Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2012, 17:39   #181
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En laat mij raden: u heeft er wel. Maar dat alles doet niets af aan het feit dat de subsidies aan de zonnepanelen gewoonweg veel te hoog waren.
En dit los van het feit dat ik liever helemaal geen subsidies zie, op eender wat.
Volgens mij hadden ze een beperking in panelen moeten opleggen en per adres. Nu zijn er haast parken al dan niet op een dak van een groot bedrijf ( Ikea, Katoenatie,...) die allemaal GSC binnenhalen.
En verder correct zijn: windmolens, biomassa, bio-gas en andere "eco" systemen horen geen GSC te krijgen. Het zijn gewoon gigantische energiecentrales opgestart om winst te maken zoals kerncentrales er zijn.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 19:18   #182
Snarf
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Het is een feit dat het subsidiesysteem achteraf een miskleun is gebleken maar het is voor mij logisch dat de 'genieters' ervan evenveel bijdragen in de 'opgelopen schade' dan de niet-genieters..logisch toch..
Notionele intrest aftrek is ook een miskleun maar daar moeten de genieters niet op mee betalen.
En zo zijn en nog veel meer dingen die de overheid geregeld heeft die waar iedereen voor moet boeten en waar er een paar van genieten. (Het bestuur van het land algemeen is een farce op grote schaal maar dat is een andere discussie)

Er moet een regeling komen maar die moet voor iedereen eerlijk zijn.
Snarf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 19:20   #183
Snarf
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Een stuk of 10 batterijen van 24 V in serie en een laadregelaar, aangevuld met de fuel cell hierboven.
voor die fuel cell heb je gas nodig en dat heb ik niet. en mazout erin gieten gaat niet lukken.

Ik moet een batterijenpacket hebben dat heel veel stroom kan opslaan, waardoor ik de stroom die ik in de zomer opwek in de winter kan gebruiken. En zoiets is er nog niet, allesinds niet betaalbaar.

Het is er wel, maar daar moeten we nu voor gaan betalen, aangezien we het net gebruiken als batterij.
Oud 31 mei 2012, 19:59   #184
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, want ik denk dat je absoluut niet duidelijk bent.

Leg het misschien nog eens uit.
Jij zet stroom op het net en ja, die zal wel door iemand afgehaald worden, maar het is niet die energieleverancier die geld vangt voor jouw kWh. Die wordt door zijn klant die jouw kWh krijgt betaalt om tevens, net als jij, een kWh op het net te zetten. Er is dus niemand die rechtstreeks van je stroom financieel kan profiteren.

Troost je, er zijn nog veel mensen die in de illusie verkeren dat bij het veranderen van energieleverancier ze "andere" energie krijgen. Veel oude mensen zien het zelfs niet zitten, omdat ze denken dat er zelfs andere kabels moeten gelegd worden.

Het enigste wat verschillend is bij de leveranciers is hun prijs en hun service (facturen duidelijk, helpdesk,...). En dat laatste is meestal zodanig slecht overal dat prijs het enige is dat er toe doet.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 20:06   #185
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
voor die fuel cell heb je gas nodig en dat heb ik niet. en mazout erin gieten gaat niet lukken.

Ik moet een batterijenpacket hebben dat heel veel stroom kan opslaan, waardoor ik de stroom die ik in de zomer opwek in de winter kan gebruiken. En zoiets is er nog niet, allesinds niet betaalbaar.

