Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 19 september 2011, 18:56   #181
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
Als die "heetsten" nu allemaal in Linkebeek en andere faciliteitengemeenten gaan wonen dan lost het probleem zich toch zelf op ?
Ik vind ook dat franstaligen zich zouden moeten aanpassen, maar als de Vlamingen toelaten dat er 80% franstaligen in die gemeenten komen wonen, dan stel ik mij toch vragen.
En hoe stelt u voor om dat tegen te houden ?
Het zijn rijke franstaligen die daar grond gekocht hebben om de stad te ontvluchten. En omdat ze rijk zijn, niet zozeer franstalig maar vooral dus rijk, en arrogant, weigeren ze zich aan te passen. Want die vlaamse boerepummel moet zich maar aanpassen.
stuyckp is offline  
Oud 19 september 2011, 21:05   #182
nete
Partijlid

Standaard

Ik zie toch ook veel rijken in Vlaanderen. Maar die interesseert het waarschijnlijk geen moer dat er één of andere demografische evolutie aan de gang is in bepaalde gemeenten rond Brussel.
Nu, na het akkoord zijn de die hards hier ervan overtuigd dat binnen de kortste keren geheel Vlaams Brabant gaat verfranst worden.
Er moeten daar in het Zuiden nogal pakken Franstalige miljardairs rondlopen... Het gaat druk worden in de rest van Vlaanderen met al die gevluchte Vlaams-Brabanders.
Oud 19 september 2011, 21:24   #183
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zie toch ook veel rijken in Vlaanderen. Maar die interesseert het waarschijnlijk geen moer dat er één of andere demografische evolutie aan de gang is in bepaalde gemeenten rond Brussel.
Nu, na het akkoord zijn de die hards hier ervan overtuigd dat binnen de kortste keren geheel Vlaams Brabant gaat verfranst worden.
Er moeten daar in het Zuiden nogal pakken Franstalige miljardairs rondlopen... Het gaat druk worden in de rest van Vlaanderen met al die gevluchte Vlaams-Brabanders.
Alle steden hebben last gehad dat de inwoners wegtrokken uit de steden.
Dat is niet alleen zo voor Brussel maar is zeker ook in Antwerpen het geval geweest. Voor zover die trend al gestopt is.
Neemt niet weg dat als er zo wordt weggetrokken men de neiging heeft om het niet tever te gaan zoeken. Mensen die wegtrekken uit de stad A'pen gaan niet verhuizen naar de Brusselse rand. Mensen die wegtrekken uit Brussel gaan niet verhuizen naar de gemeenten rond Antwerpen. Voor de rijken neem Brasschaat Schilde Kappellen Bos.
U vergeet ook dat die gemeenten soms maar een speldeprik groot zijn. Het is amper de naam gemeente waard in sommige gevallen.
Bovendien is het vaststaand feit dat er rijke Brusselaars verhuist zijn naar de Brusselse rand. Dus waar je naartoe wil met die rijke vlamingen erbij te halen is me onduidelijk. Moeten die echt naar de Brusselse rand verhuizen enkel om een Vlaams statement te versterken ? Als ze dat willen doen geen probleem mee maar ik ga niemand dwingen om ergens te gaan wonen.
stuyckp is offline  
Oud 19 september 2011, 21:25   #184
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk als we onozeliteiten gaan uitkramen is het natuurlijk moeilijk om een zinvolle discussie te voeren.
stuyckp is offline  
Oud 19 september 2011, 22:25   #185
nete
Partijlid

Standaard

Wie beweert er dat, als gevolg van het pas gesloten BHV akkoord, Vlaams Brabant binnenkort geheel verfranst zal zijn ? Ik niet..

Daaruit trek ik de conclusie dat er toch héél veel franstalige rijken moeten zijn om al die grond op te kopen. Rijken die komen uit een landsdeel dat van geen hout pijlen weet te maken.

Zou er langs Vlaams Nationalistische kant niet een ietsiepietsie overdreven worden denk je... ?
Oud 20 september 2011, 01:00   #186
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft gestemd, inderdaad. Moesten er op vandaag verkiezingen zijn dan zou de extreme rechterzijde (VB-NVA) wel eens een serieuze patat kunnen krijgen.

Het is echt wel opvallend dat de "heetsten" hier het plots ook niet echt meer weten na "het akkoord zonder BDW", in zoverre dat hier en daar zelfs geweld gesuggereerd wordt.
Ja hoor!
Het is daarom dat 60 procent van de Vlamingen in een enquete net na het akkoord over BHV (zie VTM-nieuws) de wens uitdrukten dat NVA weer betrokken werd bij de onderhandelingen.

Rabiate anti-flaminganten zoals er hier en daar wel sinds de crisis één op dit forum aangespoeld is zouden daarop meteen "neen" zeggen.

Enkel mensen die NVA min of meer genegen zijn, 60 procent dus, zeggen dan "ja".
Welke andere partij zou 60 procent "ja" gekregen hebben in NVA's plaats?

Groen?
OVLD?
CD&V?
S...Spa?

Het probleem van de steeds kleiner wordende groep belgicisten zit in het feit dat ze de "no tax without representation"-regel maar niet snappen.
Er is niks democratisch aan transfers van één gewest naar een ander gewest, decennia aan een stuk zonder zicht op verbetering, zonder dat diegene die betaalt, in het stemhokje zijn democratisch recht op afstraffing van het wanbeleid kan botvieren op het ander gewest. En dat dan nog los van de scheefgetrokken machtsverhoudingen, die de meerderheid steevast laat gijzelen door de minderheid en ervoor zorgt dat ge hier langs Vlaamse kant tot in de eeuwigheid met een status-quo zit opgezadeld.

Maar mensen die zich terecht zo'n zaken afvragen, worden dan door bovengequoteerde Belgicist (a-politiek mijn kloten) betiteld als "de extreme rechterzijde"...
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 20 september 2011, 01:08   #187
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie beweert er dat, als gevolg van het pas gesloten BHV akkoord, Vlaams Brabant binnenkort geheel verfranst zal zijn ? Ik niet..

Daaruit trek ik de conclusie dat er toch héél veel franstalige rijken moeten zijn om al die grond op te kopen. Rijken die komen uit een landsdeel dat van geen hout pijlen weet te maken.

Zou er langs Vlaams Nationalistische kant niet een ietsiepietsie overdreven worden denk je... ?
Brussel (die stad met meer inwoners dan heel Vlaams-Brabant) was nochtans in een niet zo ver verleden ook Nederlandstalig.
Veel miljonairs zitten er nochtans niet in de verpauperde stadswijkskes.
Ooit al van "assimilatie", al dan niet gedwongen, gehoord?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 20 september 2011, 02:02   #188
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Ja hoor!
Het is daarom dat 60 procent van de Vlamingen in een enquete net na het akkoord over BHV (zie VTM-nieuws) de wens uitdrukten dat NVA weer betrokken werd bij de onderhandelingen.

Rabiate anti-flaminganten zoals er hier en daar wel sinds de crisis één op dit forum aangespoeld is zouden daarop meteen "neen" zeggen.

Enkel mensen die NVA min of meer genegen zijn, 60 procent dus, zeggen dan "ja".
Welke andere partij zou 60 procent "ja" gekregen hebben in NVA's plaats?

Groen?
OVLD?
CD&V?
S...Spa?

Het probleem van de steeds kleiner wordende groep belgicisten zit in het feit dat ze de "no tax without representation"-regel maar niet snappen.
Er is niks democratisch aan transfers van één gewest naar een ander gewest, decennia aan een stuk zonder zicht op verbetering, zonder dat diegene die betaalt, in het stemhokje zijn democratisch recht op afstraffing van het wanbeleid kan botvieren op het ander gewest. En dat dan nog los van de scheefgetrokken machtsverhoudingen, die de meerderheid steevast laat gijzelen door de minderheid en ervoor zorgt dat ge hier langs Vlaamse kant tot in de eeuwigheid met een status-quo zit opgezadeld.

