Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 december 2011, 12:54   #181
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Neen, maar ze gebruiken wel moeizaam de gehele symboliek (idee van hamer en sikkel, rode vlaggen, rode sterren, rode jeugdbrigades, rode slogans, ...).

Het is te mooi verpakt, omdat niemand uiteraard de vraag mag stellen wat juche precies inhoudt - dat wordt strikt achter de schermen gehouden.
oh nee, daar bestaan hele boeken over. Yuche is voornamelijk een nationalistische ideologie. Belangrijk is ook economische autarchie. Maar dat werkt niet voor een klein land als Noord-Korea.

De partij was oorspronkelijk wel communistisch en ze hebben heel veel overgenomen uit de Sovjet-Unie, en er eigen varianten op gemaakt.
Ze besloten echter een andere koers te varen dan de communistische landen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:07   #182
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ben geen aanhanger van "yuche" of Noord Korea voor alle duidelijkheid. Maar je moet wel nuanceren en ik geloof de westerse media ook zomaar niet.
Zolang ik er niet zelf geweest ben kan ik er eigenlijk geen uitspraken over doen. Veel dingen die ze schrijven en zeggen over bvb. de Sovjet-Unie zijn pure leugens, zoals de Russen die in België wonen allemaal zullen beamen.
Hoe komt het dat ik aan unief zit met 3 Russen en ik nog 10 keer positiever sta tov. Rusland dan zij?

Citaat van toen ik zelf zei dat ik dacht dat de corruptie in Rusland overdreven was: "voor de prijs van het leggen van een weg in Rusland, kunnen ze wegen in goud aanleggen.

Maar jij weet het waarschijnlijk beter dan de mensen die er zelf gewoond hebben en gevlucht zijn

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 22 december 2011 om 13:07.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:11   #183
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elk land heeft z'n eigen systeem en waarden. Het Westen probeert altijd hun eigen waarden en normen (die ze zelf niet respecteren maar waardoor ze wel een morele superioriteit pretenderen) op te leggen aan anderen.
En welke waarden hebben communisten zelf in hun ideologie opgevolgd? Ik kan mij geen enkele communist herinneren die niét meer welvaart had dan hij voor zijn volk voorzag.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 13:26   #184
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Hoe komt het dat ik aan unief zit met 3 Russen en ik nog 10 keer positiever sta tov. Rusland dan zij?

Citaat van toen ik zelf zei dat ik dacht dat de corruptie in Rusland overdreven was: "voor de prijs van het leggen van een weg in Rusland, kunnen ze wegen in goud aanleggen.

Maar jij weet het waarschijnlijk beter dan de mensen die er zelf gewoond hebben en gevlucht zijn
Ik heb in de Sovjet-Unie gewoond (niet echt bewust maar goed).

Het huidige Rusland is de Sovjet-Unie niet. Meer dan de helft van de Russen vindt dat ze een hogere levensstandaard hadden 25 jaar geleden.

Corruptie is nu inderdaad een gigantisch probleem.
Oud 22 december 2011, 13:29   #185
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
En welke waarden hebben communisten zelf in hun ideologie opgevolgd? Ik kan mij geen enkele communist herinneren die niét meer welvaart had dan hij voor zijn volk voorzag.
In het huidige Rusland, Kazachstan, etc. vind je geen enkele familie van belangrijk leiders van VOOR 1990 die erg rijk is.

Je vind ook geen enkele familie van belangrijke leiders van NA 1990 (de val van de Sovjet-Unie en het communisme) die niet schatrijk is.

Dat zegt genoeg. Ook in Cuba zie je dat de partijleiders maar in een heel gewoon huisje wonen.
Oud 22 december 2011, 13:39   #186
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oh nee, daar bestaan hele boeken over. Yuche is voornamelijk een nationalistische ideologie. Belangrijk is ook economische autarchie. Maar dat werkt niet voor een klein land als Noord-Korea.
Ik weet dat er honderden boeken bestaan over juche, ik heb zelf het standaardwerk van Kim Jong-il erover.

Maar ik zeg je: je zult nergens vinden wát juche precies is. In deze draad heb ik al gewezen op de zelfredzaamheid en de Koreaanse eenheid en beslotenheid, maar dat is niet "wat" juche is.

