Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2010, 00:35   #181
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Niemand gebruikt natuurlijk abortus als een vorm van anti-conceptie.
Die uitspraak betwijfel ik heel sterk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:35   #182
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan rijst toch onvermijdelijk de vraag of het ene (een potje seks) nu echt het andere waard was (het doden van een foetus).
Is het twintig jaar opoffering waard?
Oud 1 november 2010, 00:35   #183
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand gebruikt natuurlijk abortus als een vorm van anti-conceptie.

Maar voorstanders van abortus zullen altijd aanvoeren dat het doden van een foetus absoluut geen big deal is.

Mij best. Maar een kwartierke seks is eigenlijk toch ook geen big deal.

En dan rijst toch onvermijdelijk de vraag of het ene (een potje seks) nu echt het andere waard was (het doden van een foetus).
Opnieuw: kul.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:35   #184
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Die uitspraak betwijfel ik heel sterk.
Wat zou jij daar nu van weten?
Oud 1 november 2010, 00:36   #185
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja.

Doet mij denken aan een vrij akelig gedachte-experiment door mij en een vriend van mij.

Ze geven je een knop. Voor elke keer dat je erop drukt, krijg je 100 euro, maar gaat er een persoon in Afrika dood.
Zou je drukken? En voor 1000 euro?

Niet?

In feite drukken we alle dagen tientallen knoppen in. Voor veel minder geld.

Maar wij mijmeren liever over dat abortus foei is. Het geeft zo'n heerlijk moreel superioriteitsgevoel, nietwaar?
Zo lekker verontwaardigd zijn.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:36   #186
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Ok, vraagje (want hier kan ik duidelijk iets bijleren): wat is de abortuspil?

EDIT: als het gaat om de morning after pill, dan hoef je niet te antwoorden, want dan is er niet eens sprake van abortus. Sorry, een eicel daags na bevruchting is geen kind, katholiek of niet.
In de eerste weken na de start van de zwangerschap (7 of 8, zou ik moeten opzoeken) gebeurt de abortus doorgaans door het nemen van een pil, niet door zuigcurettage. Je krijgt dan een bloeding die aanvoelt als een hevige menstruatie.
Oud 1 november 2010, 00:36   #187
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, wie met wetenschap schermt moet onbetwistbare argumentatie aanbrengen, wie met geloof schermt, mag lekker vaag blijven.
Correctie: ik blijf helemaal niet vaag. Ik stel heel uitdrukkelijk dat voor ons, gelovigen, het leven in al zijn ontwikkelingsfasen heilig en onaantastbaar is.

U beweert zogezegd op wetenschappelijke gronden dat dit niet zo is. Meer zelfs, dat in bepaalde fasen er zelfs nog geen menselijk leven is. Alleen, waar zijn de wetenschappelijke argumenten die unanimiteit genieten?
Oud 1 november 2010, 00:37   #188
Steve_M

Standaard

Citaat:
Jawel. Dat is reeds ongeboren leven.
Je vindt maar. De overgrote meerderheid van de bevolking is het niet met je eens.
Oud 1 november 2010, 00:38   #189
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat zou jij daar nu van weten?
Misschien omdat ik iets ouder ben dan u en dus al wat langer op deze aardbol rondloopt, waardoor ik wel met wat mensen in contact ben gekomen. Ik daarenboven reeds verschillende malen op een georganiseerde bedevaart ben geweest "voor het leven", en bij die gelegenheden vrouwen heb gesproken die uit dergelijke motieven een abortus hebben gepleegd.
Oud 1 november 2010, 00:38   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vindt maar. De overgrote meerderheid van de bevolking is het niet met je eens.
Dat lijkt me niet echt een argument te zijn, en al zeker geen argument waar ik van onder de indruk ben.
Oud 1 november 2010, 00:39   #191
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Misschien omdat ik iets ouder ben dan u en dus al wat langer op deze aardbol rondloopt, waardoor ik wel met wat mensen in contact ben gekomen. Ik daarenboven reeds verschillende malen op een georganiseerde bedevaart ben geweest "voor het leven", en bij die gelegenheden vrouwen heb gesproken die uit dergelijke motieven een abortus hebben gepleegd.
Er zijn vrouwen die er een trauma van ondervinden, maar ook vrouwen die daar geen trauma van ondervinden.
Oud 1 november 2010, 00:40   #192
Steve_M

Standaard

Citaat:
Correctie: ik blijf helemaal niet vaag. Ik stel heel uitdrukkelijk dat voor ons, gelovigen, het leven in al zijn ontwikkelingsfasen heilig en onaantastbaar is.

U beweert zogezegd op wetenschappelijke gronden dat dit niet zo is. Meer zelfs, dat in bepaalde fasen er zelfs nog geen menselijk leven is. Alleen, waar zijn de wetenschappelijke argumenten die unanimiteit genieten?
Zo groot is de onenigheid niet, hoor. En liever dat, dan jouw compleet ononderbouwde standpunt. Ik merk dat je hier op gezette tijden met het evangelie voor de proppen komt. Dat is voor mij betekenisloos.

Laatst gewijzigd door Steve_M : 1 november 2010 om 00:41.
Oud 1 november 2010, 00:40   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja.

Doet mij denken aan een vrij akelig gedachte-experiment door mij en een vriend van mij.

Ze geven je een knop. Voor elke keer dat je erop drukt, krijg je 100 euro, maar gaat er een persoon in Afrika dood.
Zou je drukken? En voor 1000 euro?

Niet?

In feite drukken we alle dagen tientallen knoppen in. Voor veel minder geld.

