Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2010, 02:19   #181
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Mensen niet verplichten talen te leren zorgt ervoor dat ze later véél minder kans hebben op de arbeidsmarkt dan iemand die wél al die talen kannen. Talen niet verplichten te leren leidt met andere woorden tot collectieve werkloosheid, iets wat men duidelijk kan zien in Wallonië waar Walen die niét kiezen voor het Nederlands, dan ook veel minder kans hebben een job te krijgen (als ze willen gaan werken in Brussel bvb.) dan een Vlaming die verplicht is Frans te leren.

De Vlaming wordt wereldwijd gelauwerd om zijn grote talenkennis. Dat mogen we nooit verloren laten gaan ( zelfs niet in een onafhankelijk Vlaanderen )

Verplichten verandert daar niets aan , ik ken er genoeg die geen frans kunnen en het op de school zouden geleerd moeten hebben .... laat de keuze vrij als iemand bvb liever extra lessen informatica of voor de vaklui lassen wil hebben waarom dan niet . Dit zal de schoolmoeheid drastisch verlagen en meer geschoolde mensen opleveren.

Laatst gewijzigd door Wisord : 20 juni 2010 om 02:21.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 07:09   #182
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Godsdienst hoort niet in het lessenpakket te zitten. Betere geschiedenis, economische aardrijkskunde en inzicht in pedagogie, psychologie, gezondheid en hygiëne zijn wél belangrijk, zo belangrijk als talen. Wiskunde kan gerust minder. L.O. is vrijetijdsbesteding.
iedereen allemaal dezelfde lessenrooster?

Wiskunde is zowat het belangrijkste in ons leven, je kan niet zonder.

LO: ooit gehoord van een gezonde geest in een gezond lichaam? we moeten juist meer LO geven! jongeren worden luier en luier gewoon omdat ze veel te weinig bewegen, zeker op school. en hoe luier de jeugd, hoe minder inventief ze worden op andere vlakken.
Oud 20 juni 2010, 07:59   #183
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als we ons even beperken tot Vlaams Brabant zien we daar dat de verplichte verwerving van het Frans van de totale Vlaamse bevolking de mogelijkheid creeert tot aanpassing en dus verfransing. Precies het proces dat zich nu in hoog tempo voltrekt.

Ik zou me vooral niet verlaten op de ingesteldheid in deze van de gemiddelde Vlaming. Zie Brussel.
De wijd verbreide kennis vh Frans zelfs in gemeentes die niet direct aan Brussel grenzen is een element dat de verfransing bevordert , in de zin dat je als compleet onnederlandskundige Franstalige je leven perfect kan weten uit te bouwen : bij de slager, dokter, apotheker , bakker, verzekeringsagent, noem maar op, kan je zonder problemen in het Frans terecht.
En voor administratieve aangelegenheden vindt die FRtalige gauw een behulpzame tweetalige Vlaming.

Laatst gewijzigd door stab : 20 juni 2010 om 08:00.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 11:41   #184
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Wiskunde is zowat het belangrijkste in ons leven, je kan niet zonder.
De vraag is of algebra en kansberekening belangrijk zijn in ons leven. Ik heb nooit opgelet, maar kan toch nog zelf mijn financiën doen en slagen voor de inleiding economie enkele jaren terug.

Ik ken mensen die afgestudeerd zijn in het middelbaar zonder de laatste jaren wiskunde te hebben gehad, overigens. Op sommige scholen wordt in taalrichtingen wiskunde gewoon geschrapt. Zo hoort het.

In mijn Grieks-Latijnse kreeg ik nog zes uur wetenschappen. Volslagen nutteloos. Je moet leerlingen op zijn minst de keuze geven.
Oud 20 juni 2010, 11:45   #185
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De vraag is of algebra en kansberekening belangrijk zijn in ons leven. Ik heb nooit opgelet, maar kan toch nog zelf mijn financiën doen en slagen voor de inleiding economie enkele jaren terug.

Ik ken mensen die afgestudeerd zijn in het middelbaar zonder de laatste jaren wiskunde te hebben gehad, overigens. Op sommige scholen wordt in taalrichtingen wiskunde gewoon geschrapt. Zo hoort het.

