Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 januari 2012, 03:49   #181
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Als ik personeel aanwerf doe ik dat als volgt .

Ik kijk nooit uit de hoogte en laat hen voelen dat ik HEN ook nodig heb en waardeer , ik stel voor dat we twee volwassen mensen zijn die open en direct elkaar aanspreken als er iets is . Bovendien, heb ik een sociaal secretariaat die de wetgeving zeer goed kent, en hun lonen en premie's berekend . Ik geef hun die naam , adres en telefoon , als ze vragen hebben betreffende hun loon of berekeningen , bel gerust naar ons sociaal secretariaat . die zullen op de juiste manier helpen zonder ons op te zetten tegen elkaar . indien je iets te regelen of te zeggen heb ivb het werk of de regelingen spreek mij direct aan . zou je een externe ruzie maker tussen ons om de werkrelatie - werknemer werkgever te verknoeien en ga je naar de vakbond , dan passen we niet langer samen en dan ga je er uit . ER UIT

Ik moet geen verziekte stokers hebben in mijn bedrijf .
Zo, dat is tenminste duidelijk. Toont nogmaals de noodzaak aan van vakbonden in alle bedrijven. In sommige bedrijven wanen bedrijfsleiders zich nog caesar die eenzijdig alles beslissen, ook qua arbeidsomstandigheden.

Het "sociaal secretariaat" hangt natuurlijk volledig van U af, eet uit uw hand, en is dus allesbehalve neutraal, die zullen U nooit tegenspreken. In zulke bedrijven hebben werknemers met andere woorden geen rechten. De relatie werkgever-werknemer is er gene tussen gelijke partners, U beslist over zijn broodwinning, en dus gaat U ervan uit dat hij zich te plooien heeft naar uw wensen.

Ik hoop dat er werknemers moedig genoeg zijn om naar de vakbond te stappen, in plaats van gewoon ontslag te nemen. En dat U moedig genoeg bent om toe te geven dat hun vakbondslidmaatschap reden tot ontslag was... in plaats van een drogreden te vinden zoals meestal gebeurt.
Maar zo eerlijk zult U waarschijnlijk niet zijn, want U weet dat U dan rechtelijk vervolgd kunt worden.

Ik ga dit gebruiken in de vakbond om nog meer leden aan te werven bij KMO's. In die bedrijven, waar dikwijls nog 19de eeuwse toestanden heersen, zijin vakbonden het meest nodig.

Het gaat daarover: je hebt een contract afgesloten met een werknemer, waarbij beide rechten en plichten hebben. U hebt genoeg instanties om de werknemer op z'n plichten te wijzen en desnoods te santioneren. De vakbond is er om U op uw plichten te wijzen en desnoods te santioneren.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 januari 2012 om 04:01.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 04:06   #182
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Er zijn wetten waar je aan moet voldoen om uitbuiting tegen te gaan. Overuren: uitbetaling van de overuren PLUS recup. Als ze daar bij ons aan zouden morrelen gaat niemand nog akkoord met overuren.

Als ze niet akkoord gaan zou ik ze aanraden naar de vakbond te stappen. Als U ze dan nog durft te ontslaan kunt U wel eens aan het kortste eind trekken.

Bij ons worden mensen ontslagen als ze hun werk niet naar behoren doen, stelen, niet komen opdagen etc. Niemand wordt ontslagen omdat hij niet akkoord gaat met overtreding van zijn officiëel vastgestelde rechten. Als dat toch zou gebeuren wordt de vakbond ingeschakeld.
Wanneer worden vastbenoemde ambtenaren ontslagen? Daarvoor dienen ze ze een ouder of hun vakbond-afgevaardigde vermoord te hebben.
Komaan niet leuteren. In de roverheid-administratie zijn er dagelijks strubbelingen tussen zij, die te vroeg vertrekken en zij, die te laat aankomen.

Dit laatste geldt uiteraard niet voor de door de belastingbetaler gefinancierde personeelsfeestjes (verjaardagen, benoemingen, vakanties, jaarwendes, verkiezingsoverwinningen van de juiste partij, 'patroonheiligen', officiële feestdagen met 'verplichtingen' zoals het Suikerfeest enz...).

Laatst gewijzigd door fcal : 11 januari 2012 om 04:08.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 04:16   #183
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Wanneer worden vastbenoemde ambtenaren ontslagen? Daarvoor dienen ze ze een ouder of hun vakbond-afgevaardigde vermoord te hebben.
Komaan niet leuteren. In de roverheid-administratie zijn er dagelijks strubbelingen tussen zij, die te vroeg vertrekken en zij, die te laat aankomen.

Dit laatste geldt uiteraard niet voor de door de belastingbetaler gefinancierde personeelsfeestjes (verjaardagen, benoemingen, vakanties, jaarwendes, verkiezingsoverwinningen van de juiste partij, 'patroonheiligen', officiële feestdagen met 'verplichtingen' zoals het Suikerfeest enz...).
Wat een arrogantie en neerbuigendheid over een hele bevolkingsgroep. Je weet absoluut niet hoe het er aan toegaat maar je denkt wel dat je het recht hebt te oordelen.

Waarschijnlijk vind je het vreselijk dat werknemers ook rechten hebben en niet zomaar ontslaan kunnen worden. Uw ideaalbeeld is waarschijnlijk de VS en de derde wereld waar werknemers geterroriseerd worden door hun werkgever om toch maar niet op straat (letterlijk op straat) te belanden.

Laatst gewijzigd door tomm : 11 januari 2012 om 04:17.
Oud 11 januari 2012, 04:21   #184
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat een arrogantie en neerbuigendheid over een hele bevolkingsgroep. Je weet absoluut niet hoe het er aan toegaat maar je denkt wel dat je het recht hebt te oordelen.

Waarschijnlijk vind je het vreselijk dat werknemers ook rechten hebben en niet zomaar ontslaan kunnen worden. Uw ideaalbeeld is waarschijnlijk de VS en de derde wereld waar werknemers geterroriseerd worden door hun werkgever om toch maar niet op straat (letterlijk op straat) te belanden.
Integendeel mijn ideaalbeeld is op dat gebied (ambtenarij van de roverheid) de wijlen USSR waar bij dergelijk gedrag de schuldigen in de goelag-diaspora belandden waardoor het vergrijzingseffect ook meteen opgelost was.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 09:46   #185
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Waarom kan je dan niet meer mensen aannemen als je met 40uren per week per persoon niet toe komt?
Omdat dat iets is dat niet elke dag of elke week voorkomt.
En omdat een extra, volledig functionele persoon ook gewoon een behoorlijke hap kost.

Citaat:
en idd, mensen zijn vrij om te werken voor u, dat is waar.
Bij ons op het werk, krijg je elk uur dat je meer dan 40uur doet extra betaald + mag je betaald opnemen als conge.
Ik werk liever bij zo'n firma dat degene waar u werkt?
toch meer logisch, niet?
Niet echt. Twee keer dokken voor hetzelfde lijkt me sowieso niet logisch.

Maar goed, ieder moet maar kiezen voor een bedrijf dat hem/haar het beste past. Ik zou nooit in een functie willen werken waar men de prikklok als heilig beschouwt. Veel te weinig flexibiliteit...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 09:57   #186
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
het lijkt me dat werknemers in jouw bedrijf angst hebben om te klagen of zich bij een vakbond aan te sluiten. Daar maken lui zoals jij misbruik van om hen uit te buiten ("see me care").
Sure, want werknemers, vakbonden en bedrijven die niet denken zoals jij, die zullen per definitie wel onderdrukt zijn en leven in angst.

