![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
BAPTISM: - A religious ablution signifying purification or consecration. Laatst gewijzigd door Piero : 26 juli 2012 om 22:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is vooral die zin (en deze doop) die bij onze discussie van belang is. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 juli 2012 om 07:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||
|
![]() Citaat:
Een groot verschil tussen de onderstaande opvatting en de christelijke leer is dat kinderen zonder zonde worden geboren. Deze betekenis had de doop van Johannes en dat zal ook de betekenis zijn geweest van de doop van de eerste christenen. Een initiatie ritueel dus. Toen dit echter niet bleek te sporen met het offer van Christus moest de doop een nieuwe betekenis krijgen. En zo is uiteindelijk de kinderdoop ontstaan als een afwassing van de schuld geërfd van Adam. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zulke latere constructie als 'het voorgeborgte van de hel' waar de zielen van ongedoopte kinderen naartoe gingen, was ronduit belachelijk en kwetsend voor de te vroeg gestorven kinderen én voor hun getroffen ouders. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 juli 2012 om 21:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stel dat de "Christus"beweging (leer van Paulus etc.) in feite gemodelleerd was op de mal van het 'Orphisme', dat in dezelfde wereld rond de Egeïsche Zee floreerde. Dan is het christendom eigenlijk voor een heel groot deel een van oorsprong Europees fenomeen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is niet heel correct volgens mij. Heel wat joden verwachtten twee messiassen. De messias-koning en de messias-priester. Deze laatste stond in rang boven de messias-koning. Dat staat ook zo in de bijbel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat zegt Hij wel. In het beschuldigend vraaggesprek met de hogepriester bevestigt Jezus dat heel uitdrukkelijk, vandaar ook de verontwaardigde reactie waarbij de eerste zijn gewaad scheurt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
„Wat zijt GIJ in de wildernis gaan aanschouwen? Een riet dat door de wind heen en weer bewogen wordt? 8 Wat zijt GIJ dán gaan zien? Een mens gehuld in zachte klederen? Zij nu die zachte klederen dragen, bevinden zich in de huizen van koningen. 9 Waarom zijt GIJ dan eigenlijk gegaan? Om een profeet te zien? Ja, zeg ik U, en veel meer dan een profeet. 10 Deze is het over wie geschreven staat: ’Zie! Ikzelf zend mijn boodschapper voor uw aangezicht uit, die uw weg vóór u zal bereiden!’ 11 Voorwaar, ik zeg U: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is er geen grotere verwekt dan Johannes de Doper"er is geen groter mens noch profeet dan Johannes", ja, dan impliceert dit dat Jezus niet groter is dan Johannes (Jezus is uit een vrouw geboren) en dus kan hij de messias niet zijn. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juli 2012 om 10:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() Citaat:
Althans voor zover ik het christendom begrijp als niet gelovige. Dopen en de kruisiging blijven voor mij overigens nogal een onbegrijpelijk iets De logica ontgaat me. Ben verantwoordelijk voor m`n eigen zonden. Als een ander voor mijn zonden sterft wordt ik in mijn beleving niet verlost, maar krijg er daardoor juist een zwaardere last bij. Bij het lezen kom ik nogal wat niet te rijmen tegenstrijdigheden tegen. Petrus bijvoorbeeld sloeg bij iemand een oor af met z’n zwaard, dit zou dus impliceren dat de discipelen wapens droegen. Verbaas me ook over hoe het zit met het nageslacht van die 12 discipelen en eventueel ook Jezus? Op de één of andere manier lijkt het of men zulke vragen niet mag stellen aan gelovigen .... Lijkt mij vreemd als 13 van die mannen geen behoeftes hebben gehad .. of waren mogelijk homo seksueel en hadden geen behoefte aan een vrouw? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juli 2012 om 12:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is dus niet de minste twijfel over Jezus' uitspraak. Hij bevestigt Zijn Messiasschap op de vraag van de hogepriester of Hij de Messias is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "We weten..." Dat is echt wel grappig! We weten dat inderdaad, maar dat leert ons de traditie. En juist die traditie neemt u schijnbaar aan als die u zint, maar verwerpt u met even veel gemak als die niet past in uw ideologisch plaatje. Net zo gaat u om met de Schrift. In het ene geval neemt u het voor waar aan, terwijl in andere gevallen u met even veel gemakt stelt dat er geknoeid is met de tekst of dat Jezus zoiets toch niet gezegd of gedaan kan hebben. Dit is typisch de willekeur waar modernistische tekstverklaarders aan leiden. Hun ideologisch kader is de referentie, niet de tekst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Helemaal niet. Ik neem de traditie op de korrel wanneer deze dingen beweert die tegenstijdig zijn of die niet kunnen. En zo weten we dat Petrus getrouwd was en dat bijvoorbeeld de apostel Filippus 4 dochters had, waarvan er eentje Mariamne heette. En dat deze mensen leefden volgens Papias (dixit Eusebius) in Hiërapolis. Diezelfde Papias beweert zelfs dat hij met de dochters van Philippus gesproken heeft en deze vertelden hem over twee 'mirakels' die zij hadden meegemaakt. Dat zijn plausibele dingen, afgezien van die mirakels. Echt weten doen we het nooit natuurlijk. Maar dat Jezus op het water heeft gewandeld, lijkt me al heel wat minder plausibel. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 juli 2012 om 14:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar u spreekt vanuit uw geloof. En dan stelt zich de vraag of u nog een ernstig onderzoeker kunt zijn. Want in feite onderzoekt u niets. U neemt klakkeloos aan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
|
![]() Citaat:
Ὑμεῖς λέγετε ὅτι ἐγώ εἰμι. Laatst gewijzigd door Piero : 28 juli 2012 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |