Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Ben jij solidair met de zone die dreigt afgeschakeld te worden?
Zeer zeker: ik zal mijn uiterste best doen 9 18,37%
Bwa, ik zal wel ietske doen 1 2,04%
Just geen kloten. Integendeel. 39 79,59%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 november 2014, 15:54   #181
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Ik weet niet goed hoe ik deze cijfers moet interpreteren. Men zegt dat 3500MW de maximum is maar volgens Elia importeren we op dit moment 852MW uit Frankrijk en 2659MW uit Nederland, in totaal dus 3511MW.

http://www.elia.be/nl/grid-data/inte...tromen-grenzen

Volgens de Off/On site zijn er deze week geen problemen te verwachten.
Je kan geen Watt importeren.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 17:24   #182
araneus
Gouverneur

Standaard

Men gaat soms wel verder dan die 3500 MW, maar niet lang. Als je vandaag de import van elektriciteit bekijkt schommelt dit eigenlijk heel de dag rond die 3500 MW. Je mag er zeker van zijn dat de industrie hier minder kon verbruiken, om toch maar niet over het maximum te gaan.
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat men vandaag op de rand van een afschakeling stond. Misschien was het nog net niet koud genoeg. De opbrengst uit PV en Wind was laag vandaag, wat overdag dus weinig hielp.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 17:43   #183
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Men gaat soms wel verder dan die 3500 MW, maar niet lang. Als je vandaag de import van elektriciteit bekijkt schommelt dit eigenlijk heel de dag rond die 3500 MW. Je mag er zeker van zijn dat de industrie hier minder kon verbruiken, om toch maar niet over het maximum te gaan.
Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat men vandaag op de rand van een afschakeling stond. Misschien was het nog net niet koud genoeg. De opbrengst uit PV en Wind was laag vandaag, wat overdag dus weinig hielp.
als het goed vriest -276°C moet 4000MW wel lukken zonder dat de kabels afsmelten
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 18:03   #184
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leg dan eens wat verder uit.
(en tip nog eens waar we de opbrengsten van pv en wind kunnen zien)

Want ik dacht dat afschakelen maar nodig was als een aantal zaken tegelijk zich voordoen, namelijk koudere temperaturen dan nu, mistig en windstil weer bij ons, en soortgelijke weersomstandigheden in Frankrijk en Duitsland.
Met wat geluk zie je dat 7 dagen op voorhand vaag aankomen, en iedere dag korter bij wordt de voorspelling zekerder.

Dus ... ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2014, 18:17   #185
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
als het goed vriest -276°C moet 4000MW wel lukken zonder dat de kabels afsmelten
Ge overdrijft een graad of drie ongeveer hé maat.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 november 2014, 09:22   #186
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Kerstverlichting laten branden? Boete

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141127_01398901
Citaat:
Het is niet helemaal duidelijk of gezinnen nog wel lichtjes mogen laten branden in de kerstboom. Er zou ook gedacht worden aan een verbod op huishoudelijke toestellen, zoals wasmachines, droogkasten en strijkijzers. Die laatste maatregel wordt echter niet bevestigd op de kabinetten van energieminister Marie-Christine Marghem (MR) en economieminister Kris Peeters (CD&V). Ze rekenen op sociale controle, eerder dan nazicht door echte controleurs, om de maatregelen na te doen leven.
Het zal zoveel veiliger en sfeervoller zijn in de grootsteden...

Het volgende is simpel, inloggen op Politics of Facebook kunnen ze zien en dus weten ze dat mensen elektriciteit aan het verbruiken zijn. Boete dus...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.

Laatst gewijzigd door manta : 27 november 2014 om 09:23.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 09:27   #187
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Kerstverlichting laten branden? Boete

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141127_01398901

Het zal zoveel veiliger en sfeervoller zijn in de grootsteden...

Het volgende is simpel, inloggen op Politics of Facebook kunnen ze zien en dus weten ze dat mensen elektriciteit aan het verbruiken zijn. Boete dus...
De betrokken gemeente/stadsbesturen moeten doen zoals het Gentse stadsbestuur en massaal klacht neerleggen bij de BEVOEGDE instanties.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 09:30   #188
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
De betrokken gemeente/stadsbesturen moeten doen zoals het Gentse stadsbestuur en massaal klacht neerleggen bij de BEVOEGDE instanties.
Zij, en wij, zouden beter klacht indienen tegen de apen die nagelaten hebben om tijdig de nodige maatregelen te nemen om onze elektriciteitsproductie veilig te stellen.

