Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 juni 2010, 02:04   #181
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Maar neen vriend en partijgenoot, we scheiden om weer bij elkaar te komen, maar dan onder ONZE condities. De Belgische confederatie zal nog zeer lang overleven. Alleen moet je nooit rekenen op transferts van ginder naar hier... DAN komt onze onafhankelijkheid Maar daartegen is Brussel alweer vervlaamst
Dat is de essentie van het programma van NVA. Tijd kopen om Brussel te "heroveren".
solidarnosc is offline  
Oud 5 juni 2010, 02:07   #182
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je stapt er wat te licht over. BHV gaat in wezen over wie hier baas is in dit land.

En dat zullen de Walen zijn of het zal niemand zijn. BHV splitsen is Belgie splitsen.
Psst, de Brusselaars worden niet graag Walen genoemd... Ze hebben liever dat je hen verfranste Vlamingen noemt.

En de BRUSSELAARS zullen baas zijn of NIEMAND zal baas zijn
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 02:07   #183
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Maar neen vriend en partijgenoot, we scheiden om weer bij elkaar te komen, maar dan onder ONZE condities. De Belgische confederatie zal nog zeer lang overleven. Alleen moet je nooit rekenen op transferts van ginder naar hier... DAN komt onze onafhankelijkheid Maar daartegen is Brussel alweer vervlaamst
Tsja, mijn aangeboren pessimisme speelt me altijd parten, u bent dan weer zeer optimistisch.
respublica is offline  
Oud 5 juni 2010, 02:32   #184
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

PBL-RKT: 94%
NVA, CD&V, LDD, VB, oVLD, SPa, tralalaa: 0%

Blanco + ongeldig: 6%

Laatst gewijzigd door Dronkoers : 5 juni 2010 om 02:33.
Dronkoers is offline  
Oud 5 juni 2010, 02:48   #185
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
PBL-RKT: 94%
NVA, CD&V, LDD, VB, oVLD, SPa, tralalaa: 0%

Blanco + ongeldig: 6%
Dit lijkt mij de meest realistische schatting tot nu toe.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 5 juni 2010, 09:02   #186
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Typisch voor flaminganten; altijd negatief.
De beweging is tenslotte gegroeid door de VL soldaten in de loopgraven rond Diksmuide te misleiden.
Ah nee, N-VA is een positieve partij. Dit is het werk van Bourgeois en De Wever. Het negativisme vandag de dag hoor je van de verzuurde, scheldende Belgiscisten als Lannoye, Hemmerchts, Verhulst. Inhoudelijk voegen ze niets aan het debat toe. Hang es een Vlaamse Leeuw aan je voorgevel en hoor de reacties.
winnezele is offline  
Oud 5 juni 2010, 09:04   #187
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
met n-va geen regering en in oktober nieuwe verkiezingen (schuld van BDW)
Onderhandelingen gebeuren met verschillende partijen.
winnezele is offline  
Oud 5 juni 2010, 09:05   #188
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
met n-va geen regering en in oktober nieuwe verkiezingen (schuld van BDW)
Daaraan juist zie je dat België volledig geblokkeerd zit.
winnezele is offline  
Oud 5 juni 2010, 09:10   #189
winnezele
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
En Bartje zal er NOG meer voor beloond worden. Hoorde ik al niet hetzelfde van jou en andere belgieten voor deze verkiezing? Bartje was het afgebold he (zelfs "buitengezet" werd door sommige lkeugenachtigen beweert).

Wel hij is er voor beloond. Doe zo voort oude politiek, eens zal de les geleerd worden maar zal het te laat zijn
2
winnezele is offline  
Oud 5 juni 2010, 09:18   #190
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Dat is de essentie van het programma van NVA. Tijd kopen om Brussel te "heroveren".
Neen, maar dat zou wel leuk zijn.

De essentie van het confederalisme van de N-VA is niets meer en niets minder dan de Baertdoctrine. Als en passant Brussel weer vervlaamst kan worden daardoor, is dat mooi meegenomen.

Misschien kiest Bart De Wever als historicus ook voor het Tsjechoslowaakse scenario, waarbij confederalisme geëist werd, maar een sterk federalisme of separatisme aangeboden werd.
Oud 5 juni 2010, 09:27   #191
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Neen, maar dat zou wel leuk zijn.

De essentie van het confederalisme van de N-VA is niets meer en niets minder dan de Baertdoctrine. Als en passant Brussel weer vervlaamst kan worden daardoor, is dat mooi meegenomen.

Misschien kiest Bart De Wever als historicus ook voor het Tsjechoslowaakse scenario, waarbij confederalisme geëist werd, maar een sterk federalisme of separatisme aangeboden werd.
Je vergist je. Brussel kunnen vervlaamsen (waar de Brusselaars over klagen)is een mooi bij effect. Maar de essentie van het programma is inderdaad een goede confederatie. Wat best samen kan gedaan worden, doen we samen. Waar we graag verschillende paden bewandelen, doen we apart.

Het is eigenlijk een mooie keuze. De twee onderdelen van de Belgische confederatie sturen afgevaardigden en die gaan samen beslissen over een beleid. Waar men het NIET over eens is welke koers gevold moet worden, dat doen we ieder op zijn manier. Waar men het wél over eens is, dat wordt spijkerhard vastgelegd in akkoorden, en doen we op nationaal vlak: afgevaardigden van de deelstaten worden minister en voeren het overeengekomen beleid uit. Indien er daarna discussie komt, toon je de akkoorden. Blijft de discussie, dan gaat die bevoegdheid terug naar de deelstaten en ieder doet zijn zin.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 10:42   #192
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist, in de peiling.. is ze stervend. op 13 juni is het nekschot . Het afscheidswoord is op 14 juni
Het is heel simpel. Het is nu of nooit voor de Vlaamsnationalisten. Indien de Vlaamsnationalisten bij deze verkiezingen niet ostentatief doorbreken, dan is het afgelopen met Olijke Bart. En met een Vlaamsnationalistische 'doorbraak' bedoel ik een score van 32% �* 35 % voor de NVA en een statusquo+ voor het Vlaams Belang.

Indien dit niet het geval is, en indien de Wever en de NVA een goede score behalen, maar niet meer, dan zal deze partij wat blijven doormodderen, een beetje zoals de VU indertijd, beetje bij beetje afkalven, om tenslotte een langzame dood te sterven.

Laatst gewijzigd door system : 5 juni 2010 om 10:49.
system is offline  
Oud 5 juni 2010, 10:44   #193
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het is heel simpel. Het is nu of nooit voor de Vlaamsnationalisten. Indien de Vlaamsnationalisten bij deze verkiezingen niet ostentatief doorbreken, dan is het afgelopen met Olijke Bart. En met een Vlaamsnationalistische 'doorbraak' bedoel ik een score van 32% �*35 % voor de NVA en een statusquo + voor het Vlaams Belang.

Indien dit niet het geval is, maar halen de Wever en de NVA een goede score, dan zal deze partij wat blijven doormodderen, een beetje zoals de VU indertijd, langzaam afkalven en een langzame dood sterven.
Als Bart en zijn NV.A niet doorbreekt, en ik bedoel echt doorbreekt zal zijn partij in stukken uitéén vallen.

Hij zal het dus druk krijgen met de meubelen te redden na 13 juni.
Henri1 is offline  
Oud 5 juni 2010, 11:04   #194
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

De logica van sommige Belgicisten ontsnapt me...Neenneen, de NV-A als grootste partij (van Vlaanderen) maakt niets uit, ze zullen toch uiteen vallen. Henri denk jij nu echt dat De Wever er niet in zou slagen om onredelijk gedrag van de Franstaligen in zijn voordeel te draaien voor nog meer stemmen? Door bvb een sterke oppositie zouden ze in de Vlaamse verkiezingen een echte monsterscore kunnen halen en als dan het "Samen met, zonder als moet" is...Dat het gedrag van de Franstaligen een immitatie gaat zijn van de afgelopen 3 jaren staat vast, het lijkt zelfs erger te zijn. Zie maar naar de uitspraken van Milquet, Reynders, Ecolo,...
Gwyndion is offline  
Oud 5 juni 2010, 11:04   #195
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als Bart en zijn NV.A niet doorbreekt, en ik bedoel echt doorbreekt zal zijn partij in stukken uitéén vallen.

Hij zal het dus druk krijgen met de meubelen te redden na 13 juni.
25 % en meer halen komende van 14 is NIET doorbreken? Hij breekt zowat alle traditionele partijen in stukken. Let maar op : de vaandelvlucht NAAR de NVA is al ingezet... Vele politici hebben het wel begrepen. Jij en System blijkbaar nog niet. Bart zal niet breken, NVA zal niet breken. En zonder Bart géén staatshervorming... Als ze Bart niet volgen , zal het hen NOG zuurder opBREKEN
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 12:39   #196
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Bart zal niet breken, NVA zal niet breken. En zonder Bart géén staatshervorming... Als ze Bart niet volgen , zal het hen NOG zuurder opBREKEN
Ik zou opletten met deze uitspraken. Mag ik er op wijzen, dat toen de NVA in de regering stapte, dat onze Bart, nogal snel van jas gewisseld heeft. Het "kritische" was ineens weg ( voor een lange tijd, en het was ook ineens "ja maar, we moeten de onderhandelingen een kans geven" bla bla bla ). Mensen zijn soms nogal kort van geheugen.

Ik zeg het op voorhand, BDW is een politieker. En als het hem uitkomt, zal hem wel ook snel zijn beloftes inslikken, en excuses vinden waarom hij xxx niet kon doen.

Het is geen aanval op BDW als persoon, maar gewoon een vaststelling, dat een politieker, een politieker blijft! Of het nu BDW is, of een andere politieker. Ik heb nog niet veel mannen gezien dat hun toon niet omdraaide toen ze in de regering stapte, en postjes kregen.

Het is zoals een switch: Oppositie stand 1. Ga naar regering, plop, switch omdraaien naar stand 2. Men gaat uit de regering stappen, plop, switch terug op stand 1.

Verwacht ook geen wonderen, dan ben je ook niet teleurgesteld als ze niet gebeuren. Veel te veel mensen zijn aan het hypen, en realiseren hun niet dat zonder de Franse medewerking, het land weeral x aantal jaar vast zit.

Als dat gebeurt, verhuis ik naar een ander land *lol*. Ben persoonlijk België beu aan het worden. Hoge belastingen ( wie denkt dat het leven van een zelfstandige fun is hier, denk twee maal na ), incompetente politieker, altijd de druk van de Franstaligen die alles blokkeren, de "onrechtmatige" geldstromen ( onnodige medische onderzoeken vind ik onrechtmatige, en niets te maken met "sociaal" zijn ), speculatie op de huizen dat mensen dwingt om zotte leningen aan te gaan, enz ....

En ik ben niet de enigste. Al een vriend van mij ook zien verhuizen naar een ander land, omdat hem de toestand hier beu geworden was. Er is al lang een langzame verhuis aan de gang, van Vlamingen die naar het buitenland trekken, en de politiek in België, helpt echt niet om mensen te motiveren in dit land te geloven.
benjiro is offline  
Oud 5 juni 2010, 12:52   #197
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
Ik zou opletten met deze uitspraken. Mag ik er op wijzen, dat toen de NVA in de regering stapte, dat onze Bart, nogal snel van jas gewisseld heeft. Het "kritische" was ineens weg ( voor een lange tijd, en het was ook ineens "ja maar, we moeten de onderhandelingen een kans geven" bla bla bla ). Mensen zijn soms nogal kort van geheugen.
Vooral jij blijkt kort van geheugen. Bart was de dam tegen madam NON. Hij was het die in zo goed als niets toegaf. Remember de nota Dehaene "quid NVA"? Dat was niet voor niets hoor!

Citaat:
Ik zeg het op voorhand, BDW is een politieker. En als het hem uitkomt, zal hem wel ook snel zijn beloftes inslikken, en excuses vinden waarom hij xxx niet kon doen.

Het is geen aanval op BDW als persoon, maar gewoon een vaststelling, dat een politieker, een politieker blijft! Of het nu BDW is, of een andere politieker. Ik heb nog niet veel mannen gezien dat hun toon niet omdraaide toen ze in de regering stapte, en postjes kregen.

Het is zoals een switch: Oppositie stand 1. Ga naar regering, plop, switch omdraaien naar stand 2. Men gaat uit de regering stappen, plop, switch terug op stand 1.

Verwacht ook geen wonderen, dan ben je ook niet teleurgesteld als ze niet gebeuren. Veel te veel mensen zijn aan het hypen, en realiseren hun niet dat zonder de Franse medewerking, het land weeral x aantal jaar vast zit.

Als dat gebeurt, verhuis ik naar een ander land *lol*. Ben persoonlijk België beu aan het worden. Hoge belastingen ( wie denkt dat het leven van een zelfstandige fun is hier, denk twee maal na ), incompetente politieker, altijd de druk van de Franstaligen die alles blokkeren, de "onrechtmatige" geldstromen ( onnodige medische onderzoeken vind ik onrechtmatige, en niets te maken met "sociaal" zijn ), speculatie op de huizen dat mensen dwingt om zotte leningen aan te gaan, enz ....

En ik ben niet de enigste. Al een vriend van mij ook zien verhuizen naar een ander land, omdat hem de toestand hier beu geworden was. Er is al lang een langzame verhuis aan de gang, van Vlamingen die naar het buitenland trekken, en de politiek in België, helpt echt niet om mensen te motiveren in dit land te geloven.
Ik verwacht géén wonderen, alleen maar een standvastige Bart. Hij zal niet zo dom zijn om zijn stemmen te willen verzilveren voor een postje. Zoals hij pas zei: ik wacht af. Laat ze maar komen met voorstellen. Deze keer zal hij het zijn die NON zegt. En als de traditionelen het nog niet hebben begrepen dat ze de Vlaamse kaart moeten trekken en als één man achter Bart de Wever moeten staan, dan zal de volgende verkiezing NOG een groter verval brengen voor hen, wegens niets kunnen bereiken...
Zonder Bart géén staatshervorming. Ze zullen proberen hem de zwarte piet toe te schuiven, maar hij zal die gewoon laten passeren.
Het zal trouwens even wachten worden op regeringsvorming. Eerst moeten er verschillende koppen rollen in de partijen. Zien wie het roer daar overneemt, en wat hun dispuut zal zijn.
EddyBal is offline  
Oud 5 juni 2010, 13:10   #198
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja. Dat kan ik.

Is dat alles? Da's nog niets in vergelijking met Rik Torfs, hoogleraar Kerkelijk Recht en kandidaat CD&V-mandataris, die in "De Slimste Mens" zat te pronken met een schaars geklede mokke op zijn schoot. En dat was niet eens een kartonnen afbeelding. Maar ja, de ene kan op meer vergevingsgezindheid rekenen dan de andere. Toch bij system.
Oud 5 juni 2010, 13:12   #199
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral jij blijkt kort van geheugen. Bart was de dam tegen madam NON. Hij was het die in zo goed als niets toegaf. Remember de nota Dehaene "quid NVA"? Dat was niet voor niets hoor!

Ik verwacht géén wonderen, alleen maar een standvastige Bart. Hij zal niet zo dom zijn om zijn stemmen te willen verzilveren voor een postje. Zoals hij pas zei: ik wacht af. Laat ze maar komen met voorstellen. Deze keer zal hij het zijn die NON zegt. En als de traditionelen het nog niet hebben begrepen dat ze de Vlaamse kaart moeten trekken en als één man achter Bart de Wever moeten staan, dan zal de volgende verkiezing NOG een groter verval brengen voor hen, wegens niets kunnen bereiken...
Zonder Bart géén staatshervorming. Ze zullen proberen hem de zwarte piet toe te schuiven, maar hij zal die gewoon laten passeren.
Het zal trouwens even wachten worden op regeringsvorming. Eerst moeten er verschillende koppen rollen in de partijen. Zien wie het roer daar overneemt, en wat hun dispuut zal zijn.
Ik ben benieuwd of de Vlaamsgezinden binnen de traditionele partijen niet opstandig zullen worden. Want die zijn er heel zeker, vooral bij de CD&V.
Oud 5 juni 2010, 13:17   #200
system
Banneling

Standaard

Citaat:
25 % en meer halen komende van 14 is NIET doorbreken? Hij breekt zowat alle traditionele partijen in stukken. Let maar op : de vaandelvlucht NAAR de NVA is al ingezet... Vele politici hebben het wel begrepen. Jij en System blijkbaar nog niet. Bart zal niet breken, NVA zal niet breken. En zonder Bart géén staatshervorming... Als ze Bart niet volgen , zal het hen NOG zuurder opBREKEN
Illusies, illusies. U miskent, weer eens, de geschiedenis. En de geschiedenis
is een eeuwige herhaling. U laat zich meeslepen door uw enthousiasme waarin elke rationaliteit zoek is.Dus, droom nog maar wat verder. De ontnuchtering zal des te groter zijn binnen afzienbare tijd.

En inderdaad, 25 % is niet echt doorbreken. Dat is een goede score, daar niet van, meer dan goed zelfs. Maar vergeet niet dat het VB ooit ook quasi 25% had op een gegeven ogenblik. En waar zit het nu?

En tenslotte, last but zeker not least: 'vlug rijp, vlug rot'.

Laatst gewijzigd door system : 5 juni 2010 om 13:21.
system is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be