Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 december 2014, 19:56   #181
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Xenophon, als jij een uitgewerkte, internationaalrechtelijke definitie kan geven van 'volk', verdien je een leerstoel aan de KUL.
Niettemin hangt het wel of niet bestaan van het begrip volk/volkeren niet af van het feit of dat ik wel of niet zulke definitie kan geven.
Ik meen dat het begrip "volk" in de zowat ganse wereld aanvaard is als bestaande realiteit.
Oud 27 december 2014, 20:06   #182
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ja_an Bekijk bericht
Quote mij eens waar ik zeg dat Brusselaars een volk zijn. Ik vraag u enkel om de denkoefening te maken. Daarvoor hoeft u geen groot abstract denkvermogen te hebben toch?

Ik trek het begrip volk inderdaad in twijfel. Daarom bijvoorbeeld ook dat ik u niet vraag om bewijs te leveren van het bestaan van een Vlaams volk.

Immers, het begrip 'volk' is zo subjectief, nietszeggend en onbenullig dat u om het even wat kan zeggen om te bewijzen dat de mensen die al dan niet toevallig in het gebied 'Vlaanderen' wonen, deel uitmaken van één Vlaams volk.

Hint: dat betekent dus ook dat om het even welke 'groep zotten' ook kan bewijzen dat het 'een volk' is. Ziet u hoe belachelijk dit begrip is? Mocht u wat meer politieke filosofie of sociologie lezen, zou u dit wel snappen. Ik kan u een aantal zaken aanraden indien u interesse hebt.
Als de Brusselaars geen volk zijn, wat het geval is als we in uw gedachten meedraaien, dan hebben ze geen recht op zelfbeschikking.

Nu, over wat meer politieke filosofie of sociologie lezen, ik moet helaas weigeren, mijn leven is qua tijd niet onbeperkt, eerder het omgekeerde door mijn abominabele gezondheid, en ik heb nog zoveel andere zaken die ik zou willen doorgronden.
Er is bijvoorbeeld nog veel psychologie en psychiatrie ook trouwens, zaken die mijn leven rechtstreeks aanbelangen, waar ik me ernstiger moet in verdiepen.

Maar alleszins bedankt voor het aanbod.
Oud 27 december 2014, 20:06   #183
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
En dus mogen ook Mortsel en Edegem, Charleroi en Luik onafhankelijk worden bedoel je?
Jij zegt dat het zelfbeschikkingsrecht enkel geldt voor volkeren. Maar Joegoslavie toont net het tegendeel aan. De deelstaat Bosnie-Hercegovina waar meerdere volkeren leven, is immers ook onafhankelijk geworden. Het Brussels gewest is een deelstaat, net als Bosnie dat binnen Joegoslavie dat was.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 20:09   #184
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Jij zegt dat het zelfbeschikkingsrecht enkel geldt voor volkeren. Maar Joegoslavie toont net het tegendeel aan. De deelstaat Bosnie-Hercegovina waar meerdere volkeren leven, is immers ook onafhankelijk geworden. Het Brussels gewest is een deelstaat, net als Bosnie dat binnen Joegoslavie dat was.
In Mortsel leven ook verschillende volkeren, dus...
Oud 27 december 2014, 20:10   #185
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Mortsel leven ook verschillende volkeren, dus...
Absoluut. Maar Mortsel voldoet niet aan het tweede criterium: het is geen deelstaat.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 20:21   #186
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als de Brusselaars geen volk zijn, wat het geval is als we in uw gedachten meedraaien, dan hebben ze geen recht op zelfbeschikking.

Nu, over wat meer politieke filosofie of sociologie lezen, ik moet helaas weigeren, mijn leven is qua tijd niet onbeperkt, eerder het omgekeerde door mijn abominabele gezondheid, en ik heb nog zoveel andere zaken die ik zou willen doorgronden.
Er is bijvoorbeeld nog veel psychologie en psychiatrie ook trouwens, zaken die mijn leven rechtstreeks aanbelangen, waar ik me ernstiger moet in verdiepen.

Maar alleszins bedankt voor het aanbod.
En waarom laten we de Brusselaars zelf niet beslissen of ze akkoord zijn met het plan van de N-VA voor hun stad?

Moet ik nu echt gaan argumenteren waarom we de Brusselaars als een volk kunnen beschouwen vooraleer u hierop antwoordt?
Ja_an is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 20:21   #187
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Absoluut. Maar Mortsel voldoet niet aan het tweede criterium: het is geen deelstaat.
Goed gezien, dus, alleen deelstaten hebben recht op zelfbeschikking?
Oud 27 december 2014, 20:27   #188
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waarom laten we de Brusselaars zelf niet beslissen of ze akkoord zijn met het plan van de N-VA voor hun stad?

Moet ik nu echt gaan argumenteren waarom we de Brusselaars als een volk kunnen beschouwen vooraleer u hierop antwoordt?
Oh, ik dacht dat mijn standpunt ter zake reeds duidelijk was.

Ik meen dat als Brussel mag kiezen elke stad dan mag kiezen of ze akkoord gaan.

Want ik denk dat de (uw) argumenten waarom we de Brusselaars als volk kunnen beschouwen evengoed zullen opgaan voor de Wilrijkenaar.
Oud 27 december 2014, 20:34   #189
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oh, ik dacht dat mijn standpunt ter zake reeds duidelijk was.

Ik meen dat als Brussel mag kiezen elke stad dan mag kiezen of ze akkoord gaan.

Want ik denk dat de (uw) argumenten waarom we de Brusselaars als volk kunnen beschouwen evengoed zullen opgaan voor de Wilrijkenaar.
U antwoordt dus niet.

Is het zo moeilijk om te zeggen of we het wel of niet aan de Brusselaars zelf vragen wat hun toekomstige positie zou zijn?

De Brusselaars moeten hiervoor niet perse een volk zijn.

Als u perse verdere hypotheses wil maken (zijn Brusselaars een volk, zijn er naast de Brusselaars dan nog andere 'stadsvolkeren') dan mag dat uiteraard.

Maar dat hoeft dus niet om op de vraag te antwoorden.
Oud 27 december 2014, 20:42   #190
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U antwoordt dus niet.

Is het zo moeilijk om te zeggen of we het wel of niet aan de Brusselaars zelf vragen wat hun toekomstige positie zou zijn?

De Brusselaars moeten hiervoor niet perse een volk zijn.

Als u perse verdere hypotheses wil maken (zijn Brusselaars een volk, zijn er naast de Brusselaars dan nog andere 'stadsvolkeren') dan mag dat uiteraard.

Maar dat hoeft dus niet om op de vraag te antwoorden.
Hun toekomstige positie is die van Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen, wat precies wil je de Brusselaar vragen daarover?

We moeten daar de Brusselaar niets over vragen, maar als je toch met alle geweld een vraag wil stellen, welke vraag is dat dan?
Oud 27 december 2014, 20:51   #191
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hun toekomstige positie is die van Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen, wat precies wil je de Brusselaar vragen daarover?

We moeten daar de Brusselaar niets over vragen, maar als je toch met alle geweld een vraag wil stellen, welke vraag is dat dan?
Geen idee waarom u zich van de domme houdt.

Behoorlijk bizar ook dat u vindt dat de Brusselaar niets moet gevraagd worden over zijn toekomst.

De vraag/vragen zou(den) als volgt kunnen zijn (opties kunnen beperkt worden in functie van de situatie die zich aandient):

Wenst u bij het uiteenvallen van België:

dat Brussel een onafhankelijke stadstaat wordt

dat Brussel een onafhankelijke stadstaat wordt binnen de confederatie België

dat Brussel deel uitmaakt van een (nieuwe) confederatie België, gezamenlijk bestuurd door Vlaanderen en Wallonië

dat Brussel deel uitmaakt van Vlaanderen

dat Brussel deel uitmaakt van Wallonië
Oud 27 december 2014, 21:06   #192
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee waarom u zich van de domme houdt.

Behoorlijk bizar ook dat u vindt dat de Brusselaar niets moet gevraagd worden over zijn toekomst.

De vraag/vragen zou(den) als volgt kunnen zijn (opties kunnen beperkt worden in functie van de situatie die zich aandient):

Wenst u bij het uiteenvallen van België:

dat Brussel een onafhankelijke stadstaat wordt

dat Brussel een onafhankelijke stadstaat wordt binnen de confederatie België

dat Brussel deel uitmaakt van een (nieuwe) confederatie België, gezamenlijk bestuurd door Vlaanderen en Wallonië

dat Brussel deel uitmaakt van Vlaanderen

dat Brussel deel uitmaakt van Wallonië
We zijn weer terug bij het begin, waarom zou men zulke vragen aan de Brusselaar vragen en niet aan Gent of Namen?
Oud 27 december 2014, 21:08   #193
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn weer terug bij het begin, waarom zou men zulke vragen aan de Brusselaar vragen en niet aan Gent of Namen?
Omdat het een apart gewest vormt, lijkt me.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 21:10   #194
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

En waarom weigert u opnieuw die vraag te beantwoorden?

De denkoefening gaat hier over Brussel. Als u perse dezelfde oefening wil maken voor Gent of Namen is dat ook goed voor mij.
Oud 27 december 2014, 21:13   #195
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat het een apart gewest vormt, lijkt me.
Een gewest heeft toch geen zelfbeschikkingsrecht?
Oud 27 december 2014, 21:16   #196
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En waarom weigert u opnieuw die vraag te beantwoorden?

De denkoefening gaat hier over Brussel. Als u perse dezelfde oefening wil maken voor Gent of Namen is dat ook goed voor mij.
Dat is het net, we moeten aan de Brusselaar niets vragen, Brussel ligt bij het einde van Belgie als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen.

Als jij hier komt zeggen dat we iets moeten vragen aan Brussel, dan zeg ik, neen, dat moeten we niet.
Oud 27 december 2014, 21:19   #197
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gewest heeft toch geen zelfbeschikkingsrecht?
Neen. Maar als vlaanderen zich toch zou afscheuren, dan zal dat via politieke weg gaan (lees politiek akkoord met andere landsdelen) en niet via het volkenrechtelijke zelfbeschikkingsbeginsel. Voor het waarom verwijs ik u vriendelijk naar post 138 in deze draad.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 21:23   #198
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen. Maar als vlaanderen zich toch zou afscheuren, dan zal dat via politieke weg gaan (lees politiek akkoord met andere landsdelen) en niet via het volkenrechtelijke zelfbeschikkingsbeginsel. Voor het waarom verwijs ik u vriendelijk naar post 138 in deze draad.
We zullen zien, bij leven en welzijn.

Ik meen dat de toekomstige realiteit zich niet door de afgeschafte Belgische grondwet gaat laten vormen.
Oud 27 december 2014, 21:24   #199
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

De volgende regering wordt ook een 'tijdelijke oplossing'. En die daarna ook. En die daarna ook.
En zo rond 2050, wanneer de zestiende staatshervorming wordt doorgevoerd die niks verandert, zal Bart De Wever gekend zijn als een Groot Belgisch Staatsman die het land gered heeft, door niks te doen, zoals die andere Grote Belgische Staatsmannen.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2014, 21:27   #200
Ja_an
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is het net, we moeten aan de Brusselaar niets vragen, Brussel ligt bij het einde van Belgie als Vlaamse hoofdstad in Vlaanderen.

Als jij hier komt zeggen dat we iets moeten vragen aan Brussel, dan zeg ik, neen, dat moeten we niet.
Allé ziet u nu zelf niet wat voor een flutredenering u volgt?

Dat Brussel de hoofdstad van Vlaanderen is, volgt uit een beslissing van Vlaanderen.

Als de Walen hun hoofdstad ook in Brussel gaan leggen kunnen zij even goed zeggen dat Brussel als Waalse hoofdstad in Wallonië ligt.

Stel dat de Brusselaars zichzelf als een volk beschouwen, zijn we dan niet verplicht (in uw redenering) om de vraag wel te stellen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be