Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2012, 18:21   #181
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor de gever is het altijd duidelijk.
Daar zit jullie probleem.
Tiens, probleem is dan wel dat we niet samen zitten eh.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 18:21   #182
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AsGardSGO Bekijk bericht
Elk individu is uniek maar de ongelijkheid van nature zoals jij ze bedoelt bestaat niet buiten ene paar fysieke kenmerken of uiterlijkheden. Echter hoe wij elkaar zien staat daar los van; dat is hoe wij als denkend wezen kiezen elkaar te zien.
Zolang wij in die termen blijven denken evolueren wij niet als ras, laat staan als individu. We remmen niet enkel zo ons als mensen af maar vooral onszelf in de eerste plaats.
Het individu gaat hoe dan ook niet aan de gemeenschap vooraf. Omdat de mens een sociaal dier is, kan het bestaan van de individuele persoon abstract onderscheiden maar niet concreet gescheiden worden van zijn behoren tot gemeenschappen. Het leven van een mens neemt een aanvang en speelt zich onvermijdelijk af in een context die aan ieder oordeel van mensen en groepen over ons bestaan voorafgaat. Dit gegeven is niet minder waar voor degenen die de gemeenschappen waarin ze geboren worden en waartoe ze behoren zeer kritisch beoordelen, genre extremisten als Tavek en Sfax. Deze context geeft vorm en richting aan hun verlangens en hun doelstellingen: er bestaan in de werkelijke wereld slechts personen in concrete situaties.

Biologische verschillen krijgen pas betekenis in verwijzing naar culturele en sociale gegevens. De mens is van nature ingebed in een cultureel register: als eenmalig wezen is hij een eeuwige grensganger tussen het universele (zijn soort) en het particuliere (iedere cultuur, ieder tijdperk). Het menselijk bestaan kan niet los gedacht worden van de gemeenschappen en maatschappelijke verbanden, waarin het zich afspeelt. Het idee dat er een primitieve 'natuurtoestand' zou hebben bestaan met naast elkaar levende autonome individuen is een fictie: de samenleving is niet het resultaat van een overeenkomst die mensen zouden hebben ondertekend met het oog op de maximalisering van hun eigenbelang (uitgangspunt van het liberale extremisme), maar van een spontane vereniging, waarvan de oudste vorm ongetwijfeld de grootfamilie was.

In de gemeenschappen waarin het sociale leven wordt belichaamd, tekent zich in het middenveld een ingewikkeld netwerk af tussen de individuele persoon, groepen personen en de mensheid. Sommige tussengeledingen berusten op erfelijkheid (aangeboren eigenschappen), andere zijn bewuste creaties of berusten op vrije keuze (coöperaties). De gemeenschapsband, waarvan reactionaire denkrichtingen nooit de autonomie hebben willen erkennen, en die niet kan worden herleid tot gewoon 'de civiele maatschappij', is in de eerste plaats een handelingsmodel voor de individuen binnen die gemeenschappen en niet het algemene resultaat van die handelingen; het berust op een brede consensus die aan dit model voorafgaat.

Het behoren tot een of meer gemeenschappen maakt de individuele identiteit helemaal niet ongedaan, maar vormt er het voetstuk van: wanneer men zijn oorspronkelijke gemeenschap verlaat, is het over het algemeen om deel te gaan uitmaken van een andere. Of ze nu op aangeboren eigenschappen of samenwerkingscriteria berusten, de grondslag van de gemeenschap vormt altijd de wederkerigheid. Gemeenschappen worden opgebouwd en gehandhaafd doordat ieder van de leden de zekerheid gevoelt dat alles wat van ze gevraagd wordt ook van de anderen kan worden gevergd. Wederkerigheid van onder naar boven en andersom van rechten en plichten, van bijdrage en herverdeling, van gehoorzaamheid en bijstand, alsmede de horizontale wederkerigheid van voor wat hoort wat, broederlijkheid, vriendschap, liefde. De apologeten van het individualisme (genre Sfax en tavek bijvoorbeeld snappen dit niet of veronachtzamen het). De rijkdom van de samenleving staat in verhouding tot de verscheidenheid van subgemeenschappen die ze omvat: deze verscheidenheid staat onophoudelijk onder druk doordat ze ontbreekt (conformisme, aanpassing, ongedifferentieerdheid, gelijkschakeling) of doordat deze buitenmatig wordt doorgedrukt (afscheiding, opsplitsing, atomisering).

