Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2011, 12:42   #181
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Energie (gas ) mag duurder worden, energie is te goedkoop om ons zuinig te gedragen. Dus ja elektriciteit mag vanmij rustig nog verdubbelen,hoewel ik 17000kwh verbruik heb..

Trouwens dat is hetzelfde FLAT TAX probleem

- Gas kost bvb 5000kwh 500euro
- Elektrisch kost 5000kwh 1000euro

inderdaad elektriciteit vraagt een conversie, en die conversie prijs x 2 is zelfs logisch, je verbrandt dus 10.000kwh gas om 5000kwh elektriciteit te produceren. Tenzij dat ze natuurlijk steenkolen, boomstammen, kernenergie zitten te gebruiken om elektriciteit te betalen

Maar het probleem is vooral: elektrisch wordt transport veel duurder aangerekend.

Nu je moet vooral zorgen dat je alles GELIJK taxeert, zodat concurrentie tussen die verschillende vormen van energie niet begint te vervalsen
Maar ook, en dat is het belangrijkste punt, het kan niet dat je de kostprijs om minder te verbruiken door arbeid te belasten 70% taxeert, en dat je ondertussen het aardgas maar 20% taxeert

Daar zit volgens mij precies de achillespees van onze CO2 vrije economie, we vertikken het van te investeren in besparingnen, omdat de overheid de oplossingen onrendabel belast heeft. Onze economie is niet ecologisch door de scheeftrekkin gin belastingen

Nu iedereen die pleit voor minder lasten op energie zal het sociale argument aanhalen, terwijl het ecologische argument precies zegt dat je meer moet belasten. Het is de tweespalt tussen groen en rood. anderzijds elke politieker die beweert dat energie niet mag belast worden is een platte opportunist, en heb ik nog nooit een politieker horen uitleggen waarom die scheeftrekking in lasten tussen energie en 'oplossing om minder te verbruiken' op die manier moet blijven bestaan
Nu, energie is te goedkoop is wel een totaal andere discussie dan energie is te duur
Maar als de overheid energie (zeer) zwaar belast, dan zal men automatisch overgaan tot energiebesparende investeringen, ongeacht of men hier subsidies voor krijgt, of niet.
Maar dat brengt ons wel terug tot de begindiscussie. Wat met den arme sukkelaar, die geen geld heeft om energiebesparende investeringen te doen, en geen attitude om minder te verbruiken ?
Moet hij van de overheid een groot aantal Kjoules cadeau krijgen, of moet hij het met minder stellen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 12:45   #182
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ja, en om het licht uit te laten, koud te eten en de kinderen in een koud bad te wassen.
Hij kan in deze dingen wel veel zelf geven en nemen.
Oud 28 oktober 2011, 12:50   #183
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en om het licht uit te laten, koud te eten en de kinderen in een koud bad te wassen.
Ik ben zeker Arti, dat moest je elk mens eens door een 'levensstijl-AUDIT' duwen dan zou je zien dat mensen gewoonweg 50% zuiniger kunnen leven dan wat ze nu doen.

Ik stel dus voor dat er vanaf nu in het ocmw een levensstijlaudit gebeurt die haarfijn in kaart brengt voor de mensen waar hunprobleem zit in de financien

terug nogmaals; als 1miljoen privé gepensioeneerden met 1000euro kunnen rondkomen, waar zit je in feite over te lullen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 12:53   #184
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Nu, energie is te goedkoop is wel een totaal andere discussie dan energie is te duur
Maar als de overheid energie (zeer) zwaar belast, dan zal men automatisch overgaan tot energiebesparende investeringen, ongeacht of men hier subsidies voor krijgt, of niet.
Maar dat brengt ons wel terug tot de begindiscussie. Wat met den arme sukkelaar, die geen geld heeft om energiebesparende investeringen te doen, en geen attitude om minder te verbruiken ?
Moet hij van de overheid een groot aantal Kjoules cadeau krijgen, of moet hij het met minder stellen ?
hij moet begeleid worden om helpen minder te verbruiken, dus ipv van een leger sociale assistenten diehelpen de staat op te lichten zorg je dat dat leger de mensen leert zuinig te gedragen
Oud 28 oktober 2011, 12:54   #185
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben zeker Arti, dat moest je elk mens eens door een 'levensstijl-AUDIT' duwen dan zou je zien dat mensen gewoonweg 50% zuiniger kunnen leven dan wat ze nu doen.

Ik stel dus voor dat er vanaf nu in het ocmw een levensstijlaudit gebeurt die haarfijn in kaart brengt voor de mensen waar hunprobleem zit in de financien
Je bent van zoveel zaken zeker.
Ik ben dit nog niet zo zeker.

Citaat:
terug nogmaals; als 1miljoen privé gepensioeneerden met 1000euro kunnen rondkomen, waar zit je in feite over te lullen.
Enkel de gepensioneerden die een eigen huis hebben, kunnen daarmee rondkomen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 12:56   #186
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

en hoe moeten die gepensioneerden hun huis onderhouden ?
Oud 28 oktober 2011, 13:05   #187
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Bij mij thuis zaten we aan 9.000 kW vorig jaar. Dit jaar hebben we nog een 4.000 kW die opgebruikt moet worden, aangezien de zonnepanelen zoveel hebben opgebracht dit jaar. Wss meer elektrisch verwarmen, dan kan het zo naar beneden.

Btw, in sommige andere landen ligt de prijs nog veel hoger dan hier in België voor elektriciteit. Stop liever met dat gejank en verbruik minder.
In welke andere landen is dat dan, dat de elektriciteit duurder is?
Oud 28 oktober 2011, 13:06   #188
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poxers Bekijk bericht
Er zijn er die het normaal vinden om minder te verbuiken doordat de prijs altijd maar omhoog gaat.
Als eens gedacht dat er zijn die al op hun minimumverbruik zitten?
Als eens gedacht dat je je levensstandaard achteruit haald om toch maar ja te knikken tegenoven die geldzuigers
Al een antwoord op gekregen?
Oud 28 oktober 2011, 13:10   #189
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

mag ik mijn eigen financiele ervaringen niet projecteren nee ??

als ik de frigo's en voorraadkasten volprop koop ik voor 300euro voedsel, en na 14dagen is dat op. Dus 600euro per maand met een gezin van 5, en we zijn dus echt wel boefers, dus gasten die ons volproppen. Dat geeft de megasom van 7000euro per jaar.

dan mijn huis is afbetaald inderdaad aan een tempo van 1000euro per maand

dan heb je met moeite nog 2 uitgaven: kledij, zeg maar met 2 hemden en twee broeken 2 onderbroeken, 2 paar schoenen en een stuk of 10 paar kousen kom ik gewillig toe per jaar, zeg maar 500euro per jaar per persoon, is goed 2500euro

dan nog electriciteit 3000kwh aan 1500euro per jaar en gas nog eens 500euro per jaar, is dus 2000euro per jaar energiekosten

dus hoeveel zitten we 7000+2500+2000=11500

de rest is dan de dikke luxe van een auto die netjes 500euro per jaar kost, en dat is het.

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 oktober 2011 om 13:17.
Oud 28 oktober 2011, 13:11   #190
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hij moet begeleid worden om helpen minder te verbruiken, dus ipv van een leger sociale assistenten diehelpen de staat op te lichten zorg je dat dat leger de mensen leert zuinig te gedragen
Gaat natuurlijk samen met duurdere/mindere energie. Hij moet uiteindelijk leren om met minder energie voort te leven.
Maar het zal zo wel zijn gelijk iemand die naar een dietiste gaat. Als men zelf niet gemotiveerd is, zal er weinig gewicht afgaan.
Oud 28 oktober 2011, 13:12   #191
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duitsland, en met het sluiten van de kerncentrales aldaar, zal hij nog een stuk duurder worden.
Oud 28 oktober 2011, 13:21   #192
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ga gaan klagen bij vandelanote en de groene, ze willen geen nieuwe kerncentrales en dan janken dat energie duurder wordt.

Kent toch de basisregel economie ? Als er schaarste is stijgen de prijzen...Er is energie tekort in Belgie dus stijgen de prijzen. Onze politiek is al jaren verlamd en investeert niets in nieuwe centrale sdurft dus geen beslissingen nemen omdat het allemaal schijtkonijnen zonder visie zijn, en je krijgt dan een gigantisch tekort op onze enegiebalans, en dan moeten we dure energie in piekperiodes kopen uit het buitenland;GREAT VISION
Oud 28 oktober 2011, 13:31   #193
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
ga gaan klagen bij vandelanote en de groene, ze willen geen nieuwe kerncentrales en dan janken dat energie duurder wordt.

Kent toch de basisregel economie ? Als er schaarste is stijgen de prijzen...Er is energie tekort in Belgie dus stijgen de prijzen. Onze politiek is al jaren verlamd en investeert niets in nieuwe centrale sdurft dus geen beslissingen nemen omdat het allemaal schijtkonijnen zonder visie zijn, en je krijgt dan een gigantisch tekort op onze enegiebalans, en dan moeten we dure energie in piekperiodes kopen uit het buitenland;GREAT VISION
Een studie van Test-Aankoop leidt tot schokkende bevindingen over Kortrijk. De Kortrijkse gezinnen betalen, meer dan in alle Belgische en Europese steden, de hoogste prijs voor hun gas en elektriciteit: 30% meer dan in Antwerpen bijvoorbeeld en zelfs het dubbele van in Rijsel!

De enige reden is dat de intercommunale Gaselwest, waarbij Kortrijk is aangesloten, de duurste prijzen van Europa (de wereld?) hanteert voor het gebruik van haar gas- en stroomleidingen. Die prijzen worden vastgelegd door de bestuursorganen van Gaselwest, waarin ook vertegenwoordigers van Stad Kortrijk zetelen. De aangesloten steden en gemeenten ijveren traditioneel voor zo hoog mogelijke deelnames in de winst van Gaselwest. Die winst wordt overigens nog gedeeld met private partner Electrabel. Voor elke euro die naar de steden en gemeenten gaat, moet er een halve euro aan Electrabel worden gegeven. Het is door die hoog opgedreven winstuitkeringen dat de energiefacturen van de Kortrijkse gezinnen zo duur uitdraaien. Eigenlijk is dat een verdoken belasting, maar dan wel een onrechtvaardige belasting op een basisbehoefte en een peperdure belasting. In de gemeenteraad van september wordt gestemd over een resolutie om die dure gas- en elektriciteitsprijzen te verminderen.
http://kortrijklinksbekeken.skynetbl...s-een-wer.html

Volgens welke basisregel van de economie is dit?
Oud 28 oktober 2011, 13:45   #194
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een studie van Test-Aankoop leidt tot schokkende bevindingen over Kortrijk. De Kortrijkse gezinnen betalen, meer dan in alle Belgische en Europese steden, de hoogste prijs voor hun gas en elektriciteit: 30% meer dan in Antwerpen bijvoorbeeld en zelfs het dubbele van in Rijsel!

De enige reden is dat de intercommunale Gaselwest, waarbij Kortrijk is aangesloten, de duurste prijzen van Europa (de wereld?) hanteert voor het gebruik van haar gas- en stroomleidingen. Die prijzen worden vastgelegd door de bestuursorganen van Gaselwest, waarin ook vertegenwoordigers van Stad Kortrijk zetelen. De aangesloten steden en gemeenten ijveren traditioneel voor zo hoog mogelijke deelnames in de winst van Gaselwest. Die winst wordt overigens nog gedeeld met private partner Electrabel. Voor elke euro die naar de steden en gemeenten gaat, moet er een halve euro aan Electrabel worden gegeven. Het is door die hoog opgedreven winstuitkeringen dat de energiefacturen van de Kortrijkse gezinnen zo duur uitdraaien. Eigenlijk is dat een verdoken belasting, maar dan wel een onrechtvaardige belasting op een basisbehoefte en een peperdure belasting. In de gemeenteraad van september wordt gestemd over een resolutie om die dure gas- en elektriciteitsprijzen te verminderen.
http://kortrijklinksbekeken.skynetbl...s-een-wer.html

Volgens welke basisregel van de economie is dit?
Awel, wat zegt dat over de overheid ??? als bedrijf ?? zie hoe efficient dat werkt als ze een monopolie hebben. Dat is altijd dezelfde kloterij. Waar is de concurrentie, waarom heeft gazelwest dat monopolie en die macht, waarom kun je daar niets tegen doen of optreden ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 28 oktober 2011 om 13:46.
Oud 28 oktober 2011, 14:18   #195
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Awel, wat zegt dat over de overheid ??? als bedrijf ?? zie hoe efficient dat werkt als ze een monopolie hebben. Dat is altijd dezelfde kloterij. Waar is de concurrentie, waarom heeft gazelwest dat monopolie en die macht, waarom kun je daar niets tegen doen of optreden ?
precies, dit is eigelijk een reden om minder staat te hebben
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 15:47   #196
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
mag ik mijn eigen financiele ervaringen niet projecteren nee ??

als ik de frigo's en voorraadkasten volprop koop ik voor 300euro voedsel, en na 14dagen is dat op. Dus 600euro per maand met een gezin van 5, en we zijn dus echt wel boefers, dus gasten die ons volproppen. Dat geeft de megasom van 7000euro per jaar.

