Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2013, 16:08   #181
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En Spanje is inderdaad baas in de EU.

Of wacht...
In een zekere zin is Spanje inderdaad baas in de EU, zeker in zo'n materies Spanje heeft immers een vetorecht.

Spanje niet akkoord = EU monddood.
Spanje niet akkoord = Catalonië niet in de EU.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 18 september 2013 om 16:09.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:15   #182
mvd
Minister-President

mvd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Misschien, maar dan neemt niet weg dat Spanje haar middelen zal aanwenden (vermoed ik, des te beter als de situatie op een deftige manier geregeld kan worden) om dat tegen te gaan, dat dat nu via politie en gerecht, ambtenarij, leger, Gi Joe is. Nu, iedereen kent de risico's van zo'n scenario, hé...
Bedankt voor deze reactie. Wat jij eigenlijk zegt is: Catalonië zal nooit onafhankelijk worden en de wil van het Catalaanse volk is sowieso van geen betekenis. je beseft het waarschijnlijk niet maar voorstanders van de autonomiegedachte kunnen zich eigenlijk geen betere reclame inbeelden dan mensen zoals jij.

Citaat:
Maar zolang het "humanitair recht" nagevolgd wordt, hebben andere landen daar niks mee te maken, ook niet binnen de EU. Het is immers een interne aangelegenheid. De EU kan uiteraard proberen tussen te komen, maar ra ra ra, wie moet daarover meebeslissen? Juist ... Spanje, als lid van de EU!

Zolang mensen in een romantische wereld leven waar iedereen braaf is en waarin het volstaat om te zeggen "wij zijn onafhankelijk", zullen dromen nachtmerries worden.
Schotten hebben dit blijkbaar veel beter begrepen.
Zoals ik al zei, als jij denkt dat de Partido Popular (hoewel exfascisten) effectief geweld zou gebruiken tegen de Catalanen dan ben je goed gek. Als je denkt dat de internationale gemeenschap (incl. EU) dat zal laten gebeuren ben je nog gekker.
Als Catalonië 'ja' stemt, is het hoogst haalbare voor Spanje dat dat land enkel voor de vorm blijft bestaan.

Laatst gewijzigd door mvd : 18 september 2013 om 16:20.
mvd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:20   #183
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rafkaf Bekijk bericht
De vice-voorzitter van de Europese Commissie geeft een opbeurend signaal aan de Belgicisten.

http://www.express.be/joker/?action=...&utm_campaign=

Is dat een officieel standpunt? En zo ja, hou zouden onze partijen daar op reageren?
Ik kan mij vergissen maar voor zover ik weet zit Zwitserland ook niet in de EU, niet? En stellen die het daarom slechter dan België? Ik dacht het niet. Ik bekijk het eerder als een goed nieuwsshow.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:20   #184
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat is geen nieuws.
Ja wel, dat is goed nieuws.
Oud 18 september 2013, 16:21   #185
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Staaf is het soort spelbreker, dat altijd op voorhand het einde van de film vertelt...
Welneen.
De slotscène is bezig, en ik neurie gewoon het liedje mee.
Oud 18 september 2013, 16:23   #186
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik kan mij vergissen maar voor zover ik weet zit Zwitserland ook niet in de EU, niet? En stellen die het daarom slechter dan België? Ik dacht het niet. Ik bekijk het eerder als een goed nieuwsshow.
Ziedaar, 't is al zover, net wat ik gevreesd had.
Uit de EU gaan, is net vrijwel het enige solide argument pro Vlaamse onafhankelijkheid, horresco referrens...
Oud 18 september 2013, 16:25   #187
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een zekere zin is Spanje inderdaad baas in de EU, zeker in zo'n materies Spanje heeft immers een vetorecht.

Geen probleem hoor. Ik denk dat dat alleen slecht nieuws is voor de EU zelf. Het zal andere sterke lidstaten er toe brengen zich ook af te scheiden en dan blijft strak de Eu allen nog over met enkel en alleen armoede lidstaten, wat zal betekenen dat de EU niet lang meer zal bestaan.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 16:26.
Oud 18 september 2013, 16:29   #188
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Geen probleem hoor. Ik denk dat dat alleen slecht nieuws is voor de EU zelf. Het zal andere sterke lidstaten er toe brengen zich ook af te scheiden en dan blijft strak de Eu allen nog over met enkel en alleen armoede lidstaten, wat zal betekenen dat de EU niet lang meer zal bestaan.
Toch is volgens een EU met België als lidstaat na 2014 realistischer dan al die gekke scenario's die hier de ronde doen...