Het is er wel, maar daar moeten we nu voor gaan betalen, aangezien we het net gebruiken als batterij.
Wat dat laatste maar waar, dan zouden we nog iets hebben aan de opgewekte energie. We zijn nu ondertussen zover gekomen dat als de zon schijnt, we een overschot aan energie hebben dat we gratis en voor niks aan de Fransen mogen leveren, omdat anders de spanning op het Belgische net te hoog wordt! Je zou de energie dus net zo goed kunnen opstoken in een grote radiator, misschien kan je zo het zwemwater in de zee wat sneller opwarmen.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 20:12   #186
Snarf
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Jij zet stroom op het net en ja, die zal wel door iemand afgehaald worden, maar het is niet die energieleverancier die geld vangt voor jouw kWh. Die wordt door zijn klant die jouw kWh krijgt betaalt om tevens, net als jij, een kWh op het net te zetten. Er is dus niemand die rechtstreeks van je stroom financieel kan profiteren.
Die Kwh die ik bv op het net zet die gebruikt iemand anders die ervoor betaald aan zijn energieleverancier. Deze kwh heb ik erop gezet en niet de leverancier.
Aan de andere kant kan ik er op een ander moment een Kwh afhalen die de leverancier gemaakt heeft waarvoor ik niet moet betalen. (terug draaiende meter)
Het probleem is dat als er teveel mensen stroom gaan injecteren en niet genoeg gebruiken dan gaat de leverancier met een overschot zitten wat hij niet kan opslaan. En dan komen we in het nieuws dat we het overschot gratis aan frankrijk moeten geven om een panne te voorkomen.
Nu straks als er in de winter een tekort is dan kunnen de mensen met panelen deze stroom wel gratis van het net afhalen waardoor de kans bestaat dat we bv stroom van het buitenland moeten kopen.
Oud 31 mei 2012, 20:33   #187
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Volgens mij hadden ze een beperking in panelen moeten opleggen en per adres. Nu zijn er haast parken al dan niet op een dak van een groot bedrijf ( Ikea, Katoenatie,...) die allemaal GSC binnenhalen.
En verder correct zijn: windmolens, biomassa, bio-gas en andere "eco" systemen horen geen GSC te krijgen. Het zijn gewoon gigantische energiecentrales opgestart om winst te maken zoals kerncentrales er zijn.
2
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 07:20   #188
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Notionele intrest aftrek is ook een miskleun maar daar moeten de genieters niet op mee betalen.
En zo zijn en nog veel meer dingen die de overheid geregeld heeft die waar iedereen voor moet boeten en waar er een paar van genieten. (Het bestuur van het land algemeen is een farce op grote schaal maar dat is een andere discussie)

Er moet een regeling komen maar die moet voor iedereen eerlijk zijn.
Daar betaalt ook iedere belastingbetaler mee, maar dat is een heilig huisje en daar mag men niet aankomen
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 07:21   #189
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:

Met stookolie gaat het. De essentie is dat er koolwaterstoffen aanwezig zijn, waarvan de waterstof gebruikt wordt. Er is een Australisch bedrijf dat dergelijke fuel cellen maakt. Je moet alleen nog wat wachten tot de markt groot genoeg is. En als je niet kan wachten moet je een generator gebruiken intussen.

In Wommelgem zit een bedrijf dat specifiek batterijsystemen maakt voor dit soort toepassingen. Wel wat duur, maar het kan. Maar let op, die bijdragen die gaat niet beperkt blijven tot € 50 of 60 in de tijd. Je kan er vergif op innemen dat het wel rendabel zal worden om stand alone te gaan na een tijd.

Laatst gewijzigd door Stingray : 1 juni 2012 om 07:28.
Oud 1 juni 2012, 07:22   #190
Snarf
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Wat dat laatste maar waar, dan zouden we nog iets hebben aan de opgewekte energie. We zijn nu ondertussen zover gekomen dat als de zon schijnt, we een overschot aan energie hebben dat we gratis en voor niks aan de Fransen mogen leveren, omdat anders de spanning op het Belgische net te hoog wordt! Je zou de energie dus net zo goed kunnen opstoken in een grote radiator, misschien kan je zo het zwemwater in de zee wat sneller opwarmen.
we gebruiken het als een batterij, maar dat is het inderdaad niet.
Oud 1 juni 2012, 07:27   #191
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Die Kwh die ik bv op het net zet die gebruikt iemand anders die ervoor betaald aan zijn energieleverancier. Deze kwh heb ik erop gezet en niet de leverancier.
Aan de andere kant kan ik er op een ander moment een Kwh afhalen die de leverancier gemaakt heeft waarvoor ik niet moet betalen. (terug draaiende meter)
Het probleem is dat als er teveel mensen stroom gaan injecteren en niet genoeg gebruiken dan gaat de leverancier met een overschot zitten wat hij niet kan opslaan. En dan komen we in het nieuws dat we het overschot gratis aan frankrijk moeten geven om een panne te voorkomen.
Nu straks als er in de winter een tekort is dan kunnen de mensen met panelen deze stroom wel gratis van het net afhalen waardoor de kans bestaat dat we bv stroom van het buitenland moeten kopen.
Ik snap ook niet waarom wij dit gratis aan Frankrijk moeten leveren. Nog zoiets waarop de overheid gewoon zijn huiswerk niet gemaakt heeft.
Als het aan mij lag, mochten ze op dat moment de stroom gewoon gebruiken om in de Noordzee stoom te gaan maken, dat vervolgens wegvliegt met de wind.