Als je wilt, wil ik best wel eens Kim Jong-il citeren om duidelijk te maken hoe "flou" juche is.
Oud 22 december 2011, 13:45   #187
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het huidige Rusland, Kazachstan, etc. vind je geen enkele familie van belangrijk leiders van VOOR 1990 die erg rijk is.
Ondanks het feit dat Gorbatsjov een betrekkelijk "schone" carrière heeft sinds het moment waarop zijn telefoon stilviel, is zijn associé Lebedev één van de rijkste Russen die enkele ondernemeningen met Gorbatsjov deelt.

Waar we uiteraard moeten bijzeggen dat Gorbatsjov's eigen vermogen voornamelijk in NGO's zit.
Oud 22 december 2011, 14:01   #188
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ondanks het feit dat Gorbatsjov een betrekkelijk "schone" carrière heeft sinds het moment waarop zijn telefoon stilviel, is zijn associé Lebedev één van de rijkste Russen die enkele ondernemeningen met Gorbatsjov deelt.

Waar we uiteraard moeten bijzeggen dat Gorbatsjov's eigen vermogen voornamelijk in NGO's zit.
Alle rijkdom die hij of andere voormalige leiders hebben, hebben ze vergaard NA 1990. De Breznyev familie is bvb. niet rijk. Alle belangrijke figuren uit de Yeltsin periode en hun familie zijn nu schatrijk, net als natuurlijk de elite van het huidige Rusland.
Oud 22 december 2011, 14:55   #189
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De boeman is dus dood, de grote boeman.

Die van de "schurkenstaat" met de nucleaire bom.
Inderdaad, nu alleen nog Syrië en Iran, en het "probleem" van de schurkenstaten is opgelost. Héél de wereld is democratisch. Kijk maar naar Congo.

Ik maakte mij na de dood van Khadaffi nog de bedenking: wat als Kim Jong-il sterft? En het is nog gebeurd ook. In 2011. Wat een jaar...

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 14:55.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 15:01   #190
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Een van de grootste hypocriete vetzakken uit de geschiedenis gaat ons heen. Hahahahah! Ik wil wel eens de kop zien van de Juche-aanhangers!! Dit is meer een opluchting voor marxisten, titoïsten, leninisten, eurocommunisten, austro-marxisten, radencommunisten etc.

Een van de rotte appels die zijn gat afkuiste met de idealen van Marx en zijn eigen ideaal maakte met als gevolg dat elke communist op aarde nog eens een grote facepalm mag doen i.p.v. feest vieren dat het geen naam heeft.

Trouwens, waar gaat zijn collectie van Amerikaanse films naartoe, waar hij zo fan van was? Of ondergrondse villa's? En zijn rijkdom?

Hij was verre van marxistisch, dat ben je gewoon niet als je volk boomschors moet eten terwijl jij je dik zit te vreten in je villa's.
Wie ben jij om over Noord-Korea te oordelen?
Oud 22 december 2011, 15:02   #191
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Ziedaar, het Anglofiele niveau.

Er zijn ergere staatshoofden dan wijlen de leider van de Koreaanse Volksrepubliek. Obama en z'n voorganger bijvoorbeeld. Of Cameron, Blair,...
Inderdaad!
Oud 22 december 2011, 15:07   #192
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Iemand die onnozelaar in Terzake gezien waarbij zelfs Lieven Verstraete moeite had om zijn gezicht niet in een lachplooi te laten vallen?

Hij durfde net niet stellen dat Noord-Korea een voorbeeldnatie was, net niet...

Een dergelijk staaltje negationisme heb ik nog nooit meegemaakt...
Het enige probleem is dat hij sprak van "democratie" en niet gewoon van participatie.

Natuurlijk is er (ook) in Noord-Korea participatie van de bevolking, alleen kan men dat bezwaarlijk "democratie" noemen.

Zoals ik elders al eens schreef, is democratie in het Westen vooral een ideologie of, sterker nog, een (sentimenteel, irrationeel) geloof. Er is hier dan wel democratie - men mag om de zoveel tijd eens gaan stemmen - maar voor de rest is er amper politieke participatie.

Trouwens, het was wel treffend dat Jef Bossuyt zei dat de Noord-Koreanen vanaf 55 en 60 jaar met pensioen kunnen gaan.
Oud 22 december 2011, 15:15   #193
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Wat valt er dan voor positiefs te melden over Kim Jong-il ????
(behalve dan dat hij dood is)
Niemand had verwacht dat de Democratische Volksrepubliek zou blijven bestaan na de dood van Kim Il-sung.

