Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2011, 09:33   #181
Bulevardi
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mijn kennis Vegalan voegt je dit toe:
Het eten van vlees dient juist om gezondheidsredenen gecombineerd te worden, terwijl goed uitgebalanceerde plantaardige voeding de nadelige eigenschappen van vlees niet heeft.
Ja, maar ik doelde ook over de variatie in smaken. Ik eet vlees omdat het me smaakt. Ik eet bepaalde dagen per week eens geen vlees, uit variatie zodat ik eens iets anders eet.
Mijn vrouw is trouwens kok en ik ben heel tevreden over haar lekkernijen die ze klaarmaakt.
Ik ga het heus niet laten, ik verminder het wel.
Als iedereen het zou minderen (niet weglaten), er zou al heel wat uitstoot minder zijn op wereldvlak.

Laatst gewijzigd door Bulevardi : 27 september 2011 om 09:35.
Bulevardi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2011, 10:44   #182
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bulevardi Bekijk bericht
Ja, maar ik doelde ook over de variatie in smaken. Ik eet vlees omdat het me smaakt. Ik eet bepaalde dagen per week eens geen vlees, uit variatie zodat ik eens iets anders eet.
Mijn vrouw is trouwens kok en ik ben heel tevreden over haar lekkernijen die ze klaarmaakt.
Ik ga het heus niet laten, ik verminder het wel.
Als iedereen het zou minderen (niet weglaten), er zou al heel wat uitstoot minder zijn op wereldvlak.

Dank je voor de verduidelijking, eens zien wat hij ermee doet.

Minderen is ook al heel goed vind ik!
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2011, 22:35   #183
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Mijn kennis google voegt je dit toe
http://www.nvkc.nl/publicaties/docum...3-p163-184.pdf

Bovendien is aan de literatuur geen wetenschappelijk
bewijs te ontlenen dat een hoge vetinname
CAD veroorzaakt en onze ureumcyclus loopt
pas vol bij een eiwitinname boven de 35 en% (70).
Jager-verzamelaars als de Groenland-eskimo’s kregen
bijvoorbeeld 96%
van hun voeding uit dierlijke materialen
en dat aandeel bedroeg 77% voor de aboriginals
in Australië (71). CAD kwam in deze gemeenschappen
nagenoeg niet voor. Sterker nog, dat
voeding uit de zee CAD voorkòmt, eveneens een
AHA-aanbeveling (72), vindt zijn oorsprong in de
waarneming dat traditioneel etende Groenland-eskimo’s
een opvallend lage mortaliteit aan CAD hebben
(73, 74).

Veel combineren zie ik hier toch niet in hoor.
CAD = hart en vaatziekten.
Ja dat argument wordt frequent gebruikt.

Ze zullen gezondere vetten binnen krijgen dan die van onze misdadige voedselindustrie in de beschaafde wereld.

CAD is een beschavingsziekte, geen ziekt e van natuurvolkeren.
Je kan het een niet met het ander vergelijken noch weerleggen.
Oud 28 september 2011, 22:42   #184
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
. Vóór de landbouwrevolutie
waren onze voorvaders jager-verzamelaars
en deze zijn doorgaans slank, fit en grotendeels
vrij van de kenmerken en symptomen van chronische
ziekten.
Ze leefden niet lang genoeg om chronische ziekten te ontwikkelen.

Ik zal eens kijken naar de anti-graan argumenten. Er is nauwelijks wetenschappelijke steun voor vermoed ik.

Ook ben ik geen wetenschapper. Ik moet voortgaan op leesbare samenvattingen voor leken.

Ik kom erop terug ongetwijfeld.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 september 2011 om 22:43.
Oud 29 september 2011, 08:34   #185
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja dat argument wordt frequent gebruikt.

Ze zullen gezondere vetten binnen krijgen dan die van onze misdadige voedselindustrie in de beschaafde wereld.

