![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#183 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Draai het hoe je wil: de Belgische onafhankelijkheid is qua vorm en inhoud onvergelijkbaar met Vlaams separatisme. Dit laatste legitimeren met het eerste is larie. Als je dan toch een vergelijking wil maken, zou je Vlaams separatisme beter een (langzame) contra-revolutie noemen.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 25 mei 2006 om 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Om een correct beeld te hebben over de Belgische revolutie moet u, in plaats van de nietszeggende artikeltjes te lezen van Wikipedia, het vierdelig standaardwerk lezen van Arnold Smits over 1830. Een boek dat alle belgicistische mythes in spaanders slaat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Minister-President
|
![]() Objectieve geschiedschrijving, neem ik aan. Wiki is een free-encyclopedia, je kan altijd reacties insturen. Wat houdt je tegen?
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zou ik de Algemene Geschiedenis moeten overtikken. Liever neem ik die door; ik heb nog een paar duizend bladzijden te gaan. Daarna volgt de zesdelige reeks "Geschiedenis van Vlaanderen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vandaar de discussie. "Ik zie geen enkele gelijkenis tussen 1830 en het streven naar Vlaamse onafhankelijkheid" Daarover zijn we het dus eens.
![]() |
![]() |
#189 |
Minister-President
|
![]() Een samenvatting met sleutelpunten zou volstaan denk ik.
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De Belgische revolutie was geen separatisme, maar een correctie van een vergissing na 15 jaar, (er is geen gelijkenis, toch), dus kan dit ook niet weerhouden worden als een kritiek over Belgicistische opmerkingen tegen Vlaams separatisme. Je zei zelf: er is geen gelijkenis.
![]() |
![]() |
#193 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik zei dat er geen gelijkenis was, dan betekende dat niet dat er in de twee gevallen geen sprake is van separatisme. Wel is er geen gelijkenis tussen de motivatie, omstandigheden, redenen, tijd, enzovoort. Bijgevolg kan het weldegelijk weerhouden worden. Als men zich keert tegen het Vlaams separatisme, dan houdt men als belgicist maar beter de mond. Men verdedigt immers een staat die ontstaan is door separatisme. Daar ik vermoed dat u het woordenboek niet zult raadplegen, plaats ik hier alvast de betekenis van separatisme. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is 1830 weldegelijk separatisme. Blijkbaar weet hij niet wat "separatisme" juist betekent. Ik denk dat hij gelooft dat er een bijbetekenis aan het woord vasthangt, maar het woord is heel neutraal en betekent gewoon een staatkundige afscheiding. Ongeacht de motieven. Conclusie, 1830 was en is separatisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Deze onafhankelijkheidsverklaringen kwamen voort uit de onvrede over de vernieuwingspolitiek van keizer Jozef II (ook wel Keizer-Koster genoemd), die zijn Habsburgse rijk efficiënter en moderner wou organiseren. De Zuidelijke Nederlanden zagen deze vernieuwingspogingen als regelneverij en een aantasting van de quasi onafhankelijkheid die de individuele vorstendommen en het geheel al die jaren hadden genoten. Een verdere centralisatie van het bestuur zagen deze niet zitten." De Brabanste Omwenteling was een beetje een non-event, in die zin dat ze niet mogelijk was geweest zonder de verlicht-despotische aanspraken van keizer-koster. Duidelijk is dat de Zuidelijke Nederlanden (met Luik en Malmedy erbij) zich als onafhankelijk bekeken. De steun die zochten bij de Verenigde Provinciën en Pruisen (geen toeval) was militair bedoeld. De (aanvankelijke) steun van Pruisen was politiek ingegeven. In zijn geheel gaat het dus om macro-politieke spelletjes tussen de toenmalige Europese grootmachten, en om reactie rond de Verlichting. Met een jarenlang aanslepend separatisme, zoals het Vlaamse, het Baskische, Bretoense, Friese, Noord-Ierse, enz heeft dit niets te zien.
![]() |
![]() |
#197 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 26 mei 2006 om 08:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overigens waren en zijn de katholieken in Nederland net zo koningsgezind als de protestanten. Vroeger werd wel gezegd dat de protestanten de godsdienst van het staatshoofd het belangrijkste vonden, terwijl de katholieken de monarchie als staatsvorm verdedigden. Van republikeinse sympathieën is aan katholieke zijde nooit sprake geweest. Tussen haakjes: als ik de cijfers uitreken, kom ik op 59% protestanten en 39% katholieken. Citaat:
Citaat:
![]() Alle godsdiensten zijn verbonden met het kapitalisme, aangezien het communisme nu eenmaal geen (andere) religies verdraagt. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
België draagt de erfenis van Boergondië, Spanje, Oostentrijk, Frankrijk. Van Willem I, tijdens het Verenigd Koninkrijk. Citaat:
Dat het protestantisme verbonden is met de opkomst van het kapitalisme, is klaar als een klontje: het ging om de waarde van geld en de toelating tot het vragen van rente en intrest. In het katholicisme (en ook in de islam) was intrest verboden. Citaat:
![]() |
![]() |
#200 |
Staatssecretaris
|
![]() De onderbouwing ontbreekt, zoals het forum van je gewend is. Wat het 175-jarige Belgische huwelijk betrekt: het heeft iets weg van dat van een koppel waarin de vrouw door de man wordt mishandeld. Op een moment realiseert de vrouw zich dat dat niet meer zo verder kan en dat ze beter verdient. In tegenstelling tot de vrouw, geloof jij dat dat huwelijk een "opportuniteit" is en dat ze maar beter ongelukkig getrouwd moet blijven (dat is ze immers al een tijdje). Als gezinstherapeut zou je niet ver hebben geschopt.
|
![]() |
![]() |