Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 november 2013, 23:12   #181
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Kijk, daar gaat het om he. Ze willen het land niet splitsen.

En dan sta ja daar te roepen: "Het is WEL waar, dat het wél is zeg ik u", met als enige argument een woordenboek.

Dat ze uitleggen wat ze met dat woord bedoelen, dat negeer je hardnekkig.
Dat confederalisme het enige woord is dat een beetje in de buurt komt van wat ze bedoelen, negeer je hardnekkig.
Dat er geen woord bestaat voor het systeem dat ze voorstellen, negeer je hardnekkig.
Want anders heb je geen argument meer.
Er zijn nog argumenten.

Lees bijvoorbeeld het programma, punt een is "Vlaanderen onafhankelijk."
Oud 6 november 2013, 23:22   #182
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Er zijn nog argumenten.

Lees bijvoorbeeld het programma, punt een is "Vlaanderen onafhankelijk."
Ik heb het gelezen, alle 72 bladzijden. Waar heb jij dat dan gevonden?

Programma's worden regelmatig geupdate naar de realiteit van de tijd hé. Heb je dat gemist?
Oud 6 november 2013, 23:28   #183
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het gelezen, alle 72 bladzijden. Waar heb jij dat dan gevonden?

Programma's worden regelmatig geupdate naar de realiteit van de tijd hé. Heb je dat gemist?
Citaat:
De N-VA streeft naar:

een Vlaanderen dat als onafhankelijke lidstaat van de Europese Unie zijn verantwoordelijkheid opneemt in de internationale samenwerking en solidariteit.
http://www.n-va.be/waar-wij-voor-staan
Oud 7 november 2013, 00:07   #184
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
De normale mensen weten dat Nva het land wil splitsen
alleen de Nva durft dit niet met zoveel woorden zeggen uit schrik stemmen te verliezen.
Dewever weet dat hij onmisbaar is in 2014 en dat hij de burgemeestersjerp zal moeten laten vallen, daarmee pleegt hij per definitie kiezersbedrog tav de Antwerpenaar
Dewever weet nog niet hoeveel stemmen en zetels de NVA haalt op 25 mei.
Wait and see...
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 05:28   #185
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Warm en koud blazen is en blijft het handelsmerk van De Wever.
Inderdaad jongen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 05:30   #186
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Peter, je bent dik aan het zeveren.
Als N-VA haar programma voorstelt en daarvoor gaat dan is de teneur dat met N-VA geen compromis mogelijk is en dat ze geen partners zal vinden.
Als N-VA dan toch moeite doet om de deur open te houden, dan zit je het bovenstaande, en sorry dat ik het zeg, gezeik, neer te pennen.
Het me ondertussen overduidelijk dat er ook bij u een ziekelijke haat tov N-VA is ontstaan die op niets fundamenteels stoelt.
Het gevolg daarvan is dat je geregeld warm en koud blaast tegelijk, en uw geloofwaardigheid stilaan verdwenen is.
Dat zijn er dan al twee die warm en koud blazen op hetzelfde moment.
Oud 7 november 2013, 05:33   #187
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zie je wel dat je niet goed geluisterd hebt. Het confederale verhaal is een ideaalbeeld waar op lange termijn naar gestreeft wordt. Er is slechts om de 10 jaar een congres. Die communautaire retoriek zal niet stoppen, en al zeker niet omdat jij het vraagt. De Waalse partijen houden die trouwens evenzeer in stand.
Sorry,

Normaal gezien is er om de drie jaar een congres.
Maar doordat wij constant in verkiezingsmodus zaten, is het nu 10 jaar geleden.
Het vorige congres was inhoudelijk zeer sterk (bijna zo sterk als dit) zodat we er nog steed uit kunnen putten.
Oud 7 november 2013, 05:34   #188
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Over uw doorzicht maar te zwijgen. Mensen die politici benoemen met bijnaampjes hebben sowieso niet veel inzicht zoals ook nu blijkt.
Inderdaad, dat is zo'n klein klein kleutertje mentaliteit.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 7 november 2013 om 05:34.
Oud 7 november 2013, 05:36   #189
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Het enige wat ik vraag is dat N-VA met cijfers komt voor de oplossingen die ze nodig hebben om hun plannen te verwezenlijken en bij wie en waar ze het geld gaan halen om het te verwezenlijken.
Ik kan plannen voorleggen zoveel ik wil en ik kan vertellen dat ik loonlasten verlaging wil voor bedrijven, maar de vraag is op wie worden ze afgewenteld.