In mijn Grieks-Latijnse kreeg ik nog zes uur wetenschappen. Volslagen nutteloos. Je moet leerlingen op zijn minst de keuze geven.
Mensen hebben geen recht op een diploma als ze geen wiskunde hebben gehad, zelfs in de Grieks Latijnse is er minimum 3 uur wiskunde per week. Wat die school doet is onwettelijk
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:01   #186
Donar
Provinciaal Statenlid

Standaard

De belangrijkste taal in Europa is nu eenmaal het Duits en ook onze belangrijkste handelspartner.

Economisch gezien is Frans ook belangrijk want onze tweede handelspartner is Frankrijk.

Elke taal die je leert is een verrijking en kan alleen maar ten goede komen van vlamingen en vlaanderen.
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:03   #187
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
... laat de keuze vrij... Dit zal de schoolmoeheid drastisch verlagen en meer geschoolde mensen opleveren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je moet leerlingen op zijn minst de keuze geven.
Helemaal mee eens. Wat je zelf leren wilt, leer je beter.

Nu denk ik wel dat jonge kinderen nog niet goed weten wat ze graag doen, maar in de derde graad in het secundaire onderwijs zou de keuze nog wat groter mogen zijn dan nu. De eerste twee graden zou ik niet te veel bewerken.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:03   #188
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen niet verplichten talen te leren zorgt ervoor dat ze later véél minder kans hebben op de arbeidsmarkt dan iemand die wél al die talen kannen. Talen niet verplichten te leren leidt met andere woorden tot collectieve werkloosheid, iets wat men duidelijk kan zien in Wallonië waar Walen die niét kiezen voor het Nederlands, dan ook veel minder kans hebben een job te krijgen (als ze willen gaan werken in Brussel bvb.) dan een Vlaming die verplicht is Frans te leren.

De Vlaming wordt wereldwijd gelauwerd om zijn grote talenkennis. Dat mogen we nooit verloren laten gaan ( zelfs niet in een onafhankelijk Vlaanderen )
'De Vlaming' zal er toch aan moeten wennen dat hij/zij lang niet meer de enige is die zo'n reputatie met zich meezeult.

Het is voor een al dan niet onafhankelijk Vlaanderen inderdaad wenselijk talenkennis te stimuleren. Of dat per sé via 'verplichting' moet, is nog een andere vraag. Wat ik in elk geval géén slecht idee zou vinden, is het toelaten en betoelagen van meertalige crèches en kleuterscholen. Op die leeftijd is het aanleren van meerdere talen tegelijk doorgaans 'kinderspel' (ook letterlijk 'spel') en als we een kosten-baten-analyse maken ook bijzonder 'efficiënt' en dus goedkoop.

Sprekend uit eigen ervaring in het lesgeven, zou ik eerder pleiten voor een groter aantal uren onderricht in de officiële taal (Nederlands dus), en voor een veel groter aanbod aan tweede, derde en vierde talen in het secundair onderwijs, maar enkel een tweede taal verplicht maken (en daarin moet dan een veel ruimere keuze komen: zelfs talen als Turks, Pools, Berbers, Arabisch, ... zouden op het programma moeten, als daar voldoende vraag naar is).

Vrijkomende uren kunnen beter worden gebruikt voor een vak 'algemene taalkunde en zelfstudie-technieken', en studenten die een vijfde taal er bij nemen zouden daar ook een financiële vergoeding voor moeten krijgen als ze met onderscheiding of méér slagen.

Verder ben ik voor het vervangen van de lessen 'Godsdienst', 'Moraal', 'Maatschappijleer' e.d. door een vak 'Vergelijkende studie van godsdiensten, ideologieën en ethische stelsels', maar dat is een andere discussie.

Vakken als Geschiedenis en Aardrijkskunde lijken mij érg stiefmoederlijk behandeld (toch in het Enseignement de la Communauté française de Belgique), en de taak van het onderwijzend personeel wordt door de overvloed aan 'administratieve taken' en het bijna verplicht overnemen van de algehele opvoeding - het aantal 'afhakende ouders' is alvast bij ons schrikbarend hoog - zeker niet vergemakkelijkt.