Volgens besef je dat zelf ook wel.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:33   #189
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Laat het ons hopen voor Catalonie.
Oud 18 september 2013, 16:34   #190
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Bedankt voor deze reactie. Wat jij eigenlijk zegt is: Catalonië zal nooit onafhankelijk worden en de wil van het Catalaanse volk is sowieso van geen betekenis. je beseft het waarschijnlijk niet maar voorstanders van de autonomiegedachte kunnen zich eigenlijk geen betere reclame inbeelden dan mensen zoals jij.
Mensen moeten leren stoppen met lezen wat zij willen lezen en begrijpen wat zij willen begrijpen. Als je niet begrijpt wat ik zeg, dan stel je een vraag ter bevestigen of om meer uitleg. Ik zal met plezier antwoorden.

Wat ik zeg is dat een eenzijdige onafhankelijkheidsverklaring, zelfs na referendum, absoluut geen garantie is op effectieve onafhankelijkheid. Het schept enkel en alleen een uiters ingewikkelde situatie waarbij niemand, maar dan ook niemand, het resultaat van kent.

En ja, een van die resultaten kan volledige onafhankelijkheid zijn, maar dat kan evengoed een totale chaos zijn. Ik herhaal het: niemand weet het.

Dus, leer eerst begrijpend lezen vooraleer je reageert.

Citaat:
Zoals ik al zei, als jij denkt dat de Partido Popular (hoewel exfascisten) effectief geweld zou gebruiken tegen de Catalanen dan ben je goed gek. Als je denkt dat de internationale gemeenschap (incl. EU) dat zal laten gebeuren ben je nog gekker.
Weer eens blijkt dat begrijpend lezen blijkbaar een moeilijke opgave is (nu ja, de discussie is ietsjes ingewikkelder dan het klassiek zwart-wit denken). Ik heb mij duidelijk geplaatst binnen de context van eerbiediging van het internationaal recht, wat betekent dat het gebruik van geweld proportioneel, legitiem en noodzakelijk moet zijn, en wat ook betekent (begrijpend lezen, weet je wel) dat er niet noodzakelijk geweld wordt gebruikt.

Indien Spanje zich daarbuiten waagt, verandert de situatie volledig, want zouden de VN zich ook bij voorbeeld kunnen moeien en zou Spanje zelf uit de EU kunnen vliegen.

Maar weer eens, het is onmogelijk om nu te weten hoe de toekomst eruit zal zien.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 18 september 2013 om 16:38.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:37   #191
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niemand verplicht Catalonie om zich kandidaat lidstaat-EU te stellen, dat klopt.
De uitspraken van die Commissaris (die juist zijn) zijn dan voor een aantal mensen dan ook irrelevant, nietwaar?
Oud 18 september 2013, 16:43   #192
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En die besluiten een min of meer groot deel van hun autonomie onder een gemeenschappelijke autoriteit te plaatsen. Dus ontstaat er volkenrechtelijk een nieuwe entiteit. Bijgevolg zit de EU met een op te lossen probleem.
Zolang Nederland zich aan de euro regels houd zie ik echt geen probleem.
Wat zou Europa kunnen inbrengen tegen het feit dat 2 landen, waarvan één binnen en een ander buiten de unie, hun leger samen zouden beheren?
En indien Europa daar toch juridische problemen in zou zien dan is het aan Nederland om daaruit consequenties trekken.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:45   #193
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Dat afgesplitste land zal wel nog blijven werken met de euro maar wel handelsovereenkomsten, grenscontroles, enz. Ze gaan hier vlug een mouw aan passen.
Zeg slimme sinds wanneer mag een land dat niet tot de eurozone behoort de euro als officiële munt gebruiken?
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:47   #194
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch is volgens een EU met België als lidstaat na 2014 realistischer dan al die gekke scenario's die hier de ronde doen...

Volgens besef je dat zelf ook wel.
Ik hoop dat gij ook begrijpt dat dat pure propagande is wat kiezers moeten afschrikken om Vlaams te kiezen.

Maar als het u kan interesseren, toen ik 12 jaar was leerde ik op school dat we al wel over de technologie beschikten om naar de maan te kunnen vliegen maar dat dat nooit zou mogelijk zijn omdat we hier op de aarde niet over een geschikte brandstof beschikten. Dat werd ook als gek scenario beschouwt.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 16:51.
Oud 18 september 2013, 16:52   #195
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mvd Bekijk bericht
Ah, en wat gaat Spanje doen? Catalonië is een regio met duidelijk afgebakende grenzen, een zekere mate van autonomie, een eigen parlement, enz.. Spanje kan economische sancties ondernemen bv., daarmee gaat het noodlijdende Spanje zichzelf zwaar in de voet schieten. Ze zouden ook het leger kunnen inzetten, dat zal de internationale gemeenschap (en ook de EU) niet laten gebeuren. Zelfs de exfacisten van Rajoy zijn zo gek niet me dunkt..