Op de vraag hoe gaan ze de vergrijzing, die een meerkost aan pensioenen en verzorging veroorzaakt en die statistisch bewezen feller toeslaat in Vlaanderen dan in Wallonië en Brussel, opvangen?

Je kan nu al zien in Nederland waar N-VA naar toe wil, privatisering van de ziekenzorg, zelfs onder staatstoezicht heeft er voor gezorgd dat de premies voor velen daar, nu al onbetaalbaar worden.

Wat schiet je er als werknemer of kleine zelfstandige mee op als je privé steeds meer moet betalen, voor steeds minder voorzieningen in de ziekenzorg.
Privé ziekteverzekeringen bepalen welke zorg je nog, waar kunt krijgen. Veel mensen laten nu al enkele jaren, voorzieningen uit die verzorging pakketten weg om de premie nog te kunnen betalen.
Ziekenhuizen worden gesloten omdat managers, zowel patiëntengeld als verzekeringsgeld op souperen.

Natuurlijk klinkt het mooi voor gezonde jongeren, zorg zelf voor je pensioen en ziekenzorg.
Maar die in privé handen geven betekent ook dat zij de regels voor jou bepalen.
Bekijk even de premies van de bijkomende verzekeringen van de mutualiteiten en van de privé, die steeds hoger worden naarmate je ouder word.
U fdenkt toch niet dat de N-VA dit allemaal zomaar op één twee drie uit de hoed gehaald heeft?

De teksten zijn goeddoordacht en getoetst door internationale experten.
Trouwens op veel punten heeft de N-VA het warm water niet moeten uitvinden, in veel landen worden al jaren zaken toegepast die in onze teksten te vinden zijn.
Oud 7 november 2013, 06:17   #190
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
U fdenkt toch niet dat de N-VA dit allemaal zomaar op één twee drie uit de hoed gehaald heeft?

De teksten zijn goeddoordacht en getoetst door internationale experten.
Trouwens op veel punten heeft de N-VA het warm water niet moeten uitvinden, in veel landen worden al jaren zaken toegepast die in onze teksten te vinden zijn.
Bedoel je in Indië, Bangladesh, China, Congo en nog een pak lage loon landen?

Als de teksten zo goed doordacht zijn, is het voor jou zeker niet moeilijk om mij en iedereen hier op dit forum de cijfers en de plannen te geven, waar ze het benodigde geld voor die plannen gaan halen?

In blijde verwachting van je antwoord, verblijf ik nog 2 uur op dit forum om jou te plezieren.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 07:31   #191
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
OK, ze hebben dat gezegd. En inmiddels is er een nieuwe tekst die ter goedkeuring aan de leden wordt voorgedragen.

Gaat het om details of intenties?
Oud 7 november 2013, 07:40   #192
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Die berekeningen te zien krijgen zou inderdaad interessant zijn, maar dat zal niet gebeuren. Kunnen hoedanook hoogstens wat schattingen zijn. Trouwens, en tenminste op dat stuk volg ik n-va hun redenering : als het gaat om een "ideaalbeeld", te realiseren op een decenium dan zijn exacte berekeningen wellicht zelfs niet mogelijk.
De obsessie over deze teksten is overtrokken. Als buitenstaander ga ik ervan uit dat deze met grote meerderheid zullen een ja krijgen, wellicht na wat amendementen om het wat socialer te maken. We zien wel, het is uiteindelijk maar een intern document. Het geeft natuurlijk wel loepzuiver weer, waar n-va naartoe wil mocht ze echt de macht in handen hebben.
Maar wat mij veel meer interesseert is de mening van gematigde n-va'ers over de vraag wat hun partij via congres zou beslissen als ergens na mei 2014 n-va in een federale regering geraakt met centrum-rechts programma, zonder PS, maar ook geen communautair programma. Wel voorzien van de door Ben Weyts en consoorten gevraagde verklaring van de coalitiepartners dat ook zij op termijn zullen werken richting een confederaal België. Tot hiertoe is de enige die daar een duidelijk antwoord op gegeven heeft, xeno.
Stemmen winnen is één ding, wat ze ermee gaan doen lijkt me politiek gezien toch veel belangrijker ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:05   #193
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Die berekeningen te zien krijgen zou inderdaad interessant zijn, maar dat zal niet gebeuren. Kunnen hoedanook hoogstens wat schattingen zijn. Trouwens, en tenminste op dat stuk volg ik n-va hun redenering : als het gaat om een "ideaalbeeld", te realiseren op een decenium dan zijn exacte berekeningen wellicht zelfs niet mogelijk.
De obsessie over deze teksten is overtrokken. Als buitenstaander ga ik ervan uit dat deze met grote meerderheid zullen een ja krijgen, wellicht na wat amendementen om het wat socialer te maken. We zien wel, het is uiteindelijk maar een intern document. Het geeft natuurlijk wel loepzuiver weer, waar n-va naartoe wil mocht ze echt de macht in handen hebben.
Maar wat mij veel meer interesseert is de mening van gematigde n-va'ers over de vraag wat hun partij via congres zou beslissen als ergens na mei 2014 n-va in een federale regering geraakt met centrum-rechts programma, zonder PS, maar ook geen communautair programma. Wel voorzien van de door Ben Weyts en consoorten gevraagde verklaring van de coalitiepartners dat ook zij op termijn zullen werken richting een confederaal België. Tot hiertoe is de enige die daar een duidelijk antwoord op gegeven heeft, xeno. Stemmen winnen is één ding, wat ze ermee gaan doen lijkt me politiek gezien toch veel belangrijker ?
Geen idee Peter. Als ik dat zou weten zou ik me kandidaat stellen. Ik vertrouw op de partij, vooral nadat ik die 72 punten las en merk dat ze echt wel met oplossingen komen die ikzelf niet zou kunnen verzinnen.

Ik vermoed dat de eerste stap Brussel moet zijn. Fusie van de Brusselse gemeenten.
En dan de hervorming van het BHG naar het plan van het congres (zonder Brusselkeuze). Met de daarbij horende bevoegdhedenoverdracht.

Dat lijkt me al een geweldige verwezenlijking voor 1 legislatuur.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 7 november 2013 om 08:11.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:05   #194
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee Peter. Als ik dat zou weten zou ik me kandidaat stellen. Ik vertrouw op de partij, vooral nadat ik die 72 punten las en merk dat ze echt wel met oplossingen komen die ikzelf niet zou kunnen verzinnen.

Ik vermoed dat de eerste stap Brussel moet zijn. Fusie van de Brusselse gemeenten.
En dan de hervorming van het BHG naar het plan van het congres, in eerste fase zonder Brusselkeuze. Met de daarbij horende bevoegdhedenoverdracht.

wat als daar niets van wordt verwezenlijkt?
Oud 7 november 2013, 08:12   #195
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wat als daar niets van wordt verwezenlijkt?
Hangt er dan vanaf wat wél verwezenlijkt wordt. Zoals ik al zei, ik ben niet bekwaam genoeg om die strategie uit te stippelen.
Maar ik wil wél vooruitgang zien natuurlijk.
Oud 7 november 2013, 08:13   #196
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

En dan de hervorming van het BHG naar het plan van het congres, in eerste fase zonder Brusselkeuze. Met de daarbij horende bevoegdhedenoverdracht.

Bedankt voor je antwoord. Maar de moeilijkheidsgraad zit één stap eerder : om in een coalitie te stappen in 2014 heb ik begrepen dat er opnieuw een congresbeslissing nodig is. (mocht ik me hierin vergissen is mijn vraag natuurlijk zonder voorwerp...) Op dat moment heb je enkel de tekst van het regeringsakkoord op zak, de realisatie daarvan zal pas na verloop moeten blijken. Wat ik me nu afvraag is : gaat BDW dat congresakkoord krijgen (als het binnen de geschetste parameters is). Ik denk van ja, xeno is zeker dat het een neen gaat worden. Zal men principieel, of pragmatisch stemmen ?

Laatst gewijzigd door peter1962 : 7 november 2013 om 08:15.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:19   #197
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Bedankt voor je antwoord. Maar de moeilijkheidsgraad zit één stap eerder : om in een coalitie te stappen in 2014 heb ik begrepen dat er opnieuw een congresbeslissing nodig is. (mocht ik me hierin vergissen is mijn vraag natuurlijk zonder voorwerp...) Op dat moment heb je enkel de tekst van het regeringsakkoord op zak, de realisatie daarvan zal pas na verloop moeten blijken. Wat ik me nu afvraag is : gaat BDW dat congresakkoord krijgen (als het binnen de geschetste parameters is). Ik denk van ja, xeno is zeker dat het een neen gaat worden. Zal men principieel, of pragmatisch stemmen ?
Voor zover ik weet kan N-VA alleen in een regering stappen als de leden akkoord gaan (na stemming) met het voorgestelde regeerakkoord.

In 2010 had BDW zelf een regeerakkoord opgesteld met de nodige compromissen, waarvan ik twijfel of hij daarvoor een akkoord zou hebben gekregen. Kantje boordje denk ik.

Maar nu ligt de kans veel hoger.
Ten eerste is er de vorige legislatuur door niet deelname achteruitgang geboekt (in onze ogen dan, laat dat niet de discussie zijn aub)
Ten tweede verwacht ik dat het percentage gematigden omhoog is gegaan.
En ten derde is er nu een duidelijk plan. Zolang de afspraken in die richting gaan zonder achteruitgang op nevengebieden, is dat positief voor een gematigde als ik.

Ik verwacht dat de goedkeuring er komt ja. Afhankelijk van het regeerakkoord zelf natuurlijk, maar ook hier heb ik vertrouwen dat BDW alleen met iets gaat komen waar hij zelf ook achter kan staan.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 7 november 2013 om 08:20.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:25   #198
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dewever weet nog niet hoeveel stemmen en zetels de NVA haalt op 25 mei.
Wait and see...
In ieder geval tussen de 30 en 40%.
De grootste partij van Vlaanderen.
Dat kunnen anderen niet zeggen.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:27   #199
cato

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet kan N-VA alleen in een regering stappen als de leden akkoord gaan (na stemming) met het voorgestelde regeerakkoord.

In 2010 had BDW zelf een regeerakkoord opgesteld met de nodige compromissen, waarvan ik twijfel of hij daarvoor een akkoord zou hebben gekregen. Kantje boordje denk ik.

Maar nu ligt de kans veel hoger.
Ten eerste is er de vorige legislatuur door niet deelname achteruitgang geboekt (in onze ogen dan, laat dat niet de discussie zijn aub)
Ten tweede verwacht ik dat het percentage gematigden omhoog is gegaan.
En ten derde is er nu een duidelijk plan. Zolang de afspraken in die richting gaan zonder achteruitgang op nevengebieden, is dat positief voor een gematigde als ik.

Ik verwacht dat de goedkeuring er komt ja. Afhankelijk van het regeerakkoord zelf natuurlijk, maar ook hier heb ik vertrouwen dat BDW alleen met iets gaat komen waar hij zelf ook achter kan staan.
Wat bedoelt u met een "gematigde"?
Bedoelt u het CD&V?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2013, 08:32   #200
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat bedoelt u met een "gematigde"?
Bedoelt u het CD&V?
Ik bedoel een N-VA 'er die niet uit is op separatisme. Zij die zeggen "mét de walen als het kan, zonder als het moet"

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be