Maar mensen die zich terecht zo'n zaken afvragen, worden dan door bovengequoteerde Belgicist (a-politiek mijn kloten) betiteld als "de extreme rechterzijde"...
En de anschluss-politiek van CDH en MR en bijgevolg ook van PS, waarbij faciliteiten, maw gunsten, worden misbruikt en vervolgens afgedwongen in kiesrechten. Deze kiesrechten worden grondwettelijk beschermd en kunnen enkel nog gewijzigd worden door een bijzondere wet. Dit is helemaal niet extreem-rechts? Wat is het dan? Facistiliteitengemeenten?
Al wat ze hier voor moeten doen is het Nederlands weren als 2de taal en ze doen hun best op dit vlak. Bijvoorbeeld in Luik wordt in slechts 1/4 van de scholen van het officiële onderwijs, het Nederlands onderwezen als 2de taal. Bovendien gaat het dan nog om minder uren in vergelijking met het onderricht van het Frans als 2de taal in Vlaanderen.
Waarom zouden de Franstaligen in Vlaams-Brabant nog de moeite doen om Nederlands te leren, ze weten toch dat binnen X aantal jaar alles verfransd is. Keuze zat om te stemmen op partijen, die staan te springen om dit in te vullen. Maar extreem-rechts, helemaal geen sprake van.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 20 september 2011, 05:38   #189
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Wie de zaken een beetje nuchter bekijkt zal wel weten dat de huidige regeringsonderhandelingen niet zullen leiden tot een Vlaamse staat, hoogstens tot meer bevoegdheden (wat onvermijdelijk ook het Brussels gewest zal versterken). Of het zou moeten zijn dat Wallonië het plan B initieert maar dat zie ik niet gebeuren. De kans is zelfs heel groot dat De Wever zich Schiltz-gewijze gaat verbranden aan een staatshervorming die op langere termijn alleen maar meer problemen met zich mee zal brengen, zeker als dat Brussels Gewest in stand blijft. Ik wens hem het niet toe, maar de veerkracht van het Belgisch establishment mag niet onderschat worden.

Op een dag, na de Grote Staatshervorming (die niet zo groot zal zijn) gaan we dus in een nieuwe situatie terecht komen. Een post-N-VA tijdperk. Zoals E.Gidius recent hier al eens zei, de N-VA is slechts een hulpmiddel, als die troef eenmaal is uitgespeeld gaan we op zoek naar het volgende hulpmiddel.

En wie weet moeten we al aan een post-N-VA strategie gaan beginnen denken op vier januari!

Centrale vraag van deze draad is dus: welke strategie moet de Vlaamse beweging gaan volgen na de "zesde staatshervorming"?

ps: De rest is bijzaak, ik stel voor dat we hier niet van afwijken door ons te laten meeslepen met het zinloos geblaat van de Belgicistische systeemdenkers, dat kan je immers in de honderd andere draden doen.
Ik zou me niet teveel zorgen maken. Vlaamsnationalisten zullen doorgaan met zanikken, zagen, klagen, jammeren en kankeren.
Na B.DW zal er weer een nieuwe Messias opstaan die het allemaal anders en beter zal doen.
Henri1 is offline  
Oud 20 september 2011, 07:45   #190
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:

Voor het overgrote deel akkoord, maar dan verander je dat stapsgewijs via compromissen en ga je niet aan de kant staan. Tot je dan plots moet bekennen dat het "akkoord" dat de anderen bereiken, niet zooooooooo slecht is als je had verwacht.
Oud 20 september 2011, 08:14   #191
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee
Oud 20 september 2011, 08:16   #192
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor het overgrote deel akkoord, maar dan verander je dat stapsgewijs via compromissen en ga je niet aan de kant staan. Tot je dan plots moet bekennen dat het "akkoord" dat de anderen bereiken, niet zooooooooo slecht is als je had verwacht.
Wie is aan de kant gaan staan?
Oud 20 september 2011, 08:20   #193
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ja hoor!

Geen probleem, maar het is wel een beetje zielig hé: ze gaan zelf aan de kant staan, en nu zouden de anderen beleefd moeten vragen of ze terug willen meespelen.

