![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Verplichten verandert daar niets aan , ik ken er genoeg die geen frans kunnen en het op de school zouden geleerd moeten hebben .... laat de keuze vrij als iemand bvb liever extra lessen informatica of voor de vaklui lassen wil hebben waarom dan niet . Dit zal de schoolmoeheid drastisch verlagen en meer geschoolde mensen opleveren. Laatst gewijzigd door Wisord : 20 juni 2010 om 02:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wiskunde is zowat het belangrijkste in ons leven, je kan niet zonder. LO: ooit gehoord van een gezonde geest in een gezond lichaam? we moeten juist meer LO geven! jongeren worden luier en luier gewoon omdat ze veel te weinig bewegen, zeker op school. en hoe luier de jeugd, hoe minder inventief ze worden op andere vlakken.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En voor administratieve aangelegenheden vindt die FRtalige gauw een behulpzame tweetalige Vlaming.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 20 juni 2010 om 08:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ken mensen die afgestudeerd zijn in het middelbaar zonder de laatste jaren wiskunde te hebben gehad, overigens. Op sommige scholen wordt in taalrichtingen wiskunde gewoon geschrapt. Zo hoort het. In mijn Grieks-Latijnse kreeg ik nog zes uur wetenschappen. Volslagen nutteloos. Je moet leerlingen op zijn minst de keuze geven.
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() De belangrijkste taal in Europa is nu eenmaal het Duits en ook onze belangrijkste handelspartner.
Economisch gezien is Frans ook belangrijk want onze tweede handelspartner is Frankrijk. Elke taal die je leert is een verrijking en kan alleen maar ten goede komen van vlamingen en vlaanderen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nu denk ik wel dat jonge kinderen nog niet goed weten wat ze graag doen, maar in de derde graad in het secundaire onderwijs zou de keuze nog wat groter mogen zijn dan nu. De eerste twee graden zou ik niet te veel bewerken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is voor een al dan niet onafhankelijk Vlaanderen inderdaad wenselijk talenkennis te stimuleren. Of dat per sé via 'verplichting' moet, is nog een andere vraag. Wat ik in elk geval géén slecht idee zou vinden, is het toelaten en betoelagen van meertalige crèches en kleuterscholen. Op die leeftijd is het aanleren van meerdere talen tegelijk doorgaans 'kinderspel' (ook letterlijk 'spel') en als we een kosten-baten-analyse maken ook bijzonder 'efficiënt' en dus goedkoop. Sprekend uit eigen ervaring in het lesgeven, zou ik eerder pleiten voor een groter aantal uren onderricht in de officiële taal (Nederlands dus), en voor een veel groter aanbod aan tweede, derde en vierde talen in het secundair onderwijs, maar enkel een tweede taal verplicht maken (en daarin moet dan een veel ruimere keuze komen: zelfs talen als Turks, Pools, Berbers, Arabisch, ... zouden op het programma moeten, als daar voldoende vraag naar is). Vrijkomende uren kunnen beter worden gebruikt voor een vak 'algemene taalkunde en zelfstudie-technieken', en studenten die een vijfde taal er bij nemen zouden daar ook een financiële vergoeding voor moeten krijgen als ze met onderscheiding of méér slagen. Verder ben ik voor het vervangen van de lessen 'Godsdienst', 'Moraal', 'Maatschappijleer' e.d. door een vak 'Vergelijkende studie van godsdiensten, ideologieën en ethische stelsels', maar dat is een andere discussie. Vakken als Geschiedenis en Aardrijkskunde lijken mij érg stiefmoederlijk behandeld (toch in het Enseignement de la Communauté française de Belgique), en de taak van het onderwijzend personeel wordt door de overvloed aan 'administratieve taken' en het bijna verplicht overnemen van de algehele opvoeding - het aantal 'afhakende ouders' is alvast bij ons schrikbarend hoog - zeker niet vergemakkelijkt. Maar zoals reeds toegegeven: dat is stof voor een andere discussie. Mijn verontschuldigingen daarvoor, djimi
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Kleuterscholen misschien, maar als er dan een gat van 4 jaar (kleuterschool tot 5e leerjaar) niets gegeven wordt, is al deze kennis alweer down the drain. Citaat:
Daarnaast ben ik niet akkoord dat enkel een tweede taal verplicht moet zijn, zowel Engels als Frans zijn -zeker en vast voor ASO-leerlingen- belangrijk. Mensen die bvb. Engels kiezen en dan Rechten gaan studeren gaan dan écht in de knoei komen, mensen die Frans kiezen en dan informatica of een of andere exacte wetenschap gaan ook in de knoei komen. 3 languages goes just well. Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Schoolmoeheid tegengaan is vooral een taak van de ouders of een andere studiebegeleider, niet van het onderwijspakket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kleuters hoeven wat mij betreft nooit 'in een gat te vallen', en ik ben geen principieel tegenstander van meertalig immersie-onderwijs vanaf het éérste leerjaar van de lagere school. Met een systeem van ambulante leerkrachten zouden zelfs in kleine schooltjes op de boerenbuiten de meest exotische tweede, derde en vierde talen op het programma kunnen staan. Mij lijkt dit geen onoverkomelijk probleem. Het is nu eenmaal zo dat de afstanden in Vlaanderen niet te vergelijken vallen met die in pakweg Noorwegen of Polen, om nog maar te zwijgen van Canada, Australië of Rusland. Dat vak 'leren leren' vind ik héél interessant. Het moet dringend bij ons (= Communauté française de Belgique) worden ingevoerd, vind ik. Er komen hier in het eerste jaar middelbaar leerlingen toe die zelfs niet lijken te weten wat een klasagenda is, en waartoe zo'n ding kan dienen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 20 juni 2010 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
3 languages goes just well Twee fouten in een Engelse (?) zin van vijf woorden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Mijn excuses |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is een samenwerking van de drie , zoals eerder geschreven hier wat je graag leert leer je beter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De vraag is dus niet of we meerdere talen moeten leren, maar of we per se Frans moeten verplichten als tweede taal in het onderwijs. Ik vind dat er een heleboel problemen zouden opgelost worden als we gewoon voor het Engels kiezen als voertaal van het onderwijs en als officiële taal van de overheid. Dan spreekt iedereen dezelfde taal in België en dan hoeft geen enkele taalgroep zijn moedertaal aan anderen op te leggen. Iedereen is dan ook automatisch meertalig.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Gewoon de keuze vrijlaten welke taal je er als tweede bij wil . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Burgemeester
|
![]() Wat mij betreft, de eerste taal Engels, Nederlands (Frans, Arabisch, etc) spreek je thuis, de tweede en volgende talen kies je gewoon zelf.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Europees Commissaris
|
![]() Wel zonde voor die New Yorkse die Nederlands heeft geleerd. Ik ken ook een Brit die vlot Nederlands spreekt en het zelfs gemakkelijk vond en zich doodergert aan 'anglo suck-ups'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 juli 2010 om 22:11. |
![]() |
![]() |