Kim Jong-il heeft zijn land dus door moeilijke omstandigheden weten te loodsen, "force de frappe" ontwikkeld en - nu het westerse invasies regent - het imperialisme altijd afgeweerd.

De Koreaanse samenleving is gemilitariseerd, omdat ze nog altijd in oorlog is. In de jaren '50 hebben heel wat Koreanen een westers Holocaustje aan den lijve mogen ondervinden en zijn ze op het nippertje aan een democratische atoombom ontsnapt.

O waarom kunnen mensen de VS en het Westen toch zo haten... Onbegrijpelijk, de ondankbaren!

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 15:16.
Oud 22 december 2011, 15:23   #194
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Die man is een PVDA'er, een aanhanger van een compleet onmenselijke en misdadige ideologie dus. Een gestoorde gek, zoals wel meerdere (ex-)PVDA'ers.
Je verwijt de man eigenlijk niet zijn ideologie, maar zijn anti-imperialisme (net het enige wat concreet en goed aan die vermeende ideologie is).

Wat de "ideologie" (i.e. Juche) betreft, Kim Il-sung was (ook) een Koreaanse nationalist. Het waren eerst de Japanners en nadien de Amerikanen die van veel bevrijdingsnationalisten in Azië "communisten" gemaakt hebben.

De Amerikanen waren aanvankelijk trouwens héél erg voor die kolonisatie, zeker als het om Europese kolonies ging (niet om "hun" Filipijnen, Hawaï of Latijns-Amerika).

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 15:26.
Oud 22 december 2011, 15:28   #195
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Hiermee heb je je allerlaatste greintje geloofwaardigheid verspeeld.
Citaat:
Zeggen dat het marxisme een compleet onmenselijke en misdadige ideologie is, die nefast is voor het Koreaanse volk, is dus al een 'westers propagandapraatje'?
Als zelfs de CIA Noord-Korea een "information black hole" noemt, wie zijn jullie dan om een organisatie die alles en iedereen afluistert en bespioneert tegen te spreken?
Oud 22 december 2011, 15:28   #196
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht
Niemand had verwacht dat de Democratische Volksrepubliek zou blijven bestaan na de dood van Kim Il-sung.

Kim Jong-il heeft zijn land dus door moeilijke omstandigheden weten te loodsen, "force de frappe" ontwikkeld en - nu het westerse invasies regent - het imperialisme altijd afgeweerd.

De Koreaanse samenleving is gemilitariseerd, omdat ze nog altijd in oorlog is. In de jaren '50 hebben heel wat Koreanen een westers Holocaustje aan den lijve mogen ondervinden en zijn ze op het nippertje aan een democratische atoombom ontsnapt.

O waarom kunnen mensen de VS en het Westen toch zo haten... Onbegrijpelijk, de ondankbaren!
Kim Yong Il heeft wel nagelaten essensiële beslissingen te nemen om de economie te redden, een goede leider was hij niet. Tot de jaren 70 was Noord-Korea welvarender dan het zuiden, maar de toenemende isolatie onder Kim Il Sung, het wegvallen van de Sovjet-Unie en het wanbeleid van Kim Yong Il (trouwens een communistische monarchie... ) hebben veel kwaad aangericht. Veel fabrieken, die in de jaren 70 heel productief waren, werken niet meer of nauwelijks. Spijtig, want het land heeft wel een hoog opgeleide bevolking, goede infrastructuur, ligt in een economisch interessante regio en heeft dus potentieel.

Kernbommen waren niet echt een prioriteit want China en Rusland zouden nooit aanvaarden dat een buurland aangevallen zou worden. In het geval Iran versta ik het wel, zij hebben geen machtige beschermheren.
Oud 22 december 2011, 15:55   #197
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Juche is begonnen als de Koreaanse 'interpretatie' van het marxisme-leninisme. Dat het compleet gedegradeerd is tot een militaristische personencultus verandert daar niets aan; het ligt nu eenmaal in de aard van het onuitvoerbare marxisme zelf om te vervallen tot pure waanzin en repressie. Overal waar men het heeft trachten toe te passen, is het marxisme blijven vastzitten in de fase van de dictatuur van het zogenaamde proletariaat, omdat de laatste fase - communisme - nu eenmaal niet toepasbaar is op een samenleving bevolkt door mensen. Of men die dictatuur nu Juche, Stalinisme, Marxisme, Titoïsme of welk ander tisme noemt, dat is maar bijkomstig. Het blijven exponenten van éénzelfde inherent barbaars gedachtegoed.
Juche ligt, als verdere ontwikkeling van het marxisme, dus gewoon in de lijn van de Hegeliaanse dialectiek.