CAD is een beschavingsziekte, geen ziekt e van natuurvolkeren.
Je kan het een niet met het ander vergelijken noch weerleggen.
Lees de tekst dan aub dan zie je ook dat het aantal hart en vaatziekten gelijk loopt met de evolutie van het graan. De plaatsen waar ze 10d jaar geleden graan verbouwden zijn er minder hart en vaatziekten dan degene waar ze 5d jaar geleden nog maar begonnen zijn. Het zijn wel serieus veel toevalligheden in het nadeel van graan niet? En graan is ook een beschavingsgewas,....

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 29 september 2011 om 08:35.
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 09:31   #186
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees de tekst dan aub dan zie je ook dat het aantal hart en vaatziekten gelijk loopt met de evolutie van het graan. De plaatsen waar ze 10d jaar geleden graan verbouwden zijn er minder hart en vaatziekten dan degene waar ze 5d jaar geleden nog maar begonnen zijn. Het zijn wel serieus veel toevalligheden in het nadeel van graan niet? En graan is ook een beschavingsgewas,....
Dus de vaat en hartziekten, de grootste hedendaagse doodsoorzaak, zijn het gevolg van geen vlees meer eten?

In dat geval zou dat risico ongeveer 3 a 5 % van de de bevolking treffen, het vegetarische deel

Je kan onderzoek vinden over alles, en dat kan voor en tegen alles gaan. Ik ben de betrouwbaarheid van jouw document aan het natrekken.

Mij lijkt het ronduit betwijfelbaar. Gespeculeer over de gezondheid van de voeding van 10000-den jaren geleden. En van indogene natuurvolkeren
op eenzijdige natuurvoeding. Mij lijkt het allemaal niet zo relevant voor het huidige voedingspatroon. Maar goed, ik zal zien wat mijn zoektochtje naar commentaren over je studie oplevert, waar je mij mee opgezadeld hebt.
Ik volg (als leek) een beetje recente onderzoeken, ik vermoed dat jouw onderzoek daar niet tussen past. We zullen zien. Het lijkt me historisch, niet medisch, op het eerste zicht, maar dit zal ik moeten bevestigd krijgen.

Citaat:
Lees de tekst dan aub
Ik las de geciteerde teksten.

Het Pdf heb ik voorgelegd aan competente lezers.
Oud 29 september 2011, 10:55   #187
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus de vaat en hartziekten, de grootste hedendaagse doodsoorzaak, zijn het gevolg van geen vlees meer eten?

In dat geval zou dat risico ongeveer 3 a 5 % van de de bevolking treffen, het vegetarische deel

Je kan onderzoek vinden over alles, en dat kan voor en tegen alles gaan. Ik ben de betrouwbaarheid van jouw document aan het natrekken.

Mij lijkt het ronduit betwijfelbaar. Gespeculeer over de gezondheid van de voeding van 10000-den jaren geleden. En van indogene natuurvolkeren
op eenzijdige natuurvoeding. Mij lijkt het allemaal niet zo relevant voor het huidige voedingspatroon. Maar goed, ik zal zien wat mijn zoektochtje naar commentaren over je studie oplevert, waar je mij mee opgezadeld hebt.
Ik volg (als leek) een beetje recente onderzoeken, ik vermoed dat jouw onderzoek daar niet tussen past. We zullen zien. Het lijkt me historisch, niet medisch, op het eerste zicht, maar dit zal ik moeten bevestigd krijgen.

Ik las de geciteerde teksten.