Ik vind BDW een clevere gast, maar ik vermoed dat hij gegokt heeft op snelle verkiezingen en nog een pak procenten erbij. Als de verfoeide Belgen er in slagen om uiteindelijk een regering te vormen, zou de gematigde "Vlaamse Belgen" wel eens voor een voor de N-VA en VB onaangename verassing kunnen zorgen. Want een kiezer vergeet vlug hé.

BDW mag wel een pluim opsteken: hij heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat "het akkoord" er is gekomen, want ze voelden de hete adem van verkiezingen in de nek. Maar of hij daar volgende keer zal voor bedankt worden in het stemhokje ???

En als je met de laatste zin mij bedoelt, dan laat ik je in je wijsheid. Ik ben Vlaming, zal dat wel de rest van mijn leven blijven, maar de afgoderij voor BDW en de navelstaarderij bij N-VA en VB liggen mij niet. In een wereld die één groot dorp aan het worden is vind ik de natte droom "Vlaanderen, navel van de wereld" een beetje verstikkend. Om van de regelneverij die nu al welig tiert in ons gewest nog te zwijgen. Misschien overdrijf ik nu, maar de lectuur hier op dit forum sterkt mij in mijn overtuiging.
Oud 20 september 2011, 08:23   #194
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wie is aan de kant gaan staan?
Overbodige vraag hé.
Oud 20 september 2011, 08:38   #195
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Geen probleem, maar het is wel een beetje zielig hé: ze gaan zelf aan de kant staan, en nu zouden de anderen beleefd moeten vragen of ze terug willen meespelen.
Dat zegt de NVA helemaal niet, de andere lijken er nu wel te van uitgaan dat de NVA niks meer mag zeggen.

Citaat:
Ik vind BDW een clevere gast, maar ik vermoed dat hij gegokt heeft op snelle verkiezingen en nog een pak procenten erbij.
Toch niet tot hij zijn eigen nota voorstelde, daar staat teveel compromis in.

Citaat:
Als de verfoeide Belgen er in slagen om uiteindelijk een regering te vormen, zou de gematigde "Vlaamse Belgen" wel eens voor een voor de N-VA en VB onaangename verassing kunnen zorgen. Want een kiezer vergeet vlug hé.
Met zoveel partijen, zoveel besparingen een grote staatshervorming en BHV allemaal regelen. Jij hebt er vetrouwen in maar ik voorzie een herhaling van 2008-2010 of de laatste jaren van paars II. En de kiezer is heus niet vergeten dat deze partijen al eens voor de postjes kozen in 2007 .

Citaat:
BDW mag wel een pluim opsteken: hij heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat "het akkoord" er is gekomen, want ze voelden de hete adem van verkiezingen in de nek. Maar of hij daar volgende keer zal voor bedankt worden in het stemhokje ???
De addertjes komen nog wel van onder het gras van dit akkoord.

Citaat:
En als je met de laatste zin mij bedoelt, dan laat ik je in je wijsheid. Ik ben Vlaming, zal dat wel de rest van mijn leven blijven, maar de afgoderij voor BDW en de navelstaarderij bij N-VA en VB liggen mij niet. In een wereld die één groot dorp aan het worden is vind ik de natte droom "Vlaanderen, navel van de wereld" een beetje verstikkend. Om van de regelneverij die nu al welig tiert in ons gewest nog te zwijgen. Misschien overdrijf ik nu, maar de lectuur hier op dit forum sterkt mij in mijn overtuiging.
Tuurlijk daarom dat NVA sterkt voor de EU gaat. Ik vermoed dat je redelijk weinig vand e NVA kent .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 20 september 2011, 08:44   #196
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vind BDW een clevere gast, maar ik vermoed dat hij gegokt heeft op snelle verkiezingen en nog een pak procenten erbij. Als de verfoeide Belgen er in slagen om uiteindelijk een regering te vormen, zou de gematigde "Vlaamse Belgen" wel eens voor een voor de N-VA en VB onaangename verassing kunnen zorgen. Want een kiezer vergeet vlug hé.

