![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge begrijpt het precies niet Er is niet te veel landbouwgrond en er is niet te veel natuurgebied. Er is te weinig bouwgrond . En vermits je geen grond kan bijmaken ontstaat er daardoor schaarste en stijgen de prijzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ander scenario: tegen dat u de pijp uit gaat, zijn uw kleinkinderen een zware lening aan het afbetalen voor het huis dat de maat van uw vader zette en verdelen uw kinderen de erfenis onder hen om hun pensioen aan te vullen. Enfin, dat is hetgeen ik bij de meeste dertigers in mijn omgeving ondertussen zie gebeuren. Over de duurte van de woningen, nemen ze in deze onderzoeken ook de bevolkingsdichtheid mee? Of is het slechts verkoopprijs, net maandinkomen, opp. etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Burger
|
![]() Is er te weinig bouwgrond? Of is er gewoon te veel vraag naar woningen door de hoeveelheid alleenstaanden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Burger
|
![]() Citaat:
On topic. Als eenoudergezinnen en alleenstaanden een volledig huis kunnen huren of afbetalen dan zullen de woningen zeker niet duurder zijn dan in het verleden. De gouden jaren van mid 20ste eeuw vertekenen ons perspectief en laten ons vergeten met hoeveel we vroeger in een bed sliepen en dat koten niet enkel voorbehouden waren voor studenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooral de bouwgrond is een aspect dat de woningprijzen de hoogte ingejaagd heeft. België is overbevolkt, we kunnen ons zelf niet meer voeden met de opbrengsten van onze landbouw, dat is zeer verontrust wekkend als je het mij vraagt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op grond kan er maar één keer gebouwd worden, het zijn niet de gebouwen die te duur zijn, het zijn eerder de gronden waarop ze staan. Ligt uwe grond (of uw pand) dan ook nog eens in het centrum van een belangrijke handel straat komen daar nog ettelijke euro's bovenop. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat neemt echter niet weg dat dat onze woningen zeer duur zijn. Onlangs heeft de regering er nog een schepje bovenop gedaan door de notarissen BTW plichtig te maken, hierdoor is het schrijfgeld een pak gestegen. Wij kochten onlangs een domein voor ongeveer 400.000 euro, we moesten hier bijna 50.000 euro schrijfgeld (BTW inclusief) voor betalen, als je het mij vraagt, veel geld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bouwgrond van meer dan 100.000 euro of een bewoonbaar huis van meer dan 200.000 euro zijn volgens mij een grote, voor veel mensen een te grote drempel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De lonen staan niet meer in verhouding tot de kostprijs van een eigen stulpje. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat het nog erger maakt is het volgende: Stel je bent projectontwikkelaar. Stel je hebt ergens een project op het oog, een mooi stukje grond waarop 20 woningen gebouwd kunnen worden. Stel je dient hiervoor een verkavelingsaanvraag in. Dan krijg je als ontwikkelaar het volgende te horen: U moet zorgen dat alle nutsvoorzieningen (elektriciteit, water, riolering, telefoon, kabel, gas, ...) aanwezig zijn. U moet instaan voor weginfrastructuur (als niet alle "bouwkavels" langs de openbare weg liggen). U moet minstens 10% van de kavels voorzien aan sociale prijs. Al deze kosten worden uiteraard verhaalt op degenen die zelf een stekje willen neerzetten. Vroeger stond de gemeente in voor de nutsvoorzieningen, helaas, is dit verleden tijd. Omdat de meeste gemeentes de target (sociale woningbouw) voor 2020 nog niet gehaald hebben, zetten ze in een vergunning steeds dat een bepaald percentage voorzien moet worden voor sociaal zwakkeren (lees de iets meer gegoeden zullen dit wel betalen). Laatst gewijzigd door reservespeler : 6 oktober 2013 om 08:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je verdient teveel voor een sociale huurwoning maar je verdient te weinig om een andere woning te kunnen huren. En nu? Heeft niet iedere inwoner van België recht op menswaardig onderkomen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grond waarop ik, met eigen handen, mijn stulpje bouwde, koste mij welgeteld: 13.650 euro (1987) Een vergelijkbare bouwkavel is hier vorige week verkocht voor: 123.000 euro. Dit is bijna 10 keer zoveel op amper 25 jaar. Neem daarbij: - dat je op dat hoger bedrag ook schrijfgeld moet betalen - dat je op dat hoger schrijfgeld ondertussen ook BTW moet betalen. __________________________________________________ ________ Voor mijn architect betaalde ik indertijd 500 euro, ik moest geen toezicht hebben, ik moest geen veiligheidscoördinator hebben, ik moest geen EPB normen halen. Ik had geen verplichtingen aangaande isoleren (heb ik achteraf gedaan op kosten van de gemeenschap) Ik had geen verplichtingen aangaande isolerend glas of ramen (heb ik achteraf laten plaatsen , voor meer dan 40% op kosten van de gemeenschap). Ik had geen verplichting ivm eigen energie opwekken of ..., heb ik ,achteraf laten plaatsen voor meer dan 40% op kosten van de gemeenschap (warmtepomp). Ik had geen verplichting om wateropvanging te voorzien, heb ik achteraf laten plaatsen voor 80% op kosten van de gemeenschap. Tegenwoordig: Kost een architect al vlug tussen de 3 en 5000 euro (3% van de bouwkost). Moet je een veiligheidscoördinator betalen, minsten 1000 euro Moet je EPB normen halen, de kost van degenen die dit komt keuren, kost al vlug 1000 euro. Moet je volgens de normen isoleren (anders boete) Moet je zelf energie opwekken of een warmtepomp installeren Moet je wateropvanging voorzien Moet je twee systemen van water voorzien (regenwater en drinkwater) Moet je gescheiden riolering voorzien Moet je een luchtcirculatiesysteem inbouwen Moeten je ramen en glas bepaalde normen halen Moet je een stabiliteitsstudie laten maken (in het geval je gebruik maakt van poutrellen). Moet je .... Als je het mij vraagt, een hemels groot verschil, vooral in je pocket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan de verwarming ook op 13° zetten, drie paar geitenwollensokken aandoen, en samen onder de dekens kruipen, terwijl jullie met het licht van een peerke van 20 Wath naar de TV kijken. 's avonds, na het werk de hof omspitten en zelf uw groentjes kweken. In de achterbouw zitten wat kiekens en konijnen zich vet te vreten voor de Schoof zijn maaltijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op ons 27° verwelkomden de Schoof en zijn heksie perfeksie hun derde en laatste spruit. Op ons 59° ons 6° en wellicht laatste kleinkind, twee maal drie is zes. .
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De woning schaarste heeft twee belangrijke oorzaken: 1. De bevolkingsaangroei 2. Het aantal personen / woning daalt nog steeds, dit door eenoudergezinnen en door het feit dat er minder kinderen / gezin geboren worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |