Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2012, 19:35   #181
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U wordt eentonig.
Ik, ééntonig ?

Dit is een discussieforum, dus men kan verwachten dat deelnemers er zich niet van afmaken met oneliners en goedkope platitudes, maar hun beweringen op z'n minst proberen te staven.

Dit lukt U echter niet, dus misschien eens een andere site zoeken waar het intellectueel niveau wat minder hoog is en waar U naar waarde zal geschat worden.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:38   #182
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schietboog Bekijk bericht
Ik, ééntonig ?

Dit is een discussieforum, dus men kan verwachten dat deelnemers er zich niet van afmaken met oneliners en goedkope platitudes, maar hun beweringen op z'n minst proberen te staven.

Dit lukt U echter niet, dus misschien eens een andere site zoeken waar het intellectueel niveau wat minder hoog is en waar U naar waarde zal geschat worden.
Lees de draad nog maar eens. En wat ik er geschreven heb. Dan laat u dwaze vragen in het vervolg misschien achterwege. Alhoewel met u...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:41   #183
schietboog
Minister

schietboog's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Lees de draad nog maar eens. En wat ik er geschreven heb. Dan laat u dwaze vragen in het vervolg misschien achterwege. Alhoewel met u...
In post 169 heb ik even opgelijst wat U geschreven hebt.
Kan u daar ook een deftig antwoord op geven ? Dwz. geen spreekwoorden, oneliners, flauwe opmerkingen, over de OP beginnen, enz ...

Ik blijf tegen beter weten in hoopvol.
schietboog is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:47   #184
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
De starter van deze draad heeft een "probleempje met andere kleurtjes", zoals ze dat zeggen.
Waar slaat dat nu weer op?

De starter van deze draad stelt zich slechts vragen bij de reis van Jan Jambon naar India en - bij uitbreiding - bij de aard van de verhouding tussen de diamantsector en haar politieke lobbyisten.

We moeten niet naïef zijn. In de diamantsector gaan tonnen geld om. Er zijn sterke aanwijzingen dat er op grote schaal gefraudeerd is. De combinatie van macht en fraude opent vele mogelijkheden. Politici moeten daarom extra op hun hoede zijn. Wie kersen eet met grote heren, moet sterk in de schoenen staan.

Ik raad Jan Jambon dan ook aan de nodige distantie te bewaren. Een dure reis naar India betalen louter om een huwelijk bij te wonen van een gezinslid van een bevriende Indiase diamantair is op z'n zachtst gezegd vreemd.

In zaken is vriendschap louter een glijmiddel om dingen gedaan te krijgen. Het is nog maar de vraag hoeveel Jambon precies gedaan heeft gekregen van de diamantsector. Met hoeveel dagen heeft hij de exit van de diamantsector uitgesteld en tegen welke prijs?

Overigens: laat het lobbyen aan lobbyisten over. Politici moeten zelf geen lobbyisten worden.

Citaat:
In zijn haat zal de economische welvaart van een land hem worst wezen. Vandaar de iets meer dan grotere verontwaardiging voor een zaak waarbij de fraude nog niet eens is bewezen.
De vraag is wat we willen opofferen om bepaalde economische spelers in het land te houden. In het verleden hebben we lang vastgehouden aan het behoud van industriële spelers waarvan we wisten dat die vroeg of laat ons land zouden inruilen voor landen met goedkopere en minder beschermde arbeidskrachten. Het behoud van die spelers heeft ons veel geld gekost (de economische prijs). Soms werden migranten naar hier gehaald om de boel rendabel te houden (de maatschappelijke prijs). Was het dat allemaal waard? Hadden we niet beter geïnvesteerd in economieën van de toekomst?

Iets gelijkaardigs geldt voor de diamantsector. De kans is zeer groot dat die sector verhuist naar andere oorden. Toch proberen we haar verblijf hier te rekken, bijvoorbeeld door fraudeurs een ruimer gamma aan minnelijke schikkingen te bieden (de ethische prijs). Ik begrijp ook wel dat de wereldwijde economische verschuivingen en de bittere rivaliteit tussen landen en werelddelen ons dwingen tot een cynischere politiek. Ik hoop echter dat Jambon niet zo naïef is te denken dat de vriendschapsbanden die hij heeft gesmeed in hoofde van de diamantelite een ander doel dienen dan de kille berekening van een zich boven wetten en ethiek wanende sector.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 19:47   #185
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan u daar ook een deftig antwoord op geven ? Dwz. geen spreekwoorden, oneliners, flauwe opmerkingen, over de OP beginnen, enz ...