Het Pdf heb ik voorgelegd aan competente lezers.
Je trekt de feiten in het belachelijke. Lees wat er staat.
Het vlees van gekweekte dieren is evengoed slecht dat staat ook in de pdf. (omdat ze vooral grootgebracht zijn op granen)
Wat denk jij dat de bevolking tienduizenden jaren geleden aten? :s
Het is juist dat wat de pdf aanhaalt. Groenten en fruit waren niet de hoofdmaaltijd van onze voorouders. Zie eskimo's,.... dat van de eskimo's kan je evengoed voor onze streken aanhalen. Er was hier duizenden jaren geleden bijna geen groen waarvan ze konden leven,...
Oud 29 september 2011, 12:57   #188
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het vlees van gekweekte dieren is evengoed slecht dat staat ook in de pdf. (omdat ze vooral grootgebracht zijn op granen)
Het is juist dat wat de pdf aanhaalt. Groenten en fruit waren niet de hoofdmaaltijd van onze voorouders. Zie eskimo's,.... dat van de eskimo's kan je evengoed voor onze streken aanhalen. Er was hier duizenden jaren geleden bijna geen groen waarvan ze konden leven,...
Ik meen het.
Levensverwachting vroeger onder de dertig jaar.
Geen chronische ziekten.

Het gaat over ziekmakend en milieu-uitputtend overbeschavings-eten van nu. Niet over diëten van tien millennia geleden noch over indigene survival-eters.2
Ik heb je pdf-ke voorgelegd aan mensen die over de wetenschappelijke status ervan kunnen oordelen.

Reageren ze, dan ik ook.

Ik zal ondertussen al iets toegeven:

Ik ben me ervan bewust, dat de laatste grote studies minder catastrofaal oordelen over de gevolgen van dierlijke vetten-consumptie, dan die daarvoor. De consensus daarover lijkt te zullen worden doorbroken.

Met milieu-belasting heeft dat allemaal evenwel niets te maken, en dus off topic. Ik ben wel zo vriendelijk van er te willen op doorgaan.

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 september 2011 om 13:01.
Oud 29 september 2011, 15:27   #189
zonbron
Secretaris-Generaal VN

zonbron's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben de kampioen van de minimale voetafdruk.

Kom maar op
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2011, 15:34   #190
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hebben dan ook de CO2-taks ingevoerd
Niet iedereen is daarmee tevreden...

HIER
Oud 29 september 2011, 15:42   #191
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik meen het.
Levensverwachting vroeger onder de dertig jaar.
Geen chronische ziekten.

Het gaat over ziekmakend en milieu-uitputtend overbeschavings-eten van nu. Niet over diëten van tien millennia geleden noch over indigene survival-eters.2
Ik heb je pdf-ke voorgelegd aan mensen die over de wetenschappelijke status ervan kunnen oordelen.

Reageren ze, dan ik ook.

Ik zal ondertussen al iets toegeven:

Ik ben me ervan bewust, dat de laatste grote studies minder catastrofaal oordelen over de gevolgen van dierlijke vetten-consumptie, dan die daarvoor. De consensus daarover lijkt te zullen worden doorbroken.

Met milieu-belasting heeft dat allemaal evenwel niets te maken, en dus off topic. Ik ben wel zo vriendelijk van er te willen op doorgaan.
Ik ging door op jouw beweringen dat groenten en fruit zoiezo gezonder zijn.
Over de milieuimpact heb ik mijn mening reeds gezegd. Ik ben van mening dat alles hernieuwbaar moet zijn. Jij bent van mening dat er geen enkel dier mag worden gedood.
Oud 29 september 2011, 17:39   #192
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Ik ging door op jouw beweringen dat groenten en fruit zoiezo gezonder zijn.
Dan dierlijke vetten? Dat zal wel. De wetenschappelijke discussie daarover is niet helemaal rond maar overwegend in ons voordeel.
Citaat:
Over de milieuimpact heb ik mijn mening reeds gezegd. Ik ben van mening dat alles hernieuwbaar moet zijn
.
Ik dacht dat jij kweken en slachten van dieren als hernieuwbaar beschouwt?
Citaat:
Jij bent van mening dat er geen enkel dier mag worden gedood.
Ik ben tegen kweek en slacht voor consumptie ja.
Oud 29 september 2011, 19:08   #193
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

[quote=eno2;5717634]
Citaat:
Dan dierlijke vetten? Dat zal wel. De wetenschappelijke discussie daarover is niet helemaal rond maar overwegend in ons voordeel.
.
Ik dacht dat jij kweken en slachten van dieren als hernieuwbaar beschouwt?
Ik ben tegen kweek en slacht voor consumptie ja.
Jij gebruikt daar liever kunststoffen voor. Zijn dieren niet hernieuwbaar misschien?

