![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die werkelijkheid zou best wel eens anders kunnen zijn maar door de gehanteerde tools ( die vroeger perfect overeenstemde ) vindt men precies dat soort zaken die passen in het kader Allez wat is en deeltje hé Als ge de snaartheorie moogt geloven dan is materie niks meer dan waargenomen trillingswijzen Citaat:
Al dat geld heeft zich al 1000x terug opgebracht en was een zegen voor de mensheid Zonder al dat onderzoek zou je bv nooit zoiets hebben als een PET-scan in ziekenhuizen |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() tjah jij had het misschien over een ander soort maatschappelijk geluk ?
Ge hebt ergens een punt hoor...ondanks die vooruitgang kan een negerke met gangreen zich gelukkiger voelen dan een Westerling die zijn zoveelste tandarts check laat uitvoeren |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Minister-President
|
![]() Ik heb dat nooit gesnapt. Kan je dat eens uitleggen aub?
![]() |
#184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
halo Ge vroeg achter wiskunde(n) die niet aanwendbaar zijn Vertel me eens wat het rechtstreeks nut of de overeenkomst met de werkelijkheid dan zou zijn van de wiskundige zaken die ik net kwam te stellen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Omdat ik vermoed dat je boven je soortelijk gewicht bokst. Er ligt nog een vraagje te wachten overigens over snaar en beta functie.
![]() |
![]() |
#186 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik dacht het niet
"In 2013 werd de Nobelprijs voor de Natuurkunde toegekend aan François Englert en Peter Higgs voor de ontdekking van het Brout-Englert-Higgs-deeltje. " laten we aub onze eigen bijdrage niet vergeten Die nobelprijs behelst voornamelijk de theoretische voorspelling (ontdekking ) van dat deeltje en werd bekrachtigd met een zwaar vermoeden dat ze het ook effectief ontdekt hadden in 2012.... dan wordt het stillekes ontdekking en bekendmaking : klik met de woorden : “Ik denk dat we hem hebben” 4 juli 2012 allez goed 't is misschien wat muggenziften |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik heb nog de background kennis noch de nodige taalkundige sterkte om dat als een patrickve te gaan uitleggen. Waarop ik gewoon wou wijzen was die steeds terugkomende kruisbestuiving tussen beiden |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Net zoals je nu met een vanzelfsprekendheid spreekt over de voortdurende kruisbestuiving tussen beide.....Na doorklikken vermoedelijk. Niet dus. Helemaal niet. Dat bedoelde ik.
![]() |
![]() |
#189 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() moeilijk ?
Citaat:
Ik sprak over die constante bijectie tussen beide Het voorbeeld met die oplossingen van de beta die 'toevallig' uit de bus viel is er ook zo één Die (Euler) beta-functie ( een opmerking/ingeving van Gabriele Veneziano -> vandaar de link ) is een functie die 200 jaar geleden werd ontwikkeld en blijkbaar zowat alle aeigenschappen van deeltjes lijkt te beschrijven die betrokken zijn bij sterke nucleaire interactie. Citaat:
Vindt ge het louter een zaak van complete toeval Euclidisch koos voor een niet gekromde ruimte en geen gekke ideetjes had over meerdere verschillende lijnen door twee punten ? Die inspiratie komt toch rechtstreeks voort uit hoe zij dat in overeenstemming met de werkelijk zagen... of niet ? Laatst gewijzigd door praha : 10 maart 2020 om 16:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die wetmatigheden in de natuur zijn er of ge ze nu compleet anders had beschreven of zelfs niet eens kende Pi is een uitkomst bekomen uit zuiver wiskundige ( menselijke ) constructies. ...om het simpel te stellen Een steen zal blijven vallen door graviatie met of zonder intelligente wezens net op dezelfde manier De formules, metriek die die wetmatigheid dienen te beschrijven kunnen aardig schelen naargelang wie ze beschrijft met welke tools pi bestaat alleen bij gratie van de wiskundige concepten. Als ge niet werkt met het concept (boog)lengte zoals wij dat gewoon zijn dan ga je dat nooit uitkomen Niet verwarren met dat ik daarmee bedoel dat plots geen 'cirkelvormige' objecten in de natuur zouden zijn ..en meer of minder speciaal dan een ander getal is het niet dat heb ik je al uitgelegd ... bewezen zelfs |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Men zou de formule omtrek = 2*Pi*r gewoon als een fysische wetmatigheid kunnen zien. Of bijvoorbeeld voor het berekenen van de centripetale kracht, wat dus pure fysica is, heeft men Pi nodig. Dus Pi is niet zomaar een wiskundig concept het maakt onderdeel uit van de fysische wetten. Het feit dat wij dit pi noemen is uiteraard construct, andere zouden het hupledepup of %^%***$]] kunnen noemen, maar het zal voor iedereen bij benadering 3,14 zijn (afhankelijk van het getallenstelsel men hanteert uiteraard). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#193 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat mag
Citaat:
Citaat:
Het gaat niet alleen over de naamgeving Als je geen (boog)lengte kent als concept ga je die pi niet tegenkomen in de natuur...niettemin gaat er een relatie (natuur wetmatigheid) blijven bestaan waarom sterren etc 'bolvormig' zullen zijn...daar moet ge zelfs geen waarnemer voor De zaken (fysische wetten) die ge opnoemt waar pi in opduikt zijn net product van de beschrijving met onze wiskundige concepten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#194 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() btw nog even over dit : "Men zou de formule omtrek = 2*Pi*r gewoon als een fysische wetmatigheid kunnen zien"
...al herhaal ik me dan wel Gesteld dat er geen cirkels zouden voorkomen in de natuur maar enkel lijntjes, rechthoekjes, veelhoeken .... en de truc met het koordje en het touw levert het ook niet op wat dan ? Doch kan je pi dan bekomen in de wiskunde door een limietsituatie te gaan beschouwen van een hoop driehoekjes aan elkaar gezet. Of er ooit een zot op zou gekomen zijn zonder enige inspiratie vanuit de natuur is weer een andere zaak |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Pi is verbonden met de cirkel en omdat sommige fysische wetten rond cirkels draaien komt Pi inderdaad voor in wiskundige beschrijvingen van de fysica. Maar Pi heeft geen enkele speciale status.
![]() |
![]() |
#197 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik vind trouwens dat pi evengoed een fysische constante is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dan geef je me impliciet ergens gelijk dat als gevolg van het voorkomen van die 'cirkelvormige' dingen in de natuur de mens dat perfect concept heeft geïntroduceerd voor zichzelf, we vrij vlug uitkwamen bij die vreemde verhouding pi op papier en dat bleek achteraf een ideaal tool om de natuur te gaan beschrijven |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen die wiskundige cirkel (meestal) als zeer nauwkeurige tool gebruiken voor de 'cirkels' in de natuur En neen het is niet speciaal... er bestaan geen speciale getallen en minder speciale getallen.... elk getal is op zich uniek en speciaal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Allez vertel nu eens hoe ge zonder die constructen van een lijn, punt, coördinaat (en dus het begrip afstand ) ne/of zonder die bijectie even gaat checken dat als ge rond de aarde ( even niet denkende aan de ellipsoidevorm ) loopt ge precies 3.1415.... meer stappen ( weer een afstandsmeting) moet afleggen dan wanneer ge er dwars doorheen zou stappen.
Dat slaat op niks he Want met eenvoudig tellen gaat het niet lukken |
![]() |
![]() |