Maar wij mijmeren liever over dat abortus foei is. Het geeft zo'n heerlijk moreel superioriteitsgevoel, nietwaar?
Zo lekker verontwaardigd zijn.
Als je stilstaat hoeveel abortussen er dagelijks in Europa worden gepleegd, wordt dat echt wel een heel akelige gedachte. Dan besef je pas dat laag deze maatschappij is gevallen.
Oud 1 november 2010, 00:41   #194
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Tijd geleden een studie zien passeren (vraag me niet waar dat gepubliceerd was) waaruit bleek dat moslima's inderdaad zaken als orale seks en zelfs anale seks vaak niet als seks beschouwen - wat dan als implicatie heeft dat je die seksvormen kan hebben voor het huwelijk en toch nog "geen seks" hebt gehad. Wat naar mijn gevoel alle intimiteit uit een seksualiteitsbeleving zuigt, maar goed.
Misschien ... misschien niet.
Anderzijds zie ik hier toch dikwijls de opmerking dat het 'vroeger' beter was toen jongeren niet meteen in de koffer met elkander doken en eerst wat experimenteerden dan was er nog wat mysterie aan als je dan uiteindelijk met de ware tot de daad overging.
Wie weet moet ge het zomaar bezien.
De zienswijze wat nu precies seks is en wat zomaar wat spielerei is varieert nogal eens tussen verschillende volkeren/culturen... da's ook niet eigen aan moslims
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2010, 00:41   #195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo groot is de onenigheid niet, hoor. En liever dat, dan jouw compleet ononderbouwde standpunt. Ik merk dat je hier op gezette tijden met het evangelie op de proppen komt. Dat is voor mij betekenisloos.
Of die onenigheid nu groot is of niet, doet er weinig toe. Er is onenigheid, waardoor de wetenschap dus nog steeds geen definitief, onweerlegbaar en ontegenstrijdig oordeel heeft. Welnu, met het leven valt niet te sollen. Op basis van onvolledige wetenschappelijke informatie kan men niet oordelen over leven en dood in dergelijke gevallen.
Oud 1 november 2010, 00:42   #196
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom is dat akelig?

Weer grensproblematiekjes van het type "dit vind ik ok maar niet teveel want dan gaat het erover"?
Onnadachtzaamheid van het type: "ik zie later wel". En dan is het later, ben je zwanger, en moet je knopen doorhakken. Dat is akelig, je mag best wel beter stilstaan bij de gevolgen die je daden hebben.
Slechts ongeveer 60% van de mensen die abortus hebben gepleegd zeggen anticonceptie te hebben gebruikt. Zeggen, dus, wellicht is het aantal door sociale wenselijkheid nog wat lager. Dat is dus ruim 40% die niets gebruikte. Trek daar het (onbekende) aantal zwangerschappen na verkrachting waarbij de vrouw / de verkrachter geen anticonceptie nam af, en je houdt nog steeds een hele hoop mensen over die dachten dat het een goed idee was om zonder anticonceptie te gaan seksen.
Oud 1 november 2010, 00:42   #197
Steve_M

Standaard

Citaat:
Of die onenigheid nu groot is of niet, doet er weinig toe. Er is onenigheid, waardoor de wetenschap dus nog steeds geen definitief, onweerlegbaar en ontegenstrijdig oordeel heeft. Welnu, met het leven valt niet te sollen. Op basis van onvolledige wetenschappelijke informatie kan men niet oordelen over leven en dood in dergelijke gevallen.
Schitterend, krijgen we een gelovige, die geen enkele zekerheid heeft, die hier volledige wetenschappelijke zekerheden komt eisen van de andere kant. Grapjas.
Oud 1 november 2010, 00:43   #198
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Als je stilstaat hoeveel abortussen er dagelijks in Europa worden gepleegd, wordt dat echt wel een heel akelige gedachte. Dan besef je pas dat laag deze maatschappij is gevallen.
Enkel vanuit een paleokatholiek perspectief.

Voorchristelijke beschavingen hadden er niet per se moeite mee om kinderen te doden. Christenen ook niet. Zo rond de tijden van Hans en Grietje, weetjewel.

Voor jou is dat laag en akelig. Voor mij niet zo.
Ik vind het feit dat men neutert over abortus maar vlees vanuit slachthuizen en legbatterijen eet, akeliger.
Dat akelig, christelijk antropocentrisme. "Gij zult heelder dagen zagen over abortusch, maar weet wel dat de Heer voor u de legbatterij geschapen heeft om u te dienen".
Oud 1 november 2010, 00:43   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn vrouwen die er een trauma van ondervinden, maar ook vrouwen die daar geen trauma van ondervinden.
Ongetwijfeld, maar de vraag dringt zich dan naar een ernstige wetenschappelijke studie aan. Uit wat ik weet uit allerlei gesprekken met vrouwen over dit onderwerp, denk ik dat er bij de meeste vrouwen wel altijd iets blijft nazinderen. Abortus gaat immers zo diepgaand in tegen de psychologie en natuurlijke beschikbaarheid van een vrouw.
Oud 1 november 2010, 00:44   #200
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste gevallen van abortus komen erop neer dat men liever een foetus vermoordt dan gewoon "nee" zegt tegen een kwartierke seks.
Da's zever... of beter feiten na datum.. daar kan je alles mee duiden
Altijd makkelijk omdat een foetus in de meeste gevallen ( 't schijnt ) wel het gevolg is van seks.... hoeft zelfs geen kwartierke te zijn.
Dat bewijst geenszins je 'stelling'
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be