Dat planten gezonder zijn dan natuurlijke dierlijke vetten is niet bewezen.
Oud 30 september 2011, 19:56   #194
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht
Niet iedereen is daarmee tevreden...

Ze beet toch de spits af.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 september 2011 om 20:02.
Oud 30 september 2011, 20:01   #195
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Jij gebruikt daar liever kunststoffen voor
.

?
Waarvoor?

Citaat:
Zijn dieren niet hernieuwbaar misschien?
Ok daarmee is je standpunt tenminste duidelijk gesteld.
Je beschouwt kweek van dieren voor exploitatie, slacht en consumptie
als duurzaam.

Citaat:
Dat planten gezonder zijn dan natuurlijke dierlijke vetten is niet bewezen.
eeuuhhh...

Er was een behoorlijke consensus tot voor kort.

Die wordt nu een beetj e terug in vraag gesteld.

De graad van zekerheid daarover is (nog) niet sluitend, nee
Oud 30 september 2011, 23:08   #196
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zonbron Bekijk bericht

ik ben gewonnen
Oud 30 september 2011, 23:10   #197
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
reactie van mijn adviseur Vegalan op pdf en citaten;

Citaat:
Literatuur: Artsen stelden vast dat als gevolg van (verkeerde) cholesterol bij Eskimo’s een vroegtijdige veroudering op trad (Hoygaard). In 1935 werd geconstateerd dat Eskimo’s zelden 60 jaar werden (Donald Mac Millan) en in 1950 was de gemiddelde leeftijd van Eskimo’s van Alaska nog geen 18 jaar. Men trof scheurbuik en rachitis aan en er waren veel nier-en leverlijders (Vilhjalrmur Stefanson). Toen de bessenoogst 1904-1905 mislukte, brak huidziekte uit.

Mannen zoals Stefansson die experimenteerde met vleesdieet verloren veel calcium - ongeveer vierhonderd milligram per dag en de totale cholesterolspiegel liep op tot 800. Een totaal cholesterol van 240 of hoger betekent volgens cardiologen dat de kans op een hartaanval hoog is, en dat je moet ingrijpen. Het verband tussen cholesterol en hartaanvallen was toen echter nog niet bekend.

De Eskimo dieet is rijk aan eiwitten en bevat veel calcium, maar toch, ondanks alle fysieke activiteit, hebben ze een van de hoogste percentages van osteoporose. ( Walker 8., Linkswiler H. Calcium retention in the adult human male as affected by protein intake. J Nutr 1972;102:1297-302) Dus aangenomen mag worden, dat Eskimo’s door hun betrekkelijk eenzijdige en eiwitrijke voedingspatroon in het bijzonder aan osteoporose zullen lijden.