Citaat:
Toont nogmaals de noodzaak aan van een sterke vakbondswerking in ALLE bedrijven. (want, in dat geval, my dear, you'll care... syndicale acties, juridische stappen enzovoort).
Lol, je moet mij geen syndicaten leren kennen. Ik heb er uit alle landen
Oud 11 januari 2012, 09:59   #187
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
het lijkt me dat werknemers in jouw bedrijf angst hebben om te klagen of zich bij een vakbond aan te sluiten. Daar maken lui zoals jij misbruik van om hen uit te buiten ("see me care"). Toont nogmaals de noodzaak aan van een sterke vakbondswerking in ALLE bedrijven. (want, in dat geval, my dear, you'll care... syndicale acties, juridische stappen enzovoort).
Ik denk gewoon dat Sfax zijn werknemers voldoende hoog betaalt waardoor ze automatisch geneigd zijn om beter te presteren en flexibeler te zijn.

If you pay peanuts you get vakbondsdelegues.

Als ge veel betaalt krijgt ge de betere werknemer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2012, 10:19   #188
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Omdat dat iets is dat niet elke dag of elke week voorkomt.
En omdat een extra, volledig functionele persoon ook gewoon een behoorlijke hap kost.

Niet echt. Twee keer dokken voor hetzelfde lijkt me sowieso niet logisch.

Maar goed, ieder moet maar kiezen voor een bedrijf dat hem/haar het beste past. Ik zou nooit in een functie willen werken waar men de prikklok als heilig beschouwt. Veel te weinig flexibiliteit...
Hoezo, te weinig flexibiliteit.
Ik kan zoveel vroeger stoppen als ik wil hoor. Alles wordt gewoon geregistreerd (hoeveel uren ik per dag heb gedaan)
Ik kan perfect vandaag 6 uurtjes werken, en morgen er 10 doen, overmorgen 5 en maandag 12.
Ga je dat allemaal bijhouden zonder prikklok voor honderden mensen?
Jij hebt nu wrs een klein team, maar wat moet de HR van een groot bedrijf doen waar en honderden bedienden werken? Hoe moeten zij alles bijhouden volgens u?
Oud 11 januari 2012, 14:38   #189
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik denk gewoon dat Sfax zijn werknemers voldoende hoog betaalt waardoor ze automatisch geneigd zijn om beter te presteren en flexibeler te zijn.

Onze lonen zit een mooi stuk boven de markt-referenties inderdaad.

En iedereen wordt ook zo "opgevoed". Geen 9to5, flexibiliteit en verantwoordelijkheid. Ownership ipv kijken naar de anderen.
Oud 11 januari 2012, 14:42   #190
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Hoezo, te weinig flexibiliteit.
Ik kan zoveel vroeger stoppen als ik wil hoor. Alles wordt gewoon geregistreerd (hoeveel uren ik per dag heb gedaan)
Ik kan perfect vandaag 6 uurtjes werken, en morgen er 10 doen, overmorgen 5 en maandag 12.
Ga je dat allemaal bijhouden zonder prikklok voor honderden mensen?
Jij hebt nu wrs een klein team, maar wat moet de HR van een groot bedrijf doen waar en honderden bedienden werken? Hoe moeten zij alles bijhouden volgens u?
Een 60-tal mensen verspreid over enkele landen. Groot genoeg qua team?
Oud 11 januari 2012, 19:28   #191
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Sfax

Citaat:
Sure, want werknemers, vakbonden en bedrijven die niet denken zoals jij, die zullen per definitie wel onderdrukt zijn en leven in angst.
wat een onzin. Niemand wordt verplicht zich bij een vakbond aan te sluiten, maar ze moeten wel dat recht hebben, U ontzegt hen dat recht omdat U enkel gelooft in plichten voor werknemers en rechten voor werkgevers.

Citaat:
Lol, je moet mij geen syndicaten leren kennen. Ik heb er uit alle landen [/
In landen als Honduras, Filippijnen etc. worden vakbondslui gewoon ontslagen en soms vermoord, en hebben werknemers weinig tot geen rechten. Het ideaal van mensen zoals U.
Oud 11 januari 2012, 19:30   #192
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Arbeiders van de meeste grote bedrijven in BelgiË worden goed betaald EN de syndicalisatiegraad is hoog. Het een sluit het ander niet uit.

