![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 20 januari 2020 om 18:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom van laaggeschoolde immigranten eisen dat ze Nederlands leren maar dat van hoogopgeleiden niet doen ? Terechte vraag mijns inziens.
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Laatst gewijzigd door Vlad : 27 februari 2023 om 08:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Terug naar de oude tijd toen Latijn de wetenschapstaal was en toen er her en der puristen waren als Simon Stevins. Het zal ook ons onderwijs niet verbeteren. Dit is pure luiheid en slecht voor het Nederlands bovendien. Raar nationalisme is dit, al verwondert me dit niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Parlementslid
|
![]() In de Nederlandstalige uitgave van het Staatsblad mbt de coronamaatregelen was de Engelstalige uitdrukking "SOCIAL DISTANCING" te lezen.
In de Franstalige uitgave stond gewoon de Franse uitdrukking "DISTANCIATION SOCIALE". Ik heb het vertikt die Engelstalige uitdrukking te begrijpen en toe te passen.
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. Laatst gewijzigd door metten : 27 februari 2023 om 09:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn zoon is prof Italiaanse literatuur en cultuur aan een Vlaamse universiteit. Zowat de helft van zijn studenten zijn buitenlanders. Hij is dus wel verplicht om in het eerste jaar het Engels te gebruiken als communicatieve taal tussen het Nederlands en het Italiaans voor de buitenlandse studenten.
![]() |
#188 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Herhaling: Engels is de internationale taal van de wetenschap. Minstens voorlopig toch nog, met die Chinezen ...
Onze Taalstrijd was en is van een andere orde. Een sociale orde. Ik maak me geen illusies. Domkoppen gaan daarover blijven zagen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook in Nederland bestaat hier een discussie over. Waarom zo meteen naar gescheld grijpen? Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 09:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Was de regel niet?
"Hou de mensen dom, dan heb jen er de controle over?" Had 'ons' land al niet lang het Engels als eerste taal moeten zetten. Had dat bepaalde 'problemen' kunnen oplossen of van de taalstrijdbaan kunnen vegen? Waren er al niet een tal van landen waar men het Engels als eerste taal gezet heeft? Misschien voor velen ook 'gemakkelijker' want de meeste mensen luisteren toch naar Engelse liedjes en er zijn er veel die de liedjes gewoon meezingen? Wat u thuis spreekt, daar trekt men zelf zijn/haar zijn plan mee. Zo ben ik zelf, een groot fan van de lichaamstaal. ![]()
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn. ![]() Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld. Laatst gewijzigd door Universalia : 27 februari 2023 om 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Voor wie tijd heeft:
https://youtu.be/31mRkMw2ACA Nu is het OK om enkele vakken in het Engels te doceren, maar indien het Engels het Nederland totaal verdrong in het hoger onderwijs zou ik dat zeer dom vinden. Het Engels is de belangrijkste vreemde taal om onder de knie te hebben, natuurlijk, en het liefst goed Engels (iets wat weinig mensen beheersen). Andere vreemde talen leren is ook geen slecht idee, maar zeker geen must. Het Nederlands laten verschralen, echter, niet verstandig en zal culturele gevolgen hebben. Op dit vlak is het goed om van de oudere stempel te zijn. Ooit gold dat als progressief denken, en was het onderricht in het Latijn (of in België het Frans) 'de oude stempel'. Latijn dat als internationale wetenschapstaal fungeerde valt veel meer te vergelijken met het Engels vandaag, dan het Frans vroeger. Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Genoteerd. Maddens is een domkop. Aldus de omhooggevallen Schoofzak.
![]() |
#194 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een open deur instampen: het Engels is een wereldtaal, vooral na WO II. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat was eigenlijk bijzaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn er voorzeker niet veel op dit forum die zoiets kunnen zeggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
dit verdient misschien wel een debat, maar maddens negeert een aantal fundamentele dingen eigen aan wetenschappelijk universitair onderzoek, en vervangt ze door wat fake-argumenten en buzzwoordjes die nu populair zijn bij contrarianten en anti-woke krijgers
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” Laatst gewijzigd door morte-vivante : 27 februari 2023 om 18:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een puur Engelstalig universitair onderwijs met de hoop buitenlandse studenten aan te trekken vind ik echt geen goede zaak. Vaak buitenlanders die in expatbubbels leven met een tweederangsengels zonder voeling met hun omgeving. Vaak buitenlanders die weer vertrekken. Als extra prijs een verdere verschraling van het Nederlands.
Om een kwalitatief Engelstalig onderwijs te bekomen dat geen globish is kan het ook enkele generaties duren. Dit zien we in Nederland. Een verbetering van het onderwijs krijg je er niet door, vaak integendeel. Ik vind dat het Nederlands ook daar een plek blijft verdienen, met Engels als tweede taal om in scripties en papers te hanteren. Vergeet ook niet dat het Nederlandse denken ook in onze taal vervat zit en dat ook een plek op het hoogste niveau kan gebruiken. We drukken ons anders uit en je kan nooit letterlijk vertalen. Ik zie dat als veel dieper dan louter utilaristisch. Men gaat daar wel eens aan voorbij omdat het niet rationeel te verklaren valt. Nu valt me wel op dat Vlaamse professoren vaak erg belabberd Nederlands praten. Dit in tegenstelling tot Nederlandse. Vlamingen veronachtzamen onze eigen taal om geschiedkundige redenen. Zonde is het. Geen volk van taalminnaars in Vlaanderen. Wel hebben we het meest Nederlandstalige hoger onderwijs ter wereld met 'barbaren' die eraan zitten. ![]() Laatst gewijzigd door Weyland : 27 februari 2023 om 19:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In mijn tijd als jonge ouder hoopte ik dat hij, net als ikzelf en mijn vrouw, economie zou studeren. Maar zijn talenknobbel kreeg de overhand. Met als gevolg dat ik, op zijn aandringen, mij ook met zijn financiën moet bemoeien.