Maar zoals reeds toegegeven: dat is stof voor een andere discussie.

Mijn verontschuldigingen daarvoor,

djimi

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:17   #189
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
'De Vlaming' zal er toch aan moeten wennen dat hij/zij lang niet meer de enige is die zo'n reputatie met zich meezeult.
Misschien niet de enige maar dat verandert niets aan het feit dat we wel nog bij de meesttaalsprekenden op deze aardbol zijn. Het maakt mij niet uit of we die reputatie nu delen of niet, zolang we het maar doen.

Citaat:
Het is voor een al dan niet onafhankelijk Vlaanderen inderdaad wenselijk talenkennis te stimuleren. Of dat per sé via 'verplichting' moet, is nog een andere vraag. Wat ik in elk geval géén slecht idee zou vinden, is het toelaten en betoelagen van meertalige crèches en kleuterscholen. Op die leeftijd is het aanleren van meerdere talen tegelijk doorgaans 'kinderspel' (ook letterlijk 'spel') en als we een kosten-baten-analyse maken ook bijzonder 'efficiënt' en dus goedkoop.
In crèches kunnen die baby's nog niet eens 1 taal, ik denk niet dat crèches voldoen wegens baby's nog te jong.

Kleuterscholen misschien, maar als er dan een gat van 4 jaar (kleuterschool tot 5e leerjaar) niets gegeven wordt, is al deze kennis alweer down the drain.

Citaat:
Sprekend uit eigen ervaring in het lesgeven, zou ik eerder pleiten voor een groter aantal uren onderricht in de officiële taal (Nederlands dus), en voor een veel groter aanbod aan tweede, derde en vierde talen in het secundair onderwijs, maar enkel een tweede taal verplicht maken (en daarin moet dan een veel ruimere keuze komen: zelfs talen als Turks, Pools, Berbers, Arabisch, ... zouden op het programma moeten, als daar voldoende vraag naar is).
Alle talen die je opsomt geven in élke middelbare school is onbetaalbaar. Dat enkel invoeren de jaren dat er vraag naar is is praktisch onhaalbaar. Zo'n systeem invoeren staat gelijk met een vijftal scholen per provincie en iedereen daar naartoe sturen.

Daarnaast ben ik niet akkoord dat enkel een tweede taal verplicht moet zijn, zowel Engels als Frans zijn -zeker en vast voor ASO-leerlingen- belangrijk. Mensen die bvb. Engels kiezen en dan Rechten gaan studeren gaan dan écht in de knoei komen, mensen die Frans kiezen en dan informatica of een of andere exacte wetenschap gaan ook in de knoei komen. 3 languages goes just well.

Citaat:
Vrijkomende uren kunnen beter worden gebruikt voor een vak 'algemene taalkunde en zelfstudie-technieken', en studenten die een vijfde taal er bij nemen zouden daar ook een financiële vergoeding voor moeten krijgen als ze met onderscheiding of méér slagen.
Studeren moeten ze vooral zélf leren ontdekken hoe het moet. Alle mogelijkheden van hoe te studeren worden aangeleerd in het lager in de lessen 'leren leren', vanaf het middelbaar is het tijd voor de praktijk.

Citaat:

Verder ben ik voor het vervangen van de lessen 'Godsdienst', 'Moraal', 'Maatschappijleer' e.d. door een vak 'Vergelijkende studie van godsdiensten, ideologieën en ethische stelsels', maar dat is een andere discussie.

Vakken als Geschiedenis en Aardrijkskunde lijken mij érg stiefmoederlijk behandeld (toch in het Enseignement de la Communauté française de Belgique), en de taak van het onderwijzend personeel wordt door de overvloed aan 'administratieve taken' en het bijna verplicht overnemen van de algehele opvoeding - het aantal 'afhakende ouders' is alvast bij ons schrikbarend hoog - zeker niet vergemakkelijkt.

Maar zoals reeds toegegeven: dat is stof voor een andere discussie.

