![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Reken maar uit, aanwerving van en opleiding voor een extra persoon, administratie voor een extra persoon, overdrachtskosten tussen de verschillende werknemers en tijdverlies. Het netto gevolg is dan ook dat er maar weinig extra aanwervingen zullen zijn. Eerder zal van de bestaande werknemers verwacht worden dat ze onofficiële overuren kloppen of simpelweg sneller werken. Dit is niet omdat bedrijven 'gemeen' zijn, maar wel omdat het simpelweg niet te betalen valt. Citaat:
Zonder de files zou ik op een weekdag tot bijna 2 uur meer vrije tijd hebben. Bijna 10 uur per week! Dat is gigantisch veel. Maar wat zie je in het beleid: dat daar absoluut niks wordt aangedaan. Erger nog als er al maatregelen genomen worden zijn die vaak bedoelt om de pendelende automobilist nog wat te straffen door kunstmatig extra files te creëren. (Denk maar aan de busstroken of het anti-autobeleid in 'steden' als Mortsel) Citaat:
Het soort systeem dat u voorstelt vereist ook een enorme administratie (En hoe gaat u bepalen wie geschikt is voor een bepaalde job en wie niet?), die volgens mij onbetaalbaar is. Bovendien spelen er bij een aanwerving ook een hoop niet kwantificeerbare gegevens mee. Of het 'klikt' tijdens een gesprek of niet bijvoorbeeld. Ik denk dat er voor nogal wat groepen zware problemen zijn op de arbeidsmarkt maar ik denk niet dat het de schuld of de plicht is van bedrijven om overheidsfalen op te lossen. Want noem een kat een kat, wat zijn de grote problemen: - grote groep laag- en ongeschoolden van allochtone komaf. Hier binnengehaald door de overheid. Geen bedrijf dat om die mensen vroeg. (Cijfers voor NL. Meer dan 90% van de marokkaanse immigranten heeft geen familie in rechte lijn die ooit iets met de mijnen te maken heeft gehad. (om die mythe van gastarbeiders te ontkrachten)). - geen ervaring. 1e job is idd moeilijker dan als je al ervaring hebt. Maar het risico voor een werkgever is ook groter. Lijkt me dat meer samenwerking tussen onderwijs en privé-sector hier veel meer kan bijdragen dan quotas op te gaan leggen aan de privé. Waarom als onderdeel van een universitaire studie bijvoorbeeld geen stage in een bedrijf? - 50 plussers. Ten eerste: hun lonen zullen moeten zakken. In scandinavische landen is hun participatie op de arbeidmarkt veel groter, maar daar zijn ze ook niet zoveel duurder als iemand die 20 jaar jonger is dan hier. Ten tweede: ze moeten aan hun imago werken. Het imago dat je krijgt van 50plus = snakkend naar hun pensioen. Hou op met alleen degenen die zo snel mogelijk op brugpensioen willen in de media te brengen, maar breng eens de 50 plussers in beeld die nog dagelijks met plezier gaan werken. Ten derde: en ik denk dat dit echt een héél belangrijke factor is. Ze moeten zich bijscholen mbt technologie. Wie niet met een computer kan omgaan is kansloos voor een bediendenjob. En daar gaapt soms toch nog een serieuze generatiekloof. De 50+ ers zijn opgegroeid zonder pc. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 13 april 2010 om 00:45. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vallen werkloosheidsuitkeringen, waar werkgevers toe bijdragen en niets voor terugkrijgen, niet duurder uit dan even een paar werknemers extra aannemen? Hoe wil jij het werkloosheidsprobleem oplossen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Vreemdeling
|
![]() Het systeem van Amerika .
Afschaffen van de dop dus, en meer controle op mensen die op de ziekenkas staan. En in plaats van eerst alle illegalen onderdak te geven, zouden ze beter eerst ons eigen volk van de straat halen. Er zijn al genoeg daklozen. Eerlijker zou zijn, wie werkt, wordt beloond. Nu is het systeem eerder, als je niet werkt, krijg je evenveel of meer dan een niet-werkende. Dan is het ook grotendeels zwart werk dat wordt stopgezet, doordat je anders geen wettelijk pensioen meer hebt. Er zijn veel te veel mensen die doppen, zwart werken en die meer als het dubbele verdienen dan de gemiddelde werker. Ik weet ondertussen via ... dat ik 100 euro minder zou hebben als ik zou doppen dan dat ik zou gaan werken, schandalig is dat. Je zou voor minder thuisblijven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 1. complete stop aan het nog verder binnenhalen van mensen waar we niks met kunnen beginnen op de arbeidsmarkt. 2. een pak minder lasten op loon, idealiter een flat tax met een ruim belastingsvrij minimum. Dan krijg je terug ruimte voor een heel aantal jobs voor laaggeschoolden die hier nu niet meer zijn. (Als je ooit in de VS bent geweest besef je wel wat ik bedoel. Daar heb je in veel supermarkten bvb mensen die je helpen inpakken. Hier is dat onenkbaar want zo iemand aanwerven kost veel te veel. ) 3. Herwaardering / zachte dwang. Er zijn een aantal jobs waar blijkbaar de meeste werklozen zich te goed voor voelen. Of hoe verklaar je anders dat we enerzijds massa's werklozen hebben, maar anderzijds poetsvrouwen veelal Pools zijn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij is niet kostenneutraal voor bedrijven. I.e. het zou bedrijven extra geld kosten. Daarom ook dat ik niet veel aanwervingen verwacht. In het verleden hebben ze met hetzelfde excuus brugpensioen ingevoerd. I.e. de redenering dat die ouderen dan wel door jongeren vervangen zouden worden. In realiteit werd er maar 1 jongere aangeworven per 5 ouderen die op brugpensioen werden gezet. (Een ramp voor de sociale zekerheid dus) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Aanbod wordt niet door de vraag bepaalt. Aanbod wordt bepaald door de prijs die inderdaad van de verhouding tussen vraag en aanbod afhangt. Als de prijs die iets op de markt opbrengt stijgt, dan stijgt het aanbod. Daalt de prijs (om wat voor reden dan ook) dan daalt het aanbod. Als je kunstmatig de prijs voor bepaalde goederen of diensten verlaagt dan daalt het aanbod aan die goederen of diensten, en wel zo dat niet meer aan de vraag voldaan kan worden. Dat is genoeg in de praktijk waargenomen. Arbeid is ook gewoon een product, en loon is de prijs die voor dit product betaalt wordt. Als je de "prijs" die een bepaalde vorm van arbeid opbrengt verlaagt dan ga je er gewoon minder van krijgen. Als je het loon dat een topchirurg kan krijgen verlaagt ga je minder topchirurgen hebben.
![]() |
![]() |
#187 |
|
![]() Wist je dat bouwgrond in Australië even duur is als in Zwitserland? De belangrijkste drijfveer is niet zozeer gebrek aan ruimte (die is er in Australië zat), maar eerder het feit dat mensen graag daar wonen waar nog andere mensen wonen. Dus of we nu met zijn 7 miljard zijn of zijn 10 miljard maakt weinig uit...
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
|
![]() Tuurlijk. Maar het blijft toch opvallend dat waar je ook gaat kijken ter wereld mensen toch het liefst in de buurt van andere mensen wonen. Stel dat de wereldbevolking teruggebracht zou worden tot 10 miljoen, wedden dat dan daarvan 5 miljoen in een stad wonen?