Alle oude machtspartijen èn groen dus.

.

Oud 27 november 2014, 09:36   #189
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Leg dan eens wat verder uit.
(en tip nog eens waar we de opbrengsten van pv en wind kunnen zien)

Want ik dacht dat afschakelen maar nodig was als een aantal zaken tegelijk zich voordoen, namelijk koudere temperaturen dan nu, mistig en windstil weer bij ons, en soortgelijke weersomstandigheden in Frankrijk en Duitsland.
Met wat geluk zie je dat 7 dagen op voorhand vaag aankomen, en iedere dag korter bij wordt de voorspelling zekerder.

Dus ... ?

.
Hier kan je alles volgen: http://www.elia.be/en/grid-data/dashboard

Gisteren deden zich een aantal zaken tegelijkertijd voor. Het was een sombere dag waardoor er weinig PV-stroom was en het was windstil. Je kan op bovenstaande link trouwens goed zien dat PV niet zoveel uithaal. In de winter heb je een korte piek elektriciteit. Nu zou dit nog zin hebben als dit rond 17:00 was, maar helaas is het dan al quasi donker!
Oud 27 november 2014, 09:37   #190
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Zij, en wij, zouden beter klacht indienen tegen de apen die nagelaten hebben om tijdig de nodige maatregelen te nemen om onze elektriciteitsproductie veilig te stellen.

.
Kijk eens in eigen boezem. Iedereen met 5 hersencellen die samenwerken, weet dat een overheid de boel niet kan verbeteren, alleen even slecht kan maken voor iedereen.

Ik zorg voor mezelf. En blijkbaar lukt me in dit door reglementitisch geteisterde landje.

Regel 2 van maddox blijft gelden. Niet betrapt worden.
Oud 27 november 2014, 09:38   #191
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

.
Dat is theoretisch heel goed maar tussen droom & daad...
Oud 27 november 2014, 09:40   #192
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat gaat meer electriciteit beschikbaar maken op het net?
Oud 27 november 2014, 09:40   #193
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kijk eens in eigen boezem. Iedereen met 5 hersencellen die samenwerken, weet dat een overheid de boel niet kan verbeteren, alleen even slecht kan maken voor iedereen.

Ik zorg voor mezelf. En blijkbaar lukt me in dit door reglementitisch geteisterde landje.

Regel 2 van maddox blijft gelden. Niet betrapt worden.
OK. Maar niet iedereen kan op dezelfde manier voor zichzelf zorgen als jij !
Oud 27 november 2014, 09:43   #194
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier kan je alles volgen: http://www.elia.be/en/grid-data/dashboard

Gisteren deden zich een aantal zaken tegelijkertijd voor. Het was een sombere dag waardoor er weinig PV-stroom was en het was windstil. Je kan op bovenstaande link trouwens goed zien dat PV niet zoveel uithaal. In de winter heb je een korte piek elektriciteit. Nu zou dit nog zin hebben als dit rond 17:00 was, maar helaas is het dan al quasi donker!
Ok, maar je zei dat het al bijna bingo was.

Terwijl er van alle omstandigheden alleen maar aanwezig waren: hier geen zon, hier geen wind. Het was hier amper koud. En er waren geen ongunstige situaties in Frankrijk tot en met Zuid-Frankrijk, noch in Duitsland.

Er is nog nooit een code oranje geweest:
http://www.winterklaar.be/stroomindicator

.

Oud 27 november 2014, 09:45   #195
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is theoretisch heel goed maar tussen droom & daad...
Had U genoeg euro's of kredietwaardigheid om zonnepanelen, windmolens én een backup-opslag te voorzien wanneer er geen sprake was van dit soort gezeik?

Kwestie, ik heb een benzine generator staan, en kan mijn dieselwagen gebruiken om een omvormer te gebruiken. Een allesbrandertje en petroleumkachel staan stand by.
En als dat alles faalt, de 8 kwu aan accu uit mijn robots.

Maar geen milliampere uit onstuurbare bronnen.

Citaat:
OK. Maar niet iedereen kan op dezelfde manier voor zichzelf zorgen als jij !
Daar bevestigd U weer eens mijn standpunt. De grootste hoop mensen is alleen maar goed om van goed eten stront te maken.

Net zoals een meute zombies gaat het kiesvee samentroepen aan elke mogelijke bron van comfort, en die vernietigen.

Laatst gewijzigd door maddox : 27 november 2014 om 09:48.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 10:01   #196
araneus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ok, maar je zei dat het al bijna bingo was.

Terwijl er van alle omstandigheden alleen maar aanwezig waren: hier geen zon, hier geen wind. Het was hier amper koud. En er waren geen ongunstige situaties in Frankrijk tot en met Zuid-Frankrijk, noch in Duitsland.

Er is nog nooit een code oranje geweest:
http://www.winterklaar.be/stroomindicator

.
Op die site winterklaar zou ik niet te fel vertrouwen. Hier moet iemand manueel inzetten of er een probleem is. Ik lees in de standaard dat er volgens Elia problemen zouden kunnen zijn volgende week op 02/12/2014. Dit is (nog) niet te zien op de site van winterklaar.

Op de site van Elia heb je wel live informatie. Als je kijkt naar de load van gisteren en je vergelijkt die met een normale dag van pakweg een maand geleden dan moet je wel iets opvallen.
De typische dagpiek was gisteren niet echt te zien. Men heeft dus heel de dag maatregelen getroffen om het totale verbruik niet boven de beschikbare (ongeveer) 11 000 MW te laten gaan. Vermits de industrie het grootste gedeelte van de stroom consumeert zie je direct waar ze dit hebben kunnen regelen. Een proces dat enkele honderden kW consumeert start je niet zomaar op.
Oud 27 november 2014, 10:06   #197
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zou ook gedacht worden aan een verbod op huishoudelijke toestellen, zoals wasmachines, droogkasten en strijkijzers
Hier stel ik me toch wat vragen bij...
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 10:34   #198
araneus
Gouverneur

Standaard

Een verbod op het gebruik van huishoudelijke toestellen is dan ook quasi niet te controleren. Men zou hiervoor rekenen op sociale controle. Dit haalt m.a.w. woorden niets uit! Het zou wel eens kunnen betekenen dat er een bemoeizuchtige buur komt vertellen dat je je wasmachine niet mag aanzetten. Maar wat als je die dan niet uitzet? De politie komt dat met een huiszoekingsbevel vaststellen?

Het is duidelijk, deze winter zullen er gemeentes afgeschakeld worden. Als dit gebeurt hebben ze een schuldige nodig, het zullen diegenen zijn die wassen, strijken of koken tijdens de piekuren die de afschakeling hebben veroorzaakt! Men zal geen woord reppen over de ware schuldigen. Schuldig verzuim van een horde politiekers!
Oud 27 november 2014, 10:40   #199
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Op 2 december gaan wij zowieso wasmachine, droogkast en vaatwas gebruiken. Het is natuurlijk een enorme meevaller dat dan net een probleem kan zijn, maar op 3 december komt onze kuisvrouw en die doet dan de strijk. De was wordt dus op dinsdagavond gedaan. Daar ga ik nu geen uitzondering op maken omdat Johan VDL zich decennia aan een stuk heeft verrijkt op de kap van onze energiebevoorrading. Zijn kiezers moeten maar in het donker zitten. Oostende lijkt me dan ook de eerste gemeente die ze telkens zonder stroom moeten zetten.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2014, 12:41   #200
graaf de bethune
Gouverneur

Standaard

Ik doe geen enkele inspanning. Ten eerste is een stroomuitval een land als Belgie onwaardig. Het is gevolg van verkeerde politieke beslissingen en het eventueel niet nemen van bepaalde hoognodige beslissingen. Daarom alleen al vind ik niet dat het aan mij is om het probleem op te lossen. Ten tweede, heb ik zelf 26000 euro betaald voor zonnepanelen, dus voor het leveren van stroom, ik hem nu nog 2300 kilowattuur te goed tot begin januari 2015, ik zal dan ook alles doen om ze op te gebruiken.
graaf de bethune is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be