Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 april 2011, 22:16   #181
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe wordt daar de sociale zekerheid georganiseerd ? Is dat persoonsgebonden?
Voor zover ik kan opmaken is het gewestgebonden maar tevens persoonsgebonden of aangroeiend i.v.m. bijvoorbeeld verhuizing e.d.m.

Citaat:
Dergelijk systeem heeft zijn merites. Er moet natuurlijk ook controle zijn op de centrale beleidvoering. Momenteel zijn er enkel adviezen van het planbureau en de hoge raad van financien. Dergelijke organen zijn het beste voor een lange termijn visie te kunnen uitwerken.
U onderschat de denkkracht, het intellectuele vermogen en de daadkracht van de mondige burger.

Citaat:
Of om belangen te dienen van een groep kiezers of zich enkel gericht zijn op korte termijn. Het gevaar van het moreel risico in een democratie.
U hebt het steeds over het moreel risico van de democratie alsof een autoritair bewind dit niet kent. Vergeet niet dat de democratie enkel het minst slechte systeem is. U lijkt wel geporteerd voor een verlicht despotisme van Belgicistische makelij.

Citaat:
Ik zie de huidige provincies niet als de meest geschikte grenzen voor regio's. Bovendien vind ik dat de eigenlijke beslissingsmacht beter hoger ligt, natuurlijk met een lokale vertegenwoordiging. Uiteindelijk liggen de feitelijke doelstelling van de sociale-economische en duurzame ontwikkelingen van de regio's vast aan de toetsteen van de visie van Europa.
Uiteraard zijn de huidige provincies helemaal niet toegerust om deze taken op te nemen. Maar niets belet de wetgever hieraan een efficiënte mouw te breien.

Citaat:
Dat is vrij eng als visie. Alsof democratie alles gaat oplossen.
Tja, als u niet meer in de democratie gelooft, dan wordt alles moeilijk. Democratie is geen populisme maar sturing door het belonen of afstraffen van de verkozenen die verkeerd gaan.

Citaat:
Akkoord dat niet alles van infrastructuur op het hoogste niveau moet zijn. Met "wie betaalt beslist" ga je echter moeilijk aan een duurzame ontwikkeling kunnen werken of onstporingen kunnen tegengaan.
Volgens u zou het hoogste niveau geen fouten maken, dit is schril contrast met de werkelijkheid. U lijkt verliefd hoe hoger hoe beter.
Dat is dus een fundamenteel meningsverschil.

Citaat:
De Europese centrale bank heeft geen regels opgeld aan de banken van Ierland. Ze heeft wel het monetair beleid bepaald. De keuze van Ierland was volledig soeverein om te kiezen voor een economie uitgebouwd op diensten. Het is ook hun volledig soevereine beslissing om een lage vennootschapsbelasting te houden om deze diensteneconomie aan te moedigen. Ierland heeft ervoor gekozen om raadgevingen van Europa te negeren.
Ierland is het typevoorbeeld van een eigenzinnig seperatistisch beleid dat zich vooral richtte op de korte termijn.
Natuurlijk gelden allerlei regels voor de banken in Europa. Het is waarschijnlijk de meest gereguleerde sector van de economie. En de Ierse banken hebben die regels gevolgd. Maar als men via de internationale transacties politiek correcte waardeloze schuldverplichtingen in de portemonnee gesplitst krijgt heeft de nationaliteit weinig invloed. Ook bij ons waren o.a. Dexia en Ethias in hetzelfde straatje ziek. En als zowel de IJslandse als de Ierse regering dergelijke onsolvabele banken nationaliseert, dan draait de gehele bevolking hiervoor op.
fcal is offline  
Oud 16 april 2011, 22:28   #182
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Ik denk wel dat er voor de ideeën van de n-va plaats is in Franstalig BE maar enkel als de maatregelen voor alle Belgen gelden, maar er is geen plaats voor een partij die BE wil opsplitsen;
zelfs de VL die in WAL wonen zullen niet voor BDW stemmen want hij wil BE opsplitsen en voor hem zijn VL in WAL buitenlanders.
Wel Azert, ik zou wel voor BDW stemmen, en ik ken nog Vlaamse Walen die dat zouden doen indien het mogelijk was!!

Immers, Wallonië zou ook voordeel hebben aan een responsabilisering, want alle transferts ten spijt, gaat Wallonië er niet fundamenteel op vooruit!!
omaplop is offline  
Oud 16 april 2011, 22:57   #183
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Gaat Vlaanderen dan nog meer ambtenaren aanwerven?
Het is nu al de regio waar er per capita de meeste ambtenaren zijn.
Vreemd, want ik hoor onrechtstreeks dat er weer een golf van wegvloeien gaan gebeuren in bepaalde Vlaamse overheidsdiensten.

