Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2011, 19:29   #181
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Waarneming is geen bewustzijn.

De functionele aspecten van geheugen, taal en redenering lijken me voor de hand te liggen maar van zelfreflectie toch niet zo direct.
Dat er met bewustzijn meer mogelijk is dan waarneming lijkt mij juist. Toch begint volgens mij bewustzijn bij waarneming van onze omgeving en het gedrag van ons lichaam in relatie met de omgeving. Vervolgens kennen we een betekenis of waarde toe aan wat is waargenomen. Die betekenis is eerst subjectief en later wellicht ook objectief.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 19:47   #182
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Dat hoeft niet zo te zijn vind ik. Een droom is ook een illusie, het bewustzijn dat zich in de droomrealiteit voortbeweegt is er meestal volledig van overtuigt dat de realiteit dat hij op dat moment ervaart echt is. En hij reageert er ook zo naar. (Bv rennen voor je leven in een droom). De belevingsrealiteit van een droom is misschien in vele gevallen wel beperkter dan de fysische realiteit, er wordt gehandeld alsof het echt is.
Je hebt er niets van begrepen. Droom staat altijd in relatie met b.v. waaktoestand, dat begrip wordt gebruikt om verschillen aan te duiden betreft uw realiteitsbeleving(droom, diepe slaap, coma, waaktoestand). Als men het begrip illusie gebruikt voor uw werkelijkheid moet het tegendeel ook bestaan anders heeft dat begrip geen betekenis. B.v.:' licht versus duisternis', en men stelt dat er geen licht bestaat en alleen maar duisternis is, dan bestaat dat begrip duisternis ook niet om de eenvoudige reden dat het zich niet kan onderscheiden als iets verschillend.
Oud 14 februari 2011, 19:48   #183
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als het bewustzijn functioneel is, dan impliceert dit dat -bijvoorbeeld- een mens zich slechts bewust wordt van die realiteit, dus van die dingen, die hem voordelig uitvallen of nuttig zijn voor zijn menselijk bestaan en zijn overleven. Tenminste zo meen ik u te begrijpen.
Dat is een interessante conclusie. Er wordt wel eens gezegd "de mens ziet alleen wat hij herkent." Dat wijst op geloof in een beperking van de menselijke geest. Maar misschien helpt onze nieuwsgierigheid ons om altijd nog verder te kijken dan wat ons al bekend is.

Citaat:
Als dat zo is, dan mag men nooit uitsluiten dat er ook nog een andere realiteit is, andere dingen dus, die de mens niet percipieert omdat hij ze niet nodig heeft en hij dus ook niet de mogelijkheden heeft om die te kunnen percipiëren omdat hij daartoe de geijkte organen nooit heeft ontwikkeld vermits die 'andere' realiteit niet functioneel is voor hem.
Weer een rake opmerking. Dat stemt overeen met de evolutietheorie. Toch weten we weten inmiddels dat er meer dan vijf zintuigen mogelijk zijn. Mollen en vogels (en vissen?) hebben een zintuig waarmee ze het aardmagnetisme kunnen voelen om hun richting te bepalen. Wij hebben het kompas uitgevonden om dat zintuig na te bootsen. We begrijpen nu veel meer dan waarmee de evolutie ons heeft toegerust.

Citaat:
Maar dat wil niet zeggen dat die 'andere' realiteit niet bestaat. Alleen is die onbereikbaar voor een mens wegens de historische 'non-functionaliteit' van deze voor hem 'vreemde' realiteit.
Met kompas, microscoop, radioscopie, de inventarissen van duizenden laboratoria en ruimtevaart, hebben wij toch wel iets van de andere realiteit leren kennen.
Oud 14 februari 2011, 19:48   #184
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat er met bewustzijn meer mogelijk is dan waarneming lijkt mij juist. Toch begint volgens mij bewustzijn bij waarneming van onze omgeving en het gedrag van ons lichaam in relatie met de omgeving. Vervolgens kennen we een betekenis of waarde toe aan wat is waargenomen. Die betekenis is eerst subjectief en later wellicht ook objectief.
De waarneming is altijd subjectief. Wanneer wij spreken over 'objectief', dan wil dit gewoon zeggen dat we het subjecieve functioneel maken aan de realiteit waarin dat we leven. Maar het blijft subjectief.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 19:53.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2011, 20:05   #185
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een interessante conclusie. Er wordt wel eens gezegd "de mens ziet alleen wat hij herkent." Dat wijst op geloof in een beperking van de menselijke geest. Maar misschien helpt onze nieuwsgierigheid ons om altijd nog verder te kijken dan wat ons al bekend is.