Je bent inderdaad compleet ten onrechte hoopvol!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:01   #186
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Al die dingen die u daar opsomt, zijn gewettigde vragen en bedenkingen. Vragen en bedenkingen die perfect aansluiten met het antwoord #184 van de starter-poster.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 januari 2012 om 20:02.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:09   #187
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mkb Bekijk bericht
Ik ben bekend met Gantman en zijn veroordeling, de link met Jambon is mij echter een raadsel.
Eén van de Blue Diamonds misschien of hoe moet zich in eigen voet geschoten hebben?
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:26   #188
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Overigens: laat het lobbyen aan lobbyisten over. Politici moeten zelf geen lobbyisten worden.
Dus de politieker moet zich laten overtuigen door een lobbyist van een bepaalde belangengroep en op die manier de zaken veranderen. What's the difference? Nu weten we ten minste wie we moeten bekijken als een onwelriekend dossier in de diamandsector naar boven komt; toch? Dat ze het open en blood spelen vind ik toch maar een + punt.

En politici moeten geen lobbyisten worden... who are we kidding?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:34   #189
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Dus de politieker moet zich laten overtuigen door een lobbyist van een bepaalde belangengroep en op die manier de zaken veranderen. What's the difference? Nu weten we ten minste wie we moeten bekijken als een onwelriekend dossier in de diamandsector naar boven komt; toch? Dat ze het open en blood spelen vind ik toch maar een + punt.

En politici moeten geen lobbyisten worden... who are we kidding?
Parlementairen moeten primair de belangen verdedigen van hun kiezers, conform het programma dat zij aan die kiezers hebben voorgelegd. Dat er zich tussen de belangen van deze kiezers en de belangen van de diamantsector conflicten kunnen voordoen is evident. Derhalve fungeert de politicus best hoogstens als bemiddelaar, met de kiezer aan de ene en de lobbyist aan de andere kant van de tafel.

Indien de politicus zelf lobbyist wordt, stelt zich een probleem op het vlak van loyaliteit. Hoe kan een kiezer er immers op vertrouwen dat zijn belang in geval van een belangenconflict met de diamantsector nog verdedigd wordt door de verkozene?
Oud 12 januari 2012, 20:36   #190
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? Politici moeten toch betrokken worden in de belangrijke sectoren van 't land? Antwerpen is de diamant-hoofdstad van de wereld.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 12 januari 2012 om 20:36.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:41   #191
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Parlementairen moeten primair de belangen verdedigen van hun kiezers, conform het programma dat zij aan die kiezers hebben voorgelegd. Dat er zich tussen de belangen van deze kiezers en de belangen van de diamantsector conflicten kunnen voordoen is evident. Derhalve fungeert de politicus best hoogstens als bemiddelaar, met de kiezer aan de ene en de lobbyist aan de andere kant van de tafel.

Indien de politicus zelf lobbyist wordt, stelt zich een probleem op het vlak van loyaliteit. Hoe kan een kiezer er immers op vertrouwen dat zijn belang in geval van een belangenconflict met de diamantsector nog verdedigd wordt door de verkozene?
De kiezer is geen idioot en weet op voorhand dat zijn vertegenwoordiger ook een lobbyist is. Dat is het net ze maken er geen spel van het is publiek... Als het voor de kiezer onaanvaardbaar zou zijn dat een politieker tevens de belangen behartigd van een machtige industriegroep dan is de tip naar die kiezer: "stem niet voor die politieker". Nu weet ik wel dat er nogal wat idiote VB'ers tegenwoordig op N-VA'ers stemmen maar dat laat niet weg dat zelf zij die simpele regels wel zullen kennen...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 20:44   #192
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Waarom niet? Politici moeten toch betrokken worden in de belangrijke sectoren van 't land? Antwerpen is de diamant-hoofdstad van de wereld.
Wat versta je onder "betrokken" worden? Ze moeten oog hebben voor hun belangen, ja, maar deze ook afwegen tegen andere belangen. Dat kunnen ze alleen als ze ermee in gesprek gaan, niet als ze er zelf een onderdeel van worden.
Oud 12 januari 2012, 20:53   #193
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
De kiezer is geen idioot en weet op voorhand dat zijn vertegenwoordiger ook een lobbyist is. Dat is het net ze maken er geen spel van het is publiek... Als het voor de kiezer onaanvaardbaar zou zijn dat een politieker tevens de belangen behartigd van een machtige industriegroep dan is de tip naar die kiezer: "stem niet voor die politieker". Nu weet ik wel dat er nogal wat idiote VB'ers tegenwoordig op N-VA'ers stemmen maar dat laat niet weg dat zelf zij die simpele regels wel zullen kennen...
Het is goed dat ze er open over zijn, dat is waar. Maar niet elke kiezer kan alle mogelijke informatie vergaren over verkiezingskandidaten. Daarom zou het goed zijn als kiezers er, dankzij een duidelijk reglement over nevenmandaten en extra-parlementaire functies, erop kunnen vertrouwen dat verkozenen niet de belangen van één bepaalde sector verdedigen. Dat kan natuurlijk alleen maar als de naleving van zo'n reglement ook gecontroleerd wordt door een onafhankelijk expertenorgaan.
Oud 12 januari 2012, 21:20   #194
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar slaat dat nu weer op?
...
Soms werden migranten naar hier gehaald om de boel rendabel te houden (de maatschappelijke prijs). Was het dat allemaal waard? Hadden we niet beter geïnvesteerd in economieën van de toekomst?
Op jouw obsessie met migranten? Wat ook "de economieën van de toekomst" moge betekenen...