De afgelopen paar jaar, zijn een hoop departementen van de Vlaamse overheid, letterlijk met 30% of meer ontdaan van hun personeel ( met gevolgen dat deze dat bepaalde diensten niet meer 100% draaien ).

En nu willen ze nog eens mensen kwijt geraken. Ik krijg echt niet de indruk dat de Vlaamse diensten ( toch die waar ik rechtstreeks of onrechtstreeks informatie over krijg ), overbevolkt zijn.

Ja, er is dood gewicht in iedere afdeling ( vast benoemde dat men niet kwijt raakt, en de actueel goed werkende personeel blokkeert in hun graad ). Maar dat is een minderheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als u het per sé over 'illegaal/zwart geld' wil hebben:

"... De cijfers rond zwartwerk doen de rechtschapen burgers nog altijd duizelen. De Belgische zwarte - of schaduweconomie wordt anno 2010 nog altijd geschat op 17,9% van het bbp. De cijfers komen van Friedrich Scheider, professor aan de universiteit van Linz en een autoriteit in het onderzoek naar de omvang en oorzaken van de zwarte economie. België blinkt nog altijd uit in deze georganiseerde belastingontduiking. Binnen de groep van Oesolanden doen alleen Griekenland (25,2%), Portugal (19,7%) en Spanje (19,8%) “beter”. Als dat geen belletje doet rinkelen. Als deze landen zich uit hun schuldenmoeras willen hijsen, kunnen ze meer dan een houvast vinden in een succesvolle strijd tegen de zwarte economie... "

( bron: http://www.vkwmetena.be/artikels/zwa...-leeft-weer-op )

Griekenland, Portugal, Spanje, België : geen één van die landen is 'landlocked'.

Hongarije, Oostenrijk, Slowakije, Tsjechië, Zwitserland : geen één van die landen heeft een economie die in belangrijke mate, hoofdzakelijk of uitsluitend op 'financiële diensten' draait.
Vergeet er ook wel niet bij te vertellen aub, dat de sociale en gewone belastingdruk in België ook bij één van de hoogste van Europa zit. Het is niet omdat we gemakkelkijshalve bij de PIGS's gesmeten worden, dat de oorzaak van het zwartwerk puur terug te brengen is tot de geografische kenmerken ervan he.

Een bedrijf met werknemers, maakt zichzelf vrij makkelijk kapot, door de enorm zware kosten voor deze werknemer. Technische is de werknemer niet duur, maar het is alles boven de loon, dat de werknemer zijn kost verdubbeld. En ja, dan krijg je meer en meer voor dat men naar zwartwerk gaat voor mensen in dienst te nemen.

Laat mij de redenering is omdraaien. Waar gaat al dat geld altijd naartoe dat we betalen? BTW, Sociale bijdragen, Auto Tax, flitsboetes, enz enz.

* Naar onze wegen? Nee... Als je ziet dat maar wat? 10% van de auto tax naar de wegen gaat ( en wat een goede wegen hebben we ).
* Naar onze fietspaden? Nee... idem hier.
* Naar onze Gevangenissen? Nee... Een deel is nog van de tijd van de oprichting van België. Wat een mooie gevangenissen. Not.
* Naar de sociale zekerheid? Goede vraag. Voor wat een mens bijdraagt, en wat men terugtrekt.
* De gemeentes? Die roepen zelf allemaal voor meer geld.
* Ons onderwijs? Duidelijk niet als je de leraars hoort klagen, en de scholen.
* ...

Stel jezelf beter deze vraag: Waar gaat al dat geld echt naartoe. Zwartwerk is een symptoom, het is niet de ziekte. De ziekte is de hoge sociale/belasting druk. En wat is dus de oorzaak van deze ziekte. Het feit dat alle regeringen altijd zonder geld komen te zitten ( op de Vlaamse na, tot deze crisis kwam ).

Hoeveel belastingen betaalde Electrabel nu weeral? O ja, dat is juist. 0€ En dat zal niet het enigste groot bedrijf dat zich tegoed doet. Belgacom, Telenet, Suez, ...

Maar de kleine / medium bedrijven die zijn het dat best wel mogen afdokken. En ook waar de meeste bankroet gebeurt ( wat logische is met de hoge personeel lasten ). En dan is de cirkel weer rond.

Om het simpel te zeggen, er word enorm veel van het belastinggeld weggesmeten, of komt in bepaalde mensen hun zakken, zoals politici. Ik heb een hekel aan het feit dat vele politici loon krijgen, en tegelijk postjes hebben bij grote bedrijven in de raad van bestuur. Belangenconflict in eerste klasse. Wat je ook zag met die bank bonussen. Werden goedgekeurd door politici in de raad van bestuur, maar dan was het weer boel met andere politici dat niet zo een knus Jobje hebben.

Wat het ook mag zijn, het antwoord is altijd hetzelfde: De kleine man is vaak de dupe.

Laatst gewijzigd door benjiro : 16 april 2011 om 22:59.
benjiro is offline  
Oud 17 april 2011, 01:03   #184
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wel Azert, ik zou wel voor BDW stemmen, en ik ken nog Vlaamse Walen die dat zouden doen indien het mogelijk was!!

Immers, Wallonië zou ook voordeel hebben aan een responsabilisering, want alle transferts ten spijt, gaat Wallonië er niet fundamenteel op vooruit!!
Ik heb een percentage van 10% voor N-VA in Franstalig België op een forum van een Franstalige krant geüit en niemand sprak dat percentage tegen of minimaliseerde het. En dan goed wetende dat er heel wat die-hard Franstalige extremisten op dat forum 'ronddwalen'. Het bewijst dat zelfs zij vrezen dat BDW in Francofonië een aanzienlijke aanhang zou hebben. Er zijn blijkbaar nog verstandige Franstaligen.
Bokkenreyder is offline  
Oud 17 april 2011, 07:47   #185
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
Als ik dit hier allemaal lees, dan vraag ik me toch af hoe het mogelijk is dat ik, na 170 jaar uitzuigen door onze landgenoten aan de andere kant van de taalgrens, toch nog een huisje, een auto e.d. heb kunnen kopen. Zonder die verdomde "bloedzuigers" waren ik, en alle andere Vlamingen, waarschijnlijk schatrijk geweest ?

Denken de meesten hier nu werkelijk dat in een onafhankelijk Vlaanderen je één cent meer pensioen, kindergeld of loon zal krijgen of overhouden ?

Ik vrees eerder het omgekeerde, gezien de NU al ongebreidelde regelneverij van de Vlaamse overheid.
Een hoerige uitspraak. Het is niet omdat jij je broek uitdoet om je te laten masturberen voor geld dat iedereen dat doet.
Conscience is offline  
Oud 17 april 2011, 08:18   #186
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
...

1) Vergeet er ook wel niet bij te vertellen aub, dat de sociale en gewone belastingdruk in België ook bij één van de hoogste van Europa zit. Het is niet omdat we gemakkelkijshalve bij de PIGS's gesmeten worden, dat de oorzaak van het zwartwerk puur terug te brengen is tot de geografische kenmerken ervan he.

2) ... Zwartwerk is een symptoom, het is niet de ziekte...

3) ... Om het simpel te zeggen, er wordt enorm veel van het belastinggeld weggesmeten, ...
1) Beste benjiro, ik heb zelf nooit de 'geografische kenmerken' van ons land als een 'argument' gebruikt voor wat voor stelling dan ook, integendeel zelfs.

2) Daar valt wat voor te zeggen.

3) Het werkwoord 'wegsmijten' zou ik vervangen door 'verspillen' of 'verdonkeremanen', maar verder ben ook ik de mening toegedaan dat de overheid niet bepaald zorgvuldig omspringt met het geld dat de burgers aan de fiscus moeten afdragen (en bepaalde 'entiteiten' niet of nauwelijks).

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 17 april 2011, 08:39   #187
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
Ik heb een percentage van 10% voor N-VA in Franstalig België op een forum van een Franstalige krant geüit en niemand sprak dat percentage tegen of minimaliseerde het. En dan goed wetende dat er heel wat die-hard Franstalige extremisten op dat forum 'ronddwalen'. Het bewijst dat zelfs zij vrezen dat BDW in Francofonië een aanzienlijke aanhang zou hebben. Er zijn blijkbaar nog verstandige Franstaligen.
Als jullie graag in een regio wonen die 20% zal verarmen en het fabeltje van BDW geloven dat het na een splitsing beter zal gaan met Wallonië, oké.
azert is offline  
Oud 17 april 2011, 08:50   #188
floris flitspaal
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
En ik ben er zeker van dat 20% van de Vlamingen op Sarkozy zouden stemmen, 25% op Berlusconi en minstens 30% op nonkel Dolf.
Zever. Als u vindt dat het feit dat niemand op onnozelheden reageert, het ultieme bewijs is dat die onnozelheid juist is, dan wordt het tijd dat u eens naar de dokter gaat.
floris flitspaal is offline  
Oud 19 april 2011, 23:46   #189
nete
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Een hoerige uitspraak. Het is niet omdat jij je broek uitdoet om je te laten masturberen voor geld dat iedereen dat doet.
Dus je bedoelt hier dat we het slechter gaan hebben in Vlaanderen dan nu in België ?

Trouwens, de toon en taalgebruik van sommigen in de "debatten" op dit forum laten me eerder een ! achter de topictitel zetten dan een ?
nete is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be