![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat er met bewustzijn meer mogelijk is dan waarneming lijkt mij juist. Toch begint volgens mij bewustzijn bij waarneming van onze omgeving en het gedrag van ons lichaam in relatie met de omgeving. Vervolgens kennen we een betekenis of waarde toe aan wat is waargenomen. Die betekenis is eerst subjectief en later wellicht ook objectief.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#183 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 19:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
|
![]() Citaat:
"Objectiviteit als een 'epistemische deugd' is de waarneming van een persoon dat dingen onafhankelijk van het bewustzijn van wie dan ook bestaan; ze bestaan niet alleen in onze hoofden. Zulke objectiviteit wordt algemeen beschouwd als essentieel voor exacte wetenschap, voor filosofie en voor rechtspraak." Wikipedia Verder kan de waarheid niet subjectief zijn. Dus ofwel wij kunnen objectief zijn en ware wetenschap bedrijven, ofwel wij zijn subjectief en er bestaat geen waarheid. Fok.nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
|
![]() Ik denk dat wij de microwereld en het universum functioneel gemaakt hebben nadat wij daarvan kennis hebben verkregen. Maar soms is inderdaad een hypothese al genoeg om iets functioneel te maken. Overigens ben ik van mening dat ons instrumentarium inmiddels wel ons normale hulpmiddel is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 20:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Minister
|
![]() Ik vrees dat dat een cirkelredenering is, want het is juist door bewustzijn dat men kan spreken over een eigen lichaam en een externe omgeving.
![]() |
#191 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Deze uitspraak was niet bedoeld als redenering; dus niet als uit A en B volgt C. Ik beweer feitelijk dat waarneming een eigenschap of kenmerk is van bewustzijn. Dus zonder waarneming bestaat er geen bewustzijn. Dat wil zeggen in een oneindig 'niets' bestaat er ook geen bewustzijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Banneling
|
![]() Ja, misschien wel. Alles hangt er maar vanaf wat men bedoelt met 'bewust-zijn'.
Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 21:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Als ik dus de illusie heb dat er een spook in mijn huis woont, dan is het niet mogelijk dat de "werkelijkheid" gewoon is dat er GEEN spook in mijn huis woont ? Als ik de illusie heb dat ik een lichaam heb, dan kan de "werkelijkheid" niet gewoon zijn dat ik GEEN lichaam heb ? Jouw redenering impliceert dat als ik de illusie heb dat er een spook in mijn huis woont, dat oftewel geen illusie is en er woont ECHT een spook in mijn huis, ofwel het "tegengestelde" ttz, er woont een goede fee in mijn huis. Het tegengestelde van "ik heb een lichaam" is "ik heb geen lichaam". Maw, in sterk solipsisme is ongeveer alles wat we denken dat werkelijk is, een illusie. Maw, de echte "werkelijkheid" is gewoon dat die dingen niet bestaan. Dat wil niet zeggen dat "de tegenovergestelde dingen" moeten bestaan he. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
|
![]() Citaat:
Sommigen zeggen dat de fysische realiteit ook een illusie is. Sommige percepties zijn dan "meer" een illusie dan andere. Dit houdt in dat er verschillende bewustzijnstoestanden zijn die steeds minder en minder "illusionair" zijn, en dat er een soort bron is vanwaaruit alle illusie vervalt. Hier is er geen nood aan tegenstellingen. Tegenstellingen komen precies voor uit een illusionaire perceptie.
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
|
![]() Citaat:
Voor mij is objectiveren dat je je baseert op feiten, op dat wat je kan meten en waarnemen, zonder er een vermoeden of een wens of belang aan toe te voegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 februari 2011 om 12:33. |
|
![]() |
![]() |