![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De mensensoort is geen criterium maar een soort |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() nu nog een argument waarom dat wat in de bibel staat ook correct is. Er zijn zoveel interne contradicties in de bijbel, en het is onwetenschappelijk
Citaat:
dieren doen aan kannibalisme, mogen wij dat dan ook? dieren volgen geen dierenwelzijnswetten, moeten we die dan afschaffen? Voor predatoren is vlees een vitale behoefte; biodiversiteit zou drastisch dalen als predatoren niet meer zouden kunnen jagen.
![]() |
![]() |
#183 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() omdat je koppig inconsistent wil blijven?
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Waar Deepeco aan doet, is reducionisme Citaat:
De vormgeving bepaalt wel degelijk de smaak Estische invloed Anders kan je alles het gemakkelijkst en snelst in een prakje of een brij eten. Dat daar nog woorden moeten aan vuil gemaakt worden... ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 16 januari 2012 om 23:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
mogelijks is een "ware aard" definitie van bewustzijn of gevoel niet te geven, omdat het een enkelvoudig (niet verder analyseerbaar) begrip is. Zoals de kleur geel: definieer dat maar eens. Als je geel definieert als een elektromagnetische golf met golflengte 600 nm, dan is dat een synthetische propositie, maar geen definitie, want het blijft zinnig om te vragen "is een golf van 600nm geel?" Dat is zinnig terwijl "eet een vegetarier vlees" een onzinnige/overbodige vraag is. Dus een "ware aard" definitie van een vegetarier is te geven: een persoon die geen vlees eet. Vegetarier is dus een samengesteld begrip. Je zou nu de elementen (persoon, vlees, eten) verder kunnen gaan definieren, totdat je op enkelvoudige begrippen botst. Men zou wel kunnen zeggen dat "geel" wetenschappelijk gedefinieerd wordt als een EM-golf met golflengte 600nm, net zoals men bewustzijn kan definieren als een bepaalde hersenactiviteit (die men nog aan het onderzoeken is). Maar dat is niet wat velen verstaan onder een definitie. Hoe dan ook, iedereen die de kleur geel kan waarnemen en die verstand heeft, weet wat er bedoeld wordt met het woord "geel". Maar men kan dat niet uitleggen aan bv. een blinde. Zo ook: iedereen die een bewustzijn of gevoel heeft en verstand heeft, weet wat bewustzijn of gevoel is, maar kan er geen definitie van geven. Het begrip "mens" daarentegen is geen enkelvoudige, maar wel een samengestelde definitie. Die definitie zal wel zeer ingewikkeld zijn, want een mens wordt bepaald door een patroon, dat patroon kan soms veranderen. Een mens is een persoon met twee benen (tenzij er een been kwijt is) die rechtop kan lopen (tenzij verlamd) en intelligent is (tenzij mentaal gehandicapt) en vruchtbare nakomelingen kan krijgen met bepaalde anderen (tenzij men onvruchtbaar is) en tien vingers heeft (tenzij...) En stel dat je zometeen een menselijke figuur ziet, maar met een blauwe huidskleur, zoals een smurf. Is dat een mens? Vergelijk het met de letter A; hoe definieer je dat? Een figuur met drie streepjes in bepaalde posities? Maar soms herkennen we een A in een figuur met puntjes, of krulletjes, of 7 streepjes... Maar we herkennen dus dat bepaald patroon. En een definitie geven van een patroon is zeeeer moeilijk. Citaat:
Citaat:
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 17 januari 2012 om 00:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() [quote=eno2;5937064]
Citaat:
Heb je het over smaak als zintuig of over de combinatie van smaak- en gevoelszintuigen? Anyway: wie van jullie vind een vierkant stukje appel lekkerder dan een rond? Het punt is dat smaak niet bepaald wordt door vorm of kleur, maar dat kleur wel het oordeel kan beinvloeden, maar dat is dus eigenlijk irrationeel,want blinde proef en het oordeel verandert...
![]() |
![]() |
#188 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() reduceren jullie de smaakervaring niet tot smaak en kleur dan?
![]() |
#189 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Begrijp jij seksisme? Daar is "man" het criterium: je hebt een privilege als je man bent. Ga je nu zeggen dat "man" geen criterium is, maar een geslacht? Neem dan als criterium "man zijn" of "mens zijn", is dat duidelijker? Soms vind ik het irritant om de basics van discriminatie te moeten uitleggen.
![]() |
![]() |
#190 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
als een vrouw de toestand van mijn prostaat belicht op forum, dan vind ik dat ook seksisme. Ik vind dat soortgedoe-geredeneer ivm veganisme raar, zeer raar. Ik snap het ook nog steeds niet.Maar ik werk eraan Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2012 om 00:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Smaak is holistisch. oa esthetische ervaring. waar alle zintuigen bij betrokken zijn en zelfs de gedachten-proceessen Smaak is in werkelijkheid synesthetisch ![]() Jij reduceert smaak tot chemische samenstelling. ![]() Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2012 om 00:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Banneling
|
![]() [quote=Deepeco;5937067]
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is een criterium voor het toekennen van de faculteit "bewustzijn" aan bv mensapen Dat zal wel een werkdefinitie zijn. Iets in twee woorden... Ik zal het aan iemand anders moeten vragen. Misschien schiet het mij weer spontaan te binnen Anyway, ik lees de rest van je bericht ook nog Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2012 om 01:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() En wat heb je nodig voor ethiek? Citaat:
![]() Jaja,dat definities geven leidt tot grappige toestanden, lectuur van Herodotos schiet me te binnen, definitie van een olifant bv (in Griekenland toen onbekend) Een blauwe mens is een mens ja Waarschijnlijk een mens met blauwziekte Ik had zo een schoolmakker die ze "blauwtje " noemden, Hij had ook epileptische aanvallen. Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2012 om 01:05. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() kritische reflectie
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#196 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Heeft DE primaat ook een hoop relevante morele criteria?
![]() |
![]() |
#197 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
Banneling
|
![]() Dus voor moraal heb je dat niet nodig?
Alleen voor eethoek, ik bedoel: voor ethiek? Citaat:
Citaat:
Dat zou je wel graag lusten Proliferatie van onderzoek Moet ik iedere mens eerst op mens zijn onderzoeken voor ik er als mens mee omga (van welke kleur dan ook) Laatst gewijzigd door eno2 : 17 januari 2012 om 18:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |