Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 maart 2010, 09:55   #181
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
De voorbeelden die ik over mijn ervaringen daarover kan geven zijn legio.
Hoe Franstaligen (gelukkig niet allemaal) je belachelijk maken als je Frans met een accent of met haar op spreekt. Je houdt het gewoon niet voor mogelijk hoe zij denken over mensen die hun zgn. (in hun ogen toch) übertaal niet naar behoren kunnen spreken.
Een lichtpuntje misschien: de ervaringen die ik in dit opzicht meemaakte waren telkens met snobs uit de rijke Brusselse buurten en de Rand. Met Walen maakten ik zoiets nog niet echt mee.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 10:08   #182
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Een lichtpuntje misschien: de ervaringen die ik in dit opzicht meemaakte waren telkens met snobs uit de rijke Brusselse buurten en de Rand. Met Walen maakten ik zoiets nog niet echt mee.
Ik maakte het mee met Fransen in Frankrijk.

Tot nog toe maar tweemaal (tenminste zo herinner ik het me) met Walen in Wallonië. En ik kom behoorlijk veel in Wallonië.
Eénmaal met een frituuruitbaatster in de streek van La Louviere. Maar ze dacht eerst dat ik NL'er was, tot ik mijn bestelling doorgaf. En aan de aard van de bestelling wist ze dat ik Vlaming was. En prompt veranderde haar houding.

Eénmaal met een loketbediende in het station van Waver, die 'Sint Joris Weert' niet wilde begrijpen. Nochtans een station op drie steenworpen van Waver. Plots begon hij te schelden dat 'Vlamingen maar Frans moesten leren, en dat hij het beu was met de mentaliteit van die Vlamingen'. Hij gaf me op de koop toe nog een foutief biljet. Mocht ik toen meer tijd hebben gehad (de trein was vertrekkensklaar) had ik er beslist de stationschef bij gehaald. Ik heb later wel een klacht hierover geformuleerd bij de Ombudsdienst van de NMBS. Nooit iets van gehoord...

In BSL spreek ik altijd NL. Opmerkingen hierover gaan bij mij het ene oor in en het andere weer uit. Als ik BSL bezoek, spendeer ik altijd geld. Iemand die mij niet wil begrijpen, krijgt van mij geen cent. Op naar de volgende die mijn geld wel waard is. Een eenvoudige logica, met een verrassend resultaat. Plots verstaan en spreken velen wel (soms schabouwelijk, soms correct) NL. Diegenen die plots wel correct NL spreken, én als ik in de 'mood' ben, ontvangen van mij trouwens ook niet één cent.

Laatst gewijzigd door job : 25 maart 2010 om 10:09.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 10:11   #183
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik maakte het mee met Fransen in Frankrijk.

Tot nog toe maar tweemaal (tenminste zo herinner ik het me) met Walen in Wallonië. En ik kom behoorlijk veel in Wallonië.
Eénmaal met een frituuruitbaatster in de streek van La Louviere. Maar ze dacht eerst dat ik NL'er was, tot ik mijn bestelling doorgaf. En aan de aard van de bestelling wist ze dat ik Vlaming was. En prompt veranderde haar houding.

Eénmaal met een loketbediende in het station van Waver, die 'Sint Joris Weert' niet wilde begrijpen. Nochtans een station op drie steenworpen van Waver. Plots begon hij te schelden dat 'Vlamingen maar Frans moesten leren, en dat hij het beu was met de mentaliteit van die Vlamingen'. Hij gaf me op de koop toe nog een foutief biljet. Mocht ik toen meer tijd hebben gehad (de trein was vertrekkensklaar) had ik er beslist de stationschef bij gehaald. Ik heb later wel een klacht hierover geformuleerd bij de Ombudsdienst van de NMBS. Nooit iets van gehoord...

