Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2020, 16:53   #181
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Spelling wordt ook overroepen alsof het de kern vormt van de taal.
Is de woordenschat niet het belangrijkst ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 18:05   #182
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, ik heb kanttekeningen gemaakt tegen de verengelsing van het onderwijs. Niet onmiddellijk tegen leenwoorden. Wel heb ik bezwaren tegen wat ik omschrijf als "onnodig Engels". Sommigen vinden het immers "cool" om "kids" te gebruiken in plaats van "kinderen".
Soms hebben bepaalde woorden meer bijklank of betekenis in een andere taal. Je zou bv gesundenes Volksempfinden perfect kunnen vertalen maar het klinkt gewoon beter in het Duits. Of de uitdrukking "break a leg". Als je zou zeggen "breek een been" dan verliest het toch wat van zijn kracht vind ik. Het Vlaams heeft ook zo zijn woorden. Goesting bv. Je zou het kunnen vertalen als appetite of gusto maar dat is toch niet hetzelfde. Boerenverstand is ook zo'n woord dat je moeilijk kan vertalen. Farmer's brain of farmer's intellect klintkt gewoon absurd.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 20 januari 2020 om 18:08.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2020, 18:09   #183
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Is de woordenschat niet het belangrijkst ?
Zolang we elkaar maar verstaan zeker?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 08:46   #184
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Waarom van laaggeschoolde immigranten eisen dat ze Nederlands leren maar dat van hoogopgeleiden niet doen ? Terechte vraag mijns inziens.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Laatst gewijzigd door Vlad : 27 februari 2023 om 08:47.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 09:27   #185
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Terug naar de oude tijd toen Latijn de wetenschapstaal was en toen er her en der puristen waren als Simon Stevins. Het zal ook ons onderwijs niet verbeteren. Dit is pure luiheid en slecht voor het Nederlands bovendien. Raar nationalisme is dit, al verwondert me dit niet.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 09:32   #186
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

In de Nederlandstalige uitgave van het Staatsblad mbt de coronamaatregelen was de Engelstalige uitdrukking "SOCIAL DISTANCING" te lezen.
In de Franstalige uitgave stond gewoon de Franse uitdrukking "DISTANCIATION SOCIALE". Ik heb het vertikt die Engelstalige uitdrukking te begrijpen en toe te passen.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 27 februari 2023 om 09:35.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 09:43   #187
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Mijn zoon is prof Italiaanse literatuur en cultuur aan een Vlaamse universiteit. Zowat de helft van zijn studenten zijn buitenlanders. Hij is dus wel verplicht om in het eerste jaar het Engels te gebruiken als communicatieve taal tussen het Nederlands en het Italiaans voor de buitenlandse studenten.
Oud 27 februari 2023, 09:52   #188
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Herhaling: Engels is de internationale taal van de wetenschap. Minstens voorlopig toch nog, met die Chinezen ...

Onze Taalstrijd was en is van een andere orde. Een sociale orde.

Ik maak me geen illusies. Domkoppen gaan daarover blijven zagen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 09:55   #189
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Herhaling: Engels is de internationale taal van de wetenschap. Minstens voorlopig toch nog, met die Chinezen ...

Mij gaat het niet om de taalstrijd, maar om de kwaliteit van het onderwijs. Graag zie ik het Nederlands functioneren op het allerhoogste niveau. Dat was vroeger ook een strijd voor alle talen in Europa.

Ook in Nederland bestaat hier een discussie over.

Waarom zo meteen naar gescheld grijpen?

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 09:56.
Oud 27 februari 2023, 10:37   #190
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Was de regel niet?

"Hou de mensen dom, dan heb jen er de controle over?"

Had 'ons' land al niet lang het Engels als eerste taal moeten zetten.

Had dat bepaalde 'problemen' kunnen oplossen of van de taalstrijdbaan kunnen vegen?

Waren er al niet een tal van landen waar men het Engels als eerste taal gezet heeft?

Misschien voor velen ook 'gemakkelijker' want de meeste mensen luisteren toch naar Engelse liedjes en er zijn er veel die de liedjes gewoon meezingen?

Wat u thuis spreekt, daar trekt men zelf zijn/haar zijn plan mee.

Zo ben ik zelf, een groot fan van de lichaamstaal.

Laatst gewijzigd door Universalia : 27 februari 2023 om 10:50.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 10:39   #191
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Voor wie tijd heeft:
https://youtu.be/31mRkMw2ACA

Nu is het OK om enkele vakken in het Engels te doceren, maar indien het Engels het Nederland totaal verdrong in het hoger onderwijs zou ik dat zeer dom vinden.

Het Engels is de belangrijkste vreemde taal om onder de knie te hebben, natuurlijk, en het liefst goed Engels (iets wat weinig mensen beheersen). Andere vreemde talen leren is ook geen slecht idee, maar zeker geen must. Het Nederlands laten verschralen, echter, niet verstandig en zal culturele gevolgen hebben.