Citaat:
Wat versta je onder "betrokken" worden? Ze moeten oog hebben voor hun belangen, ja, maar deze ook afwegen tegen andere belangen. Dat kunnen ze alleen als ze ermee in gesprek gaan, niet als ze er zelf een onderdeel van worden.
Jambon is helemaal geen onderdeel van de diamantsector geworden, noch is dat zijn bedoeling.

Het Diamantforum werd juist opgericht omdat de diamantairs slechte lobbyisten zijn in vergelijking met andere sectoren, zoals de farmaceutische sector. En ook omdat de diamantsector geen vakbond heeft.

Dat jij het niet wijselijk vindt om in de diamantsector te investeren, of daar politieke bevoegdheden voor te hebben, is jouw persoonlijke oordeel. De realiteit is dat het één van de belangrijkste economiscche sectoren van Antwerpen is. De industrie is hier vroeger inderdaad weggegaan naar landen met "goedkopere" productie; moeten we dat ook met de diamant laten gebeuren?

Kortom: je betoog zit vol tegenstellingen en je maakt je druk om een detail.

Laatst gewijzigd door Mam : 12 januari 2012 om 21:22.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 21:23   #195
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie nog altijd het probleem niet? Jan Jambon die als politicus op reis gaat om belangen te verdedigen in Indië. Da's toch waar we politici voor betalen?
Oud 12 januari 2012, 21:29   #196
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie nog altijd het probleem niet? Jan Jambon die als politicus op reis gaat om belangen te verdedigen in Indië. Da's toch waar we politici voor betalen?
2
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 21:30   #197
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar nee, gij, hij behoort niet tot het juist (van zichzelf als correct denkende) kliekje!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2012, 21:35   #198
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
De belangen van de Indiase diamantairs verdedigen in India? Is India de Indiase diamantairs dan vijandig gezind?
Oud 12 januari 2012, 21:37   #199
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De belangen van de Indiase diamantairs verdedigen in India? Is India de Indiase diamantairs dan vijandig gezind?
Ik zie nog altijd het probleem niet? Wat maakt het uit of die meeting in Indië of Antwerpen door ging?
Oud 12 januari 2012, 21:47   #200
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Op jouw obsessie met migranten? Wat ook "de economieën van de toekomst" moge betekenen...
Tot bewijs van het tegendeel heb ik geen "obsessie met migranten".

Citaat:
Jambon is helemaal geen onderdeel van de diamantsector geworden, noch is dat zijn bedoeling.

Het Diamantforum werd juist opgericht omdat de diamantairs slechte lobbyisten zijn in vergelijking met andere sectoren, zoals de farmaceutische sector. En ook omdat de diamantsector geen vakbond heeft.
Ja, dat zijn echte sukkelaars, die bewindslieden van de diamantsector. Je moet die mensen helpen, want die hebben noch het geld, noch de relaties, noch de knowhow om hun belangen te verdedigen.

Citaat:
Dat jij het niet wijselijk vindt om in de diamantsector te investeren, of daar politieke bevoegdheden voor te hebben, is jouw persoonlijke oordeel. De realiteit is dat het één van de belangrijkste economiscche sectoren van Antwerpen is. De industrie is hier vroeger inderdaad weggegaan naar landen met "goedkopere" productie; moeten we dat ook met de diamant laten gebeuren?
Nergens beweer ik dat er niet in het behoud van de diamantsector mag geïnvesteerd worden. Gelieve mij geen woorden in de mond te leggen. De vraag is: welke prijs zijn we bereid te betalen voor het behoud van de diamantsector? En wie heeft er nog iets te zeggen over die prijs? Ik zou zeggen: het volk, vertegenwoordigd door het parlement - op voorwaarde dat dat parlement bevolkt is door politici die niet tegelijk lobbyisten zijn.

Citaat:
Kortom: je betoog zit vol tegenstellingen en je maakt je druk om een detail.
Als jij het zegt...

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 12 januari 2012 om 21:55.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be