dan mijn huis is afbetaald inderdaad aan een tempo van 1000euro per maand

dan heb je met moeite nog 2 uitgaven: kledij, zeg maar met 2 hemden en twee broeken 2 onderbroeken, 2 paar schoenen en een stuk of 10 paar kousen kom ik gewillig toe per jaar, zeg maar 500euro per jaar per persoon, is goed 2500euro

dan nog electriciteit 3000kwh aan 1500euro per jaar en gas nog eens 500euro per jaar, is dus 2000euro per jaar energiekosten

dus hoeveel zitten we 7000+2500+2000=11500

de rest is dan de dikke luxe van een auto die netjes 500euro per jaar kost, en dat is het.
Ge vergeet nog een paar dingen zoals KI, water, kosten voor grondwatervervuiling, verzekeringen, onderhoud van uw woning, kosten voor de school van de kinderen, enz enz enz.
Dan heb ik het nog niet gehad over een grove onderschatting.
Ge vergist U dus met andere woorden schromelijk

Laatst gewijzigd door Stingray : 28 oktober 2011 om 15:50.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 15:52   #197
Stingray
Banneling

Standaard

O ja, bijna vergeten : huishuur/afbetaling lening. Wonen is bij mijn weten in België nog altijd niet gratis.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2011, 16:05   #198
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er een monopolie is op de verdeling van gas, daar zit wel een zekere logica in. Het wordt te gek als iedereen zijn eigen gasnet gaat aanleggen, juist zoals het te gek wordt als iedereen zijn eigen electriciteitsverdelingsnet gaat aanleggen, juist zoals iedereen zijn eigen spoorlijn gaat aanleggen, juist zoals iedereen zijn eigen telefoonnet gaat aanleggen...
Denk dat dit uiteindelijk de minst slechte oplossing is. Daar zit het probleem niet.
Wel moeten deze netten door jan en allemaal kunnen gebruikt worden, tegen betaling van een redelijke vergoeding.
Oud 28 oktober 2011, 16:06   #199
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Ge vergeet nog een paar dingen zoals KI, water, kosten voor grondwatervervuiling, verzekeringen, onderhoud van uw woning, kosten voor de school van de kinderen, enz enz enz.
Dan heb ik het nog niet gehad over een grove onderschatting.
Ge vergist U dus met andere woorden schromelijk
ik weet dat ik al jaren toekom met 25.000euro per jaar. Maar ik zeg u er meteen bij dat ik gerust het 5 dubbel kan uitgeven... Dus ik kan mij echt niet inbeelden dat een gezin met 2 gaan werken waar man 20K verdient, vrouwlief 10K verdient, en dan nog 6K kindjesgeld krijgen, zelf als ze hun huis moeten afbetalen aan 12K per jaar, dat ze tekort hebben.

ik zit nog maar aan 12000euro en krijg nog 6000euro kindjesgeld.
Ge moet mij niet leren rekenen, ik zeg gewoon dat je in feite wel kunt rondkomen,

uiteraard moet je niet iedere week achter een nieuwe gsm lopen, ik heb nog geen gsm... uiteraard heb ik geen grote kosten in mijn huis en heb ik zuinig gebouwd en verwarmd en energierekening, en die verzekering heb ze vandaag gekregen, t'is uiteraard meer omdat ik een duurdere wagen lopen heb, maar moest ik maar 25K verdienen dan staat daar de goedkoopste ge moet er ecvht geen seconde aan twijfelen. Ik de dag dat mijn huis te groot is, verkoop ik het enkoop ik een aangepast huis. Dus ja je mag nu veel beweren, maar als je een beetje naar het bord kijkt dan heb je echt geen probleme nin belgie.
Oud 28 oktober 2011, 16:08   #200
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat er een monopolie is op de verdeling van gas, daar zit wel een zekere logica in. Het wordt te gek als iedereen zijn eigen gasnet gaat aanleggen, juist zoals het te gek wordt als iedereen zijn eigen electriciteitsverdelingsnet gaat aanleggen, juist zoals iedereen zijn eigen spoorlijn gaat aanleggen, juist zoals iedereen zijn eigen telefoonnet gaat aanleggen...
Denk dat dit uiteindelijk de minst slechte oplossing is. Daar zit het probleem niet.
Wel moeten deze netten door jan en allemaal kunnen gebruikt worden, tegen betaling van een redelijke vergoeding.
ja maar leg dan een gemiddelde prijs op, zeg dan maximaal zoveel, of een open en transparante boekhouding en die kostprijsstructuur is uw publiekprijs
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be