Op dit vlak is het goed om van de oudere stempel te zijn. Ooit gold dat als progressief denken, en was het onderricht in het Latijn (of in België het Frans) 'de oude stempel'. Latijn dat als internationale wetenschapstaal fungeerde valt veel meer te vergelijken met het Engels vandaag, dan het Frans vroeger.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 10:45.
Oud 27 februari 2023, 12:22   #192
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Mij gaat het niet om de taalstrijd, maar om de kwaliteit van het onderwijs. Graag zie ik het Nederlands functioneren op het allerhoogste niveau. Dat was vroeger ook een strijd voor alle talen in Europa.

Ook in Nederland bestaat hier een discussie over.

Waarom zo meteen naar gescheld grijpen?
Gescheld? Of duidelijkheid? Of trend van de discussie?

Citaat:
Terug naar de oude tijd toen Latijn de wetenschapstaal was en toen er her en der puristen waren als Simon Stevins. Het zal ook ons onderwijs niet verbeteren. Dit is pure luiheid en slecht voor het Nederlands bovendien. Raar nationalisme is dit, al verwondert me dit niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 13:20   #193
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Genoteerd. Maddens is een domkop. Aldus de omhooggevallen Schoofzak.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 18:29   #194
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Klopt.

Er is helemaal geen risico dat Engels plots de eerste taal gaat worden van te verengelste Vlamingen.

De dreiging die het Frans in België heeft betekend voor het Nederlands, is totaal niet vergelijkbaar met het Engels.

Er dreigt geen puur Engelstalige elite in Vlaanderen te ontstaan. Er dreigt geen risico van puur Engelstalige rechtspraak. Er dreigt geen risico van puur Engelstalig middelbaar onderwijs.

Engels zal altijd de tweede (of derde) taal blijven van Vlamingen. We riskeren helemaal niet dat onze kinderen puur Engelstalig worden.
Volledig akkoord !
Het is een open deur instampen: het Engels is een wereldtaal, vooral na WO II.
Oud 27 februari 2023, 18:33   #195
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Waarom van laaggeschoolde immigranten eisen dat ze Nederlands leren maar dat van hoogopgeleiden niet doen ? Terechte vraag mijns inziens.
Je zegt het zelf: laaggeschoolde...
Oud 27 februari 2023, 18:36   #196
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Simon Stevin was een der grootste geleerden in ons taalgebied. Dat hij de eigen taal boven het Latijn stelde, sierde hem.
Dat was eigenlijk bijzaak.
Oud 27 februari 2023, 18:42   #197
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Mijn zoon is prof Italiaanse literatuur en cultuur aan een Vlaamse universiteit. Zowat de helft van zijn studenten zijn buitenlanders. Hij is dus wel verplicht om in het eerste jaar het Engels te gebruiken als communicatieve taal tussen het Nederlands en het Italiaans voor de buitenlandse studenten.
Quercus, proficiat met zo'n zoon !
Er zijn er voorzeker niet veel op dit forum die zoiets kunnen zeggen.
Oud 27 februari 2023, 18:52   #198
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
jesus fuckin christ, zelfs in dit debat wordt “woke zijn” aangehaald.

dit verdient misschien wel een debat, maar maddens negeert een aantal fundamentele dingen eigen aan wetenschappelijk universitair onderzoek, en vervangt ze door wat fake-argumenten en buzzwoordjes die nu populair zijn bij contrarianten en anti-woke krijgers

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 27 februari 2023 om 18:52.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2023, 18:54   #199
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Een puur Engelstalig universitair onderwijs met de hoop buitenlandse studenten aan te trekken vind ik echt geen goede zaak. Vaak buitenlanders die in expatbubbels leven met een tweederangsengels zonder voeling met hun omgeving. Vaak buitenlanders die weer vertrekken. Als extra prijs een verdere verschraling van het Nederlands.
Om een kwalitatief Engelstalig onderwijs te bekomen dat geen globish is kan het ook enkele generaties duren. Dit zien we in Nederland. Een verbetering van het onderwijs krijg je er niet door, vaak integendeel.

Ik vind dat het Nederlands ook daar een plek blijft verdienen, met Engels als tweede taal om in scripties en papers te hanteren.

Vergeet ook niet dat het Nederlandse denken ook in onze taal vervat zit en dat ook een plek op het hoogste niveau kan gebruiken. We drukken ons anders uit en je kan nooit letterlijk vertalen.

Ik zie dat als veel dieper dan louter utilaristisch. Men gaat daar wel eens aan voorbij omdat het niet rationeel te verklaren valt.

Nu valt me wel op dat Vlaamse professoren vaak erg belabberd Nederlands praten. Dit in tegenstelling tot Nederlandse. Vlamingen veronachtzamen onze eigen taal om geschiedkundige redenen. Zonde is het. Geen volk van taalminnaars in Vlaanderen. Wel hebben we het meest Nederlandstalige hoger onderwijs ter wereld met 'barbaren' die eraan zitten.

Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 19:05.
Oud 27 februari 2023, 19:45   #200
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Quercus, proficiat met zo'n zoon !
Er zijn er voorzeker niet veel op dit forum die zoiets kunnen zeggen.
In mijn tijd als jonge ouder hoopte ik dat hij, net als ikzelf en mijn vrouw, economie zou studeren. Maar zijn talenknobbel kreeg de overhand. Met als gevolg dat ik, op zijn aandringen, mij ook met zijn financiën moet bemoeien.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be