Er was een ziekte, die mogelijk voorkwam als gevolg van een voedingsstoffengebrek (vitamine K), waardoor sommige Eskimo’s tot op een bepaalde hoogte getroffen werden door het bloeden van de neus- en andere slijmvliesoppervlaktes. Twee andere ziektes, die vaak werden genoemd zijn een schilferende huidziekte die sommige van hun kregen, en de aanwezigheid van een oogontstekingskwaal bij de mannen. Bot analyses onthullen een hoge besmettingsgraad - er bestaat bij deze infectie wel een relatie tot de voeding, maar is moeilijker te bepalen. Zeker spelen leefomstandigheden een rol. Vitamine C mag dan niet het probleem zijn, maar o.a. E.coli wel. Het is te begrijpen dat jager-verzamelaars lijden aan besmettelijke ziekte, omdat dieren die zij eten aan besmettelijke ziekten lijden. Besmettelijke ziekte, met name tuberculose, kwam veel voor. Ze hadden ook parasieten en wormen, want de Eskimo wordt blootgesteld aan een verscheidenheid van parasitaire infecties.(TWM Cameron and IW Parnell). Deze auteurs hebben geconstateerd dat ten minste drie kwart van alle onderzochte dieren, vogels, eenden, ganzen, etc., parasieten hadden. Bij de ijsbeer, walrus werden geen parasieten gevonden, maar de meeste van de zeehonden waren besmet met Ascarides etc. In de nagelschraapsels van Eskimo's werd een hoog gehalte van Oxyuris vermicularis gevonden. De patholoog, dr. LJ Rhea, vond bij 34 bloeduitstrijkjes 6 gevallen van eosinofilie.

Een onderzoek laat zien dat de Eskimo’s geen lang leven hadden of altijd gezond waren. De statistieken van o.a. Steffanson ondersteunen ook niet het idee dat de Inuit een lang leven heeft. Eskimo's staan gewoon niet bekend als een volk dat een zeer hoge levensverwachting heeft. Dus omdat lang levende Eskimo's niet bestaan lijkt het mij niet verstandig om hun dieet te promoten. Het laagste cijfer dat ik heb gehoord was 35 jaar. Aan de andere kant, de drie langstlevende culturen in de wereld van de laatste 100 jaar zijn: De Vilcambaba in Ecuador, de Abkhasia in Rusland, en and Hunzas in Pakistan.Al deze culturen, zonder uitzondering, hebben op een vetarm dieet geleefd met een beperkt aanbod van vlees of dierlijke producten.

Er moet worden opgemerkt dat jager-verzamelaars door bepaalde factoren worden beschermd tegen kanker, zoals hoge inname van antioxidanten en vezels, vrijwel geen blootstelling aan vervuiling, chemicaliën, pesticiden, of conserveermiddelen, en hebben in het algemeen een gezonde levensstijl.

Er is sociaal gezien geen verplichting om te eten wanneer anderen eten. Eskimo's eten principe alleen wanneer ze honger hebben. Bij de beoordeling van het Eskimo dieet, moet men ook rekening houden met het koude klimaat, heersende omstandigheden, natuurlijke omgeving en levensstijl. Het vet van wilde dieren is ook anders dan het vet dat afkomstig is van de dieren uit de bio-industrie en daarnaast word er ook veel vis gegeten. Dit dieet is een manier van leven en overleven voor deze mensen en het belangrijkste doel van dit dieet is om het lichaam sterk, gezond en warm te houden in een bitter koud klimaat.

Laatst gewijzigd door eno2 : 30 september 2011 om 23:11.
Oud 1 oktober 2011, 00:38   #198
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Moet ik nog natrekken, dat volgt nog.

Eerst nog een reactie van Zen over de eskimo's

Citaat:
Zen:
Osteoporose en obesitas komen overigens vaak genoeg voor. Daarnaast is het dieet van veel Inuit uit continentaal Noord-Amerika (Noord Canada en Alaska) al veel meer verschoven van traditioneel richting modern Westers.

Wat daarnaast bevorderlijk werkt voor de Inuit is de actieve levensstijl (voldoende beweging en inspanning) die veel van deze mensen hebben in vergelijking met veel Westerlingen
Oud 1 oktober 2011, 12:09   #199
zonbron
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ik ben gewonnen
Op zich zijn we allemaal winnaars.

Maar ik, zoals iedereen, heb mijn eigen manier van doen.
HIER
Oud 6 oktober 2011, 01:01   #200
eno2
Banneling

Standaard

Ik heb geen voetafdruk.

Ik dans ecologisch op mijn tippen.

Eco-superman!

Laatst gewijzigd door eno2 : 6 oktober 2011 om 01:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be