Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2013, 17:05   #181
hikikomori85
Schepen

hikikomori85's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De hautaine arrogantie en provocatie van de draadopener zijn hemeltergend als je dat plaatst tegenover werkloosheidscijfers bij de jeugd in het Zuiden:50%

En hoe voelt dat niets moeten doen en dubbel zoveel verdienen als iemand die daar werkt. Krijgt ge zo geen last van uw categorisch imperatief geweten ?
Oud 31 oktober 2013, 18:22   #182
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hikikomori85 Bekijk bericht
En hoe voelt dat niets moeten doen en dubbel zoveel verdienen als iemand die daar werkt. Krijgt ge zo geen last van uw categorisch imperatief geweten ?
O voor mij mag iedereen gerust op pensioen gaan met een pensioen boven de armoedegrens, zoals ik. Dat is hoe ik aan de armoede ontsnapt ben. Ge kunt overigens beter vragen hoe het voelt zeven jaar lang negenduizend frank per maand tekort te komen en bij te passen uit je spaargeld (1989-1994) als werkende arme op minimumloon. 650000BF in totaal. Ik kan het antwoord erbij geven: wanhopig (geen beter betaald werk vinden als oudere werkloze) en moordlustig (op de staat die je naar de armoede terug belast via belastingen en sociale bijdragen op laagsteloon). Ik had dan ook geen enkele scrupule de volgende 15 jaar officieel vrijgesteld te zijn van de arbeidsmarkt op de dop (eveneens als oudere werkloze). Hoewel de dop 20% onder de armoedegrens uitkeert en ik daarmee ook de eindjes niet aan elkaar kon knopen. . Laat je eens voorlichten over de werkloosheidsval. Maar jullie antwoord daarop is: de minimumlonen nog verlagen...

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 oktober 2013 om 18:46.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2013, 19:08   #183
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
O voor mij mag iedereen gerust op pensioen gaan met een pensioen boven de armoedegrens, zoals ik. Dat is hoe ik aan de armoede ontsnapt ben. Ge kunt overigens beter vragen hoe het voelt zeven jaar lang negenduizend frank per maand tekort te komen en bij te passen uit je spaargeld (1989-1994) als werkende arme op minimumloon. 650000BF in totaal. Ik kan het antwoord erbij geven: wanhopig (geen beter betaald werk vinden als oudere werkloze) en moordlustig (op de staat die je naar de armoede terug belast via belastingen en sociale bijdragen op laagsteloon). Ik had dan ook geen enkele scrupule de volgende 15 jaar officieel vrijgesteld te zijn van de arbeidsmarkt op de dop (eveneens als oudere werkloze). Hoewel de dop 20% onder de armoedegrens uitkeert en ik daarmee ook de eindjes niet aan elkaar kon knopen. . Laat je eens voorlichten over de werkloosheidsval. Maar jullie antwoord daarop is: de minimumlonen nog verlagen...
Ik noem mijn laatste baas nog niet eens een uitbuiter. Het is door de politici dat criminele overbelasting op minimumlonen mogelijk is. De belastingsvrije som en de sociale lasten moeten verlaagd worden voor de 7% lageloonwerkers, die tegenwoordig nog onder de armoedegrens werken.
Het is door dezelfde politici dat vrijstelling van de arbeidsmarkt mogelijk was voor oudere werklozen. Dat systeem is nu ietwat teruggedraaid, geloof ik.
Oud 1 november 2013, 08:41   #184
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik noem mijn laatste baas nog niet eens een uitbuiter. Het is door de politici dat criminele overbelasting op minimumlonen mogelijk is. De belastingsvrije som en de sociale lasten moeten verlaagd worden voor de 7% lageloonwerkers, die tegenwoordig nog onder de armoedegrens werken.
Het is door dezelfde politici dat vrijstelling van de arbeidsmarkt mogelijk was voor oudere werklozen. Dat systeem is nu ietwat teruggedraaid, geloof ik.
Eno2, je moet om te beginnen eerst eens kijken wat de armoede grens is.
Daarnaast moet je de oorzaak en reden zien waarom mensen tegen een hongerloon werken.

Ik ken zo een bedrijf met een afdeling in Antwerpen en een afdeling in buurt van Oostende. De werknemers in Antwerpen beginnen met een uurloon van 15 euro terwijl de werknemers van de andere afdeling beginnen met een uurloon van 11 euro en na 10 jaar in dienst te zijn nog geen 14 euro per uur hebben. Hun Antwerpse collega's hebben na 10 jaar dienst een loon van 17 euro en meer.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2013, 13:19   #185
KoLoS
Banneling

Standaard

wij hebben geen minimumbelasting
KoLoS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 13:17   #186
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eno2, je moet om te beginnen eerst eens kijken wat de armoede grens is.
Ik ben daar zeer goed bekend mee aangezien ik er 20 jaar net onder zat. Ik spreek dan van de Europese armoedegrens. Die ligt nu rond de 950€ zoiets. Dat is natuurlijk een min of meer arbitraire benadering (60% van het mediane inkomen). Maar er zijn instanties die berekend hebben wat je minimaal nodig hebt om in onze contreien een "inclusief bestaan te kunnen leiden waarin je over je basisbehoeften beschikt. Die berekening komt ongeveer op hetzelfde uit. En ik kan ook getuigen dat die grens correspondeert met wat ik zou nodig gehad hebben om rond te komen in een frugaal bestaan (daar waar ik ongeveer 15% zelf moest financieren)
Citaat:
Daarnaast moet je de oorzaak en reden zien waarom mensen tegen een hongerloon werken.
Mja. Dat ligt bij iedereen persoonlijk. De mensen in mijn buurt (collega's) hadden allemaal een verschillend curriculum natuurlijk. Dat ging van filosofen (zwak op de arbeidsmarkt) naar andere academici zoals bv een vertaler van KOINE (Oud Griekse geschriften, ook zwak op de arbeidsmarkt) naar industriële ingenieurs op zoek naar werk naar failliete ondernemers naar mensen met zware psychische problemen (mijn vriend-collega pleegde zelfmoord) naar leraars met een zware kink in hun loopbaan naar gewone laagopgeleiden naar musici die niet genoeg verdienden met hun avond& nachtoptredens (zo kende ik er vier - veel musici in Gent) ouderen die geen ander werk meer vonden en natuurlijk ook veel tijdelijken (het was daar een "duivenkot") zoals beginnende ondernemers in een voorbereidings&aanloopfase enzovoort...

Ik zou natuurlijk kunnen specifiëren wat mijn precieze geval was, maar hier lijkt me dat zeker niet de juiste plaats. Ik heb het meeste, maar niet alles, al verklapt in de draad "echte armoede is..."

Citaat:
Ik ken zo een bedrijf met een afdeling in Antwerpen en een afdeling in buurt van Oostende. De werknemers in Antwerpen beginnen met een uurloon van 15 euro terwijl de werknemers van de andere afdeling beginnen met een uurloon van 11 euro en na 10 jaar in dienst te zijn nog geen 14 euro per uur hebben. Hun Antwerpse collega's hebben na 10 jaar dienst een loon van 17 euro en meer.
Dat is anekdotisch natuurlijk. Waar wil je daarmee naartoe?
Waar het werkelijk om gaat is waar je netto over beschikt, na aftrek van belastingen en van sociale lasten... en de noodzakelijke meerkosten om te gaan werken. Dat is niet zo evident te berekenen. Dat moet je ervaren

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2013 om 13:22.
Oud 2 november 2013, 13:23   #187
six
Banneling

Standaard

eno2,

Waarom waren de ingenieurs en leraren ook arm in je verhaal?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 13:38   #188
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
eno2,

Waarom waren de ingenieurs en leraren ook arm in je verhaal?
Arm? Nou ja wat heet arm. De lonen liepen uiteen naargelang je acht of tien uur in de taxi zat of langer. Je werkte op commissie. 33% van de omzet. Sommigen deden werkdagen van tien, elf, twaalf uur zonder schaften. Dan hield je meer over natuurlijk.
Leraren? Kijk die leraar was van school gegooid. Waarom weet ik niet zeker, maar er gingen geruchten over iets seksueels met leerlingen.
Er zijn zoveel mensen met een serieuze zware kink in hun curriculum. Ik ben er ook zo een. (Een klein smetje is trouwens al voldoende om het te moeten afleggen in de concurrentiestrijd voor goed betaalde jobs). Die ingenieur heb ik daar volle vier jaar weten werken, voor hij een job vond als ingenieur op zijn niveau.
Oud 2 november 2013, 13:43   #189
six
Banneling

Standaard

Waarom vond die geen werk?
Oud 2 november 2013, 13:45   #190
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Arm? Nou ja wat heet arm. De lonen liepen uiteen naargelang je acht of tien uur in de taxi zat of langer. Je werkte op commissie. 33% van de omzet. Sommigen deden werkdagen van tien, elf, twaalf uur zonder schaften. Dan hield je meer over natuurlijk.
Leraren? Kijk die leraar was van school gegooid. Waarom weet ik niet zeker, maar er gingen geruchten over iets seksueels met leerlingen.
Er zijn zoveel mensen met een serieuze zware kink in hun curriculum. Ik ben er ook zo een. (Een klein smetje is trouwens al voldoende om het te moeten afleggen in de concurrentiestrijd voor goed betaalde jobs). Die ingenieur heb ik daar volle vier jaar weten werken, voor hij een job vond als ingenieur op zijn niveau.
Zoals ik reeds vele malen heb gepost, arm zijn is een fictief gegeven.
Er zijn mensen die rijk zijn met 500 euro per maand en andere die zelfs met 5000 euro per maand niet rond komen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 13:49   #191
six
Banneling

