Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2013, 22:19   #181
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

zijn we nu samen aan't snuiven?

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2013, 22:19   #182
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik ga niet zeggen dat de kans groot is, ik ken hem al 10 jaar op dit forum;
Raf is een attention whore.
andere lijn.
Jij geeft hem die aandacht.

Nu zijn er twee mogelijkheden,

1: Je ziet het niet.

2: Je vindt het heerlijk om aandacht te geven aan onze lekkere Raf.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 07:14   #183
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Oeps,
wat zegt die van Groen nu in zijn "spectaculair voorstel om pensioenen te hervormen" ?

Dit:

Citaat:
Het is niet goed ambtenaren heel hun
leven te weinig loon te betalen om
hen daarna een zeer hoog pensioen
te betalen. Betaal ze een correct
loon en voer eenzelfde pensioensysteem
in voor iedereen.’
Wouter De Vriendt erkent dat een
uitgebalanceerd overgangssysteem
zal nodig zijn.
titel: Groen wil basispensioen zoals in Nederland

link: http://www.standaard.be/plus/20130805/ochtend/9

Citaat:
Groen legt een nieuw pensioenstelsel ter tafel en keek daarvoor naar Nederland. Het huidige systeem is versleten, laat ons met een nieuwe lei beginnen, luidt het.
Groen wil basispensioen zoals in Nederland

Van onze redacteur Guy Tegenbos

Brussel

‘Dit land faalt schromelijk in een van zijn belangrijkste sociale opdrachten. Tweeëntwintig procent van de ouderen in dit rijke land, is arm. Hun pensioen ligt beneden de armoedegrens. Nederland is niet rijker maar doet stukken beter. Daar is maar een klein percentage ouderen arm’, zegt Wouter De Vriendt, federaal volksvertegenwoordiger van Groen die het pensioenhoofdstuk van het najaarscongres van zijn partij voorbereidt.

‘Betaal ambtenaren een correct loon en voer eenzelfde pensioensysteem in voor iedereen’

Wouter De Vriendt

Groen vindt dat het Nederlands pensioenstelsel intelligenter in elkaar zit dan het Belgische en wil de grote lijnen ervan overnemen.

Basispensioen van 1.000 euro

‘De Belgische inkomensgarantie voor ouderen (IGO) helpt wel een aantal mensen maar velen weten niet eens dat ze dit kunnen aanvragen, laat staan dat ze weten hoe. Het zogenaamde minimumpensioen is geen minimumpensioen en geldt maar voor sommigen. Anderen krijgen een pensioen dat dubbel zo hoog ligt dan het pensioen van hun buurman die hetzelfde werk deed. Ik kan nog uren doorgaan’, zegt Wouter De Vriendt. ‘Het Nederlands systeem is niet perfect maar rechtvaardiger en robuuster dan het onze.’

Hij wil, net als in Nederland, dat iedereen een basispensioen krijgt van 1.000 euro per maand. Dat is het bedrag dat de EU voor ons land ziet als de armoedegrens. Wie nooit gewerkt heeft en samenwoont met een ander, zou maar 750 euro krijgen.

Daarbovenop komt een bedrag evenredig met hoeveel men gewerkt en verdiend heeft. Dat tweede bedrag wil het Groen-kamerlid niet per individu sparen en beleggen (‘kapitalisatiestelsel’) zoals in Nederland; het blijft een ‘solidair repartitiestelsel’ waarin het inkomen van de gepensioneerden betaald wordt met de bijdragen van de actieven van vandaag.

Renteniers

Iedereen 1.000 euro per maand, ook de rijke rentenier die nooit sociale bijdragen betaalde? ‘Ja, maar dat is geen probleem want hij zou ook belastingen betalen en wij voeren een vermogensbelasting in, vergeet dat niet.’

‘Het systeem dat wij voorstellen kost 3,2 miljard extra, min terugverdieneffecten, is 2 miljard. Maar je krijgt er een veel socialer en rechtvaardiger systeem voor in de plaats en een groot stuk van je armoede verdwijnt.’

Een boel uitgaven valt bovendien weg, zegt De Vriendt: de overlevingspensioenen, de weduwen- en weduwnaarspensioenen, de gescheidenenpensioenen, een groot deel van de pensioenen voor ‘gelijkgestelde dagen’. De pensioenberekening wordt ook honderd maal eenvoudiger waardoor de administratiekosten zullen dalen.

Bovendien wil Groen de subsidiëring van het individueel pensioensparen (via de fiscale aftrek) schrappen: dat brengt 780 miljoen euro op.

‘En we willen grote ongelijkheid in de pensioenen wegwerken. Het is niet goed ambtenaren heel hun leven te weinig loon te betalen om hen daarna een zeer hoog pensioen te betalen. Betaal ze een correct loon en voer eenzelfde pensioensysteem in voor iedereen.’

Wouter De Vriendt erkent dat een uitgebalanceerd overgangssysteem zal nodig zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 07:54   #184
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Oeps,
wat zegt die van Groen nu in zijn "spectaculair voorstel om pensioenen te hervormen" ?

Dit:

Duidelijk is dat het pensioenstelsel in België ingestort is. Er komen de volgende 10 jaren 500.000 statutaire ambtenaren in het pensioenstelsel en dat is het equivalent van 1.200.000 mensen uit de privé wat kostprijs betreft en ze kunnen het gewoon niet betalen (we mogen niet meer lenen, begroting moet in evenwicht, we moeten schuld afbouwen, onze belastingen zijn reeds exuberant, bedrijven sluiten en trekken weg, de volgende 10 jaar komt er zeker geen economische groei boven de 2% etc etc).
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 07:56   #185
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Uiteraard dragen ze veel bij, aan de staatsschuld.
En aan de collectieve verveling
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 08:24   #186
Tavek
Banneling

Standaard

http://www.hbvl.be/limburg/86-miljoe...benoemden.aspx

lol @ diepenbeek. Maand voor pensioen nog ene benoemen. Van oplichting gesproken.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 08:33   #187
demonen
Banneling

Standaard

Even dit over het Nederlandse basispensioen. Ik heb net mijn pensioen laten uittellen voor mijn gewerkte jaren in Nederland (gegevens nodig om mijn loopbaan te bewijzen nav mijn aanstaand SWT gezien Ford Genk sluit wegens de belastingsdruk).
Om die 1.000 Euro/maand in Nederland te krijgen moet je 50 jaar in Nederland gedomicilieerd geweest zijn en dit bedrag krijg je ten vroegste op 67 jaar EN die leeftijd schuift jaarlijks op gezien ze gerelateerd is aan de levensverwachting.
Oud 5 augustus 2013, 08:37   #188
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oeps,

Dit:

De grootste denkfout in dat model is wat doe je met die 1000euro als je in het begin van uw carriere 1000euro krijgt om een huis af te betalen, en op het einde van uw carriere heb je ineens recht op 1000euro tewijl uw huis afbetaald is. Op die manier hou je de overbelasting van arbeid in stand.

In feite ben ik veel socialer hoor, ik vind dat iedereen recht heeft op 1500euro basispensioen, wat een getal is die de kloof tussen ambtenaren en privé dichtrijdt, waarom niet beloven zonder econometrische onderbouwing. Of zit er een adder in het gras,
Ja ik zie de bui al hangen, al wie 1200euro pensioen krijgt mag verlagen, en ze gaan dat eens herverdelen naar diegene die niet werken. NOg een motivatie minder om te werken.

Ten tweede als ambtenaren een hoger pensioen willen moeten ze maar een deel van hun loon inleveren om bij te dragen voor die hogere pensioenen in een waterdicht econometrisch model die zorgt dat dit 'niet-budgetbelastend' getribueerd wordt.

Laatst gewijzigd door brother paul : 5 augustus 2013 om 08:40.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 08:48   #189
demonen
Banneling

Standaard

Landen die gevoelig zijn voor rentestijgingen (hoge staatsschuld, geen spaarkas voor de pensioenen, hoge werkloosheid, ...) kunnen goedkoop lenen bij het ECB maar dan moet het wel "het six-pack" tekenen. Dit zijn maatregelen die ze verplicht moeten naleven oa begroting in evenwicht in 2015, versnelde schuldafbouw, ... en bewijzen hoe men zijn pensioenen gaat betaalbaar maken. Indien men deze maatregelen niet kan bereiken dan komt Europa die hier zelf opleggen. In feite geeft zo'n probleemland bijna al zijn bevoegdheden in handen van Europa. Het arme België heeft dit six-pack ook getekend en moet in 2014 bewijzen hoe ze de pensioenen zal blijven betalen. Daar de huidige pensioenberekening onbetaalbaar is (het probleem ligt bij de statutaire ambtenaren daar zijn alle economen het over eens) is er een comitée opgericht die de pensioenen moet hervormen (oa de geldverbrander vd Sp.a zetelt hierin) en zij moeten in het voorjaar verslag uitbrengen. De regering moet dan knopen doorhakken en een definitieve hervorming aanEuropa overmaken. 2014 wordt dus een jaar van grote sociale onrust want de statutairen zullen hoe dan ook moeten inleveren MAAR ook andere zaken liggen op tafel zoals het nationaliseren vd 2de en 3de pijler nl groepsverzekeringen, pensioensparen, levensverzekeringen, ...
U begrijpt dat N-VA niet happig is om in deze tijden toe te treden tot de federale regering want dan moeten zij mee de shit opruimen die de traditionelen gedurende decennia gemaakt hebben. In die context moet je de uitspraak v Dewever bekijken "Wij wensen enkel nog te onderhandelen op basis van art 35". ps 50% vd franstaligen werken voor de overheid!
Oud 5 augustus 2013, 08:53   #190
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
http://www.hbvl.be/limburg/86-miljoe...benoemden.aspx