Areiders van KMO's, horeca, etc. worden dikwijls slecht betaald en zijn meestal niet aangesloten bij de vakbond.
Oud 11 januari 2012, 19:37   #193
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Sfax

wat een onzin. Niemand wordt verplicht zich bij een vakbond aan te sluiten, maar ze moeten wel dat recht hebben, U ontzegt hen dat recht omdat U enkel gelooft in plichten voor werknemers en rechten voor werkgevers.
Lol, ik ontzeg hen dat recht? Hoe dan? Als ik hen dat recht ontzeg, vertel me dan eens waarom ik dan verschillende mensen heb die aangesloten zijn, en zelfs enkele délégués heb?

Zoals ik al zei: niet iedereen houdt er zo'n achterhaalde, archaïsche ingesteldheid op na.

Citaat:
In landen als Honduras, Filippijnen etc. worden vakbondslui gewoon ontslagen en soms vermoord, en hebben werknemers weinig tot geen rechten. Het ideaal van mensen zoals U.
Want argumenteren kan je niet zonder allerlei wilde assumpties over me neer te pennen?
Oud 11 januari 2012, 19:50   #194
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lol, ik ontzeg hen dat recht? Hoe dan? Als ik hen dat recht ontzeg, vertel me dan eens waarom ik dan verschillende mensen heb die aangesloten zijn, en zelfs enkele délégués heb?

Zoals ik al zei: niet iedereen houdt er zo'n achterhaalde, archaïsche ingesteldheid op na.

Want argumenteren kan je niet zonder allerlei wilde assumpties over me neer te pennen?
Goed, ik verwarde je met "klarekijk", maar ook jij gaf aan niet gebrand te zijn op de vakbonden... zijn délégués slechtere werknemers dan andere misschien?

Je zei dat je ervaring hebt over heel de wereld... ik ken de arbeidsomstandigheden in bepaalde landen, vandaar...
Oud 11 januari 2012, 20:01   #195
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed, ik verwarde je met "klarekijk", maar ook jij gaf aan niet gebrand te zijn op de vakbonden... zijn délégués slechtere werknemers dan andere misschien?
Als ze er dezelfde archaïsche, bekrompen visie als jij op nahouden? Jazeker.

Doen ze dat niet en compenseren ze de werktijd die ze verliezen door al hun activiteiten, dan kunnen dat even goeie werknemers zijn.

Citaat:
Je zei dat je ervaring hebt over heel de wereld... ik ken de arbeidsomstandigheden in bepaalde landen, vandaar...
En dat geeft je het recht om dan maar vanalles uit te vinden?
Oud 11 januari 2012, 20:27   #196
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ze er dezelfde archaïsche, bekrompen visie als jij op nahouden? Jazeker.

Doen ze dat niet en compenseren ze de werktijd die ze verliezen door al hun activiteiten, dan kunnen dat even goeie werknemers zijn.

En dat geeft je het recht om dan maar vanalles uit te vinden?
Wat noem je bekrompen, dat overuren moeten gecompenseerd worden en uitbetaald worden? Ik kan me voorstellen dat arbeiders die voor hun rechten opkomen in uw ogen bekrompen zijn...

Syndicale activiteiten behoren ook tot de werksfeer gedeeltelijk.

Ik leg gewoon verbanden en zoek verklaringen... het is een feit dat de afwezigheid van sterke vakbonden en arbeidsrechten een van de redenen is waarom sommige bedrijven liever voor derde wereldlanden kiezen...
Oud 12 januari 2012, 10:58   #197
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat noem je bekrompen, dat overuren moeten gecompenseerd worden en uitbetaald worden?
Een typische 9to5 mentaliteit, waarbij de klok heilig is en er vanaf de eerste minuut overwerk zwaar gecompenseerd moet worden, dat noem ik inderdaad een bekrompen visie. Verwacht geen flexibiliteit en vrijheid als je zelf geen flexibiliteit en verantwoordelijkheid kan tonen.

Citaat:
Ik kan me voorstellen dat arbeiders die voor hun rechten opkomen in uw ogen bekrompen zijn...
Arbeiders die enkel aan rechten denken en daar geen plichten of verantwoordelijkheden tegenover kunnen zien, die zijn inderdaad bekrompen. Arbeiders die enkel in het eeuwige "verworven rechten en die moeten alleen maar toenemen" kunnen denken, zijn eenzelfde bedje ziek.