In BSL spreek ik altijd NL. Opmerkingen hierover gaan bij mij het ene oor in en het andere weer uit. Als ik BSL bezoek, spendeer ik altijd geld. Iemand die mij niet wil begrijpen, krijgt van mij geen cent. Op naar de volgende die mijn geld wel waard is. Een eenvoudige logica, met een verrassend resultaat. Plots verstaan en spreken velen wel (soms schabouwelijk, soms correct) NL. Diegenen die plots wel correct NL spreken, én als ik in de 'mood' ben, ontvangen van mij trouwens ook niet één cent.
Wanneer ik een kaartje naar zo'n onbekend oord zou vragen, dan zou ik "Sint Joris Weert" op een briefje schrijven zodat het voor de loketbediende makkelijker is.
Maar wellicht verkneukel je je in die problemen. Zo kun je nog eens goed afgeven op de Franstaligen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 10:20   #184
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Wanneer ik een kaartje naar zo'n onbekend oord zou vragen
Citaat:
Nochtans een station op drie steenworpen van Waver
http://hari.b-holding.be/Hafas/folde...A/NL/A-139.pdf

Dus die stationsbediende weet niet welke stations er op 'zijn' lijn liggen?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 25 maart 2010 om 10:23.
Oud 25 maart 2010, 10:23   #185
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer ik een kaartje naar zo'n onbekend oord zou vragen, dan zou ik "Sint Joris Weert" op een briefje schrijven zodat het voor de loketbediende makkelijker is.
Maar wellicht verkneukel je je in die problemen. Zo kun je nog eens goed afgeven op de Franstaligen.
Sint Joris Weert ligt 10 (!!!) km van Waver.
Op de lijn Waver - Leuven.
Met twee treinen per uur heen en weer. (!!!)
Die man kent zijn job niet.
Met of zonder kaartje, deze onbekwame loketbediende wilde me gewoon niet begrijpen. Niet meer, niet minder.
Wat is er nu zo moeilijk te begrijpen aan 'Sint Joris Weert', een halte die drie steenworpen verder ligt, en waar die man dagelijks meerdere malen mee in aanraking komt.
Weet je, het was omdat ik 'Sint Joris Weert' zei en niet een of ander mij niet bekend Frans equivalent van deze naam.

Laatst gewijzigd door job : 25 maart 2010 om 10:23.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2010, 10:26   #186
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet je, het was omdat ik 'Sint Joris Weert' zei en niet een of ander mij niet bekend Frans equivalent van deze naam.
'Weert-Saint-Jorisse' of iets dergelijks?
Oud 25 maart 2010, 10:27   #187
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De meest onbekwame werknemer van de NMBS die ooit ben tegengekomen !
Oud 25 maart 2010, 10:28   #188
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Weert-Saint-Jorisse' of iets dergelijks?
Er bestaat geen Frans equivalent.
Misschien verwachtte hij dat ik het verkrachtte tot 'Vijrd Seint Zjorsj' of zoiets.
Oud 25 maart 2010, 10:33   #189
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat geen Frans equivalent.
Misschien verwachtte hij dat ik het verkrachtte tot 'Vijrd Seint Zjorsj' of zoiets.
Toon het op een briefje (en druk desnoods de lijn af en omcirkel het station; maar liever gezaag hebben hé.
Oud 25 maart 2010, 10:34   #190
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik heb je link even bekeken in het Frans om te zien of er een Frans equivalent is, maar dat is er niet. Ook in het Frans blijft het Sint Joris Weert.
hier
Oud 25 maart 2010, 10:37   #191
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb je link even bekeken in het Frans om te zien of er een Frans equivalent is, maar dat is er niet. Ook in het Frans blijft het Sint Joris Weert.
hier
Druk dat dan af en toon het hem.
Veel kans dat hij de andere station ook niet kent.
Wie daar de trein neemt/uitstapt zal wellicht een abonnement, keycard,... hebben.
Om de 3 maanden zal iemand daar een kaartje voor Sint-Joris-hoe-was-het-ook-alweer vragen.
Oud 25 maart 2010, 10:38   #192
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toon het op een briefje (en druk desnoods de lijn af en omcirkel het station; maar liever gezaag hebben hé.
Ik heb nog nadrukkelijk gewezen naar de benaming 'Sint Joris Weert' op het aankondigingsbord van de 'Key Card', welk net naast mij tegen de muur hing, en wat heel duidelijk leesbaar was voor hem.
Het hielp niet !
Oud 25 maart 2010, 10:38   #193
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Wanneer je in VL een kaartje naar "Wavre" zult vragen, zal men ook raar kijken: Ah, Waver?, zeg dat dan!
Oud 25 maart 2010, 10:41   #194
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer je in VL een kaartje naar "Wavre" zult vragen, zal men ook raar kijken: Ah, Waver?, zeg dat dan!
hm, neen, daar zullen ze zonder probleem dat verstaan.
Oud 25 maart 2010, 11:06   #195
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen moeite mee een Frans equivalent voor een Nederlandse naam te gebruiken in Wallonië. Een kaartje in Waver vragen naar Namur, oke. Maar een kaartje naar Sint Joris Weert (dat maar net naast de deur ligt) moet in Waver perfect kunnen. Als het nu naar Melkouwen zou geweest zijn, had ik het wellicht op voorhand opgeschreven. Maar voor een buurstation ? Neen. Je verwacht dat die man bekwaam is in zijn job. Niet dus, bleek.
Oud 25 maart 2010, 11:45   #196
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb er geen moeite mee een Frans equivalent voor een Nederlandse naam te gebruiken in Wallonië. Een kaartje in Waver vragen naar Namur, oke. Maar een kaartje naar Sint Joris Weert (dat maar net naast de deur ligt) moet in Waver perfect kunnen. Als het nu naar Melkouwen zou geweest zijn, had ik het wellicht op voorhand opgeschreven. Maar voor een buurstation ? Neen. Je verwacht dat die man bekwaam is in zijn job. Niet dus, bleek.
In Kortrijk zal ook niemand weten waar Herzeeuw ligt, tenzij je Herseaux zegt. Ver is het nochtans niet.

En op Radio2 hoorde ik een journalist Halluin uitspreken terwijl het rijmde op tuin. In Het NL is het Halewijn (Grenst aan VL via Menen)
Of hij daarvoor onbekwaam is?
Oud 25 maart 2010, 11:50   #197
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Kortrijk zal ook niemand weten waar Herzeeuw ligt, tenzij je Herseaux zegt. Ver is het nochtans niet.

En op Radio2 hoorde ik een journalist Halluin uitspreken terwijl het rijmde op tuin. In Het NL is het Halewijn (Grenst aan VL via Menen)
Of hij daarvoor onbekwaam is?
Van iemand die in een station werkt gelegen langs dezelfde spoorlijn als Sint-Joris-Weert mag aangenomen worden dat hij afweet van het bestaan van die gemeente. Jouw goedpraten tot in het belachelijke is zo doorzichtig dat niemand dit hier nog ernstig kan nemen.
Oud 25 maart 2010, 11:51   #198
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik woon ongeveer 50 kilometer van Kortrijk en toch weet ik dat Herzeeuw en Herseaux synoniemen van elkaar zijn.
Oud 25 maart 2010, 12:00   #199
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U doelt hier dat men in het
Nederlandstalige Kortrijk
naar een
Waalse gemeente
vraagt met de
Franse benaming ?
En je beaamt dat men dat in Kortrijk zal verstaan.

Wel ik zeg :
In het
Franstalige Waver
naar een
Vlaamse gemeente
vraag met de
Nederlandse benaming
(er is trouwens geen Frans equivalent).
En ik beaam dat men mij in Waver niet verstaat.

Je ziet toch volop de gelijkenissen in de situatie ?
En je ziet toch hoe verschillend de reacties zijn ?
Oud 25 maart 2010, 12:23   #200
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Druk dat dan af en toon het hem.
Veel kans dat hij de andere station ook niet kent.
Wie daar de trein neemt/uitstapt zal wellicht een abonnement, keycard,... hebben.
Om de 3 maanden zal iemand daar een kaartje voor Sint-Joris-hoe-was-het-ook-alweer vragen.
Moet een mens al met een landkaart en een half kantoor rondlopen tijdens zijn vrije tijd, omdat het NMBS-personeel zijn eigen stations zou kunnen terugvinden?

Als ik morgen een ticket wil kopen in eender wel station voor eender welk ander station, is het NMBS-personeel verplicht om mij verder te helpen en mij het gevraagde ticket te bezorgen.

Het zou al te gek zijn als ik moet gaan uitleggen aan NMBS-personeel waar het station Kijkuit ligt. Het is een officieel station van de NMBS en dus moet het NMBS-personeel dit weten.
Als ik morgen een ticket naar Aat wil kopen, moet het NMBS-personeel mij zonder problemen dit ticket kunnen bezorgen.
Al de stations staan namelijk ingegeven in hun PC.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be