Weer een rake opmerking. Dat stemt overeen met de evolutietheorie. Toch weten we weten inmiddels dat er meer dan vijf zintuigen mogelijk zijn. Mollen en vogels (en vissen?) hebben een zintuig waarmee ze het aardmagnetisme kunnen voelen om hun richting te bepalen. Wij hebben het kompas uitgevonden om dat zintuig na te bootsen. We begrijpen nu veel meer dan waarmee de evolutie ons heeft toegerust.

Met kompas, microscoop, radioscopie, de inventarissen van duizenden laboratoria en ruimtevaart, hebben wij toch wel iets van de andere realiteit leren kennen.
Ja maar dat zijn niet onze 'normale' kijkinstrumenten. Bovendien zijn we deze microwereld gaat kennen en verkennen omdat die voor ons functioneel werd.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 20:09.
Oud 14 februari 2011, 20:25   #186
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De waarneming is altijd subjectief. Wanneer wij spreken over 'objectief', dan wil dit gewoon zeggen dat we het subjecieve functioneel maken aan de realiteit waarin dat we leven. Maar het blijft subjectief.
Hier baseer ik mij op een aantal filosofen die beweren dat de mens ook kan objectiveren. Dat woord bestaat toch niet voor niets? Het betekent volgens mij dat wij onszelf niet altijd beschouwen als de maat voor alle dingen. Wij assimileren en integreren en scheppen met andere mensen een besef van de werkelijkheid (en de moraal). Dit besef beïnvloedt vervolgens onze waarneming en de betekenis die wij hechten aan wat we waarnemen. Als we de feiten laten spreken en niet de belangen dan kunnen we objectiveren.

"Objectiviteit als een 'epistemische deugd' is de waarneming van een persoon dat dingen onafhankelijk van het bewustzijn van wie dan ook bestaan; ze bestaan niet alleen in onze hoofden. Zulke objectiviteit wordt algemeen beschouwd als essentieel voor exacte wetenschap, voor filosofie en voor rechtspraak." Wikipedia

Verder kan de waarheid niet subjectief zijn. Dus ofwel wij kunnen objectief zijn en ware wetenschap bedrijven, ofwel wij zijn subjectief en er bestaat geen waarheid. Fok.nl
Oud 14 februari 2011, 20:30   #187
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja maar dat zijn niet onze 'normale' kijkinstrumenten. Bovendien zijn we deze microwereld gaat kennen en verkennen omdat die voor ons functioneel werd.
Ik denk dat wij de microwereld en het universum functioneel gemaakt hebben nadat wij daarvan kennis hebben verkregen. Maar soms is inderdaad een hypothese al genoeg om iets functioneel te maken. Overigens ben ik van mening dat ons instrumentarium inmiddels wel ons normale hulpmiddel is.
Oud 14 februari 2011, 20:32   #188
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Nieuwsgierigheid is een eufemisme. Dat bestaat niet. We zijn zogezegd 'nieuwsgierig' omdat we willen weten hoe iets in mekaar steekt omdat we dan beter kunnen (over)leven.

Citaat:
Weer een rake opmerking. Dat stemt overeen met de evolutietheorie. Toch weten we weten inmiddels dat er meer dan vijf zintuigen mogelijk zijn. Mollen en vogels (en vissen?) hebben een zintuig waarmee ze het aardmagnetisme kunnen voelen om hun richting te bepalen. Wij hebben het kompas uitgevonden om dat zintuig na te bootsen. We begrijpen nu veel meer dan waarmee de evolutie ons heeft toegerust
Neen, we hebben het kompas niet uitgevonden om dat zintuig na te bootsen. We hebben het kompas uitgevonden om beter de wereldzeeën te kunnen bevaren en zo de 'kustvaart' vaarwel te zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 20:38.
Oud 14 februari 2011, 20:38   #189
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier baseer ik mij op een aantal filosofen die beweren dat de mens ook kan objectiveren. Dat woord bestaat toch niet voor niets? Het betekent volgens mij dat wij onszelf niet altijd beschouwen als de maat voor alle dingen. Wij assimileren en integreren en scheppen met andere mensen een besef van de werkelijkheid (en de moraal). Dit besef beïnvloedt vervolgens onze waarneming en de betekenis die wij hechten aan wat we waarnemen. Als we de feiten laten spreken en niet de belangen dan kunnen we objectiveren.