Een realistisch scenario is dat er afspraken met Spanje worden gemaakt over de schuld, de rechten van Spaanstaligen in Catalonië,.... dat is allemaal mogelijk. Maar Spanje dat eventjes autoritair zal stellen dat (na een referendum) van onafhankelijkheid in geen geval sprake kan zijn, nee dat is onmogelijk in deze tijd. Verstokte belgicisten mogen die fictie van mij evenwel gerust blijven koesteren hoor...
Jouw realistisch scenario komt er gewoon op neer : het laten gebeuren... Dat lijkt me wel bijzonder optimistisch, op het randje van onrealistisch.
Het is niet te voorspellen hoe de centrale staat zal reageren, ik denk scenario's van het leger dat door de straten marcheert onzin zijn. Maar als ze verder zouden gaan dan wat lawaai verkopen in hun regionaal parlement dan zal er wel reactie komen. Zolang het openbare leven normaal blijft verlopen en de regio geen centraal aangestuurde zaken zou gaan blokkeren denk ik dat het allemaal wel zou meevallen.
En wat "belgicist" zijn te maken heeft met een poging tot inschatting hoe die catalaanse toestanden gaan evolueren is me onduidelijk.
Tenzij jij echt gelooft dat die catalaanse toestand een soort test is om hier later ook toe te passen. Sta me toe van dan eens hartelijk te lachen. Hier durft de vlaams nationale partij het woord onafhankelijkheid nauwlijks nog te gebruiken om haar kiezers niet te chocqueren , babbelt ze over confederalisme en geleidelijke verdamping van de staat en is als partij tegen referenda.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:53   #196
Fiscoman
Provinciaal Statenlid

Fiscoman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
EFTA is het antwoord lieve man
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:55   #197
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat gij ook begrijpt dat dat pure propagande is wat kiezers moeten afschrikken om Vlaams te kiezen.

Maar als het u kan interesseren, toen ik 12 jaar was leerde ik op school dat we al wel over de technologie beschikten om naar de maan te kunnen vliegen maar dat dat nooit zou mogelijk zijn omdat we hier op de aarde niet over een geschikte brandstof beschikten. Dat werd ook als gek scenario beschouwt.
Ik wed dat er veel meer gekke scenario's waren die nooit zijn uitgekomen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2013, 16:57   #198
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Jouw realistisch scenario komt er gewoon op neer : het laten gebeuren... Dat lijkt me wel bijzonder optimistisch, op het randje van onrealistisch.
Het is niet te voorspellen hoe de centrale staat zal reageren, ik denk scenario's van het leger dat door de straten marcheert onzin zijn. Maar als ze verder zouden gaan dan wat lawaai verkopen in hun regionaal parlement dan zal er wel reactie komen. Zolang het openbare leven normaal blijft verlopen en de regio geen centraal aangestuurde zaken zou gaan blokkeren denk ik dat het allemaal wel zou meevallen.
En wat "belgicist" zijn te maken heeft met een poging tot inschatting hoe die catalaanse toestanden gaan evolueren is me onduidelijk.
Tenzij jij echt gelooft dat die catalaanse toestand een soort test is om hier later ook toe te passen. Sta me toe van dan eens hartelijk te lachen. Hier durft de vlaams nationale partij het woord onafhankelijkheid nauwlijks nog te gebruiken om haar kiezers niet te chocqueren , babbelt ze over confederalisme en geleidelijke verdamping van de staat en is als partij tegen referenda.
Zowel Catalonië als Schotland en Vlaanderen kijken gespannen naar elkaar in afwachting wie de eerste stap zal zetten. Eens die gezet is volgen de overigen op de voet.
Oud 18 september 2013, 16:58   #199
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wed dat er veel meer gekke scenario's waren die nooit zijn uitgekomen.
Minstens evenveel of meer zijn wel al uitgekomen. De mens ging nooi kunnen vliegen ook. En bij de eerste treinen gingen de koeien geen melk meer geven en de kippen geen eieren meer leggen. intussen rijden er dagelijks heel wat treinen en de koeien geven nog altijd melk en de kippen nog altijd eieren. Raar hé? Maar waar!!!

Laatst gewijzigd door Garry : 18 september 2013 om 17:01.
Oud 18 september 2013, 17:00   #200
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een gezaag over die onwaarschijnlijke hypothese dat de EU ons niet graag zou zien ...

Als er in de commissie of in het parlement één kieken zou zijn (gelijk die huidige Spanjaard nu) die tegen zou zijn, dan gaan er honderd opstaan en ons smeken om per direct toe te treden.

.
Ons ? Het gaat hier wel over catalanen hee schoof. Niet teveel je eigen wensen projekteren op die regio.

Ondertussen al veel reacties gevonden van gezagsdragers die Almunia terugfluiten ? 't blijft heel stil hee...
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be