Citaat:
Syndicale activiteiten behoren ook tot de werksfeer gedeeltelijk.
Het is tijd waarin er niks gedaan wordt. Als je dat per se wil gaan afwentelen op collega's, dan zal je inderdaad niet lang délégué blijven.

Citaat:
Ik leg gewoon verbanden en zoek verklaringen... het is een feit dat de afwezigheid van sterke vakbonden en arbeidsrechten een van de redenen is waarom sommige bedrijven liever voor derde wereldlanden kiezen...
Kostenplaatjes en mentaliteit zijn veel belangrijker.
Oud 12 januari 2012, 18:29   #198
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Weet je wat mij het meeste ergert aan ambtenaren , dat ze ontegensprekelijk in een bevoorrechte job zitten met tal van voordelen , en dat er geen greintje toegeving en dank aan de maatschappij af kan .
Dat ze koppig blind zijn en te naief zijn om te zien dat onze maatschappij deze luxe niet meer kan dragen , maar dom en egoistisch blijven profiteren , zelfs ten koste van de toekomst van hun kinderen . TEN ZIJ natuurlijk dat iedere ambtenaar een stille droom heeft om de stoel te kunnen warm houden voor hun nakomenlingen . hoe noemt me dat ? Profiteurschap van generatie op generatie .

Eigenlijk zou u (en met u veel van die liberaal-rechtse profiteurs) een extra belasting moeten betalen. De zaagbelasting.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:57   #199
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht

Eigenlijk zou u (en met u veel van die liberaal-rechtse profiteurs) een extra belasting moeten betalen. De zaagbelasting.
Eigenlijk zouden figuren zoals u eens ontdaan moeten worden van de voordelen van de welvaartscreatie door figuren zoals mezelf en sfax.

Kijken hoe ver u dan zou springen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 22:29   #200
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Sfax

Citaat:
Een typische 9to5 mentaliteit, waarbij de klok heilig is en er vanaf de eerste minuut overwerk zwaar gecompenseerd moet worden, dat noem ik inderdaad een bekrompen visie. Verwacht geen flexibiliteit en vrijheid als je zelf geen flexibiliteit en verantwoordelijkheid kan tonen.
Flexibiliteit wil zeggen: bereidheid om overuren te kloppen, bereidheid om weekens te werken, 's nachts etc. Flexibiliteit wil NIET zeggen meer werken voor hetzelfde geld. Dat is uitbuiting, geen flexibiliteit.

Citaat:
Arbeiders die enkel aan rechten denken en daar geen plichten of verantwoordelijkheden tegenover kunnen zien, die zijn inderdaad bekrompen.
Natuurlijk zien ze de plichten: ze komen naar hun werk op tijd, ze presteren en doen wat van hen verwacht wordt. Van werkgevers wordt verwacht dat ze het arbeidscontract respecteren en alle overuren compenseren en uitbetalen. Rechten en plichten voor beide partijen. Helaas ziet niet elke werkgever dat zo, en maken ze misbruik van hun machtspositie, daarom zijn vakbonden noodzakelijk.

Citaat:
Arbeiders die enkel in het eeuwige "verworven rechten en die moeten alleen maar toenemen" kunnen denken, zijn eenzelfde bedje ziek.
Wat is er mis met verworven rechten? Wil U een maatschappij zoals in de derde wereld of de VS waar de werknemer geen enkel recht heeft?

Citaat:
Kostenplaatjes en mentaliteit zijn veel belangrijker.
mentaliteit, dus bereid hel hard te werken voor weinig geld. Uitbuiting dus, van mensen die geen ander perspectief hebben. Pas op, niet alle westerse bedfrijven actief in de derde wereld buiten uit, er zijn er ook die arbeidsrechten respecteren net als in Europa en hun werknemers een goed loon geven (naar lokale normen). Er zijn er helaas ook veel andere, en ook veel die met lokale onderaanneming werken om zo alle kritiek van zich af te wentelen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be