Mijn verontschuldigingen daarvoor,

djimi
Oud 20 juni 2010, 12:18   #190
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verplichten verandert daar niets aan , ik ken er genoeg die geen frans kunnen en het op de school zouden geleerd moeten hebben .... laat de keuze vrij als iemand bvb liever extra lessen informatica of voor de vaklui lassen wil hebben waarom dan niet . Dit zal de schoolmoeheid drastisch verlagen en meer geschoolde mensen opleveren.
Dat soort zaken kan je doen op technische en beroepsscholen. In ASO moet een algemene opleiding worden gegeven, zodat een basis bestaat waarmee professoren kunnen werken als ze aan de universiteit beginnen.

Schoolmoeheid tegengaan is vooral een taak van de ouders of een andere studiebegeleider, niet van het onderwijspakket.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 12:30   #191
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien niet de enige maar dat verandert niets aan het feit dat we wel nog bij de meesttaalsprekenden op deze aardbol zijn. Het maakt mij niet uit of we die reputatie nu delen of niet, zolang we het maar doen.

In crèches kunnen die baby's nog niet eens 1 taal, ik denk niet dat crèches voldoen wegens baby's nog te jong.

Kleuterscholen misschien, maar als er dan een gat van 4 jaar (kleuterschool tot 5e leerjaar) niets gegeven wordt, is al deze kennis alweer down the drain.

Alle talen die je opsomt geven in élke middelbare school is onbetaalbaar. Dat enkel invoeren de jaren dat er vraag naar is is praktisch onhaalbaar. Zo'n systeem invoeren staat gelijk met een vijftal scholen per provincie en iedereen daar naartoe sturen.

Daarnaast ben ik niet akkoord dat enkel een tweede taal verplicht moet zijn, zowel Engels als Frans zijn -zeker en vast voor ASO-leerlingen- belangrijk. Mensen die bvb. Engels kiezen en dan Rechten gaan studeren gaan dan écht in de knoei komen, mensen die Frans kiezen en dan informatica of een of andere exacte wetenschap gaan ook in de knoei komen. 3 languages goes just well.

Studeren moeten ze vooral zélf leren ontdekken hoe het moet. Alle mogelijkheden van hoe te studeren worden aangeleerd in het lager in de lessen 'leren leren', vanaf het middelbaar is het tijd voor de praktijk.
Ik heb de indruk dat u baby's onderschat. Uiteraard zijn ze druk bezig met het aanleren van hun moedertaal, maar ze hebben er helemaal geen last van ook andere talen te horen, integendeel zelfs. Hoe méér, hoe beter, zolang één taal duidelijk 'dominant' blijft (doorgaans de taal van de moeder, soms ook de taal van de vader of een adoptie-ouder).

Kleuters hoeven wat mij betreft nooit 'in een gat te vallen', en ik ben geen principieel tegenstander van meertalig immersie-onderwijs vanaf het éérste leerjaar van de lagere school.

Met een systeem van ambulante leerkrachten zouden zelfs in kleine schooltjes op de boerenbuiten de meest exotische tweede, derde en vierde talen op het programma kunnen staan.

Mij lijkt dit geen onoverkomelijk probleem. Het is nu eenmaal zo dat de afstanden in Vlaanderen niet te vergelijken vallen met die in pakweg Noorwegen of Polen, om nog maar te zwijgen van Canada, Australië of Rusland.

Dat vak 'leren leren' vind ik héél interessant. Het moet dringend bij ons (= Communauté française de Belgique) worden ingevoerd, vind ik.

Er komen hier in het eerste jaar middelbaar leerlingen toe die zelfs niet lijken te weten wat een klasagenda is, en waartoe zo'n ding kan dienen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 20 juni 2010 om 12:32.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 13:04   #192
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...maar dat verandert niets aan het feit dat we wel nog bij de meesttaalsprekenden op deze aardbol zijn.

3 languages goes just well.

