Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2017, 18:48   #181
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
Ik heb alle begrip voor de situatie na uw uitleg.
Maar ik heb ook 15 jaar in Brussel gewerkt en men heeft mij na een inloopperiode nooit gevraagd of ik het moeilijk had met de taal van Voltaire.
En ondanks 90 % van mijn werk bestond in een voor mij vreemde taal heb ik nooit één vermolmde Belgische frank meer getrokken voor mijn vermeende tweetaligheid. Maar dat waren toen andere tijden. De mensen hadden toen nog een hoger IQ. Akkoord. Nederlands is geen gemakkelijke taal voor anderen met een latinistisch brein.
Maar voor mij is de oplossing eenvoudig.
Mocht ik ooit in een ziekenwagen vervoerd worden en er was een brancardier of verpleger, die niet groen achter zijn oren zag; die mij niet kon geruststellen of helpen via een voor mij verstaanbare argumentatie dan zou het niet lang duren; als ik nog kon tenminste; of ik had hem bij zijn familiejuwelen. En hij zou heel tevreden zijn als ik die loste bij aankomst in het ziekenhuis. Hij zou wel rood zijn achter zijn oren dan.
Ik heb geen compassie met "die-hards" als het in de contreien van Brussel is.
Mooi en heel duidelijke en klare en zinvolle taal...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 19:04   #182
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar Bekijk bericht
Ik wens je Witte Kaproen een gezond en voorspoedig Nieuwjaar
Dank u wel ,en hetzelfde voor U
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 19:24   #183
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dank u wel ,en hetzelfde voor U
Bonne année!
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 19:27   #184
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Mooi en heel duidelijke en klare en zinvolle taal...

Marie; vroeger was ik nog harder hoor.
In Brussel schepte ik er toendertijds een immens genoegen in als een franstalige mij afblafte met de woorden "Comprend pas" om de weg te vragen in het Engels of in mijn schoolduits. Dat blaffen stopte automatisch.
En destijds amuseerden wij ons in het boerengat waar ik woonde om alle Franstaligen die in mei de weg vroegen naar "Montaigu" direct naar Tirlemont te sturen. We zijn zelfs eens moeten gaan lopen want ene was tot in Wavre gesukkeld en razend teruggekomen.
Maar goed. Degenen die op dit Nederlandstalig forum komen debatteren in onze taal zijn de slechtsten nog niet. En dat mogelijk sommigen een afwijkende visie hebben is uitsluitend te wijten aan indoctrinatie van hun omgeving. Maar zo zijn er velen.
Je moet echter het echte gevaar inschatten en weten waar we voor moeten opletten. Het debat hier zal niks oplossen.
Ik zal een voorbeeld geven van hetgeen België is en was.
Toen Duitsland na de eerste wereldoorlog zijn oorlogsschuld niet meer kon betalen bestond er een geheim akkoord op atoma-schriftjes tussen Frankrijk en België om Duitsland tot aan de Rijn in te lijven. (niet bezetten maar inlijven!)
Wat ook gebeurd is trouwens. Daardoor bleek toen reeds dat België een vazalstaat van Frankrijk was.
Engeland en andere Europese staten hebben toen echter gesteld dat dit niet kon en hebben hun veto gesteld.
Ze zijn beiden dan maar met hangende pootjes terug gekomen.
Wel Marie; als je in de geschiedenis graaft dan kom je meer te weten over Frankrijk en zijn vazalstaat.
En met dit in het achterhoofd verklaar je veel van de hedendaagse Belgische politiek. Het zit er in ingebakken. Debat in dit forum lost dus niks op.
Hier komt weer iets nieuws. We gaan nog meer moeten betalen voor onze elektriciteit. En aan wie? Even natrekken en je weet weer meer.
Wie bezit Fortis. Naar waar vloeien de winsten weg en naar wie?
België? Je kunt er koppijn van krijgen maar we zijn nog niet op het einde.
Maar als er teveel onder ons blijven slapen komt het er nooit van.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 19:33   #185
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Brussel schepte ik er toendertijds een immens genoegen in als een franstalige mij afblafte met de woorden "Comprend pas" om de weg te vragen in het Engels of in mijn schoolduits. Dat blaffen stopte automatisch.
En destijds amuseerden wij ons in het boerengat waar ik woonde om alle Franstaligen die in mei de weg vroegen naar "Montaigu" direct naar Tirlemont te sturen. We zijn zelfs eens moeten gaan lopen want ene was tot in Wavre gesukkeld en razend teruggekomen.
Maar goed. Degenen die op dit Nederlandstalig forum komen debatteren in onze taal zijn de slechtsten nog niet. En dat mogelijk sommigen een afwijkende visie hebben is uitsluitend te wijten aan indoctrinatie van hun omgeving. Maar zo zijn er velen.
Je moet echter het echte gevaar inschatten en weten waar we voor moeten opletten. Het debat hier zal niks oplossen.
Toen Duitsland na de eerste wereldoorlog zijn oorlogsschuld niet meer kon betalen bestond er een geheim akkoord op atoma-schriftjes tussen Frankrijk en België om Duitsland tot aan de Rijn in te lijven. (niet bezetten maar inlijven!)
Wat ook gebeurd is trouwens. Daardoor bleek toen reeds dat België een vazalstaat van Frankrijk was.
Engeland en andere Europese staten hebben toen echter gesteld dat dit niet kon en hebben hun veto gesteld.
Wel Marie; als je in de geschiedenis graaft dan kom je meer te weten over Frankrijk en zijn vazalstaat.
En met dit in het achterhoofd verklaar je veel van de hedendaagse Belgische politiek. Het zit er in ingebakken. Debat in dit forum lost dus niks op.
Hier komt weer iets nieuws. We gaan nog meer moeten betalen voor onze elektriciteit. En aan wie? Even natrekken en je weet weer meer.
Onmogelijk. Die schriftjes werden voor het eerst op de markt gebracht in 1948.
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 19:40   #186
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Onmogelijk. Die schriftjes werden voor het eerst op de markt gebracht in 1948.

Wel; mogelijk vergis ik mij tussen de eerste en tweede wereldoorlog.
Maar ze bestaan. Moet de datum van vrijgeven van die schriftjes een van de volgende dagen opnieuw eens natrekken.
Het belangrijkse is echter wel dat akkoorden tussen beide staten bestonden waar onbevoegden (lees Belgisch parlement) niks vanaf wisten.
Bedankt voor de tip!
Verdomd toch. Dementie begint mij parten te spelen vermoed ik.
Oud 1 januari 2017, 21:34   #187
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De grootste aandeelhouder van de groep BNP is de Belgische staat, niet de Franse staat.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 23:43   #188
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het is toch ook niet onredelijk om te verlangen dat ambulanciers of hospitalen die een tweetalig gebied bestrijken tweetalig moeten zijn ?
Ik ben ook verplicht 3-talig moeten worden voor mijn werk, ook al heb ik geen talen gestudeerd of doe ik niks taalkundig. Als ik dat kan, kan medisch personeel dat volgens mij ook.
Een kulverhaal, een brancardier helpt tal van nationaliteiten waar hij de taal niet van kent
Bestaat in België er iets wat "niet" in de taalstrijd getrokken kan worden?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 23:50   #189
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een kulverhaal, een brancardier helpt tal van nationaliteiten waar hij de taal niet van kent
Het is dus echt teveel gevraagd om enkele basiswoorden Nederlands te spreken als je in Nederlandstalig gebied kunt opgeroepen worden?

Ik woon in Zele, met ongeveer 15% Turkstaligen, waarvan een deel geen Nederlands spreekt. Ik ben er zeker van dat de meeste brancardiers hier enkele woorden Turks spreken en zo al levens gered hebben.
Oud 1 januari 2017, 23:52   #190
Zeus
Europees Commissaris

Zeus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht

Ik woon in Zele, met ongeveer 15% Turkstaligen, waarvan een deel geen Nederlands spreekt. Ik ben er zeker van dat de meeste brancardiers hier enkele woorden Turks spreken
Ik ben zeker van niet
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 23:54   #191
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zeker van niet
is ook niet nodig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2017, 23:55   #192
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben zeker van niet
Meeste kan ik niet bewijzen maar ik ken er toch die een paar woorden Turks spreken. Zeer basis maar genoeg om iets te weten.
Oud 1 januari 2017, 23:58   #193
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je woont in België, een land met 3 officiële talen. Een tweetalig gebied en gemeenschappen, geassocieerd aan taal.
Logischerwijze zal zo'n staat voor essentiële diensten zoals volksgezondheid, rekening houden met haar bevolking.
Een MUG dienst kost een fortuin, maar je kan die dienst om zeep helpen met een klein detail, zoals iemand die de taal niet verstaat, of een chauffeur die geen ambulance kan besturen bijv.
Nee, Kirgiezisch moeten ze niet verstaan, alleen de officiële taal van de inwoners van de regio die ze bedienen. Te ingewikkeld dat ?
Oud 2 januari 2017, 00:21   #194
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De grootste aandeelhouder van de groep BNP is de Belgische staat, niet de Franse staat.

Ik hou mij daar niet meer mee bezig. En ik ga niet opzoeken of U al dan niet het bij het rechte eind heeft. Wie er echt achter een groep zit weet je met meer zekerheid als je kijkt naar de bonussen en lonen die uitbetaald worden.
En naar de transferts van gelden uiteraard en waar ze worden gebruikt om te investeren. Mogelijk heeft de Belgische staat meer bijgedragen om Fortis recht te houden? Maar of de Belgische staat de meeste vruchten zal plukken van zijn tussenkomst moet nog bewezen worden. Alleen insiders kunnen dat nagaan.
En U benadert die problematiek toch wel heel amateuristisch hoor.
Ik heb genoeg holdings gekend waarvan de aandelen zelfs in handen waren van stromannen die op papier de meeste aandelen aan toonder in hun bezit hadden. Ik heb zelfs een holding gekend waar twee Zwitsers in het aandelenregister waren ingeschreven als grootste aandeelhouders.
De holding ging de fles op en anderen waren daar heel goed mee.
De afgevaardigde-beheerder die al het gefoefel tekende werd zelfs gerechtelijk veroordeeld (twee maand voorwaardelijk-frauduleuze faling) en kwam mij zelfs kleineren in een herberg in Vilvoorde door te zeggen dat hij dertig miljoen op zijn bankrekening had gekregen.
Hij lachte zelfs met mijn wedde en voegde er aan toe dat ik zou werken tot op het eind van mijn dagen en nog niks zou bezitten.
De holding bezat in Brussel een enorm totaal afgeschreven onroerend actief
waarop anders een grote meerwaardebelasting zou moeten betaald worden.
Wie waren nu de echte aandeelhouders denk je?
Wel degenen die in Brussel bedrijfskantoren lieten bouwen door de holding aan prijsoffertes onder de prijs. Volg je nog?
Dat kom je uiteraard nooit te weten als ze nuchter zijn.
Alhoewel hetgeen hij mij vertelde wist ik al.
Alleen van die dertig miljoen wist ik niks af dus.
Vanwaar dat geld kwam vertelde hij er niet bij. Dat was interne boekhouding.

Laatst gewijzigd door werkman : 2 januari 2017 om 00:31.
Oud 2 januari 2017, 01:35   #195
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het is dus echt teveel gevraagd om enkele basiswoorden Nederlands te spreken als je in Nederlandstalig gebied kunt opgeroepen worden?

Ik woon in Zele, met ongeveer 15% Turkstaligen, waarvan een deel geen Nederlands spreekt. Ik ben er zeker van dat de meeste brancardiers hier enkele woorden Turks spreken en zo al levens gered hebben.
Hoeveel talen moet hij dan wel kennen?
Denk alleen al aan alle nationaliteiten aan toeristen waar een brancardier mee te maken krijgt

Gosh man, 40 jaar in verpleging gewerkt, denkt u nu echt al die nationaliteiten kon verstaan? Een brancardier even, wij soms weken.
Als iemand nog kan knipperen met z'n ogen kun je alle op dat moment benodigde essentiële informatie welke je nodig hebt eruit trekken
Als een brancardier dat niet kan, zo snel mogelijk een schop onder z'n kont

