Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is de verfransing van België een feit?
Ja 9 39,13%
Nee 14 60,87%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2019, 20:43   #181
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het is een andere cultuur die me meer ligt omdat ik er in opgevoed ben. Des te meer dat het nog een periode was dat er geen TV was laat staan internet. Dan lees je boeken enorm veel boeken die je hoe dan ook van die cultuur doen houden.
Francofielen hebben we in Vlaanderen nodig, want een goede band met Frankrijk is belangrijk.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:59   #182
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Francofielen hebben we in Vlaanderen nodig, want een goede band met Frankrijk is belangrijk.
Moet je francofiel zijn om goed nabuurschap te willen nastreven met Frankrijk? Ik denk het niet...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:04   #183
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moet je francofiel zijn om goed nabuurschap te willen nastreven met Frankrijk? Ik denk het niet...
Je hebt gelijk. Zelfs dat is niet nodig om vreemde culturen te leren kennen. Het woord francofiel is ook sterk en kan je in verschillende gradaties bevatten. Bovendien kan zelfs een Fransenhater de Franse cultuur kennen.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:07   #184
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De stilte rond de Vlamingen is het feit van la Belgique francofone...
Jamaarhé, eens is het Frankrijk, dan weer de Belgique francofone, maak uw keuze, hé...

Citaat:
Wat weet jij over Wallonië??? Om zeggens niets... Godfried van Bouillon misschien en voor de rest???
O? Heb je mij een test laten afleggen over mijn kennis van Wallonie misschien, dat jij weet dat ik niks weet?

Citaat:
Vind jij het normaal dat wat de geschiedenislessen betreft wij de Franse geschiedenis van a tot z voorgeschoteld krijgen en als we dan in het buitenland komen verbaasd staan dat we zo weinig afweten van de geschiedenis van de rest van Europa???
Spreek voor jezelf. Ik ben wel degelijk naar school gegaan.

Citaat:
Vind jij het normaal dat, ondanks dat we de Franse geschiedenis van a tot z gekregen hebben dat als we in het zuiden van Frankrijk komen de ruïnes die daar staan het gevolg zijn van het eigen Frankrijk en wij die dachten dat Frankrijk als het ware van in de oudheid één grondgebied was... Oké er zijn wat schermutselingen geweest, maar ja dat was wat oude geschiedenis... De Fransen zijn één volk achter één banier...
Je spreekt jezelf nogal serieus tegen. Wie Franse geschiedenislessen van a tot z heeft gekregen, heeft ook een compleet beeld gekregen van de vorming en ontwikkeling van Frankrijk sinds het begin tot vandaag, ook in het zuiden van het land. Ik laat jou gissen wat het begin was, het heeft iets te maken met een zeker "Hughes".

Citaat:
Vandaag gelezen:

https://doorbraak.be/contre-le-liberalisme/

Ik moet niets hebben van het jakobinisme omdat ik vind dat het Frankrijk verarmd heeft, omdat de Franse eenheid er gekomen is ten koste van de regionale culturen, omdat het een centralisering heeft meegbracht die ons manifest schade berokkent, en dus kan ik me niet vinden in de nationalisten en soevereinisten die vijandig staan tegenover alle minderheden. Mijn principiële standpunt is dat volkeren voor zichzelf moeten kunnen beslissen.

En die politiek dachten de franstalige ook gemakkelijk in la Belgique te kunnen invoeren...
En zoals Alain de Benoist zegt... 'Het is een verarming'...
En dus alles behalve een verrijking zoals ze ons altijd willen wijsmaken...
Tiens, ineens fan van multicul?

Citaat:
Dat Vlaanderen in onze vaderlandse geschiedenis bijna niet voorkomt wil niet zeggen dat Vlaanderen niets gepresteerd heeft, in tegendeel, maar wel dat la Belgique regelrecht aan geschiedsvervalsing doet...
Helemaal niet, maar Vlamingen zijn nu eenmaal Belgen, gelukkig voor hen. Kunnen ze zich af en toe identificeren met winnaars.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 november 2019 om 21:07.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:15   #185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Helemaal niet, maar Vlamingen zijn nu eenmaal Belgen, gelukkig voor hen. Kunnen ze zich af en toe identificeren met winnaars.
Winnaars? In WO onder de voeten gelopen. In WO II onder de voeten gelopen. Gered geworden door de massale overtocht van buitenlandse troepen...

Precies De Gaulle die in Parijs wou en moest paraderen om te tonen dat de Franse troepen Frankrijk zogezegd hadden bevrijd...
Oud 10 november 2019, 21:43   #186
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Totale onzin, voortgesproten uit haat tegen het Nederlands.
Bedankt voor de feedback. Ik waar dat. Kan je meer specifiek aanduiden wat je juist "totale onzin" vindt ?

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 21:44   #187
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw bewering was dat er voor de oprichting van de Taalunie geen Nederlands zou bestaan hebben in Vlaanderen.
Bron ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 10 november 2019, 21:47   #188
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vertel mij anders eventjes: wat is er dan wel zo ingrijpend veranderd aan het Nederlands in Nederland dat iedereen in het Vlaanderen van de jaren zeventig-negentig wel naar Nederlandse zenders keek en nu niet meer. Volgens u is de oorzaak taalgebonden. Wat is er dan wel op taalvlak gebeurd?
Ik stel nergens dat de oorzaak taalgebonden is.