lol @ diepenbeek. Maand voor pensioen nog ene benoemen. Van oplichting gesproken.....
Dat heeft geen effect op het pensioen van de persoon in kwestie.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 5 augustus 2013 om 08:55.
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 09:19   #191
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Volgens mij wel hoor !! En nog niet weinig.
(maar ik denk wel dat dit voorbeeld een is van al een paar jaar geleden ... Ik dacht ook dat er sedertdien afspraken waren onder de gemeenten om mekaar niet langer op die wijze op te lichten ...)

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 augustus 2013, 09:22   #192
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
(maar ik denk wel dat dit voorbeeld een is van al een paar jaar geleden ... Ik dacht ook dat er sedertdien afspraken waren onder de gemeenten om mekaar niet langer op die wijze op te lichten ...)

.
Volgens mij heeft dit misschien effect voor wie dat pensioen betaalt, maar niet op het bedrag.
Je moet 30 jaar werken in de privé of als contractueel om recht te hebben op een volledig pensioen. Bij de overheid is dat slechts 20 jaar.
Als ze iemand net voor pensionering een statuut geven gaat die zijn pensioen volgens die redenering amper beinvloed worden.
Oud 5 augustus 2013, 09:27   #193
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En waarom denk je dat ze die man vast benoemen, een maand voor zijn pensioen? Om zijn werkzekerheid te garanderen?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 09:28   #194
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij heeft dit misschien effect voor wie dat pensioen betaalt, maar niet op het bedrag.
Je moet 30 jaar werken in de privé of als contractueel om recht te hebben op een volledig pensioen. Bij de overheid is dat slechts 20 jaar.
Als ze iemand net voor pensionering een statuut geven gaat die zijn pensioen volgens die redenering amper beinvloed worden.
Ik meende dat als ze een contractuele benoemen, hij die jaren van zijn contract 'meeneemt'.

Nu, 't is een detail. Zand er over.

Als ze de drie stelsels ooit zouden willen harmoniseren, dan ze er dan niet zo lang over zouden doen als intern de privé-werknemers ze er over gedaan hebben om arbeiders en bedienden gelijk te behandelen.

.

Oud 5 augustus 2013, 09:33   #195
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Even dit over het Nederlandse basispensioen. Ik heb net mijn pensioen laten uittellen voor mijn gewerkte jaren in Nederland (gegevens nodig om mijn loopbaan te bewijzen nav mijn aanstaand SWT gezien Ford Genk sluit wegens de belastingsdruk).
Om die 1.000 Euro/maand in Nederland te krijgen moet je 50 jaar in Nederland gedomicilieerd geweest zijn en dit bedrag krijg je ten vroegste op 67 jaar EN die leeftijd schuift jaarlijks op gezien ze gerelateerd is aan de levensverwachting.
Idd. En, toch wel verrassend, in het voorstel dat Groen vandaag op tafel legt staat diezelfde voorwaarde in:
Citaat:
Het universeel basispensioen wordt gekoppeld aan het verblijf, zoals in Nederland. Daar bouw je basispensioen (AOW) op per jaar dat je in Nederland verblijft tussen 15 en 65 jaar, anders 2% minder per jaar verblijf minder.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 09:35   #196
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

.
Ik dacht dat dan een deel (of helemaal) van de tijd die gewerkt was als contractueel meegenomen kon worden als gewerkte tijd als ambtenaar, maar ik ben niet zeker.

Maarbon, dit is pure oplichterij van de bovenste plank, helaas ook niet de eerste keer dat ik dit hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2013, 09:39   #197
demonen
Banneling

Standaard

Als die niet vast benoemde (contractueel) naar de arbeidsrechtbank (hij kan tot het hoogste rechtsorgaan in Europa gaan) en hij krijgt gelijk dan ontploft het pensioensysteem onmiddellijk!