Ze zouden natuurlijk ook wat slimmer kunnen zijn en waterstof maken door electrolyse van water en dit opslaan en later terug in electriciteit omzetten met behulp van fuel cellen. Mja, we zitten hier dan ook te discussiëren over een overheid met een mank energiebeleid.
Oud 1 juni 2012, 07:35   #192
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:

Troost je, er zijn nog veel mensen die in de illusie verkeren dat bij het veranderen van energieleverancier ze "andere" energie krijgen. Veel oude mensen zien het zelfs niet zitten, omdat ze denken dat er zelfs andere kabels moeten gelegd worden.

Het enigste wat verschillend is bij de leveranciers is hun prijs en hun service (facturen duidelijk, helpdesk,...). En dat laatste is meestal zodanig slecht overal dat prijs het enige is dat er toe doet.
Volgens mij klopt de rekening niet :

- de zonnepaneeleigenaars zetten bijvoorbeeld 10 kWh teveel op het net. Zij ontvangen van de overheid via in mijn geval INFRAX (die geen producent is) € 20 bijv. INFRAX krijgt dat op dat moment terug van de bijdragen van de eigenaars die geen zonnepanelen hebben (tot nu toe). De rekening voor INFRAX is dus quasi 0.
- de niet zonnepaneeleigenaar verbruikt die 10 kWh en betaalt daar € 10.00 voor.
- de leverancier, laten we zeggen Nuon of Essent krijgt die € 10

Als je het mij vraagt, zijn de niet zonnepaneeleigenaars 20 € kwijt voor diezelde stroom en hebben de energieleveranciers € 10 aangerekend voor stroom die ze niet hebben moeten betalen. Daarop betalen ze wel ca € 3.3 aan belastingen aan de overheid.

Dat is hoe ik het zie, maar je mag me tegenspreken

Laatst gewijzigd door Stingray : 1 juni 2012 om 07:42.
Oud 1 juni 2012, 08:16   #193
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Klopt, maar de leverancier is hiermee niet ontslaan van zijn plicht zelf een kWh op het net te zetten. Dat is het punt. Misschien zijn er regelingen om inderdaad niet met een overcapaciteit te zitten, maar daar hebben u en ik geen zicht op.

Citaat:
De oplossing is heel simpel: als het zonnig is, gratis airco voor iedereen.

Dat is nog eens ecologisch
Oud 1 juni 2012, 08:17   #194
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij
Hier gestopt met lezen.
Oud 1 juni 2012, 08:27   #195
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat is in elk geval logischer dan met terugdraaiende meters te werken die recht geven op "gratis" energie in de winter, wanneer je in de zomer energie het net opgestuurd hebt. Dat laatste is net wat je moet doen als je complete verspilling in de hand wil werken.