De holistische opvatting, dat het geheel méér is dan de som van zijn onderdelen en als geheel ook specifieke eigenschappen bezit, wordt bestreden door het moderne duo individualisme/universalisme dat de gemeenschap in verband brengt of gelijkstelt met versteende hiërarchie, gebrek aan openheid, bekrompen dorpsmentaliteit en zelfs opsluiting, of ook met benepen burgerlijkheid.
Dit individuo-universalisme heeft zich ontvouwd onder het gesternte van het (politieke) contractdenken en het (economische) marktdenken. Maar in werkelijkheid heeft de moderniteit de mens helemaal niet bevrijd door hem te ontdoen van zijn oude familiebanden, plaatselijke samenwerkings- en stamverbanden en godsdienstgemeenschappen. Integendeel, hij is erdoor onderworpen aan zwaardere beperkingen, want die komen van verder weg, zijn van onpersoonlijker aard en nog meer veeleisend: een mechanische, abstracte en volledige onderwerping heeft de plaats ingenomen van organische veelvormige verbanden. Maar de simpelen van geest denken dat ze hun "grote vrijheid" te pakken hebben.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 18:26   #183
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is nu éénmaal de core-business van nationalisten: het creëren van een fictieve kudde brave, goed menende werkende mensen die de juiste taal spreken.
Kraam eens geen domme praat uit, allicht moeilijk als boefer maar toch...
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 18:33   #184
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Het individu gaat hoe dan ook niet aan de gemeenschap vooraf.
Tuurlijk wel.

Een heel epistel schrijven, en van bij de eerste woorden al den bos in gaan, niet goed bezig eh fascistje
Oud 11 februari 2012, 19:05   #185
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Tiens, probleem is dan wel dat we niet samen zitten eh.
Ik zal u eens bij gelegenheid als ik het gevonden heb een kleine handleiding geven van hoe je nu feitelijk met uw personeel moet babbelen.
Je zal zien, het maaiveld zal wat hoger staan.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 19:07   #186
Tavek
Banneling

Standaard

Nochtans zijn maatschappijen die de individuele vrijheid beknotten, zich focussen op de gemeenschap, geen lang leven beschoren.

Zie USSR, zie Cuba....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 19:09   #187
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nochtans zijn maatschappijen die de individuele vrijheid beknotten, zich focussen op de gemeenschap, geen lang leven beschoren.

Zie USSR, zie Cuba....
Omdat daar de individualisten heersten.
Oud 11 februari 2012, 19:11   #188
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is nu éénmaal de core-business van nationalisten: het creëren van een fictieve kudde brave, goed menende werkende mensen die de juiste taal spreken.
Net als je denkt, we hebben alles gezien, doet Jack er nog een schepje standup comedy bovenop...

Oud 11 februari 2012, 19:12   #189
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat daar de individualisten heersten.
Hier ook. Alleen heeft iedereen de kans om iemand te worden. Iedereen kan die keuzes maken. Daar niet.
Oud 11 februari 2012, 19:13   #190
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zal u eens bij gelegenheid als ik het gevonden heb een kleine handleiding geven van hoe je nu feitelijk met uw personeel moet babbelen.
Je zal zien, het maaiveld zal wat hoger staan.
Feel free to do so

Tot nader order is mijn personeel heel content van mijn communicatiestijl

Da's ook weer het voordeel van een jonge leidinggevende te zijn eh; je hebt sowieso dat stigma van oude rotte zak die thuis geen fluit te zeggen heeft en dus maar een beetje de tiran op het werk speelt, niet mee.
Oud 11 februari 2012, 19:14   #191
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier ook. Alleen heeft iedereen de kans om iemand te worden. Iedereen kan die keuzes maken. Daar niet.
"Iemand te worden."

