![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#183 | |
|
![]() Citaat:
Bij de Tweede-Kamerverkiezingen bijv. Kiesdeler = 10.000.000 stemmen : 150 zetels = 66.667 stemmen --> de kiesdrempel ligt dus op 66.667 stemmen (een partij die bijv. 66.000 stemmen haalt maakt nog wel kans op een restzetel) Partij A haalt 2.000.000 stemmen en krijgt 2.000.000 : 66.667 = 30 zetels --> merk op: 2.000.000 van de 10.000.000 stemmen is 20%, 30 van de 150 zetels is ook 20%. Zo worden de zetels over alle partijen verdeeld. Uiteindelijk blijven er nog een klein aantal restzetels over, die volgens een ingewikkeld systeem van grootste gemiddelden worden verdeeld. Laatst gewijzigd door Dimitri : 17 augustus 2004 om 12:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Europees Commissaris
|
![]() Als ik het goed begrijp kiest men in Nederland op 2 manieren tegelijk
a. op een nationale lijst proportioneel b. op een gewesetlijke lijst (proportioneel voor dat gewest - maar in de totaliteit gezien lichtjes onevenredig..) In België zulk systeem op nationaal niveau invoeren zou aan vlamingen de kans geven op waalse partijen te stemmen en vv. Het zou de bezwaren tegen de splitsing van HVB wegnemen & bovendien het zou de franstalige oververtegenwoordiging in de Kamer waarschijnlijk teniet doen. Aan de andere kant zouden we dan toch een Senaat der federale gewesten moeten invoeren bv. van 100 Senatoren met 25 senatoren per gewest ( of 10 per provincie en nog eens 10 voor Brussel (5 per taalrol). Het toekennen per gewest vind ik beter omdat er dan ook 25 duitstalige Senatoren zouden zijn. Voor mijn part zou men mogen onderzoeken of het opportuun zou zijn een Letzemburgischtalig gewest te creëren en die dan ook 25 Senatoren te geven... (Of hoe we kunnen klagen dat Vlamingen in België, Europa en de Wereld geminorizeerd worden)
![]() |
#185 | |
|
![]() Citaat:
Momenteel is er wel een voorstel van minister de Graaf (Bestuurlijke vernieuwing) om een tweelijstenstelsel in te voeren, waarbij naast de bestaande nationale lijsten er een regionale lijst per kieskring komt. Een deel van de zetels zou dan naar de kandidaten op de regionale lijsten moeten gaan. Hoe dat precies in zijn werk moet gaan is nog niet duidelijk (een regionale zetel of meerdere regionale zetels per kieskring, aantal kieskringen, verdeling van de kieskringen over het land, enz.), maar vast staat dat de zetelverdeling over de partijen op basis van de uitslag van de nationale lijsten moet gebeuren. De Nederlandse Grondwet verplicht nl. een zetelverdeling op basis van evenredige vertegenwoordiging. Overigens is over dit plan grote verdeeldheid binnen de regeringspartijen. De VVD ziet helemaal niets in deze hervormingen. De vraag is dus of ze uiteindelijk doorgaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
stel, ik haal 49.000 stemmen in kortijk en 0 in de rest van Vlaanderen maw de helft van de kortijkzanen wil mij in het parlement, en toch kom ik er wellicht niet door je kiesdrempel maw, de stem van de helft van de kortijkzanen is 0 is dat dan zo veel beter? ik geloof dat dit systeem in Denemarken ook toegepast wordt, en na lange discussies met mijn vriendin zijn we tot de constatatie moeten komen dat beiden even goed zijn als jullie dat in NL ook zo doen, is dat jullie goede recht beter vind ik het echter niet
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 17 augustus 2004 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
Mocht het toch gebeuren, dan is het nog altijd een eerlijk systeem. Elke partij (groot én klein, in heel Vlaanderen) moet dan immers 50.000 stemmen behalen voor een zetel, dus 49.000 is simpelweg niet genoeg. De kiesdeler is de eerlijkste kiesdrempel die mogelijk is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
dat is geen volksvertegenwoordiging meer
![]() |
![]() |
#189 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(dit heeft misschien te maken met de traditie van gouwen, en vreemde heersers die de "verdeel en heers" methode toepasten en de gouwen tegen elkaar opzetten) gelijk hoe, in belgie ben ik een westvlaming, en als een antwerpenaar mijn stem vertegenwoordigt in het parlement, dan heb ik het gevoel dat er evengoed een Lap of een Eskimo kan zitten ik ga niet ontkennen dat dit moeilijkheden creeert, ik zeg enkel dat het zo is bij velen en dat volksvertegenwoordiging hier rekening moet mee houden (wat dus het geval is)
![]() |
![]() |
#191 | |
|
![]() Citaat:
In jouw voorbeeld gaat het echter om regionale partijen die aan de landelijke verkiezingen meedoen. Voor regionale partijen is een regionale zetelverdeling wellicht aantrekkelijker. Maar in Vlaanderen is daar momenteel geen sprake van: alle partijen komen in heel Vlaanderen op. Ik zie dus niet in wat voor problemen het 'Nederlandse model' in Vlaanderen op zou leveren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
in de belgische context vind ik het Deense model gewoon minder aangewezen
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 17 augustus 2004 om 20:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Europees Commissaris
|
![]() Op diverse "draden" is er nu al diskussie over het kiesstelsel -
stel voor die specifieke diskussies af te sluiten en een nieuwe draad ervoor te openen op "Verdieping van de democratie"
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
En niet beter of slechter: een situatie waarbij partijen met minder stemmen meer zetels en dus meer invloed hebben dan andere partijen met meer stemmen en minder zetels lijkt me toch niet even goed als, laat staan beter dan een systeem waar elke stem even zwaar telt en elke zetel evenveel stemmen kost. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. ik gaf echter aan dat ook daar scheve situaties best mogelijk zijn (en dit zou in belgie wellicht gebeuren) 2. itt mij, ga je niet in op het tegenargument (nl dat vertegenwoordiging in Belgie lokaal moet zijn). Zegt men trouwens niet in NL dat de politici in Belgie veel dichter bij het volk staan?
![]() |
![]() |
#197 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Politici in België staan inderdaad dichter bij hun thuispubliek, omdat zij nu eenmaal een echt thuispubliek hebben. In Nederland kunnen hun kiezers overal zitten. Anderzijds zijn politici in België door het bestaande systeem wel vatbaarder voor cliëntelisme, wat vaak eufemistisch 'dienstbetoon' wordt genoemd. In Nederland wordt zoiets sneller beschouwd als vriendjespolitiek en corruptie: een politicus moet er voor iedereen zijn, niet alleen voor zijn familie en de buren in de straat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
maar zoals ik al zei, in belgie is het belangrijk dat representatie lokaal gebeurt kijk bv eens naar de provincies, de uitslagen verschillen reeds drastisch daar Citaat:
ik vraag een concreet tegenargument, geen misplaatst oordeel belgen zijn anders dan nederlanders, en zullen andere zaken aanvaarden westvlamingen zullen echter geen antwerpenaar voor hun stem willen in het parlement, ze verstaan mekaar zelfs niet zonder naar een gemeenschappelijke taal over te schakelen Citaat:
zo zijn belgen nu eenmaal het zijn geen nederlanders
![]() |
![]() |
#199 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik zeg dat Belgen regionaler denken, waarop jij zegt: dat zal geen probleem zijn. Dat is een oordeel, geen objectief tegenargument op mijn stelling dat belgen regionaler denken. Citaat:
Citaat:
![]() |