Oud 10 november 2019, 21:48   #189
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Neem gewoon uw naamkeuze.
What about it ?

Oud 10 november 2019, 21:48   #190
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Bron ?
Citaat:
De taalunie is slechts in 1980 ontstaan. Dat is de hoofdreden waarom de alfabetisering in Vlaanderen eerst in het Frans gebeurde. Het was geen verfransing omdat er eenvoudigweg geen Nederlands bestond. Draai het of keer het hoe je wil, Frans maakt onafbreekbaar deel uit van de Vlaamse en Belgische cultuur.
Oud 10 november 2019, 21:49   #191
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel nergens dat de oorzaak taalgebonden is.
Toch wel:

Citaat:
Dat de Nederlandse commerciële zenders niet meer in het Vlaamse kabelaanbod zitten is een gevolg en minder een oorzaak. De oorzaak is dat de Vlaming geen zin had om nog moeite te doen om het Nederlands van de Nederlandse acteurs en vedetten trachten te verstaan.
Oud 10 november 2019, 21:50   #192
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
What about it ?
Waarom gebruiken belgicisten toch zo graag Frans? 't Doet me onmiddellijk denken aan Hans Van de Cauter.
Oud 10 november 2019, 21:54   #193
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Komaan zeg! Ik neem nog maar twee Nederlandse (helaas reeds overleden) figuren uit de Nederlandse show-wereld die ook in Vlaanderen gretig werden bekeken: Wim Sonneveldt en Toon Hermans. De dictie van Wim Sonneveldt was echt genieten. Nog steeds hoor ik doodgraag zijn wondermooi gebracht lied Het tuinpad van mijn vader. Ik was nog een "tiener" toen ik Wim Sonneveldt de eerste maal hoorde. Dat was toen nog op de radio met "De bonte Dinsdagavondshow" waarin die man ook optrad. Weet je Vive dat mijn vader, die nochtans een weinig geschoolde en dialect pratende man was, wel die luisterde er doodgraag naar.

En hiermee doe ik feitelijk nog zoveel andere Nederlanders onrecht aan die door ons Vlamingen evenzeer graag bekeken en beluisterd worden.
Dat is allemaal van voor het VTM tijdperk. Ook in Nederland zijn de omroepen in dat tijdperk meer commercieel geworden. Het bleek dat er nauwelijks een gedeelde markt was tussen Vlaanderen en Nederland. De kinderen die deze eeuw zijn geboren kennen jouw Wim Sonneveldt of Toon Hermans niet.

Oud 10 november 2019, 21:57   #194
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 10 november 2019 om 21:59.
Oud 10 november 2019, 21:59   #195
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel:
Ik stel nergens dat de oorzaak taalgebonden is. Zoals Quercus duidelijk weergeeft zit de oorzaak dieper.

Oud 10 november 2019, 21:59   #196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal van voor het VTM tijdperk. Ook in Nederland zijn de omroepen in dat tijdperk meer commercieel geworden. Het bleek dat er nauwelijks een gedeelde markt was tussen Vlaanderen en Nederland. De kinderen die deze eeuw zijn geboren kennen jouw Wim Sonneveldt of Toon Hermans niet.
Euh, in de jaren tachtig bestonden er in Nederland commerciële zenders. In België niet. En het waren juist die commerciële zenders die zo'n succes hadden in Vlaanderen. Juist het omgekeerde van wat u beweert: die commerciële zender bleken juist wel een gemeenschappelijke markt te kunnen bedienen.

Kennen de kinderen van deze eeuw soms nog Chateaubriand of Baudelaire? Gezien de literaire vertrouwdheid pijlsnel achteruitgaat durf ik ook dat sterk te betwijfelen...
Oud 10 november 2019, 21:59   #197
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom gebruiken belgicisten toch zo graag Frans? 't Doet me onmiddellijk denken aan Hans Van de Cauter.
Welke belgicisten ?

Oud 10 november 2019, 21:59   #198
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel nergens dat de oorzaak taalgebonden is. Zoals Quercus duidelijk weergeeft zit de oorzaak dieper.
Toch wel. Uw eigen woorden:

Citaat:
De is een goede weergave van de feiten. Dat de Nederlandse commerciële zenders niet meer in het Vlaamse kabelaanbod zitten is een gevolg en minder een oorzaak. De oorzaak is dat de Vlaming geen zin had om nog moeite te doen om het Nederlands van de Nederlandse acteurs en vedetten trachten te verstaan.
Oud 10 november 2019, 22:00   #199
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke belgicisten ?
Oei, natuurlijk... Belgicisten bestaan niet volgens de... belgicisten.
Oud 10 november 2019, 22:01   #200
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, in de jaren tachtig bestonden er in Nederland commerciële zenders. In België niet.
In de jaren '80 waren er commerciële omroepen in Nederland. Sinds de opgang van de VTM het populistisch offensief van de BRT hierop is men in het TV landschap in Nederland ook meer commercieel geworden.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be