Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2010, 17:45   #181
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zal wel... Bekijk bericht
vreemd voorbeeld, andersom is dit namelijk ook. Trouwens stel dat over 50 of 100 jaar een taal zou overheersen, dan is dat zo erg nog niet. Het is maar een taal, een middel tot communicatie, en geen doel.
Geen vreemd voorbeeld, want Nederlandstalige boeken kopen in Brussel niet geen sinecure. Franstalige boeken zijn veel meer verspreid en overal te krijgen. Tweetalig personeel in Brussel is er, maar minder dan je van een tweetalige gemeente zou kunnen verwachten. Het is duidelijk dat de Franse taal in Brussen een "hogere" status heeft dan het Nederlands.

Verbijsterend was ik als ik in Diegem in een hotel logeerde en het personeel me duidelijk maakte dat het vanzelfsprekend geen woord Nederlands verstond. Hoe zou ik op het idee kunnen komen, dat fatsoenlijk personeel van hoog niveau het Nederlands zou beheersen. Taal is meer dan een communicatiemiddel, het is ook een uiting van culturele en ethnische identiteit.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:46   #182
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eindelijk iemand die leest, waarvoor dank

Klopt je hebt inderdaad gelijk. Het Duits is een officiele taal. Waar overigens geen enkele discusie over bestaat. Maar is het al eens opgevallen dat de duitstalingen allen Frans spreken en een gedeelte ook Nederlands?

spelfouten? jazeker, ook ik ben niet perfect

Je hebt id gelijk maar het zijn de Frans sprekende en de Nederlands sprekende belgen die de problematiek veroorzaken.
Ze moeten wel Frans kennen. Ga maar eens studeren in Luik zonder grondige kennis van het Frans. Ze kunnen ook naar Keulen trekken, maar dat is administratief niet zo eenvoudig.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:51   #183
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Eindelijk iemand die leest, waarvoor dank

Klopt je hebt inderdaad gelijk. Het Duits is een officiele taal. Waar overigens geen enkele discusie over bestaat. Maar is het al eens opgevallen dat de duitstalingen allen Frans spreken en een gedeelte ook Nederlands?

spelfouten? jazeker, ook ik ben niet perfect

Je hebt id gelijk maar het zijn de Frans sprekende en de Nederlands sprekende belgen die de problematiek veroorzaken.
voor de franstalige partijen telt het persoonlijkheidsbeginsel buiten wallonie.
dus taal is wel degelijk een doel bij hen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:53   #184
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ze moeten wel Frans kennen. Ga maar eens studeren in Luik zonder grondige kennis van het Frans. Ze kunnen ook naar Keulen trekken, maar dat is administratief niet zo eenvoudig.
Goed nu komen we ergens. Je slaat de spijker op de kop. Wat je schrijft is de basis die zou moeten veranderen. Nederlandstalige kinderen en studenten kennen dus te slecht Frans. (voor Franstaligen dus andersom)
Veranderingen moeten met zicht op de toekomst gedaan worden. Voor de volgende generaties.
Het mag toch niet zo zijn dat deze generatie "problemen " crieerd (met trema) voor een volgende generatie? Want dat is wat nu gebeurt. Trouwens mensen met goede taalvaardigheden komen eenmaal verder en hebben een beter toekomst perspectief.
zal wel... is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:55   #185
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
voor de franstalige partijen telt het persoonlijkheidsbeginsel buiten wallonie.
dus taal is wel degelijk een doel bij hen.
ook daar maken ze "problemen" op dit vlak. Maar als iemand een taal als een doel ziet, tja dan ligt het mentaal niveau wel erg laag, toch?
Oud 15 mei 2010, 17:55   #186
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Geen vreemd voorbeeld, want Nederlandstalige boeken kopen in Brussel niet geen sinecure. Franstalige boeken zijn veel meer verspreid en overal te krijgen. Tweetalig personeel in Brussel is er, maar minder dan je van een tweetalige gemeente zou kunnen verwachten. Het is duidelijk dat de Franse taal in Brussen een "hogere" status heeft dan het Nederlands.

Verbijsterend was ik als ik in Diegem in een hotel logeerde en het personeel me duidelijk maakte dat het vanzelfsprekend geen woord Nederlands verstond. Hoe zou ik op het idee kunnen komen, dat fatsoenlijk personeel van hoog niveau het Nederlands zou beheersen. Taal is meer dan een communicatiemiddel, het is ook een uiting van culturele en ethnische identiteit.
Dan hoop ik dat je dat toch niet zomaar blauw blauw hebt gelaten. Diegem ligt in het Vlaams Gewest. In ondernemingen in het Vlaams Gewest is de voertaal naar het cliënteel Nederlands. Daar moet dat hotel zich ook aan houden. Ik zou zeker daarover een flink kabaal hebben gemaakt en gedreigd hebben met een klacht.
Oud 15 mei 2010, 17:56   #187
Shadowke

Standaard

Citaat:
Goed nu komen we ergens. Je slaat de spijker op de kop. Wat je schrijft is de basis die zou moeten veranderen. Nederlandstalige kinderen en studenten kennen dus te slecht Frans. (voor Franstaligen dus andersom)
Veranderingen moeten met zicht op de toekomst gedaan worden. Voor de volgende generaties.
Het mag toch niet zo zijn dat deze generatie "problemen " crieerd (met trema) voor een volgende generatie? Want dat is wat nu gebeurt. Trouwens mensen met goede taalvaardigheden komen eenmaal verder en hebben een beter toekomst perspectief.
spijtig dat in wallonie het nederlands nog steeds geen verplicht vak is en dat er in de verste verte geen aanwijzingen zijn dat dat gaat veranderen.
Oud 15 mei 2010, 17:58   #188
Shadowke