Ik was vroeger veel gematigder, ongeveer zoals u. Mijn visie was vroeger meer in de richting van schaf al die deelregeringen af. De som van al die instituten is dat ze concureren met elkaar, mekaar tegenwerken en vooral dat ze veel kosten. Teveel bestuur dus, wat leidt tot geen bestuur.
Maar hoe meer ik me in de materie ging verdiepen en hoe beter geinformeerd ik werd, hoe meer ik overtuigd ben geraakt in de enige juiste koers van het confederale model. En dat bedoel ik dat niet per se volgens de definitie van het woord (onafhankelijke staten die samenwerken wat zou betkenen dat we eerst moeten splitsen, maar dat is enkel een drogreden van belgicisten om er tegen te kunnen zijn). Het doel is responsabilisering van de deelstaten. Want dat heeft u blijkbaar wel al begrepen. In het huidige politieke bestel kunnen ze in het zuiden van het land probleemloos geld gebruiken, veel geld , 11 miljard elk jaar, en de mensen die dat geld moeten ophoesten kunnen daar dus inderdaad niet op reageren door de politici in het zuiden ervoor af te straffen. De mensen in het zuiden zelf, die kunnen dat wel, maar die gaan dat niet doen omdat een werkloze de zaken natuurlijk uit zijn eigen perspectief ziet, een groot deel van de werkende bevolking zit in de ambtenarij. Dus slechts een klein deel werkt in de privé en betaalt evengoed mee aan die toestand als een modale werkende vlaming. In alle geval dat aantal is veel te klein om electoraal te gaan wegen, want geloof me vrij die stemmen niet op de PS. Die stemmen op de MR.
Het enge flamingantisme van het VB is trouwens niet te vergelijken met dat van de N-VA. Maar op de manier zoals de VRT de zaken in beeld brengt, zie je dat verschil niet altijd even goed. Zoals bvb dit afgelopen weekend.

Het is niet mijn bedoeling om verwijten te maken aan uw adres, maar volgens mij bent u nog niet voldoende geinformeerd over bepaalde zaken. Dat toont u aan door bvb die rijke brusselaars in het belachelijke te trekken. U kan dat doen, maar dat verandert de realiteit niet. De Brusselse rand is nu eenmaal overspoeld door rijke brusselaars die de stad ontvlucht zijn en die zich niet wensen aan te passen aan het vlaams karakter van de rand. De hoofdreden denk ik is niet zozeer dat ze franstalig zijn, maar omdat ze rijk zijn, zijn ze arrogant. Volledig te vergelijken met dat natuurgebied dat de familie De Clerck geconfisceerd hebben. U weet wel die fameuze poort voor een normaal gesproken publiek wandelpad.

Dit gezegd zijnde ben ik natuurlijk ook niet in alles evengoed geinformeerd maar ik doe daar toch wel enige moeite voor. Ik heb er ook geen probleem mee om mijn eventueel ongelijk wegens niet goed geinformeerd te zijn toe te geven. Over bepaalde onderwerpen ga ik zelfs niet mee in discussie.
stuyckp is offline  
Oud 20 september 2011, 09:10   #197
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Overbodige vraag hé.
Toch wel want het is niet juist.
stuyckp is offline  
Oud 20 september 2011, 11:13   #198
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik was vroeger veel gematigder, ongeveer zoals u.
Bedankt !

Want er zijn hier een paar heethoofden die me als een heuse "rabiate vlamingenhater" betitelen.
Oud 20 september 2011, 11:32   #199
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Uiteindelijk blijft er nog altijd een partijbestuur en een ledencongres om Schiltziaanse ontsporingen te vermijden. En daar komt alleen maar die harde kern aan bod. Zonder die is BDW niets. BDW wil uiteraard. ZIjn partijprogramma realizeren bijvoorbeeld.
Hoe kan dat nu? NVA is BDW en zonder BDW zal er van NVA niet veel meer overschieten.

Laatst gewijzigd door speurneus : 20 september 2011 om 11:33.
speurneus is offline  
Oud 20 september 2011, 11:35   #200
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL Logebr:. Bekijk bericht
Dit is de beste repliek die ik hier gelezen heb en ga mee ijveren om de idee ingang te doen vinden in ons Vlaamse land.
Het is daar veel te laat voor beste.
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be