![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Burger
|
![]() @Jan v.d. Berghe
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Sta me toe even terug mezelf te citeren: Citaat:
Het zou wel kunnen in het Esperanto, maar dat betekent voor mij en mijn collega's wel een enorme revolutie. Want het houdt niet op met vertalingen: vakliteratuur, software, schema's, plannen, datasheets, normen, alles maar dan ook alles moet omgevormd worden. Denk je nu echt dat we daar zin in hebben? Hoe goed jullie bedoelingen ook mogen zijn: voor mij zou het een hoop troubles betekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Burger
|
![]() @ Jan v.d. Berghe
Citaat:
Zoals eerder vermeld spreken we een bepaald vakjargon, en daarin begrijpen we mekaar steeds perfect. Kijk maar naar die beruchte branch: voor mijn japanse collega heel iets anders dan voor Joe Sixpack, die er een ordinaire tak in ziet. Ik denk dat de essentie hier is mekaar begrijpen, eerder dan er een examen grammatica van te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het gaat mij nu niet om Spaans, het kan om het even welke taal zijn, maar ik wil maar aangeven hoe relatief de positie van wereldtaal is en hoe snel die kan veranderen. Het hoeft trouwens niet eens binnen de VS te veranderen, als de VS zijn leidende positie in de wereld verliest aan een ander land wordt de taal van dat land wellicht de nieuwe wereldtaal. Chinees? Zou heel goed kunnen, ook die taal is dominant, elke Chinees buiten China blijft zijn eigen taal spreken. Je kunt dus wel willen dat alles hetzelfde blijft omdat dat lekker makkelijk is en je geen nieuwe taal hoeft te leren - want ik heb het idee dat dat je grootste bezwaar is voor de invoering van het Esperanto, dat je een nieuwe taal moet gaan leren - maar ja, daar heb je zelf uiteindelijk weinig invloed op. Nog maar honderd jaar geleden had niemand kunnen denken dat de VS nu de wereldmacht zou zijn, toen was Groot-Brittannië het nog, op de voet gevolgd door Frankrijk. Kortom: beter 1 Bin Laden in de hand dan 10 in de lucht, of we spreken overmorgen Arabisch... Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar los hiervan, niemand vraagt dat bepaalde beroepen afstand zouden doen van een taal waarin ze met elkaar communiceren. Waarom zou men vanuit de Esperantobeweging moeten gaan ijveren voor een "veresperantisering" van programmeertalen? Waarom? Ons gaat het in de eerste plaats om een gelijkwaardige en evenwichtige communicatie op een aantal terreinen van het menselijk leven. Waarom zou men op Europees niveau het Engels moeten hanteren waardoor niet alleen scheefgetrokken communicatieverhoudingen worden bestendigd maar waarbij bepaalde groepen in een nadeelpositie geplaatst? En natuurlijk zal een overstap naar het Esperanto een zekere gewenning vragen. De vernederlandsing van Vlaanderen is er ook niet op een twee drie gekomen. En nu hoor ik toch niemand meer klagen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Burger
|
![]() Jan schreef:
Citaat:
Maar wat die politieke eenheidstaal betreft: Politieke overwegingen heb ik nooit gemaakt, interesseert me gewoon niet. Dat de USA nu toevallig een Engelstalig land is is velen een doorn in het oog , zeker wanneer men Engels als wereldtaal vooropstelt. Die USA is ook voor mij in deze discussie een vervelende zaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | ||||||
Burger
|
![]() @Dimitri:
Citaat:
Citaat:
Lees hier de hele thread eens op uw gemak en je zal ontdekken welke factoren nog een rol gespeeld hebben. Citaat:
Waarom zou ik paard en kar kopen als ik een auto bezit? Citaat:
Citaat:
Zulk gedrag is misschien eigen aan politici, maar dat ben ik niet. De politieke facetten interesseren me geen bal. Citaat:
Dat ze met hun ge-ezel het zichzelf moeilijk maken moeten ze er dan maar bijnemen. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Burger
