frank hier die meer naar de melkboeren gaat, doet de melk ook met ne frank stijgen.
Wat is het aandeel van de prijs die de producent krijgt in de prijs die wij betalen voor het product in de winkel?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 20:32   #184
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Fair trade zoals het nu bestaat is niet meer dan een liefdadigheidsinstituut om het westerse slechte geweten te sussen.
Het zere kantje hier is dat de westerse landen dan meer gaan moeten betalen voor import.
Het is inderdaad beter dat de mensen daar zouden opkomen voor eerlijke prijzen en sociale rechten.
Maar ik vrees dat dit moeilijk is.
Dan moeten de vele kleine arme boerkes zich verenigen tegenover hun overheden en de multinationals.

Fair trade is geen liefdadigheidsinstituut.
Zij betalen een eerlijke prijs aan de coöperaties; die op hun beurt het grootste deel uitbetalen aan de boeren.

Meer info over de prijsopbouw
http://www.oww.be/pageview.aspx?pv_mid=7515
en specifiek voor koffie
http://www.oww.be/pageview.aspx?pv_mid=6374
en een strijd voor een eerlijke prijs
http://www.oww.be/blackgold
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 20:46   #185
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel Bekijk bericht
Het zere kantje hier is dat de westerse landen dan meer gaan moeten betalen voor import.
Uhm, neen, mijn budget is beperkt.

Als koffie duurder wordt, dan zal ik minder koffie kopen.

Je moet wel een naieve linkse idioot zijn als je denkt dat de economie beter gaat werken als je de dingen duurder maakt.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 22:29   #186
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wat is het aandeel van de prijs die de producent krijgt in de prijs die wij betalen voor het product in de winkel?
Volgens de (melk)boeren niet veel. Nu, misschien betalen wij wel teveel. Het kostenplaatje van onze leverancier eens van nabij bekijken. Misschien is buiten zijn winst, de lonen van zijn personeel wel te hoog, wordt er teveel gestolen in zijn winkels, werkt hij onefficient, besteed hij teveel aan reklame, moet hij teveel belastingen betalen...
Oud 20 januari 2010, 22:38   #187
Depth of Field
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens de (melk)boeren niet veel. Nu, misschien betalen wij wel teveel. Het kostenplaatje van onze leverancier eens van nabij bekijken. Misschien is buiten zijn winst, de lonen van zijn personeel wel te hoog, wordt er teveel gestolen in zijn winkels, werkt hij onefficient, besteed hij teveel aan reklame, moet hij teveel belastingen betalen...
Stel nu dat de bruto loonkost van een kassierster een luttele 12 euro per uur is. (Dat is er dus een uit de solden)

Als gij om een doos melk gaat en gij hebt nog maar één minuut nodig van die kassierster haar tijd, dan is dat dan al 20 cent dat dat kost.
Depth of Field is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 23:09   #188
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Met de huidige stand van de technologie is het heel gemakkelijk om daar openheid in te eisen.
Mijn indruk over bedrijven als AB Inbev is dat zij over weinig of geen creativiteit beschikken, behalve als het erom gaat om meerwaarde te stelen.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 20 januari 2010 om 23:11.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 23:13   #189
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field Bekijk bericht

Je moet wel een naieve linkse idioot zijn als je denkt dat de economie beter gaat werken als je de dingen duurder maakt.
Dan ben jij echt wel het prototype van die naieve linkse idioot.
Oud 20 januari 2010, 23:14   #190
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel nu dat de bruto loonkost van een kassierster een luttele 12 euro per uur is. (Dat is er dus een uit de solden)

Als gij om een doos melk gaat en gij hebt nog maar één minuut nodig van die kassierster haar tijd, dan is dat dan al 20 cent dat dat kost.
Een kassierster moet in mijn ogen meer verdienen dan een bestuurder van AB Inbev.
Oud 21 januari 2010, 00:05   #191
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard ???

Citaat:

In de Oxfam wereldwinkels zijn de produkten NIET duurder. Het is duidelijk dat jij daar nog nooit iets hebt gekocht !
Oud 21 januari 2010, 10:19   #192
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Een kassierster moet in mijn ogen meer verdienen dan een bestuurder van AB Inbev.
Maar daardoor verdient onze boer nog niet meer
Oud 27 januari 2010, 23:43   #193
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
We moeten heel goed begrijpen wat er speelt.Voor een grote multinational,met extreem dure en veeleisende strukturen aan de top,die zelfs gewend is een consultancy-contract uit te schrijven voor de aankoop van roze toiletpapier, is de daling van de bierverkoop een ramp voor hun bonussen.

De lokale merken kunnen ondertussen amper nog inspelen op lokale omstandigheden,dat wordt beslist in een Walhalla ergens ver weg.Een lokaal biermerk dat zich goed handhaaft in zijn traditionele regio,maar op globale schaal niet groeit of zelfs wegdeemstert is slecht bezig voor de bonusmanagers,en zal dus dringende "reorganisaties" moeten ondergaan.....

Ik kan me best voorstellen dat dit met sommige dingen zou lukken,maar gezien ik een Amerikaan geen Jupiler zie drinken en een Europeaan amper Budweiser zou drinken zie ik het nut van dergelijke denkwijzen niet in....

Bierfabrikanten zijn NIET gediend door opgenomen te worden in zeer grote verbanden!En de "synergien" bij aankoop van grondstoffen en technische middelen zijn illusies,de eventuele schaalvoordelen verdwijnen als bonussen en consultancy-fees evengoed uit het bedrijf.

