Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2019, 21:05   #181
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Gij zijt zwaar op uw kop gevallen. Ik ga geen schoolke spelen thuis zenne. Daarvoor heb ik noch de tijd, ervaring en bekwaamheid. Dat de scholen doen waarvoor ze overheidsgeld krijgen: kinderen iets bijbrengen.
Dat doen ze niet, en als ge u met uw kind gaat bezighouden zul je dat ook wel merken en dan heb je de keuze, het zo laten en een mislukkeling groot brengen of ze constant op een hoger niveau brengen dan wat de school leveren kan.

Ge hoeft me niet te geloven, als ge uw kind gaat opvolgen zult ge het u wel realiseren.

Laatst gewijzigd door dpg : 4 november 2019 om 21:07.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 21:07   #182
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is naast de vraag antwoorden. Ik verwacht van de school dat ze m'n kind Nederlands leert in de kleuterklassen. En ze gaat al vanaf de instapklas naar school. Als ze dan nog buist op de taaltest in de 3de kleuterklas is het helemaal de schuld van de bekrompen Vlaming dat ze een taalbadjaar moet volgen.
Ja verwacht dat maar de realiteit is tegenwoordig anders.

Laatst gewijzigd door dpg : 4 november 2019 om 21:08.
Oud 4 november 2019, 21:08   #183
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Het is noodzakelijk voldoende Nederlands te kennen om er lessen in te kunnen volgen en het leertempo algemeen niet te vertragen.
Goed idee, mag ook toegepast worden voor politiek België en de overheid, wie de 2de landstaal niet beheerst komt niet in aanmerking.

Dat is in ieder gewoon land toch de normaliteit zelve; maar natuurlijk niet in la Belgique... Maar het land valt dan ook uit elkaar...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 21:10   #184
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is naast de vraag antwoorden. Ik verwacht van de school dat ze m'n kind Nederlands leert in de kleuterklassen. En ze gaat al vanaf de instapklas naar school. Als ze dan nog buist op de taaltest in de 3de kleuterklas is het helemaal de schuld van de bekrompen Vlaming dat ze een taalbadjaar moet volgen.
Neen, niet de de schuld van, maar eerder dankzij de bekrompen Vlaming.
Oud 4 november 2019, 21:15   #185
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Ja verwacht dat maar de realiteit is tegenwoordig anders.
De meeste kinderen die thuis anderstalig zijn, kunnen perfect als ze vanaf het eerste kleuterklasje op school geplaatst worden de "inheemse" taal leren. De problemen beginnen als ze pas op hun vijfde, in het derde kleuterklasje naar school beginnen gaan. Schoolverplichting moet dus naar beneden worden gebracht.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 21:41   #186
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Gij zijt zwaar op uw kop gevallen. Ik ga geen schoolke spelen thuis zenne. Daarvoor heb ik noch de tijd, ervaring en bekwaamheid. Dat de scholen doen waarvoor ze overheidsgeld krijgen: kinderen iets bijbrengen.
Wacht. Dus u weet van uzelf dat u niet de bekwaamheid, en zeker niet de goesting hebt om uw kinderen de basis bij te brengen?

Waarom zou je dan ooit aan kinderen beginnen??

