![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Zelf heb ik nog maar 1 keer met een salafist gesproken (althans, dat neem ik aan - lang kleed, lange baard) en ik had een totaal andere ervaring. Wij waren samen aan het wachten op de trein en hij begon spontaan met mij een praatje. Geen 1 keer kwam tijdens dat gesprek religie ter sprake, geen 1 keer toonde hij iets van bekeringsdrang. Hij bleek tevens in Duitsland voor ingenieur gestudeerd te hebben, wat het erg onwaarschijnlijk maakt dat hij de Koran als basis van alle wetenschap beschouwd. Kortom, mijn eigen -zeer beperkte- ervaring met het salafisme spreekt jouw getuigenis op bijna alle punten volledig tegen. Moet ik nu geloven dat ik toevallig de enige 'goede' salafist heb ontmoet? Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik baseer mijn uitspraken op de samenwerking met salafistische groepen, de uitspraken die ik hen persoonlijk hoorde doen in debatten, hun houding tegenover anderen, ook andere moslims en hun persoonlijke houding tegenover mijn persoon, en wat aanhangers zelf opgaven als doelstelling van hun geloofsopvattingen , voeg hierbij wat hiervan werkelijk waar te nemen viel in gedrag van personen of groepen die zichzelf tot het salafisme rekenden. Het gaat dus niet zozeer over mijn indruk maar over vaststellingen, waar ik trouwens niet alleen tot dezelfde conclusies kwam. Er is zeker verwantschap tussen het salafistisch gedachtengoed en het moslimbroedersschap, lees er de boeken van Tariq Ramadan maar eens op na. Dus hangt de organisering van het salafisch gedachtengoed ook samen met deze van de moslimbroeders, denk maar aan financiering, samenwerking met andere groeperingen buiten Belgie, enz... De meeste salafisten die werkelijk actief zijn herkent u trouwens niet. En vaak zijn dat hoger opgeleiden die iedere vorm van openbaarheid schuwen. Wie u wel herkent zijn hun volgelingen of predikers, die als bliksemafleiders de aandacht weghouden van mensen die het salafisme werkelijk vorm geven op gesloten zittingen waar een niet moslim gewoon niet binnenkomt. De Belg Peter Velle, die het comite voor ex moslims oprichtte getuigt van dezelfde processen , evengoed de gewezen veldwerker Peter Calluy die in Boom met gelijkaardige groeperingen en ontwikkelingen te maken kreeg. Natuurlijk zijn vooral jongeren met gebrekkige identiteit vatbaar voor het gedachtengoed van salafisten die een kant en klaar identiteit aanbieden voor deze jongeren gebaseerd op sterk groepsgevoel, de legitimisering van conflict met de samenleving,en sterk superoriteitsgevoel ten opzichte van anderen. Zij hebben het grote Goddelijke gelijk, en alle anderen, ook moslims niet, dat maakt hen vooral voor jongeren die met zichzelf geen blijf weten aantrekkelijk. Ik hoorde ooit verkondigen dat drugs dealen geen probleem was zolang je dit maar niet verkocht aan moslims, en bij inbraak bleven de spullen van moslims onbemoeid, enkel van ongelovigen werden de spullen meegenomen. Staat dit werkelijk voor islam? Nee natuurlijk maar die jongeren waren wel overtuigd van hun grote gelijk! Zij haalden de mosterd bij de apartheidsideeen over gelovigen en ongelovigen die op gesloten zittingen van salafisten wordt voorgehouden als " juist"; volgens die jongeren. De " pose" heeft dus echt geen goede invloeden in aandachtswijken, integendeel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Minister
|
![]() Natuurlijk, ik ben de eerste om dat toe te geven. Ik heb helemaal geen sterke mening over het salafisme. Op dit forum wordt er verwacht dat je blijkbaar over alles een 'expert opinion' moet hebben en dat je een bepaalde kant moet kiezen in een discussie, maar ik verkies daarin niet mee te doen.