De top van ABInbev bestaat NIET uit brouwers.Binnen 10 jaar zit het grootste deel al lang in een andere sector...als zwermen sprinkhanen alles leegvretend.
Citaat:
http://www.express.be/sectors/nl/fin...naut/65914.htm

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 27 januari 2010 om 23:44.
Oud 27 januari 2010, 23:50   #194
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
in mijn ogen zijn dat uw zaken niet
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2010, 01:01   #195
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten heel goed begrijpen wat er speelt.Voor een grote multinational,met extreem dure en veeleisende strukturen aan de top,die zelfs gewend is een consultancy-contract uit te schrijven voor de aankoop van roze toiletpapier, is de daling van de bierverkoop een ramp voor hun bonussen.

De lokale merken kunnen ondertussen amper nog inspelen op lokale omstandigheden,dat wordt beslist in een Walhalla ergens ver weg.Een lokaal biermerk dat zich goed handhaaft in zijn traditionele regio,maar op globale schaal niet groeit of zelfs wegdeemstert is slecht bezig voor de bonusmanagers,en zal dus dringende "reorganisaties" moeten ondergaan.....

Ik kan me best voorstellen dat dit met sommige dingen zou lukken,maar gezien ik een Amerikaan geen Jupiler zie drinken en een Europeaan amper Budweiser zou drinken zie ik het nut van dergelijke denkwijzen niet in....

Bierfabrikanten zijn NIET gediend door opgenomen te worden in zeer grote verbanden!En de "synergien" bij aankoop van grondstoffen en technische middelen zijn illusies,de eventuele schaalvoordelen verdwijnen als bonussen en consultancy-fees evengoed uit het bedrijf.

De top van ABInbev bestaat NIET uit brouwers.Binnen 10 jaar zit het grootste deel al lang in een andere sector...als zwermen sprinkhanen alles leegvretend.
Citaat:
Citaat:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...273194-430.art
Oud 30 januari 2010, 14:20   #196
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Manager

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Die van Inbev wil misschien ook manager van het jaar worden, zoals die van Bekaert, honderden mensen ontslaan en vertrekken naar lageloonlanden.
Dehaene zal bij Inbev een obscene bonus krijgen van 80 miljoen €.
De EU heeft aan Haïti 30 miljoen € gegeven...

Oud 30 januari 2010, 17:56   #197
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dehaene zal bij Inbev een obscene bonus krijgen van 80 miljoen €.
De EU heeft aan Haïti 30 miljoen € gegeven...

Vanwaar komen deze cijfers
Oud 31 januari 2010, 22:25   #198
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten heel goed begrijpen wat er speelt.Voor een grote multinational,met extreem dure en veeleisende strukturen aan de top,die zelfs gewend is een consultancy-contract uit te schrijven voor de aankoop van roze toiletpapier, is de daling van de bierverkoop een ramp voor hun bonussen. De lokale merken kunnen ondertussen amper nog inspelen op lokale omstandigheden,dat wordt beslist in een Walhalla ergens ver weg.Een lokaal biermerk dat zich goed handhaaft in zijn traditionele regio,maar op globale schaal niet groeit of zelfs wegdeemstert is slecht bezig voor de bonusmanagers,en zal dus dringende "reorganisaties" moeten ondergaan..... Ik kan me best voorstellen dat dit met sommige dingen zou lukken,maar gezien ik een Amerikaan geen Jupiler zie drinken en een Europeaan amper Budweiser zou drinken zie ik het nut van dergelijke denkwijzen niet in.... Bierfabrikanten zijn NIET gediend door opgenomen te worden in zeer grote verbanden!En de "synergien" bij aankoop van grondstoffen en technische middelen zijn illusies,de eventuele schaalvoordelen verdwijnen als bonussen en consultancy-fees evengoed uit het bedrijf. De top van ABInbev bestaat NIET uit brouwers.Binnen 10 jaar zit het grootste deel al lang in een andere sector...als zwermen sprinkhanen alles leegvretend.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...ect=srch_rates
Oud 23 februari 2010, 02:24   #199
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We moeten heel goed begrijpen wat er speelt.Voor een grote multinational,met extreem dure en veeleisende strukturen aan de top,die zelfs gewend is een consultancy-contract uit te schrijven voor de aankoop van roze toiletpapier, is de daling van de bierverkoop een ramp voor hun bonussen. De lokale merken kunnen ondertussen amper nog inspelen op lokale omstandigheden,dat wordt beslist in een Walhalla ergens ver weg.Een lokaal biermerk dat zich goed handhaaft in zijn traditionele regio,maar op globale schaal niet groeit of zelfs wegdeemstert is slecht bezig voor de bonusmanagers,en zal dus dringende "reorganisaties" moeten ondergaan..... Ik kan me best voorstellen dat dit met sommige dingen zou lukken,maar gezien ik een Amerikaan geen Jupiler zie drinken en een Europeaan amper Budweiser zou drinken zie ik het nut van dergelijke denkwijzen niet in.... Bierfabrikanten zijn NIET gediend door opgenomen te worden in zeer grote verbanden!En de "synergien" bij aankoop van grondstoffen en technische middelen zijn illusies,de eventuele schaalvoordelen verdwijnen als bonussen en consultancy-fees evengoed uit het bedrijf. De top van ABInbev bestaat NIET uit brouwers. Binnen 10 jaar zit het grootste deel al lang in een andere sector...als zwermen sprinkhanen alles leegvretend
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://trends.rnews.be/nl/economie/n...4636916895.htm

Binnen 10 jaar?
Oud 23 februari 2010, 02:26   #200
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
in mijn ogen zijn dat uw zaken niet
Al wat op deze planeet gebeurt zijn mijn / onze zaken.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 23 februari 2010 om 02:27.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be