Laatst gewijzigd door demonen : 5 augustus 2013 om 09:42.
Oud 5 augustus 2013, 09:45   #198
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Door: redactie
31/07/08 - 06u41 Gemeenten kunnen tijdelijk personeel vast benoemen net voor het pensioen. Dat personeel krijgt dan een ambtenarenpensioen.

'Gratis' oplossing
Terwijl alle gemeenten zich suf zoeken naar geld om voor hun niet vastbenoemde, 'tijdelijke' personeelsleden een aanvullend pensioen te financieren heeft de kleine Limburgse gemeente Alken een 'gratis' oplossing gevonden. De gemeente geeft de 'tijdelijke' personeelsleden een vaste benoeming vlak voor ze met pensioen gaan; ze krijgen dan een ambtenarenpensioen voor alle jaren dat ze voor een overheid gewerkt hebben en dat kost de gemeente niets.

Pensioenstelsel ambtenaren onder druk
Als alle gemeenten die truc overnemen, ontploft het pensioenstelsel van de ambtenaren in één klap. De meerderheid van het gemeentepersoneel is immers niet vastbenoemd: slechts 140.000 vastbenoemden (40 procent) tegenover 200.000 tijdelijken (140.000 gewone tijdelijken en 60.000 gesubsidieerde contractuelen).

Signaal aan hogere overheden
Burgemeester Hendrik Verbrugge (CD&V) van Alken wilde met de maatregel naar eigen zeggen vooral een signaal geven aan de hogere overheden dat de grove pensioenongelijkheid tussen vastbenoemden en niet-vastbenoemden niet houdbaar is. Maar de voogdijoverheid kan de beslissing gewoon niet afblokken omdat er geen rechtsregel is die deze truc verbiedt. Ook Jan Gysen, topman van de dienst sociale zekerheid van de gemeenten (RSZPPO) en Jo Janssens, topman van de pensioenkas van de ambtenaren (PDOS), zeggen dat ze vandaag niet kunnen optreden tegen deze 'laakbare beslissing'. (belga/lb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...btenaren.dhtml
Oud 5 augustus 2013, 09:51   #199
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
Door: redactie
31/07/08 - 06u41 Gemeenten kunnen tijdelijk personeel vast benoemen net voor het pensioen. Dat personeel krijgt dan een ambtenarenpensioen.

'Gratis' oplossing
Terwijl alle gemeenten zich suf zoeken naar geld om voor hun niet vastbenoemde, 'tijdelijke' personeelsleden een aanvullend pensioen te financieren heeft de kleine Limburgse gemeente Alken een 'gratis' oplossing gevonden. De gemeente geeft de 'tijdelijke' personeelsleden een vaste benoeming vlak voor ze met pensioen gaan; ze krijgen dan een ambtenarenpensioen voor alle jaren dat ze voor een overheid gewerkt hebben en dat kost de gemeente niets.

Pensioenstelsel ambtenaren onder druk
Als alle gemeenten die truc overnemen, ontploft het pensioenstelsel van de ambtenaren in één klap. De meerderheid van het gemeentepersoneel is immers niet vastbenoemd: slechts 140.000 vastbenoemden (40 procent) tegenover 200.000 tijdelijken (140.000 gewone tijdelijken en 60.000 gesubsidieerde contractuelen).

Signaal aan hogere overheden
Burgemeester Hendrik Verbrugge (CD&V) van Alken wilde met de maatregel naar eigen zeggen vooral een signaal geven aan de hogere overheden dat de grove pensioenongelijkheid tussen vastbenoemden en niet-vastbenoemden niet houdbaar is. Maar de voogdijoverheid kan de beslissing gewoon niet afblokken omdat er geen rechtsregel is die deze truc verbiedt. Ook Jan Gysen, topman van de dienst sociale zekerheid van de gemeenten (RSZPPO) en Jo Janssens, topman van de pensioenkas van de ambtenaren (PDOS), zeggen dat ze vandaag niet kunnen optreden tegen deze 'laakbare beslissing'. (belga/lb)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...btenaren.dhtml
Het zal wel kloppen. Ik dacht eerst dat het enkel een budgettair probleem was.
Ik ben Raf niet, ik kan gerust toegeven dat ik niet juist was.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 5 augustus 2013 om 09:51.
Oud 5 augustus 2013, 10:11   #200
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal wel kloppen. Ik dacht eerst dat het enkel een budgettair probleem was.
Ik ben Raf niet, ik kan gerust toegeven dat ik niet juist was.
Ik kan dat ook, Phlup, maar het gebeurt gewoon zelden of nooit dat ik niet juist ben. Ik ben niet om de haverklap verkeerd, zoals jij. Snap je?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be