Ik hoop voor jou maar dat het méér "Koreaans" dan "Westers" is, want anders moet je ook de rest van het contemporaine westerse denken als een "inherent barbaars gedachtegoed" zien.

En als rechtse katholiek zal het u wel interesseren dat de huidige paus als Duitser sterk is beïnvloed door dat denken (de Duitse Verlichting) en dat het gif van de dialectiek een gevaar is voor wat nog rest van de katholieke traditie.

Mgr. Williamson, een man die het wel vaker bij het rechte eind heeft, heeft een vierdelige reeks over "Het denken van Benedictus XVI" geschreven (ook in het Duits of het Engels te vinden):

http://tradinews.blogspot.com/2011/0...leison-la.html
http://tradinews.blogspot.com/2011/0...son-la_16.html
http://tradinews.blogspot.com/2011/0...leison-la.html
http://tradinews.blogspot.com/2011/0...son-la_07.html

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 16:07.
Oud 22 december 2011, 16:15   #198
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:
Kim Yong Il heeft wel nagelaten essensiële beslissingen te nemen om de economie te redden, een goede leider was hij niet. Tot de jaren 70 was Noord-Korea welvarender dan het zuiden, maar de toenemende isolatie onder Kim Il Sung, het wegvallen van de Sovjet-Unie en het wanbeleid van Kim Yong Il (trouwens een communistische monarchie... ) hebben veel kwaad aangericht. Veel fabrieken, die in de jaren 70 heel productief waren, werken niet meer of nauwelijks. Spijtig, want het land heeft wel een hoog opgeleide bevolking, goede infrastructuur, ligt in een economisch interessante regio en heeft dus potentieel.

Kernbommen waren niet echt een prioriteit want China en Rusland zouden nooit aanvaarden dat een buurland aangevallen zou worden. In het geval Iran versta ik het wel, zij hebben geen machtige beschermheren.
Het idee van een communistische "monarchie" is eigenlijk niet zo vreemd. Het kwam al in "onze" oudheid voor, bijvoorbeeld met de laatste Romeinse koningen (van wie er een niet toevallig Servius Tullius heette). Ook in het Oude Griekenland waren er zulke volkstirannen. Allemaal autoritaire democraten eigenlijk, die hun legitimiteit vooral aan het demos ontleenden (en het als middel gebruikten om de macht van de aristocraten te ondermijnen).

De stichting van de Romeinse Republiek was dan ook niet het begin van een democratie, maar eigenlijk het herstel van de oude aristocratie.

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 22 december 2011 om 16:15.
Oud 22 december 2011, 18:16   #199
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
China is een voorbeeldland voor alle derde wereldlanden. Mijn ideologie kun je nog het best omschrijven als "Dengisme". Hoewel ze nog een lange weg af te leggen hebben is er geen enkel ander land in de wereld waar arbeiders op 50 jaar tijd hun levensomstandigheden zo fel zagen verbeteren. (behalve misschien Zuid-Korea, als gevolg van vele miljarden Amerikaanse en Japanse investeringen). In 1948 leefde de meerderheid nog als lijfeigenen op de rijstvelden zonder onderwijs, voldoende eten, gezondheidszorg.
Een belangrijk verschil tussen Zuid Korea en China is wel dat er geen grote sprong achterwaarts voor nodig was. In Zuid Korea heeft men de levensomstandigheden van de arbeiders kunnen verbeteren zonder er eerst een aanzienlijk deel van om te brengen.
Amerikaanse en Japanse investeringen hebben daar natuurlijk bijgedragen. Mooi dat je toegeeft dat kapitalisme werkt...

In China zijn de meeste Chinesen eigenlijk ook nog steeds de-facto lijfeigenen. De Mandarijnen zijn vervangen door partijfunctionarissen, maar zoveel is er niet verandert. Boeren zijn nog steeds geen eigenaar van hun grond, in tegenstelling tot in Zuid Korea of Taiwan.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 18:35   #200
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma Bekijk bericht

Kijk een fan van Kimmetje..

Dat van die atoombom is natuurlijk niet te bewijzen, de honderduizenden lijken van de hongersdood waren makkelijker te tellen...

Ik wens u voor de rest van uw leven een zéér autoritaire vrouw/baas om eens aan den lijven te proeven wat het leven onder een dwingeland is...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be