Standaard

Citaat:
ook daar maken ze "problemen" op dit vlak. Maar als iemand een taal als een doel ziet, tja dan ligt het mentaal niveau wel erg laag, toch?
tja, ...
de achterliggende rede bij de franstalige partijen is na 180 jaar nog altijd hetzelfde: de vernietiging van het patois (het nederlands) en een unitair en franstalig Belgiê waarbij Brussel fungeert hun Parijs.
Oud 15 mei 2010, 17:58   #189
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dan hoop ik dat je dat toch niet zomaar blauw blauw hebt gelaten. Diegem ligt in het Vlaams Gewest. In ondernemingen in het Vlaams Gewest is de voertaal naar het cliënteel Nederlands. Daar moet dat hotel zich ook aan houden. Ik zou zeker daarover een flink kabaal hebben gemaakt en gedreigd hebben met een klacht.
Tja als je Diegems gaat vergelijken met bv Tongers......waarschijnlijk verstaan die elkaar ook niet
Oud 15 mei 2010, 17:59   #190
Unie der Provinciën
Parlementslid

Unie der Provinciën's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Je mening niet als waarheid verkopen, Shadowke.
Toch zit er wel waarheid in. Een tweetalig België zit er niet in. Zoveel franstaligen zijn er niet die een unitair en tweetalig België verlangen. Een land waarin ze minderheid van de volksvertegenwoordiging zullen bezitten die geen vergrendelingen in kunnen zetten. In feite betekent dat, dat ze de macht uit handen geven aan de Nederlandstaligen. En jij gelooft als naieveling dat ze dat leuk gaan vinden. Dream on!
Unie der Provinciën is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:59   #191
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht

Misschien sprak u Hollands.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 17:59   #192
Shadowke

Standaard

Citaat:
Tja als je Diegems gaat vergelijken met bv Tongers......waarschijnlijk verstaan die elkaar ook niet
dus liever alles Franstalig zal wel ...?
Oud 15 mei 2010, 18:01   #193
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
spijtig dat in wallonie het nederlands nog steeds geen verplicht vak is en dat er in de verste verte geen aanwijzingen zijn dat dat gaat veranderen.
Dat is toch triest? niet dan?
Het gaat er niet om om franstalige of nederlands talige als schuldige aan te wijzen. Ze zijn namelijk allebei even erg dom omdat ze niets willen oplossen en enkel problemen in stand houden en aandikken
Oud 15 mei 2010, 18:07   #194
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Unie der Provinciën Bekijk bericht
Toch zit er wel waarheid in. Een tweetalig België zit er niet in. Zoveel franstaligen zijn er niet die een unitair en tweetalig België verlangen. Een land waarin ze minderheid van de volksvertegenwoordiging zullen bezitten die geen vergrendelingen in kunnen zetten. In feite betekent dat, dat ze de macht uit handen geven aan de Nederlandstaligen. En jij gelooft als naieveling dat ze dat leuk gaan vinden. Dream on!
Nee die vast geroeste oude lullen niet nee. Maar de jeugd is een ander verhaal. Die willen wel als ze het goede voorbeeld krijgen. En als je zonder tweetaligheid moeilijker een baan krijgt veranderd het wel.
Het is een mentaliteit. Voor die oude lullen hoeft men inderdaad niets te veranderen . Maar als deze zich zo egoistisch blijven opstellen en de toekomst van volgende generatie met hun problemen op te zadelen , vind ik dit zeer triest.
Oud 15 mei 2010, 18:08   #195
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
dus liever alles Franstalig zal wel ...?
maakt me niets uit. Waarschijnlijk spreken we hier over 200 jaar chinees of zo
Oud 15 mei 2010, 18:08   #196
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is toch triest? niet dan?
Het gaat er niet om om franstalige of nederlands talige als schuldige aan te wijzen. Ze zijn namelijk allebei even erg dom omdat ze niets willen oplossen en enkel problemen in stand houden en aandikken
de problemen kunnen enkel opgelost worden indien de regio's een grote autonomie hebben, inclusief fiscaal.
de problemen langs beiden zijden zijn volledig verschillend.
probleem is dat de franstalige partijen vasthouden aan een unitair Belgiê waar zij de plak over zwaaien waardoor Vlaanderen radicaliseert.
Oud 15 mei 2010, 18:10   #197
Shadowke

Standaard

Citaat:
maakt me niets uit. Waarschijnlijk spreken we hier over 200 jaar chinees of zo
liever Nederlands behouden dan frans of chinees.
taal behoort tot cultuur, je taal opgeven is je cultuur opgeven.
dat is wat België de Vlamingen al 180 jaar lang vraagt te doen.
Oud 15 mei 2010, 18:11   #198
zal wel...
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
de problemen kunnen enkel opgelost worden indien de regio's een grote autonomie hebben, inclusief fiscaal.
de problemen langs beiden zijden zijn volledig verschillend.
probleem is dat de franstalige partijen vasthouden aan een unitair Belgiê waar zij de plak over zwaaien waardoor Vlaanderen radicaliseert.
hahahhahahahahahahaa je hebt humor.
autonomie voor regio' s hahahahahahahahaha die paar vierkante meters hahhahaahahahahahahahahahahaha

doe er nog maar een schep bovenop. hhaahahahhahaha
Oud 15 mei 2010, 18:11   #199
system
Banneling

Standaard

Citaat:
liever Nederlands behouden dan frans of chinees.
taal behoort tot cultuur, je taal opgeven is je cultuur opgeven.
dat is wat België de Vlamingen al 180 jaar lang vraagt te doen.
Waarom geen 280 jaar en een beetje.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2010, 18:12   #200
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Misschien sprak u Hollands.
Neen, ik spreek uitsluitend algemeen Nederlands.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be