![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De partij was oorspronkelijk wel communistisch en ze hebben heel veel overgenomen uit de Sovjet-Unie, en er eigen varianten op gemaakt. Ze besloten echter een andere koers te varen dan de communistische landen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat van toen ik zelf zei dat ik dacht dat de corruptie in Rusland overdreven was: "voor de prijs van het leggen van een weg in Rusland, kunnen ze wegen in goud aanleggen. Maar jij weet het waarschijnlijk beter dan de mensen die er zelf gewoond hebben en gevlucht zijn ![]()
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques ~Siméon Poisson (Wiskundige) ]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[ Laatst gewijzigd door gehuigert : 22 december 2011 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Europees Commissaris
|
![]() En welke waarden hebben communisten zelf in hun ideologie opgevolgd? Ik kan mij geen enkele communist herinneren die niét meer welvaart had dan hij voor zijn volk voorzag.
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het huidige Rusland is de Sovjet-Unie niet. Meer dan de helft van de Russen vindt dat ze een hogere levensstandaard hadden 25 jaar geleden. Corruptie is nu inderdaad een gigantisch probleem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je vind ook geen enkele familie van belangrijke leiders van NA 1990 (de val van de Sovjet-Unie en het communisme) die niet schatrijk is. Dat zegt genoeg. Ook in Cuba zie je dat de partijleiders maar in een heel gewoon huisje wonen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik zeg je: je zult nergens vinden wát juche precies is. In deze draad heb ik al gewezen op de zelfredzaamheid en de Koreaanse eenheid en beslotenheid, maar dat is niet "wat" juche is. Als je wilt, wil ik best wel eens Kim Jong-il citeren om duidelijk te maken hoe "flou" juche is.
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar we uiteraard moeten bijzeggen dat Gorbatsjov's eigen vermogen voornamelijk in NGO's zit.
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik maakte mij na de dood van Khadaffi nog de bedenking: wat als Kim Jong-il sterft? En het is nog gebeurd ook. In 2011. Wat een jaar... ![]() Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 14:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is er (ook) in Noord-Korea participatie van de bevolking, alleen kan men dat bezwaarlijk "democratie" noemen. Zoals ik elders al eens schreef, is democratie in het Westen vooral een ideologie of, sterker nog, een (sentimenteel, irrationeel) geloof. Er is hier dan wel democratie - men mag om de zoveel tijd eens gaan stemmen - maar voor de rest is er amper politieke participatie. Trouwens, het was wel treffend dat Jef Bossuyt zei dat de Noord-Koreanen vanaf 55 en 60 jaar met pensioen kunnen gaan. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kim Jong-il heeft zijn land dus door moeilijke omstandigheden weten te loodsen, "force de frappe" ontwikkeld en - nu het westerse invasies regent - het imperialisme altijd afgeweerd. De Koreaanse samenleving is gemilitariseerd, omdat ze nog altijd in oorlog is. In de jaren '50 hebben heel wat Koreanen een westers Holocaustje aan den lijve mogen ondervinden en zijn ze op het nippertje aan een democratische atoombom ontsnapt. O waarom kunnen mensen de VS en het Westen toch zo haten... Onbegrijpelijk, de ondankbaren! ![]() Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 15:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat de "ideologie" (i.e. Juche) betreft, Kim Il-sung was (ook) een Koreaanse nationalist. Het waren eerst de Japanners en nadien de Amerikanen die van veel bevrijdingsnationalisten in Azië "communisten" gemaakt hebben. De Amerikanen waren aanvankelijk trouwens héél erg voor die kolonisatie, zeker als het om Europese kolonies ging (niet om "hun" Filipijnen, Hawaï of Latijns-Amerika). Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 15:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Kernbommen waren niet echt een prioriteit want China en Rusland zouden nooit aanvaarden dat een buurland aangevallen zou worden. In het geval Iran versta ik het wel, zij hebben geen machtige beschermheren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik hoop voor jou maar dat het méér "Koreaans" dan "Westers" is, want anders moet je ook de rest van het contemporaine westerse denken als een "inherent barbaars gedachtegoed" zien. En als rechtse katholiek zal het u wel interesseren dat de huidige paus als Duitser sterk is beïnvloed door dat denken (de Duitse Verlichting) en dat het gif van de dialectiek een gevaar is voor wat nog rest van de katholieke traditie. Mgr. Williamson, een man die het wel vaker bij het rechte eind heeft, heeft een vierdelige reeks over "Het denken van Benedictus XVI" geschreven (ook in het Duits of het Engels te vinden): http://tradinews.blogspot.com/2011/0...leison-la.html http://tradinews.blogspot.com/2011/0...son-la_16.html http://tradinews.blogspot.com/2011/0...leison-la.html http://tradinews.blogspot.com/2011/0...son-la_07.html Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De stichting van de Romeinse Republiek was dan ook niet het begin van een democratie, maar eigenlijk het herstel van de oude aristocratie. Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 16:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Amerikaanse en Japanse investeringen hebben daar natuurlijk bijgedragen. Mooi dat je toegeeft dat kapitalisme werkt... In China zijn de meeste Chinesen eigenlijk ook nog steeds de-facto lijfeigenen. De Mandarijnen zijn vervangen door partijfunctionarissen, maar zoveel is er niet verandert. Boeren zijn nog steeds geen eigenaar van hun grond, in tegenstelling tot in Zuid Korea of Taiwan.
![]() |
![]() |
#200 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Dat van die atoombom is natuurlijk niet te bewijzen, de honderduizenden lijken van de hongersdood waren makkelijker te tellen... Ik wens u voor de rest van uw leven een zéér autoritaire vrouw/baas om eens aan den lijven te proeven wat het leven onder een dwingeland is... |
|
![]() |
![]() |