Wat moet ik me in hemelsnaam daar bij voorstellen ?
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 19:15   #192
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, als de grijze massa niet bestaat, waarom probeert iedereen ons maar te overtuigen hier dat we wel degelijk deel uit maken van een collectief, in plaats van dat we allemaal individuen zijn met een eigen mening, doel en leven ?
Ik zie de contradictie niet in.

Je kunt je eigen mening, doel en leven hebben en tegelijkertijd toch deel uitmaken van de gemeenschap.

Nogmaals, geen enkele contradictie.
Oud 11 februari 2012, 19:17   #193
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar wie gaat dan het werk doen?
Oud 11 februari 2012, 19:19   #194
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jamaar wie gaat dan het werk doen?
Details.

De wegen leggen zichzelf en de winkels vullen zich zelf, wist je dat dan niet ?
Oud 11 februari 2012, 19:19   #195
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Feel free to do so

Tot nader order is mijn personeel heel content van mijn communicatiestijl

Da's ook weer het voordeel van een jonge leidinggevende te zijn eh; je hebt sowieso dat stigma van oude rotte zak die thuis geen fluit te zeggen heeft en dus maar een beetje de tiran op het werk speelt, niet mee.
Of die jonge fluit die thuis geen zak te zeggen heeft?
Oud 11 februari 2012, 19:22   #196
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zie USSR, zie Cuba....
China vergeten in je lijstje? Of zie je zelf ook wel in dat wat je zei voor je begon landen op te sommen, niet veel steek houdt?

Je kon net zo goed zeggen dat het kapitalisme geen lang leven beschoren is, en je moet maar kijken naar de huidige economische crisissen in de USA en de EU met in het bijzonder de PIIGS landen en zeker Griekenland.

De waarheid ligt in het midden, iedereen die ongenuanceerde uitspraken doet, heeft bij voorbaat de discussie verloren...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2012, 19:22   #197
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Of die jonge fluit die thuis geen zak te zeggen heeft?
Dat is een evidentie, dat weten ze allemaal al .

Maar als jonge fluit ben je daar nog niet gefrustreerd rond

Laatst gewijzigd door Sfax : 11 februari 2012 om 19:23.
Oud 11 februari 2012, 19:25   #198
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
China vergeten in je lijstje? Of zie je zelf ook wel in dat wat je zei voor je begon landen op te sommen, niet veel steek houdt?

Je kon net zo goed zeggen dat het kapitalisme geen lang leven beschoren is, en je moet maar kijken naar de huidige economische crisissen in de USA en de EU met in het bijzonder de PIIGS landen en zeker Griekenland.

De waarheid ligt in het midden, iedereen die ongenuanceerde uitspraken doet, heeft bij voorbaat de discussie verloren...
Het kapitalisme is niet "verloren". Of heb jij een merkwaardige daling in je levenskwaliteit gemerkt afgelopen 4 jaar ? Ik niet in ieder geval. In de VS is de job markt zelfs zwaar aan het aantrekken en ziet het er naar uit dat men de crisis is aan het verteren.

China was ik vergeten. Ik heb chinese studenten gehad. Zelfstandig werken en voor hun eigen nadenken (ergo meer als herhalen wat een ander doet) is vreemd aan hun. Daarom dat bepaalde vlaamse universiteiten zelfs cursussen inlassen: hoe les te geven aan chinese studenten.
Oud 11 februari 2012, 19:26   #199
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
"Iemand te worden."

Wat moet ik me in hemelsnaam daar bij voorstellen ?
Dat is iemand met een diploma van een meter lang en leiding geeft over een team zonder dat hij er een steek van kent.
En dan ligt het maaiveld laag.
Zo is dat.
Oud 11 februari 2012, 19:27   #200
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Ik zie de contradictie niet in.

Je kunt je eigen mening, doel en leven hebben en tegelijkertijd toch deel uitmaken van de gemeenschap.

Nogmaals, geen enkele contradictie.
Ik heb geen vakbond nodig die een mening vertolkt voor mij.

Ik heb geen volksgevoel nodig waar ik deel van uit wil maken.

Ik heb geen label nodig op mijn voorhoofd dat zegt: deel van dit of deze groep mensen.

Ik zal mijn mening over zaken geven als ze gevraagd wordt, en ik wil niet dat mensen die mening voor mij vormen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be