![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn standpunt over drugs doet weinig ter zake, ik gebruik trouwens niets meer, zelfs niet de legale harddrug alcohol. Probeer anders nog eens.
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In vroegere eeuwen lag de alfabetiseringsgraad bij de joodse bevolking in Europa veel hoger dan bij de niet-joodse. En dat was nóg meer het geval in de Slavische wereld. In 1264 nodigde de Poolse koning Boleslav de Vrome Joden uit West-Europa (die toen mishandeld en afgeslacht werden door de waanzin van de kruistochten, vooral dan in de Duitse steden van de Rijnvallei) om zich te vestigen in Polen en later in de regio's die onder Pools gezag stonden (Litouwen, Oekraïne). Die vriendelijke houding van de Poolse vorsten heeft geduurd tot in de eerste helft van de 17e eeuw. Dat ondanks de groeiende druk van de Katholieke Kerk (vooral vanaf de 16e eeuw) op de Poolse vorsten om hen het roer te doen omgooien. De Poolse adel (zelf dikwijls ongeletterd) maakten van de Joden gebruik om ze aan te stellen als rentmeesters voor hun grote landerijen in Polen, Litouwen en Oekraïne. Daar zijn dan in de 17 eeuw de Joden het slachtoffer van geworden door de kozakken-opstand o.l.v. Bogdan Chmielnicki die leidde tot moord (op de meest gruwelijke wijze) op meer dan 100 000 Joden. Die moordenaar heeft op een plein in centraal Kiev nog steeds een kolos van een ruiterstandbeeld. Dat er in Oost-Europa veel arme Joden waren is een feit. Maar dat was evenzeer het geval onder de niet-joodse bevolking. Feit is dat de geletterdheid bij de joodse bevolking altijd veel groter was. Veel geleerde joodse rabbi's voorzagen in hun levensonderhoud door het uitoefenen van "seculiere" beroepen, zoals schoenlapper, kleermaker, muzikant, kleine winkelier enz. De bekering naar het Christendom vanwege Joden gebeurde omzeggens altijd om verlost te geraken van de discriminatie waar zij tot aan de Napoleontische tijd onder gebukt gingen (en opnieuw met de Restauratie). Een mooi voorbeeld is Heinrich Heine. De man was joods, zeer intelligent en een subliem dichter. Hij was bovendien een zeer vaderlandslievende Duitser (zie het gekende gedicht dat begint met Denk ich an Deutschland in der Nacht,). Hij had aan de univ rechten gestudeerd en wou een magistraat worden. De toegang tot het beroep werd hem ontzegd omdat hij geen christen was. Zeer tegen zin zin heeft hij zich dan uiteindelijk toch laten dopen in de Lutherse kerk. Laatst gewijzigd door quercus : 23 april 2016 om 13:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk ben ik wel tevreden, ik wist dat op voorhand, en ik kreeg gelijk. Dus high 5 tegenover mezelf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
'Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden.' Zegt u die uitspraak u iets? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je het allemaal "op voorhand wist", waarom ben je er dan aan begonnen? Nog een geluk dat er toch nog iemand is om jou met dat cliché "high five" te feliciteren. Namelijk... jij zelf. Als je maar gelukkig bent... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | |
|
![]() Citaat:
Ik antwoord principieel trouwens op elke vraag. Bevestiging hé. Laatst gewijzigd door geertvdb : 23 april 2016 om 14:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar verandert natuurlijks niets aan door te wijzen op mijn crimineel verleden.
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | |
|
![]() Citaat:
Aanbid de Manon en vul je zakken, of wat de eerste PVDA-er Jezus, uitdroeg? Communistische waarden! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
|
![]() Citaat:
Zoals u kan besluiten, in deze draad zijn er religieuze personen die een nog grotere afkeer hebben van een atheïstische cultuur dan van een islamitische cultuur. De tegenstelling atheïsme-islam is veel groter dan Christendom-Islam. Er zijn trouwens 13 landen in de wereld waar een atheist de doodstraf krijgt, gewoon door atheist te zijn. Die 13 landen zijn allemaal Moslim landen. Christenen mogen blijven leven (zolang die zich gedeisd houden natuurlijk). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het punt blijft gelijk, moslims kunnen niet in onze samenleving integreren zonder alles af te zweren waar ze voor staan. Ik meen dat het duidelijk is dat ze dat niet doen, vandaar ook al de getto's, het gevolg van soort zoekt soort.
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zoals ik trouwens, die Vlaanderen van onder het Belgische juk wil.
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#198 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik ga zeker naar de hel nu! Zijt blij. Mijn verdiende straf komt nog! Allez, gij spreekt in naam van heel het forum .... ![]() Dat heb ge totaal niet begrepen. Ik ben het gewoon graag oneens met andere mensen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus, de communisten die nu nog bestaan zijn in mijn opinie heel fanatiek, ik kan anders geen verklaring vinden voor hun gedrag.
![]() |
![]() |