"Objectiviteit als een 'epistemische deugd' is de waarneming van een persoon dat dingen onafhankelijk van het bewustzijn van wie dan ook bestaan; ze bestaan niet alleen in onze hoofden. Zulke objectiviteit wordt algemeen beschouwd als essentieel voor exacte wetenschap, voor filosofie en voor rechtspraak." Wikipedia

Verder kan de waarheid niet subjectief zijn. Dus ofwel wij kunnen objectief zijn en ware wetenschap bedrijven, ofwel wij zijn subjectief en er bestaat geen waarheid. Fok.nl
'Objectiveren' is niets anders dan dan een andere term voor het 'inpassen in zijn leefwereld'. En daarom is de quantummechanica ook zo een probleem. Men kan het moeilijk inpassen in zijn leefwereld omdat het juist een andere wereld is, een wereld die niet bedoeld werd de onze te zijn.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 20:40.
Oud 14 februari 2011, 20:44   #190
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er met bewustzijn meer mogelijk is dan waarneming lijkt mij juist. Toch begint volgens mij bewustzijn bij waarneming van onze omgeving en het gedrag van ons lichaam in relatie met de omgeving.
Ik vrees dat dat een cirkelredenering is, want het is juist door bewustzijn dat men kan spreken over een eigen lichaam en een externe omgeving.
Oud 14 februari 2011, 21:02   #191
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is geweten dat bosjesmannen zich van veel meer 'bewust' zijn of waren in hun habitat (de bush) dan wij. De vroegere 'eskimo's' zagen of onderscheidden veel meer 'soorten sneeuw' dan wij. Dat heeft te maken dat ze dit waarschijnlijk ook moesten weten om beter te kunnen overleven. Reflexie en zelfreflexie zijn zeker functioneel.
Dat lijkt me toch eerder nurture dan nature. Door training verbeteren de bosjesmannen en eskimo's hun neuraal netwerk voor het herkennen van bepaalde patronen. Het bewustzijn mag gerust uitgeockhamed worden uit die verklaring.
Oud 14 februari 2011, 21:09   #192
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik vrees dat dat een cirkelredenering is, want het is juist door bewustzijn dat men kan spreken over een eigen lichaam en een externe omgeving.
De bewering was: Dat er met bewustzijn meer mogelijk is dan waarneming lijkt mij juist. Toch begint volgens mij bewustzijn bij waarneming van onze omgeving en het gedrag van ons lichaam in relatie met de omgeving.

Deze uitspraak was niet bedoeld als redenering; dus niet als uit A en B volgt C. Ik beweer feitelijk dat waarneming een eigenschap of kenmerk is van bewustzijn. Dus zonder waarneming bestaat er geen bewustzijn. Dat wil zeggen in een oneindig 'niets' bestaat er ook geen bewustzijn.
Oud 14 februari 2011, 21:10   #193
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat lijkt me toch eerder nurture dan nature. Door training verbeteren de bosjesmannen en eskimo's hun neuraal netwerk voor het herkennen van bepaalde patronen. Het bewustzijn mag gerust uitgeockhamed worden uit die verklaring.
Ja, misschien wel. Alles hangt er maar vanaf wat men bedoelt met 'bewust-zijn'.

Laatst gewijzigd door system : 14 februari 2011 om 21:11.
Oud 15 februari 2011, 06:58   #194
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
De term illusie heeft alleen maar betekenis als het tegengestelde ook bestaat.
Als er alleen maar illusie bestaat en niet zijn tegenstelling dan is illusie dat wat is, uw realiteit niets meer en niets minder. Dan heeft het weinig zin om die term te gebruiken.
Da's nogal straf als redenering

Als ik dus de illusie heb dat er een spook in mijn huis woont, dan is het niet mogelijk dat de "werkelijkheid" gewoon is dat er GEEN spook in mijn huis woont ?

Als ik de illusie heb dat ik een lichaam heb, dan kan de "werkelijkheid" niet gewoon zijn dat ik GEEN lichaam heb ?

Jouw redenering impliceert dat als ik de illusie heb dat er een spook in mijn huis woont, dat oftewel geen illusie is en er woont ECHT een spook in mijn huis, ofwel het "tegengestelde" ttz, er woont een goede fee in mijn huis.

Het tegengestelde van "ik heb een lichaam" is "ik heb geen lichaam".

Maw, in sterk solipsisme is ongeveer alles wat we denken dat werkelijk is, een illusie. Maw, de echte "werkelijkheid" is gewoon dat die dingen niet bestaan. Dat wil niet zeggen dat "de tegenovergestelde dingen" moeten bestaan he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 09:55   #195
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt er niets van begrepen. Droom staat altijd in relatie met b.v. waaktoestand, dat begrip wordt gebruikt om verschillen aan te duiden betreft uw realiteitsbeleving(droom, diepe slaap, coma, waaktoestand). Als men het begrip illusie gebruikt voor uw werkelijkheid moet het tegendeel ook bestaan anders heeft dat begrip geen betekenis. B.v.:' licht versus duisternis', en men stelt dat er geen licht bestaat en alleen maar duisternis is, dan bestaat dat begrip duisternis ook niet om de eenvoudige reden dat het zich niet kan onderscheiden als iets verschillend.
Het is niet zo dat het tegendeel noodzakelijk moet bestaan. Ik heb het hier over verschillende bewustzijnstoestanden, die elke een verschillende gradatie van perceptie inhouden.