Opgewekte energie waar geen vraag voor is, is nutteloos.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 08:58   #196
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron? "Uiteraard" telt niet als bron.
Ik heb gisteren de moeite gedaan om wat cijfertjes en hun bronnen te geven. ( http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=133 )

Heb jij ondertussen al eens naar die cijfers en hun bronnen kunnen kijken?
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 10:07   #197
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik heb gisteren de moeite gedaan om wat cijfertjes en hun bronnen te geven. ( http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=133 )

Heb jij ondertussen al eens naar die cijfers en hun bronnen kunnen kijken?
misschien is Vito wel visueel ingesteld?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  overzicht certificaten.jpg‎
Bekeken: 48
Grootte:  63,8 KB
ID: 85832  

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  tabel.jpg‎
Bekeken: 44
Grootte:  113,6 KB
ID: 85833  

Oud 1 juni 2012, 10:20   #198
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Kom, niet overdrijven. Men kan er ook zijn zwembad mee opwarmen, of zijn airco mee doen werken
Maar ook ik, zou wel eens graag de totale kostprijs van zonnepanelen willen zien, inbegrepen het quasi gratis weggeven van kwh's waar geen vraag naar is, en vooral het instaleren van vervangingsenergie, voor als de zon niet wil schijnen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2012, 10:21   #199
Snarf
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Volgens mij klopt de rekening niet :

- de zonnepaneeleigenaars zetten bijvoorbeeld 10 kWh teveel op het net.
bedoel je dat ze deze totaal niet gebruiken of dat ze deze op een later tijdstip gaan aanwenden.
- bv op jaarbasis 5000kwh produceren en maar 4990kwh verbruiken
- of op in de zomer 5000khw opwekken en deze op jaarbasis volledig opgebruiken.

Citaat:
Zij ontvangen van de overheid via in mijn geval INFRAX (die geen producent is) € 20
Dat klopt dus niet. Alle stroom die je teveel terug stuurt op jaarbasis ben je kwijt. je kan je terug gestuurde stroom wel op elk moment aanwenden maar overschotten krijg je niks voor.

Citaat:
bijv. INFRAX krijgt dat op dat moment terug van de bijdragen van de eigenaars die geen zonnepanelen hebben (tot nu toe). De rekening voor INFRAX is dus quasi 0.
- de niet zonnepaneeleigenaar verbruikt die 10 kWh en betaalt daar € 10.00 voor.
- de leverancier, laten we zeggen Nuon of Essent krijgt die € 10

Als je het mij vraagt, zijn de niet zonnepaneeleigenaars 20 € kwijt voor diezelde stroom en hebben de energieleveranciers € 10 aangerekend voor stroom die ze niet hebben moeten betalen. Daarop betalen ze wel ca € 3.3 aan belastingen aan de overheid.

Dat is hoe ik het zie, maar je mag me tegenspreken
Dit stuk kan ik niet helemaal volgen, maar ik zal hieronder uitleggen hoe het precies werkt.

Groene stroom certificaten

Voor elke 1000kwh die je zonnepanelen produceren ontvang je 1 GSC ongeacht wat er met die stroom gebeurt.

Wat gebeurt er met de geproduceerde stroom

Als de panelen in werking zijn dan dek je eerst je eigen verbruik af op het moment dat de panelen aan het produceren zijn. Alles wat je teveel produceert gaat het net op en dan draait je meter terug.
Als op een later tijdstip je verbruik hoger ligt dan wat de panelen opbrengen, dan draait je meter de andere kant op en kan je gebruik maken van het gene dat je opgespaard hebt.
1 x per jaar moet je de meterstand van je terug draaiende meter doorgeven. alles wat je teveel hebt opgebracht ben je kwijt en alles wat je te weinig hebt moet je bijbetalen. bv.
Stand meter jan 2011 : 5.000
Stand meter jan 2012 : 5.100

het verschil is hier 100kwh en dit betaal je bij aan je stroom leverancier.

vb 2
Stand meter jan 2011 : 5.000
Stand meter jan 2012 : 4.700

Hier heb je 300kwh teveel geproduceerd en je betaald dus niks, maar je krijgt ook niks voor de 300 overschot.
Je kan dit ook niet overdragen naar het volgende jaar. als je in jan 2013 nu een stand hebt van 4.900 dan moet je 200kwh bijbetalen.

Als het iet duidelijk of jij probeerde een ander punt te maken laat het dan maar weten.
Oud 1 juni 2012, 10:23   #200
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Vito

Maar het zal wel wat overtuigingskracht vergen om de zonnepanelers deze kwh's gratis te laten leveren
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be