![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In Duitsland moet AG Metall staken voor loonsverhogingen. En stevig. Ik wil toch even dat verhaaltje van "de werkgever gaat de lonen wel verhogen, ook zonder druk van buitenaf" nuanceren. Quod non hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog eens, mocht de arbeidsmarkt even fluide zijn als de fruitmarkt, dan deed de markt dat vanzelf: de prijs van de appel is omhoog gegaan via marktwerking, en de prijs van uw arbeid zou dat ook doen - alleen moet je daarvoor van werkgever veranderen en dat is frictie. Citaat:
Citaat:
Arbeidsproductiviteit is in de eerste plaats een resultaat van technische vooruitgang, organisatorische vooruitgang, en kapitaalsaccumulatie. Citaat:
Als uw "toegevoegde waarde" niet kan toenemen, dan ben je al afgehaakt van de groei trein, tenzij, inderdaad, je hetzelfde met minder en minder volk kan doen. Maar dat zal dan IN ELK GEVAL gebeuren. Colruyt gaat zich de luxe niet ontzeggen om mensen te ontslaan omdat zij een grotere marge kunnen maken door automatiseren (ttz, groeien per capita). Inderdaad "goeiekoper en goeiekoper werkvolk" hebben gaat dat een beetje uitstellen. Maar het is enkel uitstel. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zou een werkgever de lonen in het algemeen moeten verhogen? De ene werknemer is de andere niet.
Als eentje zijn perfect werk aflevert, maar nooit naar opslag komt vragen, waarom die dan geven? Of als er een klaploper om de vijf botten komt zagen voor opslag, waarom die dan geven?
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 5 februari 2019 om 13:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 februari 2019 om 14:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het van u komt zie ik het als een belediging.
![]() |
#189 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De enige logica is dat de automatisatie werknemers kost. Iedere werknemer die wegvalt, ook al krijgt hij een werkloosheidsuitkering of leefloon is een minder verbruikende consument, dat betekent verlies voor de producent.
Verbruikt hij toch hetzelfde word hij een schuldenaar. Dat niemand inziet dat het een liedje is met altijd hetzelfde refrein, begrijp ik zelfs niet. Er word overal overgeproduceerd, dan zou je denken dat iets goedkoper word, maar de producenten kijken enkel naar winstmarges. Dat ze door hun overproductie die winstmarges zelf naar omlaag halen boeit hen enkel in die mate, dat ze, als ze een overheid niet kunnen overtuigen van de noodzaak van subsidies, ze hun boeltje verhuizen waar ze wel hun zin krijgen. Winst gaat voor, mensen zijn bijzaak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Minister-President
|
![]() Iedereen die in loondienst werkt wordt in het zak gezet. De ene al wat minder als de andere. Maar aan het eind van de rit ben je wel aan het werken om anderen rijk te maken.
Staak nog maar eens een dagje, dat gaat alles veranderen... Zolang de vakbonden vasthouden aan debiele principes als opslag door anciënniteit is hun input totaal ongeloofwaardig. Maar eigenlijk willen de vakbonden ook niet dat het beter gaat met de mensen hoor. Dat zou hun miljardenbusiness in het gedrang brengen. Maar he, den 13e allemaal samen op de barricades en de werkwillenden ambeteren. Das toch plezant...
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#193 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een bedrijf dat geen winst maakt, dat gaat achteruit. Winst is er niet alleen om de bazen rijk te maken hoor. Aandeelhouders bvb, die zien ook graag iets terug, anders gaan ze wel op een ander. Verder heb je ook steeds kapitaal nodig om je boeltje wat up-to date te houden. Vernieuwingen, investeringen, etc... Doe je dat niet, dan zal je niet lang meegaan vrees ik. Maar dat begrijpt het werkvolk niet. Baas maakt winst, wij willen een deel van de koek, en hoe meer hoe liever of we gaan staken !
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is wel wat kortzichtig...
We zullen u 10% opslag geven dit jaar, maar het volgend jaar mag je wel ander werk gaan zoeken. Heb je dat liever ? In een bedrijf gaat het welzijn van het bedrijf voor, niet het loon. Als je de zaak omkeert, zet je gewoon je bedrijf op de helling.
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is een beetje als: stel dat ik een oven heb in mijn bakkerij. Gij zijt mijn bakkersgast. Als jij nu bij mij als "werknemer" met uw bloem afkomt, een brood bakt, ik verkoop dat en ik moet U de volle prijs van het verkochte brood geven, waarom zou ik mijn bakkerij en mijn oven aan U laten ? Ik heb daar dan geen rotte cent voor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Colruyt is die HOOG. Ik vermoed dat er nogal wat aandeelhouders tevreden zijn met een iets kleinere maar zekere winst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is exact wat er nu gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het verschil tussen een eenmalige prestatie en een werknemer is dat er een lange-termijn koop contract afgesloten wordt, een "abonnement". Dat lange-termijn gedoe is enerzijds goed, zowel voor het bedrijf (werknemer kent beter de geplogenheden en taken dan een nieuwkomer) als voor de werknemer (de overhead en stress van nieuwe job moeten zoeken en dergelijke is er niet) maar aan de andere kant maakt dat lange-termijn dinges de markt minder fluide en is de prijs-setting van de verkochte arbeid en competentie stroever. Moest men taak per taak werken en betaald worden (free lance) dan is de markt heel fluide en is de prijs die van de competitieve markt. Met lange-termijn overeenkomsten van vele jaren is dat stukken stroever. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Pure logica. |
|
![]() |
![]() |