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er niet zo veel mensen zijn met ervaring in het werken met Salafisten dus durf ik u gerust vanuit die ervaring tegenspreken! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Als je het over het salafisme als ideologie hebt, dan is een oordeel slechts gebaseerd op ervaring met lokale groepen 'die zich tot het salafisme rekenen' ook maar mager. We zitten wat dat betreft in het zelfde schuitje. Wat vind je van het volgende NATO document: http://ftp.rta.nato.int/public//PubF...HFM-140-09.pdf Citaat:
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nee, wij delen gen schuitje, anders dan u baseer ik mijn mening op samenwerking met salafisten die een aantal jaren liep, en niet op een kort gesprek met een moslim met baard, terwijl ik op een trein stond te wachten. U weet niet eens of die man die u sprak zichzelf tot het salafisme rekent, dus gist u wat, op basis van het uiterlijk van die man. Salafisme heeft als kenmerkende eigenschap dat zij het leven van de profeet als voorbeeld centraal zetten en vinden dat je in je persoonlijk leven dat hoort na te streven en zij zien de Koran als bron van alle wetenschap. Met die opvatting werd ik geconfronteerd in de samenwerking, indien u een studie wilt uitvoeren over de respresentativiteit van Salafisten en het gedachtengoed moet u daar maar mee beginnen. Veel succes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Mijn mening over het salafisme baseer ik uiteraard niet op mijn beperkte persoonlijke ervaring, maar ik tracht een mening te vormen door kritisch alle informatie die mij beschikbaar is te beschouwen. Zoals bijvoorbeeld het eerder geciteerde NATO rapport waar je niet op gereageerd hebt. De mening van iemand die ervaring heeft met 'salafistische' groeperingen in Vlaanderen vind ik daarbij belangrijk en interessant, alleen jammer dat je die mening blijkbaar niet kan verdedigen tegen enkele kritische opmerkingen. Citaat:
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, hun handelen en uitspraken waren respresentatief voor het Salafistisch gedachtengoed. Ik denk dat ik mijn kritische stellingname juist voldoende onderbouwde, betreffende bekeringsdrang, conflictmodel binnen deze samenleving, kant en klaar identiteit voor jongeren die vatbaar zijn omdat het hen superieur maakt aan anderen, het anders behandelen van gelovigen en ongelovigen, hun uitspraken over met wie je wel of niet en onder welke voorwaarden mag omgaan, hun eis tot gescheiden sociaal leven voor mannen en vrouwen, hun gesloten zittingen voor enkel moslims, hun verklaring dat muziek haram zou zijn, je niet eens in de buurt van alcohol mag komen, hun aantal leden, samenwerkingsverbanden en verwantschap aan gelijkaardig gedachtengoed onder moslims. Om een studie te leveren lijkt me dit forum niet echt geschikt. Mijn praktijkervaringen spreken Moor in ieder geval wel tegen en dat was ook mijn punt! Inplaats van je Navorapport kan ik je " Strijdsters van Allah" aanbevelen van Janneke Groen en Annieke Kranenberg, daar steek je vast meer van op omdat het gebaseerd is op praktijkonderzoek. Laatst gewijzigd door alice : 8 april 2012 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | ||||
Minister
|
![]() Citaat:
Je gaf zelf 1 voorbeeld van een groep die blijkbaar salafistisch is, Sharia4Belgium. Volgens de openingspost worden ze blijkbaar door mainstream Salafis echter helemaal niet erkens als zijnde authentiek. In hoeverre is het dan fair om conclusies te trekken over het salafisme op basis van dit soort groeperingen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U mag gerust mijn ervaringen in twijfel trekken, dat maakt ze daarom nog niet minder juist en correct. Nog eens voor u samenvatten? Salafisten steven ernaar te leven naar hun grote voorbeeld, het leven van hun profeet Mohammed? Die leefde in de zevende eeuw, lijkt u dat niet een onmogelijk streven in het Europa in 2012? Hun profeet maakte bijvoorbeeld een duidelijk onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen en koppelde hieraan ook een ongelijke behandeling. Dat standpunt nam de groep waarmee ik werkte ook aan en dat benoemde ik ook, in debatten werd duidelijk gezegd dat je met ongelovigen maar mocht omgaan wanneer je daar voorbeel bij had en anders niet. Drugshandel kon, wanneer je verkocht aan ongelovigen en bij inbraak werden enkel zaken van niet moslims meegenomen. Wat denkt u, het salafistisch standpunt bleek uit handelen van de groep en uit uitspraken van hun vertegenwoordigers? Ik denk van wel! Mohammed vond het bekeren een plicht onder moslims, er werd een poging gedaan om me te bekeren tot islam. Er werd ook duidelijk benoemd dat die poging mislukte en vanaf dit moment werd het principe van omgaan wanneer je voordeel daaraan hebt duidelijk door de groep toegepast, ook liegen was geen probleem meer. herinnert u zich de uitzending waarbij een vertegenwoordigster van een organisatie voor bekeerlingen, die door de interviewster met het vertellen van leugens geconfronteerd werd? Haar antwoord was dat de Koran liegen niet verbiedt.Salafistisch gedachtengoed wordt dan ook ijvering verspreidt onder bekeerlingen die vooral met deze groepen ( dawa is hun plicht!) te maken krijgen. Onderscheid maken en liegen behoort dus niet tot verboden handelingen onder salafisten naar ongelovigen toe waar voor alle duidelijkheid ook moslims toe gerekend kunnen worden. Het leven van Mohammed getuigt van grote drang tot verspreiding van islam. Niet voor alle Salafisten hoort het plegen van geweld in dit stadium tot legitime middelen maar uitsluiten van geweld ook niet. Maar het verspreiden van islam betekent wel dat je politieke invloed hoort na te streven en daarbij mag manipuleren en liegen gerust! Daar zag ik voorbeelden van bij rellen, jongeren werden hiertoe aangezet, moesten dan de imam bellen die hen toesprak en naar de moskee leidde. Op die manier krijg je aandacht van politici die je prompt op hun lijst willen, zo verwerf je macht om je Salafistisch gedachtengoed voor te houden als ware islam. Denk maar even na en u komt vast zelf op de naam van de imam die hier een goed voorbeeld van was! ![]() Het organiseren van rellen, om zo chaos te maken waarbij hun islam als oplossing naar voren komt is ergens te vergelijken met de veldslagen van Mohammed, die evengoed de keuze bood tot bekeren of slavernij en dood. Salafisten gaan niet allemaal even ver hierin, zij streven wel islamisering van hun omgeving na, soms bereikt iets daarvan de media zoals mannelijke artsen die geweigerd worden. Mohammed vond op een dag dat zijn vrouwen niet meer zichtbaar moesten zijn voor bezoekers vanaf dit moment hield hij hen achter een doek of gordijn. Bij lezingen die open waren, werd de zaal met doeken verdeeld, vrouwen moesten achter die lakens plaatsnemen, wat denkt u, mogelijk dan toch salafisten? Mohammed vond muziek haram, de groep weigerde deelname aan een door een andere moskee met Turken van volkomen andere strekking georganiseerd buurtfeest.. omdat ze muziek zou zijn, herinnerd u nog de situaties bij de Roma in Borgerhout waar jongeren werden aangesproken omdat ze naar muziek gingen luisteren? Wat denkt u , zouden dat Salafisten kunnen zijn? Mohammed vond dat je zelfs niet in de buurt van alcohol mocht komen, de woordvoerder van de groep vertelde daarom in bedatten over samenleven dat een moslim niet met collega's iets mocht gaan drinken,want dan kwam je in de buurt van..alcohol. Een salafistisch standpunt en duidelijk verwoord, wat denkt u? Mogelijk Salafisten? Mohammed vond dat de man voogd was over vrouwen, ook dat punt hoorde ik door de groep meermaals en in debatten duidelijk verwoorden. Moet ik echt een verhandeling schrijven??? Wilt u dat ik eerst hun Salafistische autoriteiten in Saoudi Arabie en Jordanie ( die hen volgens eigen zeggen fin steunden) ga bezoeken om te vragen of ze wel representatief zijn voor het gedachtengoed??? Nee toch hoop ik, Salafisme staat hoe dan ook voor een conflictmodel met de samenleving,waarbij geldende normen en waarden( liegen, gelijkheid man en vrouw bijvoorbeeld) niet van toepassing zijn, sommige groepen zijn gewelddadig zoals takfiri's maar ook wanneer dit niet het geval is, streven zij naar islam als basis voor politiek, recht en samenleving. U kunt dat bagatelliseren, na mijn ervaringen doe ik dit niet, maar weet ik ook dat lang niet iedere moslim gelijk is aan Salafistisch gedachtengoed. Veel willen er zelf niet van weten en ook dit zorgt voor onderlinge strijd, die u niet waarneemt. En nu beschouw ik dit punt met u als afgesloten, ondertussen schrijf ik zowat een boek! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Goede vraag. Hoort dat streven not thuis in het Europa van 2012?
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Alice,
Ik kan je antwoorden alleen maar ten volle onderschrijven. Moor zelf zal je niet tegenspreken in de kern van je boodschap: Citaat:
En wat dat wil zeggen heb je omstandig uitgelegd. Voor diegenen die dat niet genoeg vinden is er de uitermate gewelddadige geschiedenis van de vroege islam met als hoofdpersonen schoonvaders, schoonzonen, zwagers, dochters en vrouwen van de profeet in een drama vol nepotisme. Een boeiende geschiedenis die elke fictie ver overtreft voor wie tegen een bloederig stootje kan. Na te lezen in tal van geschiedkundige werken Zelfs voor de geharde Arabieren was het te veel, opstanden, burgeroorlogen en haat tussen fracties die vandaag nog doorwerken - ook dat lees je in de bijdragen van Moor - waren hun deel.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 9 april 2012 om 13:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alboreto, wanneer je niets over het onderwerp weet is dat niet erg, maar domme opmerkingen kun je beter even voor je houden, genoeg andere discussies waar je die kwijt kunt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Gouverneur
|
![]() Ik kan al jullie comments weerleggen maar ik ben gewoon te lui en geen energie ik ben kapot
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Gouverneur
|
![]() Zoals jullie zien heeft deze Mocro een leven, ik vertrek op reis arrivederci
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
Gouverneur
|
![]() Ti amo mi amore
|
![]() |
![]() |
![]() |