Standaard

Arm zijn is enkel fictief vanuit een rijk standpunt.
Oud 2 november 2013, 13:50   #192
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Arm zijn is enkel fictief vanuit een rijk standpunt.
Het is hier geen koetjes en kalfjes.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2013, 14:48   #193
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Zoals ik reeds vele malen heb gepost, arm zijn is een fictief gegeven.
En je zit er evenvele keren naast

Citaat:
Er zijn mensen die rijk zijn met 500 euro per maand
Niet in het Westen

Citaat:
en andere die zelfs met 5000 euro per maand niet rond komen
Niet rond komen is niet moeilijk als je het door deuren en vensters gooit

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2013 om 14:48.
Oud 2 november 2013, 14:50   #194
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom vond die geen werk?
Hij vond werk. Bij Vtax. En pas vier jaar later op zijn niveau.

In jouw lachwekkende oogopslag vindt iedereen direct goedbetaald werk vam zijn niveau.. (Of moet maar zijn eigen zaak opzetten)
Alsof je niet tegen jobschaarste en hopen concurrentie moet opbotsen.

Een groot aantal nieuwstarters gaat vrij snel failliet.
Het is natuurlijk niet allemaal kommer en kwel.
Succesverhalen zijn er ook.

Mijn neef werkte een paar jaar in datzelfde bedrijf plus ook nog als kelner (dubbeljob) tot hij voldoende gespaard had om zelfstandig te beginnen als cameraman, waarvoor hij een opleiding had. Daar heeft hij een succesvolle carrière in uitgebouwd.

Mijn beste vriend en collega in dat bedrijf ( tennispartner en 25 jaar jonger) was failliet gegaan als zelfstandig organisator en begeleider van reizen. Hij zette, terwijl taxirijdend, een pizzazaak op waarin hij op een paar jaar tijd miljonair werd met een aantal vestigingen. Hij vroeg mij in het begin mijn spaargeld erin te investeren. Deed ik niet.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 november 2013 om 14:56.
Oud 2 november 2013, 14:51   #195
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Hij vond werk. Bij Vtax

In jouw lachwekkende oogopslag vindt iedereen direct goedbetaald werk vam zijn niveau..
Alsof je niet tegen jobschaarste en hopen concurrentie moet opbotsen
Snap je nu nog niet dat ik dat niet verkondig? Hoeveel keer moet ik dat herhalen?

Ik kan je altijd serieel bullyen als je het weigert te snappen.
Oud 2 november 2013, 14:52   #196
six
Banneling

Standaard

En ik vroeg dus: waarom vond hij 4 jaar geen werk?
Oud 2 november 2013, 14:58   #197
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De werkwilligen hielden dus meer over dan zij die er de kantjes afliepen (of reden)
Zaten de chauffeurs die wél wilden werken ook tegen de armoedegrens, of hadden die een normaal loon?
Oud 2 november 2013, 15:01   #198
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn neef werkte een paar jaar in datzelfde bedrijf plus ook nog als kelner (dubbeljob) tot hij voldoende gespaard had om zelfstandig te beginnen als cameraman, waarvoor hij een opleiding had. Daar heeft hij een succesvolle carrière in uitgebouwd.
Proficiat aan deze harde werker.
Daar kan menigeen een voorbeeld aan nemen.
Citaat:
Mijn beste vriend en collega in dat bedrijf ( tennispartner en 25 jaar jonger) was failliet gegaan als zelfstandig organisator en begeleider van reizen. Hij zette, terwijl taxirijdend, een pizzazaak op waarin hij op een paar jaar tijd miljonair werd met een aantal vestigingen.
Dubbele proficiat aan deze werker die zelfs bij tegenslag het hoofd niet liet hangen, en in plaats van het handje vanuit de hangmat op te houden, met succes overnieuw begon.
Oud 2 november 2013, 15:02   #199
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
En ik vroeg dus: waarom vond hij 4 jaar geen werk?
En waarom vond hij na vier jaar wel werk van zijn niveau? De aanhouder won, in dat geval.
Ik herhaal mijn antwoord niet.
Oud 2 november 2013, 15:07   #200
six
Banneling

Standaard

Citaat:
En waarom vond hij na vier jaar wel werk van zijn niveau? De aanhouder won, in dat geval.
Ik herhaal mijn antwoord niet.
De vraag is dus: waarom vond hij 4 jaar lang geen werk op zijn niveau?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be