Buiten dat de veronderstelde superieure meertaligheid van de Vlaming mythologisch geklets is (de helft spreekt enkel dialect in de iegen taal), geldt die meertaligheid blijkbaar zeker al niet voor u:

3 languages goes just well

Twee fouten in een Engelse (?) zin van vijf woorden.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 13:06   #193
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Buiten dat de veronderstelde superieure meertaligheid van de Vlaming mythologisch geklets is (de helft spreekt enkel dialect in de iegen taal), geldt die meertaligheid blijkbaar zeker al niet voor u:

3 languages goes just well

Twee fouten in een Engelse (?) zin van vijf woorden.
Lol ik dacht dat ik die fouten duidelijk genoeg gemaakt had dat het zou opvallen dat ze opzettelijk waren

Mijn excuses
Oud 21 juni 2010, 18:47   #194
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Dat soort zaken kan je doen op technische en beroepsscholen. In ASO moet een algemene opleiding worden gegeven, zodat een basis bestaat waarmee professoren kunnen werken als ze aan de universiteit beginnen.

Schoolmoeheid tegengaan is vooral een taak van de ouders of een andere studiebegeleider, niet van het onderwijspakket.

Het is een samenwerking van de drie , zoals eerder geschreven hier wat je graag leert leer je beter.
Oud 2 juli 2010, 21:45   #195
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/a...plossers.dhtml
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 21:58   #196
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Een studie aan de VUB kwam tot dezelfde conclusie. Daar bleek de omvang van de hersenen van meertaligen groter. De uitleg die werd gegeven, was dat dit komt door de grotere inspanning die moet geleverd worden om meerdere talen te leren.

De vraag is dus niet of we meerdere talen moeten leren, maar of we per se Frans moeten verplichten als tweede taal in het onderwijs. Ik vind dat er een heleboel problemen zouden opgelost worden als we gewoon voor het Engels kiezen als voertaal van het onderwijs en als officiële taal van de overheid. Dan spreekt iedereen dezelfde taal in België en dan hoeft geen enkele taalgroep zijn moedertaal aan anderen op te leggen. Iedereen is dan ook automatisch meertalig.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:01   #197
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Een studie aan de VUB kwam tot dezelfde conclusie. Daar bleek de omvang van de hersenen van meertaligen groter. De uitleg die werd gegeven, was dat dit komt door de grotere inspanning die moet geleverd worden om meerdere talen te leren.

De vraag is dus niet of we meerdere talen moeten leren, maar of we per se Frans moeten verplichten als tweede taal in het onderwijs. Ik vind dat er een heleboel problemen zouden opgelost worden als we gewoon voor het Engels kiezen als voertaal van het onderwijs en als officiële taal van de overheid. Dan spreekt iedereen dezelfde taal in België en dan hoeft geen enkele taalgroep zijn moedertaal aan anderen op te leggen. Iedereen is dan ook automatisch meertalig.

Gewoon de keuze vrijlaten welke taal je er als tweede bij wil .
Oud 2 juli 2010, 22:07   #198
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gewoon de keuze vrijlaten welke taal je er als tweede bij wil .
Wat mij betreft, de eerste taal Engels, Nederlands (Frans, Arabisch, etc) spreek je thuis, de tweede en volgende talen kies je gewoon zelf.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:09   #199
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cdekeule Bekijk bericht
Is het eigenlijk nog verdedigbaar om Frans te verplichten als tweede taal in het onderwijs in Vlaanderen, dit terwijl in Wallonië het Nederlands niet verplicht is?

Of met andere woorden, is het bevorderlijk voor 'de Vlaamse identiteit' (mocht er al zoiets bestaan) dat iedereen verplicht wordt Frans te leren zodat we zo snel mogelijk kunnen overschakelen wanneer iemand ons in Vlaanderen in het Frans aanspreekt?
Frans ? Dat ze beter Chinees leren, dat zal een pak nuttiger zijn. Frans , da's een taal voor doppers.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 22:09   #200
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Wel zonde voor die New Yorkse die Nederlands heeft geleerd. Ik ken ook een Brit die vlot Nederlands spreekt en het zelfs gemakkelijk vond en zich doodergert aan 'anglo suck-ups'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 juli 2010 om 22:11.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be