Houdt Belgische reddingsteams naar het buitenland dan ook maar thuis
Oud 2 januari 2017, 01:45   #196
Adrian M

Standaard

Citaat:
Je woont in België, een land met 3 officiële talen. Een tweetalig gebied en gemeenschappen, geassocieerd aan taal.
Logischerwijze zal zo'n staat voor essentiële diensten zoals volksgezondheid, rekening houden met haar bevolking.
Een MUG dienst kost een fortuin, maar je kan die dienst om zeep helpen met een klein detail, zoals iemand die de taal niet verstaat, of een chauffeur die geen ambulance kan besturen bijv.
Nee, Kirgiezisch moeten ze niet verstaan, alleen de officiële taal van de inwoners van de regio die ze bedienen. Te ingewikkeld dat ?
Wordt liever geholpen door een geroutineerde brancardier die z'n vak verstaat en mijn taal niet spreekt dan
een nieuweling of een klojo, slecht in z'n vak, en Nederlands spreekt
Oud 2 januari 2017, 01:50   #197
Adrian M

Standaard

Citaat:
Kent elke Vlaamse brancardier voldoende Frans?
Heb echt wel Vlamingen ontmoet die van Frans evenmin veel bakten
Oud 2 januari 2017, 02:11   #198
Adrian M

Standaard

Citaat:

Blijkbaar voor die Vlaming bar moeilijk om slechts enkele woorden in het Frans te kunnen verstaan. Bijv of hij pijn heeft?
Oud 2 januari 2017, 08:22   #199
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wordt liever geholpen door een geroutineerde brancardier die z'n vak verstaat en mijn taal niet spreekt dan
een nieuweling of een klojo, slecht in z'n vak, en Nederlands spreekt
In Nederland spreken alle brancardiers Nederlands.
In Duitsland spreken alle brancardiers Duits.
In Frankrijk spreken alle brancardiers Frans.
Ook in Wallonië spreken alle brancardiers Frans.
Enkel in Vlaanderen spreken niet alle brancardiers Nederlands,
wegens de Belgische staatsstructuur.

Enkel de Vlaamse Onafhankelijkheid zal er voor zorgen dat de Vlaamse patiënten ook in Vlaanderen zullen krijgen wat in de omringende landen altijd al een vanzelfsprekendheid geweest is;
geneeskundige verzorging in de eigen taal.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 2 januari 2017 om 08:28.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2017, 08:30   #200
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijkbaar voor die Vlaming bar moeilijk om slechts enkele woorden in het Frans te kunnen verstaan. Bijv of hij pijn heeft?

Ik bekijk het anders. Op dit forum heb ik reeds geschreven; in een andere draad weliswaar; dat mijn taalkennis heel zwak was omdat ik een school heb gevolgd waar zelfs geen Franse les werd gegeven.
Desondanks heeft mijn werkgever achteraf zich daar geen jota van aangetrokken en moest ik dus in de Franse taal werken.
Het was dan ook kwestie van op zo kort mogelijke tijd bij te benen.
Zo simpel was het destijds.
Daarom heb ik weinig begrip voor mensen die na een paar jaar zich nog niet kunnen uitdrukken in hun vak in een tweede erkende landstaal en dit op primaire basis dan.
Volgens mij is en wordt het dan een uiting van onwil.
En dat zeveren over een betere verpleger die beter zijn beroep kent en dus daarom niet zou moeten voldoen aan de andere voorwaarden noem ik naast de zaak spreken. Zo kunnen we bezig blijven natuurlijk met elkaars vliegen af te vangen. Heel simpel dus. Jij werkt hier reeds vijf jaar mijnheer?
En je kunt nog niet U uitdrukken over uw vak in de tweede landstaal in een zelfs eentalige omgeving op een te verwachten basis? Wel mijnheer ge kunt uw boeltje pakken en opkrassen. Daarbij; U bent verpleger. Dus ander werk vinden in uw taalgebied zal geen probleem zijn. Simpel opgelost niet?
Die drama-queens op dit forum hebben nog nooit iets opgelost en zullen ook nooit iets oplossen. Maar zo blijft de zever eeuwigdurend.

Laatst gewijzigd door werkman : 2 januari 2017 om 08:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be