Sommigen zeggen dat de fysische realiteit ook een illusie is. Sommige percepties zijn dan "meer" een illusie dan andere. Dit houdt in dat er verschillende bewustzijnstoestanden zijn die steeds minder en minder "illusionair" zijn, en dat er een soort bron is vanwaaruit alle illusie vervalt. Hier is er geen nood aan tegenstellingen. Tegenstellingen komen precies voor uit een illusionaire perceptie.
Oud 15 februari 2011, 11:34   #196
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De term illusie heeft alleen maar betekenis als het tegengestelde ook bestaat.
Als er alleen maar illusie bestaat en niet zijn tegenstelling dan is illusie dat wat is, uw realiteit niets meer en niets minder. Dan heeft het weinig zin om die term te gebruiken.
Ik volg de discussie die hierna ontstaat en die wordt niet helder. Misschien kan je het zo zien: De term illusie heeft alleen betekenis naast de term werkelijkheid. Of de werkelijkheid bestaat, of gekend kan worden is niet van belang. We kunnen altijd speculeren over een andere werkelijkheid, denk aan Plato's verhaal over de schaduwen en de mensen in de grot.
Oud 15 februari 2011, 12:10   #197
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Objectiveren' is niets anders dan dan een andere term voor het 'inpassen in zijn leefwereld'. En daarom is de quantummechanica ook zo een probleem. Men kan het moeilijk inpassen in zijn leefwereld omdat het juist een andere wereld is, een wereld die niet bedoeld werd de onze te zijn.
Inpassen in zijn leefwereld vind ik een nogal vage formulering. Doe je dat bewust of onbewust? Is dat iets anders dan werkelijkheidsbesef?

Voor mij is objectiveren dat je je baseert op feiten, op dat wat je kan meten en waarnemen, zonder er een vermoeden of een wens of belang aan toe te voegen.
Oud 15 februari 2011, 12:32   #198
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is objectiveren dat je je baseert op feiten, op dat wat je kan meten en waarnemen, zonder er een vermoeden of een wens of belang aan toe te voegen.
Piero wat denk je hier van: ik neem zaken waar met mijn gevoel. Is dat volgens jou dan echt of niet? Let op: wat ik waarneem is niet te meten met een toestel, maar ik moet wel zeggen dat het soms gebeurt dat iemand anders op hetzelfde moment hetzelfde voelt.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 15 februari 2011 om 12:33.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2011, 12:44   #199
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Da's nogal straf als redenering

Maw, in sterk solipsisme is ongeveer alles wat we denken dat werkelijk is, een illusie. Maw, de echte "werkelijkheid" is gewoon dat die dingen niet bestaan. Dat wil niet zeggen dat "de tegenovergestelde dingen" moeten bestaan he.
Maar dan gaat het sterk solipsisme toch uit van een werkelijkheid, weliswaar één die niet manifest is, anders mag men die term illusie niet gebruiken. Als we nu proberen een definitie op te stellen waaraan de term "werkelijkheid" zich aan moet voldoen zijn we al een stap verder. Hegel stelde :" Het eindige heeft geen werkelijk zijn." Dit vind ik een goed uitgangspunt. De werkelijkheid =/= een verschijnsel. In deze definitie bezit de werkelijkheid als eigenschap continuïteit. Nu zitten we wel met een probleem want alles dat we kennen is onderhevig aan verandering als Epicurist moet U dat weten. Maar er bestaat ook een wet van behoud van energie (De eerste wet van de thermodynamica) en behoud van informatie. In die zin is de wereld van verschijnselen wel gebaseerd op een onderliggende realiteit.
Oud 15 februari 2011, 13:01   #200
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Piero wat denk je hier van: ik neem zaken waar met mijn gevoel. Is dat volgens jou dan echt of niet? Let op: wat ik waarneem is niet te meten met een toestel, maar ik moet wel zeggen dat het soms gebeurt dat iemand anders op hetzelfde moment hetzelfde voelt.

Fred.
Hoe weet je of iemand anders hetzelfde voelt? Je gevoel is geen perceptie, het is een besef. Maar verder doet het er niet toe of iets waar is of niet. Als het mannetje en het vrouwtje (of beestje) er in geloven dan is het voldoende en dan kunnen de vonken er van af vliegen. Dit geldt voor liefde en haat.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be