Ik zou zeggen: verzuip ze in een jutten zak en adopteer u een kat, die moet ge zelf niks leren.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 21:46   #187
dpg
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
De meeste kinderen die thuis anderstalig zijn, kunnen perfect als ze vanaf het eerste kleuterklasje op school geplaatst worden de "inheemse" taal leren. De problemen beginnen als ze pas op hun vijfde, in het derde kleuterklasje naar school beginnen gaan. Schoolverplichting moet dus naar beneden worden gebracht.
Een taaltest in de derde kleuterklas is een goed middel om deze achterstand te detecteren en gezien ze er niks aan gaan doen in de derde kleuterklas, ook niet als men ze daar nog eens een jaar laat zitten.
Een taalbadjaar ter voorbereiding aan het eerste leerjaar is dan wel degelijk een goed middel.
Oud 4 november 2019, 21:51   #188
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Kan u eens een schatting geven van hoeveel percent van uw kleuterklasgenootjes er toen thuis nederlands spraken?
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 22:06   #189
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
In dat geval zullen er veel taalbad klasjes opgericht moeten worden.
Dat had allang dienen te gebeuren. Trouwens ook sommige Vlamingen hebben ooit een 'taalbadjaar' dienen te ondergaan. Veel West-Vlamingen en dan vooral uit de kuststreek vluchtten naar Engeland bij het begin van WO II. Dat waren vaak kinderrijke gezinnen. En tijdens de oorlog liepen die kinderen school in Engeland. Toen zij in 1945 terugkeerden naar België werden door de schoolnetten die kinderen in speciale klassen opgevangen ten einde hen bij te spijkeren qua Nederlands. Dat duurde meestal maar één jaar en dat kan men ook een 'taalbadjaar' heten. Dat was voor hen en de anderen een prima oplossing.
Oud 4 november 2019, 22:07   #190
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik hoorde op het nieuws dat er maar 2 of 3 op de 20 Nederlands kennen.
Heb ik dat goed gehoord?

Schande...echt schande.
Oud 4 november 2019, 22:12   #191
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Kan u eens een schatting geven van hoeveel percent van uw kleuterklasgenootjes er toen thuis nederlands spraken?
Heel weinig, de meesten spraken geen ABN maar dialect.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 22:12   #192
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik hoorde op het nieuws dat er maar 2 of 3 op de 20 Nederlands kennen.
Heb ik dat goed gehoord?

Schande...echt schande.
Bij mijn kleinzoon in het eerste kleuterklasje koppelen ze anderstalige kleuters aan goed Nederlands sprekende kleuters...

En die klein mannekes moeten dan die anderstaligen de goede woorden aanleren...

Krijgt mijn kleinzoon nu ook gelijk een loon voor zijn arbeid als kleuteronderwijzer...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 22:47   #193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt? Als uw kind huiswerk maakt en daarbij op een probleem botst, gaat u dan niet helpen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 22:49   #194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het niet lukt, is het dus de schuld van de school...

Als het lukt, is het natuurlijk niet de school of de "bekrompen Vlamingen" die hiervoor gezorgd hebben... Dan ligt de oorzaak bij de grote intelligentie van het kind...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 22:51   #195
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht

Triestig land! Nu treft Weyts eens een goede beslissing om halve zolen te verplichten om de taal te leren waarin verondersteld wordt dat ze willen studeren. En weeral blijkt dat de ouders de halve zolen zijn die hun kinderen willen opvoeden als halve zolen. Weer een verloren generatie dus.
Alhoewel het sociaal gedrag van ons Vlamingen wordt ook bepaald door andere facettten. En het voornaamste facet is wel behouden van al hetgeen wij hebben. Men merkt dat aan het verschil in gedrag tussen rijke Belgen en armere Belgen. En ik zal weeral een voorbeeld geven.
Mijn ouders wilden absoluut dat ik ging studeren. Al mijn klasgenoten gingen naar de beroepsschool een stiel leren vanaf hun dertien.
Mijn ouders wilden meer en stuurden mij naar een college.
Maar gedurende de nashoolse uren kon ik niet studeren.
Wij leefden in een achteruitbouw waarboven het duivenhok van mijn vader boven de eettafel was. Tussen de vloerplaten van de zoldering waren kieren van bijna een centimeter.
En bijna iedere avond of in de naschoolse uren kwam een dorpsonderwijzer; een buurman; zeuren over zijn blauwe geschelpten. Het plaatsje van drie op vier meter fungeerde dus ook als keuken en had ook geen elektriciteit.
Dus studeer maar! Al gauw had ik drie jaar aan mijn broek. Bijna vier jaar zelfs want ik was geboren in januari.
Goed. Het moest. Dan maar naar het Koninklijk Atheneum.
Ondertussen had ons huis wel elektriciteit. Dat liet mij toe van mij terug te trekken op mijn slaapkamer. Verwarming kreeg ik er in de Winter via een soort zonnelamp. De ene kant van mijn lichaam werd gestoofd en de andere kant was stijfbevroren. Maar het lukte. Ik heb mijn middelbare studies beëindigd na zes jaar en al die jaren aan de top van de klas.
Maar na die zes jaar Atheneum kende ik niks. Wij hadden er afgedankte halve zolen als leraar. Het grootste deel met een katholieke diploma die men zelfs niet wilde in het katholiek onderwijs zelf.
En toen mocht ik gaan werken. In het Frans en in Brussel.
Samen met mij kwam er dezelfde dag nog een andere nieuweling werken.
En die wist de eerste dag al te vertellen : "Nous n'avons pas eu la base".
Hij kwam ook uit een Atheneum van "Moucron". Een Waalse Sos dus die aks straf aan een tweetalig departement moest werken! Officieel dus wel Nederlandstalig.
Dezelfde historie dus als ik had meegemaakt.
En hoeveel ton vlas ons "platte land" leverde aan het Engelse Koninkrijk wisten we wel. En hoeveel buitenechtelijke kinderen "Pepijn de Korte" had nog beter.
En dat we de dappersten van alle Galliërs waren geweest nog veel beter.
Van de Engelse taal wisten we echter niks. Van deze van Voltaire nog minder.
We kenden dus letterlijk niks dat bruikbaar was.
Was ook niet nodig. Wij hadden zes jaar gekregen om ons dom te houden.
Maar dat wisten onze ouders en de meesten onder ons nog niet.
Oh jawel; ik had het vlug door. Maar uw mening zeggen tegen leraren die er zelf met hun klak naar gooiden was niet opportuun natuurlijk. Rancuneus zijn is vooral een eigenschap van domkoppen.
En daarbij; ze werden betaald om er met hun klak naar te gooien.
Die Waal uit "Moucron" is jarenlang mijn best vriend geweest.
Hij wist ook waarom de klepel van de klok in het midden hangt.
En nu.....? Nu stel ik nog dagelijks vast dat er vijftig- of zestigjarigen zijn die nog niet weten dat er in een klok een klepel hangt. Zelfs met een diploma.
Ook die zitten op een forum. Die zitten trouwens meestal overal waar ze best weg blijven. Maar het is weer niet opportuun van hun dat persoonlijk te zeggen.

Laatst gewijzigd door werkman : 4 november 2019 om 23:01.
werkman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 22:52   #196
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw keuze. Iemand moet de toiletten doen later.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 23:04   #197
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht

Denk nu niet dat je de enige bent die dat denkt.
En zeker niet dat je origineel denkt.
Maar je bent altijd wel de eerste als je met een antwoord op een oude bijdrage; een vorige bijdrage waarin wel iets wordt gezegd; naar de lappenmand te sturen. Maar je hebt wel primaire mensenkennis. Je weet tenminste dat de meesten hier toch alleen hun eigen bijdragen lezen en dus zeker geen moeite doen om kennis te nemen van hetgeen anderen vertelden.
Of toch. Als ze iets kort vinden waar ze met hun klak kunnen naar gooien en heibel kunnen over maken dan zullen ze dat zeker niet laten. Niet waar Tavek?

Laatst gewijzigd door werkman : 4 november 2019 om 23:13.
Oud 4 november 2019, 23:05   #198
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Kort en goed, beetje cru, maar wel juist.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2019, 23:23   #199
werkman
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Kort en goed, beetje cru, maar wel juist.

En ik mijn kloten maar afdraaien om aan te tonen; in een weliswaar lijvige bijdrage; er altijd verschillen waren die vooral tot uiting kwamen in het onderwijs. En dat vooral de ouders onbewust de oorzaak waren. Punt!
Maar wil je op tien topics opvallen dan kun je alleen maar interesse betonen voor korte reacties natuurlijk.
Oud 4 november 2019, 23:33   #200
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkman Bekijk bericht
En ik mijn kloten maar afdraaien om aan te tonen; in een weliswaar lijvige bijdrage; er altijd verschillen waren die vooral tot uiting kwamen in het onderwijs. En dat vooral de ouders onbewust de oorzaak waren. Punt!
Maar wil je op tien topics opvallen dan kun je alleen maar interesse betonen voor korte reacties natuurlijk.
de ouders zijn ondertussen al vier generaties de oorzaak. Dus ja, je hebt gelijk

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be