|
![]() Tja Jan,
Jij ergert je dus nogal aan dat beruchte "steenkolenengels". Als jij Esperanto als alternatief ziet: aan jou om die mensen te overtuigen. Bedenk wel dat de meeste mensen nu eenmaal niet echt de energie willen opbrengen om een taal tot in de perfectie te leren. Het Esperanto zal dan al veel gemakkelijker moeten zijn indien je hen wil overtuigen. Hoe ga je trouwens reageren wanneer sommigen naar jouw normen steenkolenesperanto gaan spreken? Want dat is niet denkbeeldig daar niet iedereen zich met even grote liefde op een taal stort. Wie gemotiveerd is om Engels te leren, zal deze taal ook wel op een deftig niveau kunnen spreken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Dit was alvast een voedingsbodem voor een wereldwijde aanvaarding van nieuwe trends uit de USA. Maar ze hebben inderdaad een belangrijke rol gespeeld. En ookal wordt Europa qua invloed op de wereld, we kunnen gewoon geen Europese taal over de wereld verspreiden omdat die er niet is. Ik denk dat het Esperanto ook hier geen optie is want het mag dan wel een brugtaal in Europa worden, mensen zullen steeds onderling hun moedertaal blijven spreken. En hier zit een heel groot verschil met de USA. Een echte pan-europese taal? zie ik niet zitten, zelfs voor het Engels niet. Duisters zullen duits blijven spreken, Fransen Frans enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Even terugblikkend op mijn eigen verleden: Latijn lukte me helemaal niet, Frans ging iets beter maar de interesse was er gewoon niet. Engels was een ander geval: ik was reeds van op mijn elfde met computers bezig, dit in een tijd dat Nederlandstalige software onbestaande was. Het was ook de tijd van de CB-zenders, waar we enkele illegale attributen aan toegevoegd hadden om met mensen te praten die duizenden kilometers verderop woonden. En dat gebeurde ook allemaal in het Engels. (veelal met Amerikaanse vrienden moet ik toegeven) Het Engels onderscheidde zich van het Frans bij mij omdat ik er ook praktisch gebruik ging van maken. Ik denk dat dat voor de meeste mensen telt: het praktisch nut dat het leren van een taal opbrengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan leer ik de persoonlijke voornaamwoorden in het Esperanto: mi, ci of vi, li, ŝi, li, ĝi, ni, vi en ili. En die zijn altijd onveranderlijk, ongeacht welke functie die als zelfstandig woord aannemen in een zin. In het Engels moet je daarbij nog eens die onderscheiden leren: I versus me, he versus him, she versus her... Daarna concentreert de student zich op de werkwoordstammen. Dan zijn we al aangekomen bij het aanleren van woordenschat, terwijl men bij het Engels zich nog steeds moet bezighouden met bijvoorbeeld het juist leren vervoegen van to be. De stam voor "zijn" is in het Esperanto "est-". Ik ben = mi estas; jij bent = vi estas; hij is = li estas; ze is = ŝi estas; het is = ĝi estas; wij zijn = ni estas; jullie zijn = vi estas; zij zijn = ili estas. Wil ik het werkwoord "hebben" vervoegen dan neem ik de infinitief havi en de stam is dus hav-. En dan gaan we weer het rijtje af: mi havas, vi havas, enzovoort. Met "werken" hetzelfde: mi laboras, vi laboras... En "leren": mi lernas, vi lernas... Voor Nederlandstaligen ook doodeenvoudig te onthouden: de a van vAndaag. Dan de verleden tijd: mi estis, vi estis...; mi havis, vi havis...; mi laboris, vi laboris...; mi lernis, vi lernis... En mijn leerlingen weten: de i van gIsteren. En dan de o van mOrgen: mi estos...; mi havos...; mi laboros...; mi lernos... Daar waar ik bij een natuurlijke taal veel tijd moet investeren in het leren van allerlei uitzonderingen en klasse van dit en dat (werkwoordsvervoegingen bijvoorbeeld), kan men bij het Esperanto dit gebruiken om aan woordenschatverrijking en actieve beheersing te werken. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||